Prems biodiesel
Published by Rikard Nilsson on
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 12 april, 2018 kl. 23:11 av
David Wallefelt.
-
FörfattareInlägg
-
7 februari, 2018 kl. 12:56 #35170
Rikard Nilsson
DeltagareNågon mer som provat Preems “tallolja”? Jag kör min Giulia 180 JTDm på den sedan ca 1000 mil och märker ingen skillnad. Känns ju ändå bra att veta att man faktiskt halverat sitt CO2-footprint.
7 februari, 2018 kl. 15:27 #35171Christer Edvardsson
DeltagareDet ska väl heller inte vara nån skillnad eftersom soppan helt uppfyller dieselspecifikationerna och därigenom kan tankas i alla dieselbilar. Ännu bättre vore förstås att köra på HVO100 men där är det ju ännu bara ett par personbilstillverkare som godtar detta bränsle för sina motorer.
Biten sedan länge - medlem först 2009
7 februari, 2018 kl. 17:37 #35172David Wallefelt
DeltagareJag gick faktiskt över till HVO100 till min 159 2.4 för ett halvår sedan. Upplever bara fördelar med det bytet
Tänk om man kunde få lite rabatt på fordonsskatten oxå, det vore ju en ytterligare bonus…
I stallet just nu: 156 SW GTA
MiTo 1.4 Multijet
2 x 156SW 2.0 JTS7 februari, 2018 kl. 17:46 #35173Rickard Bergh
Deltagarepreems diesel är känt för att inte vara ok då det är skit för bränslesystemet och spridarna. jag hade inte rek att köra på detta har sett för mkt skit på verkstäderna där man får byta många dyra komponenter.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
7 februari, 2018 kl. 19:18 #35174Claes Johnsen
DeltagareApropå biobränsle:
Ökad konkurrens om odlingar.
Beräkningar från KTH visar att klimatpåverkan inte kommer minska ens om vi ersätter allt fossilt bränsle med biobränsle.
Om flygandet fortsätter öka som i dag kommer det göra lika stora skador på klimatet år 2030 som nu, på grund av så kallade höghöjdseffekter.
I veckan genomfördes den första flygningen mellan Australien och USA med ett plan som var tankat med biobränsle gjort på senapsfrön.
För att genomföra resan krävdes över 60 hektar jordbruksmark – det är som 120 fotbollsplaner.Mer biobränsle i fordon kan innebära ökad konkurrens om odlingsyta i utvecklingsländer. Särskilt om vi inte lägger om vårt flygande.
7 februari, 2018 kl. 19:29 #35175Anders Zetterlund
DeltagareKan bara hålla med Rickard.
Tifosi
7 februari, 2018 kl. 19:43 #35176Rikard Nilsson
DeltagareOk, intressant, men i så fall lite märkligt att man aldrig hört något om problem? Man kan ju tycka att det skulle bli uppror om ett stort bolag som Preem sålde usel diesel som skadar bilar. Men det kanske är för nytt ännu. Eller kanske drabbar äldre bilar mer?
7 februari, 2018 kl. 19:56 #35177Håkan Petersson
DeltagareFanns en hel del skriverier om detta för runt 1 år sedan. haveri med dieselpump och spridare, dyr historia.
7 februari, 2018 kl. 20:04 #35178Rikard Nilsson
DeltagareOk, jag har nog missat det då, fanns en Preem Evolution för 1 år sedan?
7 februari, 2018 kl. 20:27 #35179Christer Edvardsson
DeltagareSom man ropar får man svar och det gäller såväl förnybara bränslen som andra frågor. Som en del av er säkert sett så figurerade också referat av en mer eller mindre vetenskaplig rapport om att elbilarnas batterier påverkade miljön så mycket att man fick lov att köra 20 000 mil med en fossildriven bil för att påverka lika mycket. En så pass motorvänlig tidning som Auto Motor & Sport hade den goda smaken att granska detta och som vanligt hade man valt sitt exempel utifrån syftet. Om du tar en gammal el-bil, med ett gammalt batteri som förutom att det är oändligt mycket mindre effektivt än moderna dessutom framställts med sämsta sortens insatsråvaror, ful-el osv så kan man få det resultatet……
EU är väldigt emot biobränslen från grödor som odlas på jordsbruksmark…och detta är samma EU som öser ut bidrag till jordbrukare för att inte odla!!! En ledtråd till hur detta hänger ihop kan man nog få genom att räkna lobbyister – oljeindustrin har en del att kämpa för.
Självklart är frågan om miljöpåverkan från palmkärneplantager i länder långt borta och liknande frågetecken värda att ta på allvar men i Sverige har vi ju rätt mycket annan råvara för att tillverka HVO.
Biten sedan länge - medlem först 2009
8 februari, 2018 kl. 22:41 #35180David Wallefelt
DeltagareInlägg av Rikard Nilsson på 2018-02-07 19:43
Ok, intressant, men i så fall lite märkligt att man aldrig hört något om problem? Man kan ju tycka att det skulle bli uppror om ett stort bolag som Preem sålde usel diesel som skadar bilar. Men det kanske är för nytt ännu. Eller kanske drabbar äldre bilar mer?
Rikard, ”problemet” har egentligen inte ett dugg med HVO att göra. Däremot är det alltid en viss procent RME inblandat i alla stormackarnas diesel. Det är antagligen jättefint för miljön. Men rena katastrofen för din bil! Sotar igen partikelfilter och EGR-ventilerna vid relativt liten inblandning. OK/Q8 tvingades sänka från 7 till 5% inblandning för några år sedan, då massor av bilar från några större bilmärken blev drabbade av just de saker jag nämnde ovan.
HVO däremot, sotar MINDRE än ”ren” fossil diesel. Sen möter tydligen inte produktionen upp mot dagens efterfråga, vilket tyvärr leder till att miljövänligheten minskar. Man tvingas då producera den av Palmolja istället för ursprungliga ”slaktavfallsrester” (som naturligtvis är klockrent miljömässigt).
I stallet just nu: 156 SW GTA
MiTo 1.4 Multijet
2 x 156SW 2.0 JTS9 februari, 2018 kl. 08:09 #35181Martin Sipek
DeltagareVilken tur att man inte kör diesel så man slipper dessa problem, dock har jag hört att Preem även tillsätter mer etanol i bensinen än andra.
Någon som vet något om detta respektive hur mycket andra mackar späder bensinen med?
Frågan slog mig då jag vet att man i Tyskland har vanlig 95 oktanig bensin men även 95 oktan med 5% etanol, denna är dock utrustad med en väldigt stor varningstext där man lägger ansvaret på bilägaren att säkerställa att hans bil tål etanolblandningen.
Meningen var inte att kapa denna tråd utan det kändes naturligt all lägga frågan här.
10 februari, 2018 kl. 13:03 #35182Rikard Nilsson
DeltagareTja, problem och problem. Problemet verkar snarare vara att ingen själv har haft något problem, men däremot “hört” att andra har problem. Det var därför jag frågade, om något som verkligen kör på Preem Evolution har haft problem själv som kan härledas till dieseln. Jag kör sedan 1000 mil på denna och har inte haft en enda tendens till fel. Märker inte heller att partikelfilter-rensningen sker oftare än tidigare.
10 februari, 2018 kl. 21:58 #35183Göran Eriksson
DeltagareHar kört ca 8000 mil med min 159:a. Det mesta har den gått på Preem:s diesel eftersom jag har mest rabatt där. Mina erfarenheter är att den drar klart minst soppa när jag tankar Preem. Jag har provat Preem, OK-Q8, Shell, Lokal “Vit Diesel” & några andra mackar. Den är lite mer svårstartad på Preem när det är kallt, den kan dö första gången den tänder till. Jag har rengjort EGR-Ventilen en gång och bytt den en gång.
Har också en veteran-traktor som går ytterst lite, kör kanske upp 30-40 liter diesel om året. Har dock aldrig haft några problem med bakterieväxt trots att den står still långa perioder. Vet inte om detta är någon hjälp, men det är i alla fall mina erfarenheter av Preem:s diesel.
11 februari, 2018 kl. 10:30 #35184Kristofer Björklund
DeltagareHar en host Pegeuot Expert skåpbil som jag inte kan köra på Preem diesel. Motorlampan tänds efter en halv tank och slocknar inte innan jag kört nästan tomt och kört en halv tank med annan diesel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.