Petronas Selenia Racing

Published by Dennis Nöjd on

Forum Teknik Petronas Selenia Racing

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Dennis Nöjd
    Deltagare

Hej alla!

Fick precis hem två dunkar med selenia Racing till min sommar bil, En Alfa 166 3,2. Samma olja som jag kört på dom senaste sju åren och även blivit rekommenderad att köra på. Alltid varit väldigt nöjd med denna olja och har jag nåt som funkar så kör jag ju såklart på det! 

Efter att ha lagt ut en bild på Instagram berättar en bekant till mig att Selenia som ägs av Petronas är Malaysiska statens bolag. Han berättar att oljan alltså kommer från Malaysia som raffineras av Lundin petroleum i Schweiz och därefter säljs från Italien. Hur länge det har varit på detta vis det vet jag inte men själva historien väckte frågor om just Selenia verkligen är rätt alternativ för min bil. Jag tror inte att det är en dålig olja men just att jag kört på den så länge så har jag inte direkt funderat på att prova nån annan olja. Vad kör ni era V6or på?? Och vad tycker ni om Selenia racings 10 W60?? 

DennisN

Besar Jashanica
    Deltagare

Oljetråd 

Jag kör Agip 10w60, köper i 20L dunkar och priset hamnar på ca 60-70kr/l med leverans o allt.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Magnus Annerfalk
    Deltagare

En tråd om oljor var just på facebook AlfistiSweden. Om man ska följa serviceboken rörande oljor å är det Selenia som fabrikat som gäller men jag har kört på Castrol i alla år. Rätt eller fel kan man ju diskutera 

semper paratus

Anders Eriksson
    Deltagare

en oljetråd, YES   dessutom med en helt ny infallsvinkel, roligt!!

trådskaparen ställer ju hela ägandet av en italiensk bil på sin spets… EGENTLIGEN borde man ju ha en helt igenom italiensk olja.. men såvitt jag vet finns det inga oljekällor i Italien- har faktiskt inte tänkt på det tidigare… nog dags att sälja av Alforna

spontant känns Selenia rätt för en Alfa. men jag har använt både Mobil1 och Castrol. tror mer på olja av känt fabrikat och rätt viskositet, samt täta oljebyten. hittills har jag faktiskt inte fått någon motor att skära- men, jag har ju bara kört bil i 40 år…..

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Jag brukar mest köra på Mobil1 5w-50 Peak Life (heter nog nåt annat nu…) funkar i både Busso och Nordmotorer.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Dennis Nöjd
    Deltagare

Låter ju inte helt fel med det liter priset Besar? Får se om jag kanske provar nåt annat nästa gång. 

DennisN

Rikard Vedin
    Deltagare

Jag gör som Besar, köper “görbillig” Agip 10/60W Racing på internet å filtrerar bort bagglet med en limpa…

Har kört Agip i två säsonger nu i min 166 2,5 som passerat 20 000 mil, bilen drar ingen olja alls mellan oljebyte vilket sker en gång per år och efter ca 1000 mil. Har nu hällt samma smörja i den renoverade TS-motorn jag stoppat i 156:an och hoppas på bra förbrukning även där. Jag var inne på Selenia först men Agip var lättare att hitta till bra pris så därför föll lotten på det fabrikatet.(Står ju Agip på vissa av racer-alforna med). Vad jag förstått är Selenia Italiens motsvarighet till OK, inget fel med “Svensk bensin” men Selenia låter ju häftigare 🙂
    Jag tror att det är viktigare att kolla smörjmedlets egenskaper och klassning än att stirra sig blind på fabrikatet.

Lordhelmet

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.