Problem med bakaxel

Published by marcus hellzen on

Forum Teknik Problem med bakaxel

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    marcus hellzen
    Deltagare

Hej jag har ett lite underligt problem. Jag köpte en diffad bakaxel till min GTJ av CC motors i Eskilstuna. Axeln skulle vara helt nyrenoverad vid köp. Efter att ha kört en sommar så upptäckte jag att däcken satt lösa dvs dom gick att rucka på ganska mycket. Jag åkte tillbaks till CC som skulle byta hjullager men när jag hämtade bilen så berättade dom att felet var kvar och att “det är så på vissa” “normalt”. Jag har svårt att köpa att det vore normalt att hjulen sitter löst på bilen. Som jag ser det så snackade CC skit och bytte aldrig hjullager eller så är det något annat fel för normalt kan det inte vara. Fälgarna jag har är Alfaholics GTA 7×15 Superleggera. 

Är det någon som har varit med om detta och har en lösning? Kan det behövas distanser för offset? 

Per Wadén
    Deltagare

Är det axiellt eller radiellt du har glapp?

Och vad är ganska mycket?

PerBerlina

Kenneth Larsson
    Deltagare

På 105 serie bilarna sitter hjulen med gamla hederliga spårkullager i bakaxeln och dessa är inte lika fint styrda som andra modernare lösningar och detta ger en skum känsla när man börjar känna på grejorna. Denna lösningen har dock funnits i massor med år och man kan kalla den “klassisk”.

Det är lite jäkligt att byta hjullager speciellt på bakaxlarna med diffbroms då hjullagren sitter låsta med en krympring på själva drivaxeln, och enda vettiga sättet att få av krympringen är att kapa den och köpa en ny till återmonteringen. Man kan även behöva lite långa rör för att kunna knacka de nya lagren på drivaxeln – de sitter med relativt hård grepp-passning på axeln – kanske man kan värma dom till typ 80 grader i ugnen utan att sabba fettet – men dom fastnar direkt på axeln om man inte är snabb som attan att få dom i rätt läge – och det har jag då aldrig lyckats med.

Alfaholics erbjuder hjullager av olika kvalitet och dessa kanske styr hjulen lite bättre då billiga spårkullager kanske tex inte har lika många kulor som dyrare lager. Eftersom lagren har tätningsringar så är det inte lätt att själv kolla på detta, utan att förstöra grejorna. 

Jag har bytt till “The Good Stuff” på min Bertone, och tror detta är bättre och man kanske kan känna mindre glapp nu. 

PS – glöm inte byta packboxar om du river ner detta i bakaxeln när du ändå har allt i bitar. 

Jörgen Hultberg
    Deltagare

Hej!

Upptäckte stort hjulglapp bak på min Spider förra sommaren. Så pass mkt att jag tyckte det var konstigt att inte bilprovningen hade nämnt det. Nåväl, det var en del jobb att få bort de gamla och montera de nya. Gissa min besvikelse när upplevelsen av glappet på de nya var precis lika stor, suck

Björn Nilsson
    Deltagare

Jag har en helrenoverad diffad axel på min Bertone och har exakt samma problem. Hissar man upp bakvagnen greppar hjulet klockan tio i två så känner man glapp. Kan även vis körning i sakta mak (de få gånger de händer) ibland höta ett klonk när man kör över en ojämnhet.
    Diskuterade detta med firman Växellådsservice i Trelleborg och fick tipset att man skall lägga shims bakom lager mot ytan i axelröret för att bli av med glappet. Jag skall i mars plocka ur drivaxlarna mäta glappet och ordna med lämpliga shims så får vi se vad som händer. Har hört om detta problem på fler Alfor med diffad axel. Vill även minnas mig ha hört att man på flera Maserati modeller måste shimsa bakaxeln….är det samma grej där ?

Björn Nilsson

Hans Rune Horne
    Deltagare

Hei.

Det glappet du kjenner ute ved hjulet på en 105/115 serie er ikke hjullager relatert,  dersom det hadde vært så mye slakk i hjullageret så ville det totalhavarert.

Slakken oppstår på grunn av slitesje på aksallagerene for solhjula innvendig i diffen, av den grunn pendler akslingen litt og det blir i de fleste tilfeller misstolket som slakk i hjullageret

Enda måten og løse det på er å demonterer diffen og shimse opp disse aksiallagerene, alternativt dersom de er for mye slitt, montere nye pluss shimse.

mvh Hans Rune.

H.R.H

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Björn Nilsson på 2018-02-08 20:37

Jag har en helrenoverad diffad axel på min Bertone och har exakt samma problem. Hissar man upp bakvagnen greppar hjulet klockan tio i två så känner man glapp. Kan även vis körning i sakta mak (de få gånger de händer) ibland höta ett klonk när man kör över en ojämnhet.
    Diskuterade detta med firman Växellådsservice i Trelleborg och fick tipset att man skall lägga shims bakom lager mot ytan i axelröret för att bli av med glappet. Jag skall i mars plocka ur drivaxlarna mäta glappet och ordna med lämpliga shims så får vi se vad som händer. Har hört om detta problem på fler Alfor med diffad axel. Vill även minnas mig ha hört att man på flera Maserati modeller måste shimsa bakaxeln….är det samma grej där ?

Jag skulle aldrig göra detta som du får föreslagit – det betyder att du förspänner kullagren axiellt och det är absolut förkastligt att göra så. Gå in på SKF’s hemsida och läs lite om hur spårkullager fungerar så finner du att man får räkna med ett viss axiellt glapp och att detta både är normalt och inte skadligt. Denna konstruktionslösningen fungerar på detta sättet. Om man ska bli av med axiellt glapp ska man ha koniska rull-lager eller vinkelkontaktkullager som är parmonterade för att minska glappet. Koniska rullager är en mycket vanlig hjullagerlösning på bilar fram till dess att “hub units” av 1a, 2a eller 3’e generationen kommit på bilar. 1’a generationen sitter tex på Saab 900 framhjul och har ett tvåradigt vinkelkontakt lager med gemensam ytterbana. Lagret har även fett och tätningar från fabrik och kan ej öppnas. 2’a generationen sitter på samma bil som bakhjulslager och har då en ytterring som är smidd så att bromsskiva + hjulskruvar kan bultas direkt på lagret. Detta är också ett tvåradigt vinkelkontaktlager. 3’e generationen återfinns tex som framhjulslager på Saab 9000 eller Alfa 159 där innerringen roterar och är försedd med invändiga splines för drivaxeln samtidigt som det finns fläns för bromsskiva och hjulskruvar. Ytterringen är smidd med 4 gängade skruvhål och skruvas direkt i spindeln. När man har med gamla bilar och konstruktioner att göra måste man inse att tex moderna krav på glappfrihet inte kan appliceras på en axel som i basen konstruerades på 1950 talet. Att justera bort glappet så som du fått råd om att göra är inte bara dumt – det kan leda till att lagren överhettas och mycket annat kan då haverera. 

Lars Erlandsson
    Deltagare

OBS

Mycket vanlig missuppfattning.

På den bakaxeln med diffbroms SKA det vara så. Det är axeln inne i diffbromsen som när den är momentlös glappar. När motorm lägger på moment så glappar det inte.

Shimsar man så förspänner man inte bara lagret utan också diffbromen, ej bra på en gatbil.

Ett hjullager kan gå ner sig men då hörs det tydligt, som treans spårvagn här i Göteborg (gammalt skämt på Auto Alfa).

Simma lungt

Lars iM

Jörgen Hultberg
    Deltagare

Hej!

Jag hittade Björn Sandbergs utmärkta svar och förklaring när jag hade huvudbry om glappet:

“Lite glapp finns alltid om man rycker i hjulet, och det i sig bör inte vara anledning till panik.Att det finns lite glapp kvar vid hjulen är inte så konstigt. Axeln är av vad jag vill minnas kallas “halvt avlastad” typ. Hjullagret kan endast ta upp radiell last, böjmoment tas upp av axeln:

Om drivaxelns inre ände kan röra sig radiellt kommer det ju att ge sig till känna som glapp då man rycker i hjulet. Frågan är närmast om axeln har för stor rörlighet inne i diffen. Jag föreställer mig att om det finns extremt mycket glapp i diff-bromsens delar så kan drivaxlarna röra sig mer än avsett, vilket ökar det glapp man upplever vid hjulen…

Däremot, har jag svårt tänka mig att lagren i differentialen har stort spel så att du får glapp ute vid hjulen. Diff-lagren är ju förspända koniska rullager och skall inte ha något glapp”
    Hans Rune Horne
    Deltagare

Heisann.

Ok, dere missoppfatter meg, mulig jeg var litt uklar i min forklaring lenger opp.

Det som skjer når aksiallagrene for solhjulene(de drevene som drivakslen stikkes inn i) blir slitt så øker glappet mellom solhjul og planethjul innvendig i diffklokken, Dette medfører at drivakslen får større bevegelsesmulighet radielt, noe som øker bevegelsen man kjenner når man forsøker og kjenne om hjullageret har glapp.

Disse aksiallagrene er glidelager montert mellom solhjulene og diffhuset, dette er en slitedel som blir vesentlig mer slitt dersom bilen brukes aktivt som for eksempel banekjøring en de vil bli ved normal bruk.

Når man shimser opp disse aksial lagrene så har det ingen som helst innvirkning på forspenn av diffklokkens opplagring i diffrensialhuset(aluminiumshuset)

Det har heller ingen innvirkning på klaringen på lamellpakken i Limited slip,  denne skal absolutt ikke være forspent, den skal ha en total klaring på 0,10 – 0,15mm.

Jeg har utført dette på et flertall aksler med meget godt resultat,  men dette er definitivt ikke noe man skal gjøre dersom man ikke har nødvendig verktøy og kompetanse.

Vet ikke om dette er mer oppklarende men kan forsøke og finne en sprengskisse og vise hvor det skal shimses.

Mvh Hans Rune.

H.R.H

Hans Rune Horne
    Deltagare

Hei ta en titt på tegning,  pos nr 8 = aksial lager for solhjul, solhjul har pos nr 6.         Det jeg gjør er og bytte aksiallageret eller shimse mellom diffklokke og aksiallager, alternativ begge deler dersom det er nødvendig. 

Solhjulet anleggsflate mot aksiallager og spesielt aksiallager blir slitt med tiden og det medfører en vesentlig større klaring mellom solhjul og planethjul.

Dette medfører at solhjulet kan bevege seg mer både radialt og aksialt og dermed får enden på drivakslen større bevegelse og dette kjennes som slakk i hjul.  

mvh Hans Rune.

H.R.H

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.