Poly-V-rem – Multirem – Auxiliary Belt?

Published by Daniel Felton on

Forum Teknik Poly-V-rem – Multirem – Auxiliary Belt?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23856
    Daniel Felton
    Deltagare

      Ciao,
      Jag har redan köpt in en ny kamremssats, motorolja + filter, bromsolja, tändstift och kylare som ska bytas nu i vår.
       
      Min bil (Alfa Romeo 156 V6) har gått lite drygt 11.000 mil och jag undrar nu även om (multirem) ska bytas? Min instruktionsbok står på danska och jag är ganska säker på att det är det som “poly-v-rem” betyder.
       
      Hur ofta behöver den bytas? Om jag har förstått det hela rätt, ska den bytas var 12.000:e mil? Vad gäller för växellådsolja? Kan ju vara lika bra att byta all
      olja samtidigt. Vad rekommenderas för lådan? Till motor och bromsar har jag Castrol.
       

      Med vänlig hälsning
      Daniel
       

      Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

      #23857
      Kenneth Larsson
      Deltagare

        Du behöver oxå byta Poly-v remmen då den ibland brister och trasslar in sig i kamremmen!

        Nästan lika viktigt som att byta kamrem!

         

        #23858
        Daniel Felton
        Deltagare

          Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-08 10:14

          Du behöver oxå byta Poly-v remmen då den ibland brister och trasslar in sig i kamremmen!

          Nästan lika viktigt som att byta kamrem!

           

          Okej… det vill man ju verkligen inte. Vet inte vad min lokala återförsäljare tar, men jag går helst inte dit, då det jag har handlat där har varit billigare på nätet.  Än så länge har jag bara sett att Alfastumper säljer dessa delar, några andra tips?

          Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

          #23859
          Jonas Klang
          Deltagare

            Här finns allt vad man behöver till bra pris,brukar handla till min 146 där.
            http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_156_parts.shtml

            JK 164 Q4-95 146 Ti- 97

            #23860
            Daniel Felton
            Deltagare

              Inlägg av Jonas Klang på 2014-02-08 14:36

              Här finns allt vad man behöver till bra pris,brukar handla till min 146 där.
              http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_156_parts.shtml

              Tack så mycket för tipset! Det var nog den enda webhandeln, för nyare Alfor, som jag inte kände till. De hade faktiskt multiremsspännare, övre/undre löprulle av SKF vilket är intressant, då kamremskittet jag köpt är av SKF.

              Mister Auto har kompletterande delar, om flerspårsrem är samma sak som multirem och vattenpump av SKF, så är allt av ett och samma märke.

              Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

              #23861
              Klas Elf
              Deltagare

                Jag är också intresserad av detta så jag kapar in. Vad tycker ni med erfarenhet man ska ge sig på att byta när man ändå river isär grejorna? Ska man plocka ihop prylar eller finns det färdiga kit som är ok? Ska det bytas rem, spännare och tre löphjul vid kamremsbytet + alla slitage delar till auxilery- remmen+ vattwn pump? Många frågor…

                Nån gång blir det en bertone...

                #23862
                Daniel Felton
                Deltagare

                  Inlägg av Klas Elf på 2014-02-19 12:54

                  Jag är också intresserad av detta så jag kapar in. Vad tycker ni med erfarenhet man ska ge sig på att byta när man ändå river isär grejorna? Ska man plocka ihop prylar eller finns det färdiga kit som är ok? Ska det bytas rem, spännare och tre löphjul vid kamremsbytet + alla slitage delar till auxilery- remmen+ vattwn pump? Många frågor…

                  Vid kamremsbyte är det rekommenderat att byta: remmen, löprullar (2st) + spännare samt vattenpump, då den sitter under samma kåpa (gäller för 2.5 V6).

                  Vad gäller kit, så vet jag att det finns färdiga kamremskit av olika märken: Alfa Romeo original, SKF, Gates, Dayco m fl. När det gäller multiremmen så har jag inte lyckats hitta några färdiga kit. För vattenpumpen är det bra om du köper en med metallimpellrar, som ska vara bättre än plast.

                  Min mek sa att han inte tyckte att jag behövde byta löprullar och spännare till multiremmen också, då de inte slits på samma sätt som för kamremmen. Därför köpte jag bara en ny multirem. Jag köpte alla delar av märket SKF (Svenska Kullager Fabriken) från olika butiker (Alfisti Racing och Mister-Auto).

                  Om du ska göra bytet själv behöver du även speciella verktyg som jag inte vet mycket mer om.

                  Hoppas du fick svar på några av dina frågor och lycka till!
                  Daniel

                  Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

                  #23863
                  Klas Elf
                  Deltagare

                    Schysst

                    Nån gång blir det en bertone...

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.