Problem med 159 2.4 ti -09
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 12 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 27 september, 2016 kl. 12:43 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
1 september, 2016 kl. 11:37 #32476
Övergivna Forumposter
DeltagareTjena alla Alfavänner!!
Förbered er på ett långt inlägg
Fick i mars/april kamremsras på min 159 2.4 ti diesel efter att det visat sig att kamrem aldrig blivit bytt och har nu stött på problem. Efter att ha läst att Alfa Romeo i Halmstad skulle vara bra(då hette det Klasén Bil) så fixa jag upp den dit för att dem skulle fixa raset och fick tillbaka den efter några dagars arbete och den gick ju klart bättre än vid raset så klart. Tyckte sen i somras att den började gå sämre igen och inte alls den dieselkraft som innan och vid kickdown eller acceleration så svara den inte direkt utan det tog ett par sekunder för den att fatta vad jag ville och sen kom kraften och den pinna iväg. Sen i mitten på juli fick jag problem med generatorn och trodde då det hade något samband med kraftlösheten att den inte riktigt ladda som den skulle och därav att den inte “pinna” på som vanligt. Bytade generator på en verkstad här i Helsingborg men när sambon hämtade bilen så gick den fortfarande lika dåligt och till och med ett litet knackande ljud på tomgång. Vid kamremsraset läste jag mig till och fick höra från släkt och vänner och av verkstaden den va på i ett annat ärende i vintras att viporna och ventilerna kan få sig en kyss och knäckas eller sprickas vilket jag tror är felet men som Alfa Romeo i Halmstad ej åtgärdat vid kamremsbytet/raset. Bilen är nu hos dem igen i Halmstad eftersom den inte går som den ska och jag trots allt har garanti och möjlighet att reklamera deras jobb från mars/april. Dem skulle titta på den förra onsdagen och jag hörde inte ett ljud förräns jag själv fick ringa dit igår och då påstår dem att bilen går precis som den ska och dem kan inte hitta några fel på den och får ej upp några felkoder alls vid felsökning. Mekanikern skulle ta en runda till idag med bilen efter att jag för tredje gången förklarat hur den beter sig.
Har då några frågor:
1. Får man alltid/oftast byta viporna eller någon/några ventiler vid kamremsras?
2. Någon annan som haft problem på Klasén Bil/Hedin Bil i Halmstad?
3. Det finns möjligtvis inte någon 159 2.4 diesel i Halmstad med omnejd som går som en 159 2.4 diesel ska gå? Tänkte att man kanske skulle få testa den och likaså dem på Hedin Bil så dem märker och ser hur en som fungerar ska gå.
Tack på förhand
10 september, 2016 kl. 08:21 #32477Övergivna Forumposter
DeltagareTråkigt att höra. Jag har ingen erfarenhet av Hedin bil tyvärr, utan jag lämnar alltid bilen till Tylösands motor när det är något. Alfaauktoriserade, trevliga och väldigt duktiga. Ligger ganska nära Hedin. Kan ju vara värt att låta dem testa bilen tänker jag.
Mvh
Anton
14 september, 2016 kl. 22:02 #32478Övergivna Forumposter
DeltagareTjena Anton!! Okej. Va glad för det för har inte blivit speciellt trevligt bemött och dem verkar inte speciellt kunniga. Dem ska jag ha i åtanke. Tack för tipset!!
15 september, 2016 kl. 11:10 #32479Andreas Åberg
DeltagareInlägg av Ted Pettersson på 2016-09-01 11:37
Tjena alla Alfavänner!!
Har då några frågor:
1. Får man alltid/oftast byta viporna eller någon/några ventiler vid kamremsras?
Tack på förhand
Hej!
Vad byttes vid kamremsraset?
Hade remmen “kuggat” eller var det någon rulle som gett sig?
Jag är ingen bilmek, däremot så jobbar jag med topplocksrenoveringar och här är min åsikt/erfarenhet ang ditt problem!
Om remmen “kuggar någon kugg” så är det oftast “bara” insugsventilerna som tar sakda, vid ett “ras” är det istället 1-3 st kolvar som slår i ventilena! Men om man gjort många startförsök efter raset kan det förvärras mera!
Vid ett kamremsras på en diesel så är det nästan alltid att minst några ventiler slår i! har dock hört att det skall räcka med att byta vipparmar på denna motor!? Har dock ingen erfarenhet av detta och således ingen åsikt!
Om du har fått ett ventiltick nu i efterhand kan det bero på att vippamen eller lyftaren är skadad! Men det kan även vara orsaken av en krokig ventil, ventilerna i en 2,4 har 5 mm spindel och det vill inte mycket till innan dom kröks! dock är dom såpass klena att fjädertrycket gör så att dom stänger ändå, men efter ett tag så sliter en krokig ventil ut ventilstyrningen och då kan det bli ett tick! Effektförlust kan du då få pga otät ventil eller felaktig lyfthöjd!
Hoppas det löser sig! /Andreas…..
15 september, 2016 kl. 20:00 #32480Övergivna Forumposter
DeltagareTjena Andreas!!
Ja som jag förstår det och som Hedin Bil i Halmstad förklarar det så har dem bara bytt kamremen och satt den i fas igen så att säga.
När det skedde så tyckte sambon bilen gick “trögt” och blev orkeslös så hon stanna direkt in till sidan och stängde av bilen och när hon sen startade igen så lät bilen som en kaffemal. Därefter togs bilen till Halmstad och där “gjorde” dem vid den enligt dem.
Spontant känner jag mest igen mig vid det som du förklarar som “kuggar någon kugg”. Det är nu ca 3 veckor sedan som bilen togs upp till Hedin Bil igen eftersom jag inte tyckte den gick/går som den ska. Innan den togs upp så tyckte en polare att tomgången va lite konstig och som du säger ett tickande ljud men som nu är borta efter att jag hämtat den ifrån Halmstad.
Bilen ska till Holmgrens Bil här i Helsingborg om ca 1 vecka för jag vill ha någon annans verkstads utlåtande också så får se lite vad dem säger/tycker.
Men att lyckas bevisa att Hedin Bil i Halmstad inte gjort vad dem borde gjort när dem hade den första gången känns tufft.
Tack för hjälpen Andreas
//Ted
15 september, 2016 kl. 22:02 #32481Andreas Åberg
DeltagareOk, börja med att ta av ventil-kåpan och kolla hur vipporna ser ut! Det är rullar som går mot kammen, med ventilen i ena änden och lyftaren i andra! när vipporna skadas är det ofta där rullen är lagrad som man lättast kan se skadan!
Börja där! och nästa steg är att kolla om ventilerna är täta! jag föredrar att vacuumsuga kanalerna, men enklast är ju ett kompressionsprov! (dock visar det inte alltid en läckande ventil)
Märker du någon skillnad på turbotrycket?
/Andreas….
16 september, 2016 kl. 08:46 #32482Övergivna Forumposter
DeltagareNu har jag ju nästan själv tummen mitt i handen så det är ju inget jag själv kommer göra men tackar sjukt mycket för tipsen.
Där är ett par andra som sagt samma saker som du säger nu med viporna och som jag även påpeka för Hedin i Halmstad när jag lämnade bilen där men dem hävdar ju att allt är kontrollerat. Det med att vipporna kan ta skada och även ventilerna va det första min svåger sa till mig.
Ett kompressionstest nämnde jag också för Hedin men får ingen respons där utan dem bara står på sig med att det inte kommer upp några felkoder och hej och hå.
Nja får jag nog svara angående turbotrycket. Turbomätaren i instrumentpanelen jobbar upp och ner vid gaspådrag och ner o botten om jag släpper gasen helt. Holmgrens Bil här i stan nämnde något om att det kanske kan vara problem med turbon och wastgaten(osäker på stavningen), att den inte stänger som den ska.
Hur är det att köra med bilen nu? Om det är en vippa eller ventil som tagit stryk?
Ted
16 september, 2016 kl. 20:45 #32483Andreas Åberg
DeltagareHej Ted!
Ursäkta jag var lite snabb där och skrev att du eller någon skulle ta av ventilkåpan! kom sen på att det är en cam-carrier på den motorn! dvs kamaxlarna sitter i det som förr var “ventilkåpan” och för att demontera den så måste kamremmen lossas! Mera jobb men jag tror ända att det måste göras!
Det där med Felkoder är så tröttsamt, finns det en felkod så är det bra. den leder en oftast i rätt riktning för att åtgärda felet!
Men när det inte är någon felkod är det inte samma som att inget fel finns! Då får man tänka sig händelseförloppet istället! Kamremmen har kuggat över. vad händer då?
Turbotrycket går väl ner efter några sekunder på fullt tryck? (så gör det iallafall på min 159a 1,9 JTDM) Så jag tror inte felet ligger i turbodelen.
Och ang om du ska köra med den så är det omöjligt att säga! Jag hade låtit någon kolla upp den snarast möjligt för att inte förvärra felet!
/Andreas….
16 september, 2016 kl. 21:39 #32484Igino Cazzola
DeltagareAndreas: Ditt tangentbord verkar ha gått sönder. Det blir punkter där det skall vara komma och utropstecken där det skall vara punkt.
Jag är fullständigt Räserskadad
16 september, 2016 kl. 22:03 #32485Andreas Åberg
DeltagareInlägg av Igino Cazzola på 2016-09-16 21:39
Andreas: Ditt tangentbord verkar ha gått sönder. Det blir punkter där det skall vara komma och utropstecken där det skall vara punkt.
Så kan det bli när jag skriver och ändrar texten!
18 september, 2016 kl. 16:11 #32486Rickard Bergh
Deltagarepå en sådan här diesel motor så knäcks vipporna vid kamremsras då kolvarna går full kontakt med ventilerna alltså hela talrikens utan mot kolven dom får rakt mot varandra. inte som på en bensinare där dom iregel sitter lite snett då blir det stukade ventiler.. jag har under som åren jag jobbade som mekaniker på alfa och fiat bytat många knäckta vippor pga kamremsras. vipporna är konstrukterade så att du har en konstruktions om gör att dom knäcks mitt itu vid just sådant här fel. om dom åtgärdat ditt ras utan o byta vippor så verkar det märkligt. gick din kamrem av ? gör den det så går med all säkerhet vipporna sönder.
vad har du fått betala för kalaset första ggr ? du får bilen och den går mkt bra efter det så för mig inga knäckta vippor eller krökta ventiler. då hade det inte gått alls.. är förmodligen något annat som spökar.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
20 september, 2016 kl. 21:36 #32487Övergivna Forumposter
DeltagareTjena Rickard.
Remmen gick aldrig av och enligt min svåger så såg den hel och fin ut också och han sa också precis som du. Att vipporna kan få sig en kyss och det ganska lätt.
Första gången bilen va i Halmstad i mars/april för att dem skulle fixa kamremmen kostade det 8500:-. Ja den gick bra när jag fick tillbaka den men började sen gå sämre igen efter ett tag men det va då jag fick problem med generatorn så då trodde jag/vi att det hade ett samband. Men efter generatorbytet kvarstod problemet med att den inte riktigt svarar som den gjort innan och som jag tycker den bör göra.
27 september, 2016 kl. 12:43 #32488Övergivna Forumposter
DeltagareJa då va bilen på numera Holmgrens Bil här i Helsingborg igår och dem får inte heller upp några felkoder eller tycker att den går konstigt så det verkar bara vara jag och min sambo som tycker den går illa.
Måste man ta av topp osv för att få se om någon vippa/vipporna fått sig en kyss eller bilen hade gått illa och dåligt på tomgång då också om så var fallet?
Tack för alla svar och hjälp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.