Placering av sportluftfilter 147 2.0 ts?

Published by Lars Johansson on

Forum Teknik Placering av sportluftfilter 147 2.0 ts?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Lars Johansson
    Deltagare

Har nyligen köpt en 147:a 2.0 ts. Ska uppgradera den med bl.a. nytt avgassystem och sportluftfilter. Vad jag förstår så tar motorn in kalluft i vänster hjulhus. Det vore väl en lämplig plats för ett sportluftfilter? Då skulle man dra ett rör från LMM till filtret i hjulhuset. Då sitter den ordinarie luftburken i vägen. Går den att få bort på ett enkelt sätt?  

larsjoh51

Crister Borg
    Deltagare

http://dalhems.com/sv/p/16a6f45d3b2540b2a4f55f606b7ff0ef/sportluftfilter-rektangulart-305-x-135mm

Sätt ett sportfilter i originalboxen… Se till att det är ett “torrt” filter så att du inte sabbar lmm´n!

elCrillo Kalmar

Instämmer. Placera filtret i originalboxen, för det blir skyddat från både värme och vatten. Originalboxen i sig har en snorkel som sticker ut mellan hjulhus och framlykta så att den får gott om kall luft och denna snorkeln kan du passa på att byta mot en dylik från en v6 alfa som då är lite större och ger lite trevligare ljud i twinsparken. 

ett vanligt koniskt sportluftfilter får plats i boxen.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Lars Johansson
    Deltagare

Låter som en bra idé. Var får man tag i en sådan snorkel? Heter den “snorkel” om jag skall köpa en original? Vet du vad den heter på engelska? Menar du att det skall vara en snorkel till en 147:a med V6 eller finns det någon annan variant?

larsjoh51

156 v6 snorkel.

Kallas “v6 mod” bland engelska twinsparkägare.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Daniel Fasth
    Deltagare

Intrycket jag fått när jag sökt runt på snorkel modden är att den inte fungerar rakt av på 147an dock? Men kan ha fel 🙂

Här finns en engelsk PDF guide iaf: http://greenserpent.unospace.net/howtos/156_V6_intake_mod.pdf

156 SW 2.0 TS - 00

Lars Johansson
    Deltagare

Jag hade hittat samma guide. Lite trixande krävs men det skall nog gå att få till.

larsjoh51

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.