Problem att importera en Alfa med ”fel” motor (och andra moddar)?

Published by Dan Lilliehorn on

Forum Allmänt Problem att importera en Alfa med ”fel” motor (och andra moddar)?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20635
    Dan Lilliehorn
    Deltagare

    Tja, står i begrepp att ev importera en Alfa från Tyskland. Har hittat ett kul objekt som dock har en nyare och större motor än i original (en 220-hästars 24v V6a istället för en 192-hästars 12v). Kan detta leda till problem vid regbesiktningen? Det är ju rätt uppenbart att det är en 24v, det står ju på toppen…

    Den är även sänkt och med utbytt avgassystem, kan man vänta sig några problem med detta?

     

    Tacksam för alla svar och tankar.

    #20636
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det här är verkligen inte mitt område. Men eftersom det just är en registreringsbesiktning borde det väl inte vara något problem. Tanken är väl att registrera bilen som den är, som underlag för framtida ”vanliga” besiktningar? Jag vet (har hört) att det finns en gräns för antal hästkrafter per kilo som inte får överskridas men du får väl stoppa något tungt på undangömd plats vid besiktningen 

    Låt oss hoppas att någon som verkligen vet vad han eller hon talar om svarar dig också.

    Stockholm

    #20637
    Joakim Adolfson
    Deltagare

    Hej,

    det viktiga är att det inte är inskrivet i reghandlingarna att motortypen är bytt för isåfall faller typgodkännandet.

    Jag vet faktiskt inte hur hembyggda fordon hanteras från utlandet men dessa kanske hanteras som orginalbilar efter resp registreringsbesiktning.

    Ta kontakt med transportstyrelsen och Sfro (tror de heter s&aring och fråga då dom ska veta, chansa inte då bilen i värsta fall måste återsäljas till ursprungslandet, notera dock är det behöver inte vara möjligt i alla länder om reghandlingarna är utställda för export.

    Lycka till

    #20638
    Anders Eriksson
    Deltagare

    hej!

    jag jobbar som Besiktningsingenjör, alltså bl.a. import av bilar, ska nog kunna hjälpa dig med svar   vad är det för bil? låter som en GTV från slutet 90talet……  vad står i det tyska reg.beviset? finns ändringarna med där?  kan du ordna kopia/mail på reg.beviset?  med det blir det mycket lättare att bena ut om det är möjligt att få bilen godkänd i Sverige. 

    jag har inte riktigt tid just nu med ett längre svar… återkommer under dagen!

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #20639
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Problemet vid motorbyte är miljö/avgasrening. Det gäller oavsett om det är en importerad bil eller en redan svenskreggad. Miljökrav gäller från 1976-årsmodell, skärps åt ytterligare fordon tagna i bruk efter 1/1 1993, efter det är det omöjligt att byta motor. Undantaget är ombyggda bilar genom SFRO…
    Men, för en ”vanlig” bil som byter motor krävs det ett nytt avgascertifikat, det går teoretiskt att låta utföra ett körcykelprov…. MEN kostnaden hamnar på så högt att det alternativet faller.
    Svaret är alltså nej! det går inte att registrera en utbytt motor i en bil nyare är 1993. det var den tråkiga biten….
    MEN! Om dessa ändringar är inskrivna i det Tyska registreringsbeviset blir det genast bättre!! Då har alltså en tysk registreringsmyndighet godkänt bilen, troligen finns något avgascertifikat med där. men framför allt gäller det tyska regbeviset som intyg i Sverige, vi är ju med i EU…. Alltså kan vi inte vägra att registrera bilen med ändringarna i Sverige!  Det är alltså av yttersta vikt att veta vad det står i regbeviset, ordna kopia eller mail. Du får gärna skicka det vidare till mig- inte lämpligt att lägga upp bild på regbevis på ett forum…
    Givetvis måste bilen i övrigt var någorlunda original. Rena tävlingsbilar går inte att regga för gatan:-)

    Avgassystem, i princip samma gäller där. Ska vara original eller originalliknande eftermarknadssystem. På en regbesiktning godtar vi inte sportsystem! kan gå att få godkänt om det finns med i tyska regbeviset, men bullernivån kommer man aldrig undan.
    På en kontrollbesiktning gäller egentligen samma regler, med tolkningarna är betydligt snällare mot ”sportigt ljud”

    Fjädrar och sänkning. Äntligen ett mer positivt svar!  Enkelt uttryckt, bilen ska ha fjädring. Original infästningar ska användas. hjulen ska röra sig fritt utan risk att ta i, gäller även vid rattutslag. Bilen får inte bli alltför låg, exvis ska du klara en punktering utan att chassit tar i marken. fjädrarna ska hållas på plats om man lyfter bilen.  
    Alltså: vanliga sänkfjädrar, coilover eller liknande är helt ok!

    Lycka till //Anders

     

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #20640
    John Westling
    Deltagare

    Harmonisering inom EU, kolla även i briefet att fordonet är permanent registrerat i EU/ESS-land. 

     

    #20641
    Dan Lilliehorn
    Deltagare

    Jag tackar för svaren i denna tråd, det blev ingen affär med denna bil då säljaren var väldigt luddig med vad som egentligen fanns med i reg-bevis och inte.
    Bilen var ändå lite dyrare än jag hade tänkt mig.

    mvh/Dan

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.