PU bussningar 105 serie
Published by Jörgen Hagö on
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 19 juni, 2015 kl. 09:38 av
Jörgen Hagö.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2015 kl. 08:17 #29052
Jörgen Hagö
DeltagareNån som har koll på var man kan handla PU till bertonen
har kollat med Forza redan – nån mer i Sverige ? , eller ska man vända blickarna mot Tyskland eller GB
Gäller i stort alla bussningar i fram och bakvagn
Jörgen i Limhamn
Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92
18 juni, 2015 kl. 08:25 #29053Magnus Lindberg
DeltagareEB Spares och Highwood har det du söker.
18 juni, 2015 kl. 08:59 #29054Kenneth Larsson
DeltagareBra för rejsbil – kass för gatbil!
18 juni, 2015 kl. 09:24 #29055Frank Pino
DeltagareInlägg av Jörgen Hagö på 2015-06-18 08:17
Nån som har koll på var man kan handla PU till bertonen
har kollat med Forza redan – nån mer i Sverige ? , eller ska man vända blickarna mot Tyskland eller GB
Gäller i stort alla bussningar i fram och bakvagn
Jörgen i Limhamn
Tjena Jörgen!
Kolla med Alfaholics, de har kompletta satser som verkar hålla bra priser.
Alfapino
18 juni, 2015 kl. 10:46 #29056Henry Oscarson
Deltagare18 juni, 2015 kl. 10:50 #29057Jörgen Hagö
DeltagarePU Kass för Gatbil ? Är det så illa !
Ville ha mer fix – känns som den flexar helt otroligt med gummibuss
vad ska man då göra ?
Har kollat Highwood
Jörgen
Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92
18 juni, 2015 kl. 12:21 #29058Åke Nyberg
DeltagareHar du gamla dåliga gummibussningar ersätter du de med nya friska gummi dito.
Så länge det inte släpper på torr asfalt har man inga väghållningsproblem 🙂
Var och hur upplever du problemen ?
18 juni, 2015 kl. 13:27 #29059Jörgen Hagö
DeltagareTackar för förslagen
Jag ska byta till diffad bakaxel o tänkte samtidigt fixa alla bussningar – PU ligger närmast till tänkte jag
Bilen är redan sänkt, och har Bilstein o är helt ok dämpad/ fjädrad – men den kränger ju galet mycket på trackdays
eller annan lösning ?
Jörgen
Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92
18 juni, 2015 kl. 16:13 #29060Michael Gunnarson
DeltagareBörja med att byta den stora gummibussningen mot en PU till T-staget som håller upp bakaxeln, det ger en mer stiff känsla. Känns det bra är det bara att gå vidare med kränghämmarbussningar fram gärna ihop med en grövre krängare. Sedan är det bara att fortsätta att uppdatera så länge det känns bra, Men byt inte allt på en gång, då kan det vara svårt att veta var felet sitter om man nu inte blir nöjd med helheten.
Jag köpta alla mina prylar hos classicalfa.com.
18 juni, 2015 kl. 21:12 #29061Åke Nyberg
DeltagareAtt den kränger är inget problem i sig så länge det inte släpper. Om du har en bil med odiffad bakaxel kan innerhjulet spinna en del pga krängning i långsamma kurvor.
men att det lutar och kränger ÄR inte ett problem. När det börjar skrika i däcken och det börjat släppa ordentligt när du svänger i farter över 80-90 dvs 3ans växel eller mer, då har du väghållnings problem.
Bussningar hjälper inte mot krängningen.
18 juni, 2015 kl. 21:19 #29062Åke Nyberg
DeltagareMöjligen kan du byta till Montrealgummibussningar i bakre bärarmarnas infästning i billen. De stora som sitter i fram. Du kan sätta plast i den övre i T-staget. Eller de hårdare Montreal i samma T-stag. Det blir en Väldig massa ljud pga vibrationer mm som skickas in i fiollådan som är karossen med plast bussningar. Och som sagt jag åker 160 hästar med R-däck. Det lutar men går fort vänj dig eller be nån snabb köra din bil på bana när du åker med i din egen bil så märker både du och han vad den egentligen kan.
18 juni, 2015 kl. 22:03 #29063Åke Nyberg
DeltagareFullfart !
18 juni, 2015 kl. 22:49 #29064Michael Gunnarson
DeltagareEn liten fördel med minimerad krängning är att man man får mindre lastväxlingar när man styr upp. Personligen tycker jag att det känns som att bilen suger tag i asfalten lite snabbare. Svenska banor är ofta korta och brukar bli väldigt hala i utgångarna till rakorna i och med skarpa insvängningar, så bra fäste där kan göra några extra tiondelar. Men det skulle vara kul att testa en högfartsbana som Anderstorp och känna fartsuget i alla kurvor..
19 juni, 2015 kl. 00:16 #29065Åke Nyberg
DeltagarePU bussningar löser inte krängningen. Hårdare krängare fram och mjuk bil utan krängare bak går fortast. Det är pga hård krängare fram och mjuk bil bak som många racebertone går med framhjulslyft på gamla GTAm bilder. Hård fram och mjuk bak och 2.5 grader neg camber i fram. Det är en bra setup. Men gör inte bilen stenhård – den där trevliga sportbilen som du gillar att åka i försvinner då. Möjligen går den nån sekund eller två fortare på bana men till priset av att den inte är lika trevlig de andra 98 % av tiden. Se till att dynga ur bilen det som går med en mjukare setup först. Sen kan man bygga om men se till att det går på sladd ordentligt Innan du börjar bygga om för väghållningsproblem som du inte har 🙂
19 juni, 2015 kl. 09:38 #29066Jörgen Hagö
DeltagareStort tack för bra återföring
Först tänkte jag handla rubbet i PU, men efter denna diskussion blir det PU för krängaren fram, Triangel bak samt växellådans infästning
Kommer bli nya gummibuss för länkarmar bak. Problemen vid bankörning var lastväxling och gatdäck som fick bilen att åka brett, men det är väl bara att lära sig styra rätt ..
Min 1750 ger ca 150 hk o jag kör Goodyear gatdäck vilket väl kan vara ett bra sätt att lära sig körteknik då det släpper ganska enkelt
go midsommar !
Jörgen
Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.