Plana toppen på boxer 1,7:an?

Published by Niclas Enell on

Forum Teknik Plana toppen på boxer 1,7:an?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Niclas Enell
    Deltagare

Jag funderar kring möjligheterna att öka kompressionen på boxer 1,7:an, 8-ventilaren kanske bäst att tillägga.

Om man bara räknar på det, och blundar för ev. problem med utrymmet för ventilerna mot kolven, skulle en planfräsning av toppen på 2 mm ge en rätt ok kompression, 1:10,5 – 1:11,0.

Men hur mycket kan sträckarna ta vad det gäller kamremmen. remmen blir  i mitt exempel 4 mm för lång?

Enell

Sune Svensson
      Deltagare

Nå du däckar blocket 1mm i stället för att plana toppar 1= 5,97cc  problemet du stöter på är att du behöver ställbara kamhjul . Utan dessa så kan du aldri få till att kammarna står rätt!! O på detta viset får du inga problem med remlängd

Nu har ja ett par justerbara tiil mekaniska OBS passar ej på hydrauliska  kammar som kunde vara till salu ? 

Niclas Enell
        Deltagare

Går det verkligen ta nåt på blocket, iofs är det effektivare per kapad mm eftersom volymen i toppen är mindre men 1,7 kolvarna går ju hela vägen upp.

Håller på att göra ett vägval, så visst kan dreven vara intressanta bara jag bestämt mig hur jag skall ta mig vidare. 

Alternativen som jag ser det nu är, 1,7:an => få tag på kolvar som går att bearbeta för kompression och ventiler (vad jag förstått är det inte realistiskt att hitta en 1,7 med mek lyftare) eller en 1,6:a => 1,7:ans block med 1,5:ans toppar och vev samt bearbeta block och kolvar.

Enell

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.