Piffa upp plastlister

Published by Robert Lindblom on

Forum Allmänt Piffa upp plastlister

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Robert Lindblom
    Deltagare

Vill piffa upp plastlisterna på 75an.

Något tips på hur jag kan/ska göra, och om det finns något bra medel att köpa.

Per Liljeqvist
      Deltagare

Plocka av listen, alternativt maskera väl.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Vinylfarg-spray-2000034846/

Jag har gjort så på en 156 med tråkigt blekta lister med mycket gott resultat. 

Lars Söderman
        Deltagare

En del rekommenderar olivolja och rekondarna har säkert sina specialmedel.
          Nåt som jag tycker funkar bra på plast är Polytrol. Säljs i båtaffärer som ett rekonditioneringsmedel för gelcoat.

Kan låta galet, men jag värmde grånad plast med en värmepistol och då “blödde” den ut svart pigment och blev nästan som ny.
          Det var förvisso på grånad plast på kofångare, men det fungerade iallafall där
          //Stefano

Stefano:CAR 9126 : Alfa Romeo Spider 3.0 V6 24v -02

Marcus Persson
          Deltagare

Concept Vista finns att köpa på waxdog.se
            Funkar mycket bra plast och gummi.

Robert Lindblom
            Deltagare

Bra tips.

Jag hade tänkt prova beställa Concept Vista, men råkade hitta Turtle Wax bumper shine på OK så jag ska prova det först.
              Återkommer med resultat. 

Mats Nilsson
              Deltagare

Det är ingen större hållbarhet på de flesta av konsumentmedlen, de är borta efter några tvättar. Det enda som håller riktigt bra är kokt linolja. Men det är viktigt att göra rent listen först och sedan maskera så man inte får linolja på lacken. Sen är det noga med att trasorna man använt läggs i vatten,annars kan trasorna självantända.  Mats

Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

Concept Vista fungerar bra. Det formligen stinker linolja om det så jag förmodar att det är något sådant inblandat. 

Varmluftpistol fungerade suveränt på 156an och har hållit sig mycket längre än något medel jag provat, fungerar dock endast på feta plaster och man får verkligen vara aktsam så att man inte värmer för länge och smälter plasten som behöver bli bra varm för att svettas ut mer färg men sedan håller det sig. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Mats Nilsson
                Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-09-06 19:43

Concept Vista fungerar bra. Det formligen stinker linolja om det så jag förmodar att det är något sådant inblandat. 

Varmluftpistol fungerade suveränt på 156an och har hållit sig mycket längre än något medel jag provat, fungerar dock endast på feta plaster och man får verkligen vara aktsam så att man inte värmer för länge och smälter plasten som behöver bli bra varm för att svettas ut mer färg men sedan håller det sig. 

Antar att concept vista är liknande Veidec Renovator. Det var där jag fick idén med linolja. Luktade linolja och terpentin av den. Gjorde för skoj skull ett test på en grånad (fd svart) sidokjol från en 33:a. Körde med Lahega dressing, kokt / rå linolja, veidec, olivolja och ngt mer medel. Det var bara veidec , kokt / rå linolja som höll färgen efter ett halvår. Efter 1 år och några månader ute i det fria så var det linoljorna som behöll färgen. Såhär 3 år efter så är det den kokta linoljan som behållit färgen. Den har inte längre den direkta lystern som den hade från början. Men man ser tydligt att kjolen är svart där jag behandlade den. 

Ang  värmepicka så upplevde jag att det gärna ville bli flammigt fast jag var noga med att få värmen jämt fördelad. Lite marigt när det blir större ytor.

Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.