Projekt 156R
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 10 juni, 2014 kl. 07:45 av Fredrik Assarsson.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2014 kl. 20:15 #46677
Ok här kommer en sammanfattning av projektet jag påbörjade förra året (ej klar ännu):
Motorbytet är avklarat och bilen rullar, har inte hunnit till besiktningen än men det kommer när vädret blir bättre
Där va en del skillnader på motorerna som man fick plocka över, här är en lista:
-Ventilkåpan (övre, under insuget) på 3.0 i 166an saknades en anslutning så det va bara att skifta
-Oljefilterfästet blev också att skifta
-Motorfästena, dock det bakom kamremen bytte jag inte, hade inga verktyg på skolan så det blev att svetsa ett snyggt stag!
-Termostathuset, hela klumpen eftersom där saknades en sensor på 3.0 maskinen som satt på 2,5an så det blev också att byta och hastig som man va för att få den ifrån skolan så chansade man att sätta dit den utan silikontätning… ser nu att det läcker vatten där så det blir att demontera och täta!
Det jag även har gjort är att jag satte 2,5ans svänghjul på 3.0an, tur det för när jag demonterade svänghjulet så upptäckte jag att packboxen va dålig
Resultatet är iaf fantastiskt!, bilen rör på sig och hjulen släpper i treans växel ;D
Rekomenderar att fler gör ett sådant bygge!!
2 februari, 2014 kl. 20:17 #46678(Edit 2014-02-03, minskat bildstorleken. Mod / Mats Forssén)
2 februari, 2014 kl. 20:23 #46679BAL(L) bil…! Javet, jätteroligt… Kul att då fått ner den på hjul och riktigt fränt med de fälgarna i svart!
elCrillo Kalmar
2 februari, 2014 kl. 20:27 #46680166an va donatorbil, hade ett äventyr med den också körde ner den från norrköping, med drygt 300 km kvar hände något med växellådan, 6an slutar fungera det rasslar bara… kan bara köra i 90 km/h för att det inte ska låta så mycket. växlar ner till 5an då fungerar det men ett räligt missljud hörs. nåja jag kör vidare och drygt 240 km senare börjar det skramla i 5ans kör ytterligare 20-30 km då skär växellådan på motorvägen lyckas dock på någon vänster få i ettan och tvåan så kör jag av motorvägen vid helsingborg S vid ättekulla och sen vid en korsning klabbar växellådan ihop helt så fick ställa bilen på en parkering på andra sidan korsningen, nästa dag bergades bilen till skolan och då började demonteringen.
på växellådans sida va det 2 hål genom godset haha, men motorn klarade sig så det va det viktigaste
2 februari, 2014 kl. 20:30 #46681Inlägg av Crister Borg på 2014-02-02 20:23
BAL(L) bil…! Javet, jätteroligt… Kul att då fått ner den på hjul och riktigt fränt med de fälgarna i svart!
Tack Crille
jo jag köpte fälgarna och fick en vit 164 med på köpet… vill bli av med den nu xD
men har lite kvar och göra… inte klar med den jädrans asfaltsmattan än! xD
9 juni, 2014 kl. 08:41 #46682Hur gjorde du med ECU, spridare osv?
Finns ju lite olika “recept” som har använts vid sådanna konverteringar tidigare.
Ska ev. göra likadant projekt som dig innom en snar framtid så vore oerhört tacksamt med lite tips!
10 juni, 2014 kl. 07:45 #46683Behåll 2.5ans ECU.
Spridare tål att behållas från 2.5an såvida man inte är säker på att man kommer att mappa om bilen, i det fallet är det bättre att uppdatera spridarna till 3.0ans. Men utan mappning går de visst lumpet med större spridare.Spridarnas infästning i fuelrailen skiljer mellan Euro3 motorer och de tidigare så enklast är att hitta en Euro2 motor på 3.0L och sätta i sin Euro2 2.5a. Även knacksensorer och några liknande givare skiljer. Det är bara att flytta över men samtidigt skönt att slippa pilla med.
Jag har en stor sammanfattning sparad någonstans för “framtida bruk” om man skulle tappa besinningen och snubbla över en 3.0. Jag kanske borde länka den på något sätt?En fråga Daniel: Behövdes någonting extra för att flytta över svänghjulet till 3.0an eller var det bara att skruva dit 2.5ans svänghjul utan att behöva beställa något extra som en adapter eller så?
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.