Punkteringssprej eller slang?

Published by Anders Eriksson on

Forum Teknik Punkteringssprej eller slang?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32705
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Hej!

    Problemet är alltså pyspunka på vinterdäcken  Förra året köpte jag nya vinterdäck. Sa till på gummiverkstan att även byta ventiler då två hjul släppte luft. Problemet finns kvar!!! Plockade fram däcken nu i helgen, ett däck är helt ok. två däck är helt slut på luft, ett däck ca 0.4bar. har alltså pyspunka på fälgarna!!!!   är ju alufälgar, så rost är inte problemet….  nån por i godset?? smuts/skador i fälghornet??

    var förbi gummiverkstan idag, tänkte att en slang blir bra! nä, det tyckte han inte. är ju slanglösa däck, blir inte bra med slang då! (jaha..?)  De föreslog att lägga hjulet i baljan, och se vart det läcker, dock hade de inte tid nu, på måndag kanske…..

    SÅ!!!! vad tror Ni?   slang eller skum eller byta fälgar? eller byta bil…..

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #32706
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    Precis som din verkstad sa så får du först ta reda på var dom läcker, om det nu är fälgarna som är skadade så går det ju att renovera dom om man vill. jag tror varken slang eller sprej blir bra bättre att åtgärda felet.

    märkte du att du förlorade luft förra vintern?

    #32707
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Håller med. Kolla VAR det läcker innan du gör något annat. Slang och spray skall undvikas så länge som möjligt. Finna betydligt bättre grejer att laga däck med än det du skriver. Men som sagt. Kolla VAR det läcker först. En enkel lösning är att fylla det tomma däcket med luft. Spraya på med diskmedellösning. Där det bubblar, där läcker det. Om du inte har ett badkar hemma att lägga ner hjulet i 

     

    http://www.jula.se/catalog/bil-och-…ts-600209/

    Jag har en sådan här sats liggandes i bilen. Har räddat mig ett par gånger när jag fått spik och skruv i däcken. Lagningarna håller flera tusen mil. Ingen obalans efter lagningen.

    Giulia 20 Super

    #32708
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-11-03 09:35

    http://www.jula.se/catalog/bil-och-…ts-600209/

    Oj. Det där såg ju mest ut som verktyg för att göra hål i däcket 

    Stockholm

    #32709
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Inlägg av Robert Hultman på 2016-11-03 12:47

    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-11-03 09:35

    http://www.jula.se/catalog/bil-och-…ts-600209/

    Oj. Det där såg ju mest ut som verktyg för att göra hål i däcket 

    Det är det man gör  Första gör man ett runt fint hål, sedan täpper man till det med en gummikorv. Samma lagningsätt de använder på däckverkstaden om du fått en skruv eller spik i däcket. Lagar inte stora revor, men små hål.

    Giulia 20 Super

    #32710
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Om man stör sig på att däck som har legat i 6 månader inte har fullt tryck, då kan man PIIIP…

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32711
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Inlägg av Igino Cazzola på 2016-11-03 18:03

    Om man stör sig på att däck som har legat i 6 månader inte har fullt tryck, då kan man PIIIP…

    att behöva fylla luft var 7-10 dag, ja det är en smula störande. om däcket klarar 6månader utan nämnvärd försämring av tryck skulle jag knappast starta en tråd. Dock väljer jag att fylla luft istället för att låta PIIIP då jag tror att det hjälper bättre!

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #32712
    Anders Eriksson
    Deltagare

    en mindre uppdatering…..

    var förbi däckverkstan idag igen, hittade “rätt” gubbe, en gammal Alfaåkare  tydligen inte helt ovanligt att alufälgar skadas, korroderar på kanten. blir alltså ojämn yta mot däcket, luften pyser sakta ut….  åtgärden är att ta av däcket och slipa kanten!   dock…. ligger ju drivor av jobb på gummiverkstan nu.. jag monterar alltså hjulen nu, lämnar in bilen sen i början på december. 

    (ska nog överleva en månad pyspunka utan att låta PIIIP!)

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #32713
    Thomas Karlsson
    Deltagare

    Jag har råkat ut för liknande problem, dock med plåtningar. Däcksverkstan hade någon tjock smet dom pendlade på runt fälgkanterna och i hålet för ventilen.Då blev det tätt.

    Ang. laga stickhål från t.ex skruv tror jag att man numer lagar det inifrån. Gummiplopp i hålet är nog inte tillräckligt säkert . mvh/Thomas 

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    #32714
    Benny Steen
    Deltagare

    man kan  fixa ett läckage mellan fälg och däck på egen hand utan tillgång till däcksmaskin om man gillar att prova själv.

    töm däcket på luft, smörj  i kanten imellan med vatten + såpa, diskmedel etc, Slå loss  däcket från fälgkanten med hammare med en brädbit imellan så du inte skadar däcket. 

    torka bort såpan  på fälgkanten, applicera med lämplig tätmedel imellan, tex flänspackning, byggsilikon, målarfog och liknande. fyll med luft så däcket glider tillbaka upp på fälgen. 

    Det är samma metod som vi använde på gummiverkstaden jag jobbade på för 25 år sedan förutom att vi hade tillgång till däcksmaskin.

     

    #32715
    Anders Eriksson
    Deltagare

    DÄR läcker det!! återkommer när/om jag lyckas laga det….

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #32716
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #32717
    Anders Eriksson
    Deltagare

    har tätat mellan däck och fälg!  dock var det inte fullt så lätt att få däcket att släppa från fälgen   provade med olika nivåer av våld, men däcket ville ändå sitta kvar….

    hursom: mha fot och handkraft gick det utmärkt att trycka ned däcket så att silikonpipen fick plats! en sträng runt hela däcket, insida fälgkanten sas…. fick torka nån halvtimme innan jag fyllde luft. hoppas det blev tätt, ville inte hälla tvålvatten direkt på silikon som inte torkat. jag får väl hålla koll på trycket helt enkelt

    tack för tips och råd!!!

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #32718
    Benny Steen
    Deltagare

    när jag tänkter efter så  använde jag nog en kofot för att tillfälligt pressa ner kanten. 

    däcket håller fortfarande luften efter ett år. innan dess så blev det tomt på någon dag.

    #32719
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Inlägg av Thomas Karlsson på 2016-11-04 16:25

    Ang. laga stickhål från t.ex skruv tror jag att man numer lagar det inifrån. Gummiplopp i hålet är nog inte tillräckligt säkert . mvh/Thomas 

    Ursäkta OT, men måste förklara lite.

    Funkar alldeles utmärkt med korven jag länkade till. Den tätar från INSIDAN. Man sticker in den utifrån, genom hålet, sedan drar verktyget åt den inifrån och ut. Lagade senast i våras kollegans däck, håller luften än och utan vibrationer. Som sagt var, rekommenderas att ha liggande i bilen! Hellre dessa gummikorvar än kletet i sprayflaskorna. 

    Giulia 20 Super

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.