Projekt – skaffa sig en 4C…nån gång
Published by Magnus Jeppsson on
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 1 juni, 2019 kl. 22:21 av Magnus Jeppsson.
-
FörfattareInlägg
-
1 januari, 2015 kl. 15:01 #14395
Jag har alltid mer eller mindre konkreta bilbytarplaner. Idag har jag en fin 156 GTA vilket gjort att jag hamnat i ett vakuum.
Jag vill inte byta märke, stor respekt till de som trots allt gjort det oavsett anledning.
Vad skulle nästa Alfa vara för modell? Budgeten täcker GTAns kostnader utan att snåla i något led. Kommer det finnas en rimlig begmarknad för 4C? Hur går försäljningen av 4C?
Min förhoppning är att köra GTAn 2-3 år till. Sedan har det förhoppningsvis etablerats en liten men tillräcklig begmarknad för 4C. Då behöver vi bara en familjebil och de ca 30-35 Tkr som årligen läggs på GTAn kan räcka för att hålla en ny finbil!
Säg att det kan bli så, snälla.
mvh
Magnus ( som inte kan sluta att älska Alfa Romeo) ( eller kan sluta drömma)
Magnus i Lomma
1 januari, 2015 kl. 17:15 #14396Inget är så svårt att sia om som framtiden.
Just nu verkar det i alla fall som att “begagnade” 4C är dyrare än nya från återförsäljarna. Men de begagnade är förmodligen bilar som köpts på spekulation av såna som hoppas sälja dem till såna som vill ha en 4C och har gott om pengar men ont om tålamod.
Jag har ingen uppfattning om hur många 4C som producerats eller hur många man tänker sig att producera. Men jag skulle tro att hur begmarknaden för 4C kommer att se ut beror på hur Alfas framtida modellutbud kommer att se ut. Om det kommer en modell som 4C-ägarna hellre vill ha – ja då kan man tänka sig ett utbud av beg 4C. Men annars… varför skulle man göra sig av med en 4C om man har lyckan att äga en?
Stockholm
1 januari, 2015 kl. 20:25 #14397Jag tänker mig samma personer som köpte P. Cayman och L. Elise m fl bara för att det är balla bilar att ha ägt. Pengar är sällan ett hinder för dessa köpare heller.
Det finns en del riktigt roliga bilar på marknaden (Europa) till relativt rimliga priser. Jag vill dock inte lägga de pengarna på någon av dem, utan det ska vara en Alfa.
Även om jämförelsen haltar betänkligt så finner man 8C till varierande priser och den är mycket mer extrem, tänker jag.
Den som lever får se …
Magnus i Lomma
2 januari, 2015 kl. 12:17 #14398Jag tror det kommer att finnas en någorlunda normal begagnatmarknad för 4C om man ser några år bort. Läser man på 4C-forumet så verkar man ju ha fått igång produktionen ganska skapligt. Det verkar vara bortåt 18-24 månaders leveranstid (kanske lite olika på olika marknader?) så försäljningen går nog så bra man kan begära. Prismässigt tror jag bilarna kommer stå sig bra, man ska inte förvänta sig att dom sjunker i värde som en normal standardbil. Men det vi ser idag med begagnatpriser som är högre än nypris tror jag kommer avta när det börjar dyka upp lite fler bilar på begagnatmarknaden.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
5 januari, 2015 kl. 14:33 #14399Många som köper dyrare bilar har dem bara ett litet tag, sen vill de ha nytt igen. Så begmarknaden är nog igång snart, med initialt höga andrahandsvärden. Det jag med spänning väntar på är motreaktionen på att alla moderna sportbilar har automatlåda. När/om den kommer blir det dyrt med de få manuella bilar som finns. Eller vad tros om det?
Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...
5 januari, 2015 kl. 21:49 #14400Tror faktiskt Fredrik har en poäng där. 2:a ägaren är mer noga med drift- och underhållskostnader, sen är ju frågan hur mycket underhåll en TCT-låda behöver i underhåll jämfört med en vanlig automat. Har själv fundetat på en 4c, tillsammans med brorsan, det skulle vara optimalt.
Nihat Dizdar
6 januari, 2015 kl. 11:56 #14401Inlägg av Fredrik Langendorf på 2015-01-05 14:33
Det jag med spänning väntar på är motreaktionen på att alla moderna sportbilar har automatlåda. När/om den kommer blir det dyrt med de få manuella bilar som finns. Eller vad tros om det?
Kanske inte i omedelbar närtid, men på sikt när bilarna inte längre är en nyare sportbil utan snarare en äldre entusiastbil så tror jag nog säkert att det kan bli så att vissa manuella bilar har ett högre värde än motsvarande bil med automat. Manuell har ju blivit otroligt ovanligt idag.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
3 februari, 2015 kl. 21:31 #14402Du kan beställa en ny nu för du hinner spara ihop pengarna lätt…det tar såååå länge att få en. Jag beställde min i Maj 2014 och fick besked idag om en leverans datum runt vecka 46-49 2015 Arghhhh frustrationen är total . Trodde jag skulle få den i vår…kommer inte att få köra min 4C fören våren 2016.
3 februari, 2015 kl. 22:48 #14403Med en så lång leveranstid är det ganska troligt begagnatpriserna kommer ligga enormt högt ett bra tag så det kan nog vara lika bra köpa en ny. Lär dröja innan marknaden är mättad såpass att begagnatmarknaden blir mer “normal”.
18 september, 2015 kl. 19:06 #14404Update: Helt plötsligt kom min Alfa 4C i slutet av Juli. Och kan lätt säga att det var värt att vänta. Har nog aldrig haft så kul i en bil .
5 januari, 2017 kl. 19:49 #14405Idag tog jag en tur ut i www-världen. Där fann jag ett relativt stort utbud av 4C på olika siter i Europa. Jag tycker mig dessutom se att priserna sakta sjunker, snart till en vettig nivå för investering?
Jag jämför fortsatt med Cayman som nu ligger riktigt hyfsat men hjärtat säger; Nej!
Inget är som väntans tider…
Inbillar mig att nyhetens behag för 4C, från marknaden, minskat radikalt med tiden. Dessutom har den fått ett par spännande syskon i Giulia och Stelvio, de försvårar nog för 4C.
Magnus i Lomma
5 januari, 2017 kl. 20:20 #14406Nej nu är det inga som helst problem att finna en 4C, finns hundratals till salu i Europa. Det dyker ju t.o.m. upp nån enstaka begagnad på blocket som känns rimlig i pris ibland. Tyvärr gjorde ju den gigantiska prishöjningen sitt på begagnatpriserna med.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
1 juni, 2019 kl. 22:21 #14407Dags för en liten uppdatering.
Drömmen om en 4C känns mer avlägsen än på länge. Det känns som att 2a-vågenköparna är keepers. Jag tröstade mig med en Giulietta QV med motor och växellåda från 4C.
Naturligtvis inte samma sak men mer användbar ?Magnus i Lomma
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.