PU bussningar 105 serie

Published by Jörgen Hagö on

Forum Teknik PU bussningar 105 serie

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29052
    Jörgen Hagö
    Deltagare

    Nån som har koll på var man kan handla PU till bertonen

    har kollat med Forza redan – nån mer i Sverige ? , eller ska man vända blickarna mot Tyskland eller GB

    Gäller i stort alla bussningar i fram och bakvagn

    Jörgen i Limhamn

    Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

    #29053
    Magnus Lindberg
    Deltagare

    EB Spares och Highwood har det du söker.

    #29054
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Bra för rejsbil – kass för gatbil!

    #29055
    Frank Pino
    Deltagare

    Inlägg av Jörgen Hagö på 2015-06-18 08:17

    Nån som har koll på var man kan handla PU till bertonen

    har kollat med Forza redan – nån mer i Sverige ? , eller ska man vända blickarna mot Tyskland eller GB

    Gäller i stort alla bussningar i fram och bakvagn

    Jörgen i Limhamn

    Tjena Jörgen!

    Kolla med Alfaholics, de har kompletta satser som verkar hålla bra priser.

    Alfapino

    #29056
    Henry Oscarson
    Deltagare

    Pröva även lokalt,

    http://www.kgtrimning.com/

    Klicka på Superpro och Alfa Romeo

    Mvh

    Henry

    #29057
    Jörgen Hagö
    Deltagare

    PU Kass för Gatbil ? Är det så illa !

    Ville ha mer fix – känns som den flexar helt otroligt med gummibuss

    vad ska man då göra ?

    Har kollat Highwood

    Jörgen

    Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

    #29058
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Har du gamla dåliga gummibussningar ersätter du de med nya friska gummi dito.

    Så länge det inte släpper på torr asfalt har man inga väghållningsproblem 🙂

    Var och hur upplever du problemen ?

    #29059
    Jörgen Hagö
    Deltagare

    Tackar för förslagen

    Jag ska byta till diffad bakaxel o tänkte samtidigt fixa alla bussningar – PU  ligger närmast  till tänkte jag

    Bilen är redan sänkt, och har Bilstein o är helt ok dämpad/ fjädrad  – men den kränger ju galet mycket på trackdays

    eller annan lösning ?

    Jörgen

    Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

    #29060

    Börja med att byta den stora gummibussningen mot en PU till T-staget som håller upp bakaxeln, det ger en mer stiff känsla. Känns det bra är det bara att gå vidare med kränghämmarbussningar fram gärna ihop med en grövre krängare. Sedan är det bara att fortsätta att uppdatera så länge det känns bra, Men byt inte allt på en gång, då kan det vara svårt att veta var felet sitter om man nu inte blir nöjd med helheten.

    Jag köpta alla mina prylar hos classicalfa.com. 

    #29061
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Att den kränger är inget problem i sig så länge det inte släpper. Om du har en bil med odiffad bakaxel kan innerhjulet spinna en del pga krängning i långsamma kurvor.

    men att det lutar och kränger ÄR inte ett problem. När det börjar skrika i däcken och det börjat släppa ordentligt när du svänger i farter över 80-90 dvs 3ans växel eller mer, då har du väghållnings problem.

    Bussningar hjälper inte mot krängningen.

     

     

     

    #29062
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Möjligen kan du byta till Montrealgummibussningar i bakre bärarmarnas infästning i billen. De stora som sitter i fram. Du kan sätta plast i den övre i T-staget. Eller de hårdare Montreal i samma T-stag. Det blir en Väldig massa ljud pga vibrationer mm som skickas in i fiollådan som är karossen med plast bussningar. Och som sagt jag åker 160 hästar med R-däck. Det lutar men går fort vänj dig eller be nån snabb köra din bil på bana när du åker med i din egen bil så märker både du och han vad den egentligen kan.

    #29063
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Fullfart !

    #29064

    En liten fördel med minimerad krängning är att man man får mindre lastväxlingar när man styr upp. Personligen tycker jag att det känns som att bilen suger tag i asfalten lite snabbare. Svenska banor är ofta korta och brukar bli väldigt hala i utgångarna till rakorna i och med skarpa insvängningar, så bra fäste där kan göra några extra tiondelar. Men det skulle vara kul att testa en högfartsbana som Anderstorp och känna fartsuget i alla kurvor..

    #29065
    Åke Nyberg
    Deltagare

    PU bussningar löser inte krängningen. Hårdare krängare fram och mjuk bil utan krängare bak går fortast. Det är pga hård krängare fram och mjuk bil bak som många racebertone går med framhjulslyft på gamla GTAm bilder. Hård fram och mjuk bak och 2.5 grader neg camber i fram. Det är en bra setup. Men gör inte bilen stenhård – den där trevliga sportbilen som du gillar att åka i försvinner då. Möjligen går den nån sekund eller två fortare på bana men till priset av att den inte är lika trevlig de andra 98 % av tiden. Se till att dynga ur bilen det som går med en mjukare setup först. Sen kan man bygga om men se till att det går på sladd ordentligt Innan du börjar bygga om för väghållningsproblem som du inte har 🙂

    #29066
    Jörgen Hagö
    Deltagare

    Stort tack för bra återföring

    Först tänkte jag handla rubbet i PU, men efter denna diskussion blir det PU för krängaren fram, Triangel bak samt växellådans infästning

    Kommer bli nya gummibuss för länkarmar bak. Problemen vid bankörning var lastväxling och gatdäck som fick bilen att åka brett, men det är väl bara att lära sig styra rätt ..

    Min 1750 ger ca 150 hk o jag kör Goodyear gatdäck vilket väl kan vara ett bra sätt att lära sig körteknik då det släpper ganska enkelt

    go midsommar !

    Jörgen

     

    Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.