PU bussningar 105 serie

Published by Jörgen Hagö on

Forum Teknik PU bussningar 105 serie

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29052
    Jörgen Hagö
    Deltagare

      Nån som har koll på var man kan handla PU till bertonen

      har kollat med Forza redan – nån mer i Sverige ? , eller ska man vända blickarna mot Tyskland eller GB

      Gäller i stort alla bussningar i fram och bakvagn

      Jörgen i Limhamn

      Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

      #29053
      Magnus Lindberg
      Deltagare

        EB Spares och Highwood har det du söker.

        #29054
        Kenneth Larsson
        Deltagare

          Bra för rejsbil – kass för gatbil!

          #29055
          Frank Pino
          Deltagare

            Inlägg av Jörgen Hagö på 2015-06-18 08:17

            Nån som har koll på var man kan handla PU till bertonen

            har kollat med Forza redan – nån mer i Sverige ? , eller ska man vända blickarna mot Tyskland eller GB

            Gäller i stort alla bussningar i fram och bakvagn

            Jörgen i Limhamn

            Tjena Jörgen!

            Kolla med Alfaholics, de har kompletta satser som verkar hålla bra priser.

            Alfapino

            #29056
            Henry Oscarson
            Deltagare

              Pröva även lokalt,

              http://www.kgtrimning.com/

              Klicka på Superpro och Alfa Romeo

              Mvh

              Henry

              #29057
              Jörgen Hagö
              Deltagare

                PU Kass för Gatbil ? Är det så illa !

                Ville ha mer fix – känns som den flexar helt otroligt med gummibuss

                vad ska man då göra ?

                Har kollat Highwood

                Jörgen

                Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

                #29058
                Åke Nyberg
                Deltagare

                  Har du gamla dåliga gummibussningar ersätter du de med nya friska gummi dito.

                  Så länge det inte släpper på torr asfalt har man inga väghållningsproblem 🙂

                  Var och hur upplever du problemen ?

                  #29059
                  Jörgen Hagö
                  Deltagare

                    Tackar för förslagen

                    Jag ska byta till diffad bakaxel o tänkte samtidigt fixa alla bussningar – PU  ligger närmast  till tänkte jag

                    Bilen är redan sänkt, och har Bilstein o är helt ok dämpad/ fjädrad  – men den kränger ju galet mycket på trackdays

                    eller annan lösning ?

                    Jörgen

                    Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

                    #29060

                    Börja med att byta den stora gummibussningen mot en PU till T-staget som håller upp bakaxeln, det ger en mer stiff känsla. Känns det bra är det bara att gå vidare med kränghämmarbussningar fram gärna ihop med en grövre krängare. Sedan är det bara att fortsätta att uppdatera så länge det känns bra, Men byt inte allt på en gång, då kan det vara svårt att veta var felet sitter om man nu inte blir nöjd med helheten.

                    Jag köpta alla mina prylar hos classicalfa.com. 

                    #29061
                    Åke Nyberg
                    Deltagare

                      Att den kränger är inget problem i sig så länge det inte släpper. Om du har en bil med odiffad bakaxel kan innerhjulet spinna en del pga krängning i långsamma kurvor.

                      men att det lutar och kränger ÄR inte ett problem. När det börjar skrika i däcken och det börjat släppa ordentligt när du svänger i farter över 80-90 dvs 3ans växel eller mer, då har du väghållnings problem.

                      Bussningar hjälper inte mot krängningen.

                       

                       

                       

                      #29062
                      Åke Nyberg
                      Deltagare

                        Möjligen kan du byta till Montrealgummibussningar i bakre bärarmarnas infästning i billen. De stora som sitter i fram. Du kan sätta plast i den övre i T-staget. Eller de hårdare Montreal i samma T-stag. Det blir en Väldig massa ljud pga vibrationer mm som skickas in i fiollådan som är karossen med plast bussningar. Och som sagt jag åker 160 hästar med R-däck. Det lutar men går fort vänj dig eller be nån snabb köra din bil på bana när du åker med i din egen bil så märker både du och han vad den egentligen kan.

                        #29063
                        Åke Nyberg
                        Deltagare

                          Fullfart !

                          #29064

                          En liten fördel med minimerad krängning är att man man får mindre lastväxlingar när man styr upp. Personligen tycker jag att det känns som att bilen suger tag i asfalten lite snabbare. Svenska banor är ofta korta och brukar bli väldigt hala i utgångarna till rakorna i och med skarpa insvängningar, så bra fäste där kan göra några extra tiondelar. Men det skulle vara kul att testa en högfartsbana som Anderstorp och känna fartsuget i alla kurvor..

                          #29065
                          Åke Nyberg
                          Deltagare

                            PU bussningar löser inte krängningen. Hårdare krängare fram och mjuk bil utan krängare bak går fortast. Det är pga hård krängare fram och mjuk bil bak som många racebertone går med framhjulslyft på gamla GTAm bilder. Hård fram och mjuk bak och 2.5 grader neg camber i fram. Det är en bra setup. Men gör inte bilen stenhård – den där trevliga sportbilen som du gillar att åka i försvinner då. Möjligen går den nån sekund eller två fortare på bana men till priset av att den inte är lika trevlig de andra 98 % av tiden. Se till att dynga ur bilen det som går med en mjukare setup först. Sen kan man bygga om men se till att det går på sladd ordentligt Innan du börjar bygga om för väghållningsproblem som du inte har 🙂

                            #29066
                            Jörgen Hagö
                            Deltagare

                              Stort tack för bra återföring

                              Först tänkte jag handla rubbet i PU, men efter denna diskussion blir det PU för krängaren fram, Triangel bak samt växellådans infästning

                              Kommer bli nya gummibuss för länkarmar bak. Problemen vid bankörning var lastväxling och gatdäck som fick bilen att åka brett, men det är väl bara att lära sig styra rätt ..

                              Min 1750 ger ca 150 hk o jag kör Goodyear gatdäck vilket väl kan vara ett bra sätt att lära sig körteknik då det släpper ganska enkelt

                              go midsommar !

                              Jörgen

                               

                              Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

                            Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.