Pretensioner Squib 916 Spider

Published by Hans Carlstedt on

Forum Teknik Pretensioner Squib 916 Spider

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Hans Carlstedt
    Deltagare

Hej,

Airbaglampan lyser på min 916 Spider -04. Felkoden är typ Passenger Pretensioner Squib.

Jag har lyft ur stolen och tagit isär kontakten och satt ihop den igen. Ser ingen oxidering eller annat synligt problem. Idag hade jag bilen på verkstad men de kunde inte släcka lampan. Hur gör jag nu? Har inte förtroende för att de skall börja riva och felsöka. I så fall vill jag ta mig till en riktigt erfaren verkstad.

Bilen måste besiktigas nu. Eltejp är en lösning men jag gillar att saker skall funka. Särskilt säkerhetsutrustning. Är dessutom lite orolig att de skall kolla lampan extra noga eftersom jag hade anmärkning på den förra året.

Någon som har något klokt att säga? Jag vill ut och åka Spider.

/Hasse

Lars Söderman
      Deltagare

Det är troligtvis glapp i kontakten. Vanligt fel på 916 eftersom kontakten inte har något böjskydd till kablarna.  Ett sätt är att klippa den och löda ihop kablarna, eller skarva med sockerbit (det senare om man gillar ful-lösningar).

En annan möjlighet är att koppla ur squiben och ansluta ett motstånd på ca 2,5-3,3 Ohm och på det sätter lura systemet att du har en fungerande bältessträckare.

Hans Carlstedt
        Deltagare

Tack för svar.

Jag har som sagt testat att ta isär kontakten och sätta ihop igen men det löste inte problemet. Känns lite hopplöst att göra lite fixar och sedan åka till verkstan och felsöka för 500 spänn enbart för att upptäcka att lampan inte kan släckas. Får väl testa att löda både passagerarsidan och förarsidan och göra om det.

Finns det någon risk att det faktiskt är själva sträckaren som det är fel på?

Blir lite bekymrad eftersom bilen måste besiktigas nu. Såg dessutom i en annan tråd att det inte funkar att tejpa över lampan eftersom den måste lysa ett tag när man startar bilen.

/Hasse

Lars Söderman
          Deltagare

Det finns naturligtvis en risk att det är själva sträckaren som är paj.

Kanske är det läge att inverstera i ett Interface så att du kan nolla felkoderna själv?
            Om du kollar vad det är för artikelnummer på din airbag-ecu så kan jag ge mer råd om hur du går till väga.

Hans Carlstedt
            Deltagare

Tack. Hur får jag reda på airbag-ecu?

Lars Söderman
              Deltagare

Inlägg av Hans Carlstedt på 2014-04-10 13:11

Tack. Hur får jag reda på airbag-ecu?

Läser vad det står på den. Den sitter under ett lock där baksätet inte är på en spider.

Hans Carlstedt
                Deltagare

Känner mig blind som inte hittar den:-( Sitter den i förvaringsfacket?

Kenneth Larsson
                  Deltagare

Ja, den sitter i facket bakom sätena. Går en massa gula kablar in i den – sitter under en skyddskåpa vill jag minnas! Bara att följa kablarna under golvmattan!

Hej,

Har följt denna tråd med stort intresse då jag har en lysande airbaglampa på min Spider 2,0 TS -97.

Vet ej vad ev felkod är då jag inte lyckats koppla upp MULTIECUSCAN.

Vill kunna prova att släcka lampan och se om det återkommer då jag gjort en del åtgärder.

Min Airbag ECU har nummer 200033-10200970061 EH.

Tacksam för hjälp.

Björn

Björne

Lars Söderman
                    Deltagare

Inlägg av Björn Sjöström på 2014-04-11 10:54

Hej,

Har följt denna tråd med stort intresse då jag har en lysande airbaglampa på min Spider 2,0 TS -97.

Vet ej vad ev felkod är då jag inte lyckats koppla upp MULTIECUSCAN.

Vill kunna prova att släcka lampan och se om det återkommer då jag gjort en del åtgärder.

Min Airbag ECU har nummer 200033-10200970061 EH.

Tacksam för hjälp.

Björn

Det låter som serienumret, men jag gissar att det är en TRW  med artikelnummer 60625181. Om det stämmer så stöds den inte av Multiecuscan, utan du måste använda en liten mjukvara som heter TRW2Scan, som är speciellt framtagen för denna airbag ECU av en tysk Alfa entusiast som heter Peter Feil.

Du kan läsa in dig i den här tråden på Alfaowner:
                      http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv-and-916-spider/336600-phase-1-trw2-airbag-diagnostics-solved.html
                      och även titta på min youtubefilm:
                      https://www.youtube.com/watch?v=Ji8ICPtW8Yc

Hej och tack för svaret.

Var hittar men artikelnummret på ECU’n?

Det finns bara 2 nummer på ovansidan, det ena som jag skrev och ett som är 200033-102.

Björn

Björne

Lars Söderman
                      Deltagare

Inlägg av Björn Sjöström på 2014-04-11 13:51

Hej och tack för svaret.

Var hittar men artikelnummret på ECU’n?

Det finns bara 2 nummer på ovansidan, det ena som jag skrev och ett som är 200033-102.

Björn

Se bild. 60625181 är Fiat/Alfas artikelnummer, men det kanske saknas på din ECU? Jag gissar att 200033-102 är TRWs artikelnummer, så vi kan nog utgå från att det är samma ECU.

Ja det är den, jag ska kolla in länkarna du skickade, tack

Björne

Hans Carlstedt
                        Deltagare

Hej! Jag har hittat min nu. På klisterlappen står det 60664500 och 202862-112.

/Hasse

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.