Punkteringssprej eller slang?
Published by Anders Eriksson on
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 7 november, 2016 kl. 08:35 av
Gustav Holmdahl.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2016 kl. 20:53 #32705
Anders Eriksson
DeltagareHej!
Problemet är alltså pyspunka på vinterdäcken
Förra året köpte jag nya vinterdäck. Sa till på gummiverkstan att även byta ventiler då två hjul släppte luft. Problemet finns kvar!!! Plockade fram däcken nu i helgen, ett däck är helt ok. två däck är helt slut på luft, ett däck ca 0.4bar. har alltså pyspunka på fälgarna!!!! är ju alufälgar, så rost är inte problemet…. nån por i godset?? smuts/skador i fälghornet??
var förbi gummiverkstan idag, tänkte att en slang blir bra! nä, det tyckte han inte. är ju slanglösa däck, blir inte bra med slang då! (jaha..?) De föreslog att lägga hjulet i baljan, och se vart det läcker, dock hade de inte tid nu, på måndag kanske…..
SÅ!!!! vad tror Ni? slang eller skum eller byta fälgar? eller byta bil…..
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
2 november, 2016 kl. 22:15 #32706Mikael Bengtsson
DeltagarePrecis som din verkstad sa så får du först ta reda på var dom läcker, om det nu är fälgarna som är skadade så går det ju att renovera dom om man vill. jag tror varken slang eller sprej blir bra bättre att åtgärda felet.
märkte du att du förlorade luft förra vintern?
3 november, 2016 kl. 09:35 #32707Gustav Holmdahl
DeltagareHåller med. Kolla VAR det läcker innan du gör något annat. Slang och spray skall undvikas så länge som möjligt. Finna betydligt bättre grejer att laga däck med än det du skriver. Men som sagt. Kolla VAR det läcker först. En enkel lösning är att fylla det tomma däcket med luft. Spraya på med diskmedellösning. Där det bubblar, där läcker det. Om du inte har ett badkar hemma att lägga ner hjulet i
http://www.jula.se/catalog/bil-och-…ts-600209/
Jag har en sådan här sats liggandes i bilen. Har räddat mig ett par gånger när jag fått spik och skruv i däcken. Lagningarna håller flera tusen mil. Ingen obalans efter lagningen.
Giulia 20 Super
3 november, 2016 kl. 12:47 #32708Robert Hultman
DeltagareInlägg av Gustav Holmdahl på 2016-11-03 09:35
Oj. Det där såg ju mest ut som verktyg för att göra hål i däcket
Stockholm
3 november, 2016 kl. 13:40 #32709Gustav Holmdahl
DeltagareInlägg av Robert Hultman på 2016-11-03 12:47
Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-11-03 09:35
Oj. Det där såg ju mest ut som verktyg för att göra hål i däcket
Det är det man gör
Första gör man ett runt fint hål, sedan täpper man till det med en gummikorv. Samma lagningsätt de använder på däckverkstaden om du fått en skruv eller spik i däcket. Lagar inte stora revor, men små hål.
Giulia 20 Super
3 november, 2016 kl. 18:03 #32710Igino Cazzola
DeltagareOm man stör sig på att däck som har legat i 6 månader inte har fullt tryck, då kan man PIIIP…
Jag är fullständigt Räserskadad
4 november, 2016 kl. 05:40 #32711Anders Eriksson
DeltagareInlägg av Igino Cazzola på 2016-11-03 18:03
Om man stör sig på att däck som har legat i 6 månader inte har fullt tryck, då kan man PIIIP…
att behöva fylla luft var 7-10 dag, ja det är en smula störande. om däcket klarar 6månader utan nämnvärd försämring av tryck skulle jag knappast starta en tråd. Dock väljer jag att fylla luft istället för att låta PIIIP då jag tror att det hjälper bättre!
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
4 november, 2016 kl. 15:49 #32712Anders Eriksson
Deltagareen mindre uppdatering…..
var förbi däckverkstan idag igen, hittade “rätt” gubbe, en gammal Alfaåkare
tydligen inte helt ovanligt att alufälgar skadas, korroderar på kanten. blir alltså ojämn yta mot däcket, luften pyser sakta ut…. åtgärden är att ta av däcket och slipa kanten! dock…. ligger ju drivor av jobb på gummiverkstan nu.. jag monterar alltså hjulen nu, lämnar in bilen sen i början på december.
(ska nog överleva en månad pyspunka utan att låta PIIIP!)
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
4 november, 2016 kl. 16:25 #32713Thomas Karlsson
DeltagareJag har råkat ut för liknande problem, dock med plåtningar. Däcksverkstan hade någon tjock smet dom pendlade på runt fälgkanterna och i hålet för ventilen.Då blev det tätt.
Ang. laga stickhål från t.ex skruv tror jag att man numer lagar det inifrån. Gummiplopp i hålet är nog inte tillräckligt säkert . mvh/Thomas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
5 november, 2016 kl. 09:16 #32714Benny Steen
Deltagareman kan fixa ett läckage mellan fälg och däck på egen hand utan tillgång till däcksmaskin om man gillar att prova själv.
töm däcket på luft, smörj i kanten imellan med vatten + såpa, diskmedel etc, Slå loss däcket från fälgkanten med hammare med en brädbit imellan så du inte skadar däcket.
torka bort såpan på fälgkanten, applicera med lämplig tätmedel imellan, tex flänspackning, byggsilikon, målarfog och liknande. fyll med luft så däcket glider tillbaka upp på fälgen.
Det är samma metod som vi använde på gummiverkstaden jag jobbade på för 25 år sedan förutom att vi hade tillgång till däcksmaskin.
6 november, 2016 kl. 09:46 #32715Anders Eriksson
DeltagareDÄR läcker det!! återkommer när/om jag lyckas laga det….
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
6 november, 2016 kl. 09:48 #32716Anders Eriksson
DeltagareNu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
6 november, 2016 kl. 20:18 #32717Anders Eriksson
Deltagarehar tätat mellan däck och fälg! dock var det inte fullt så lätt att få däcket att släppa från fälgen
provade med olika nivåer av våld, men däcket ville ändå sitta kvar….
hursom: mha fot och handkraft gick det utmärkt att trycka ned däcket så att silikonpipen fick plats! en sträng runt hela däcket, insida fälgkanten sas…. fick torka nån halvtimme innan jag fyllde luft. hoppas det blev tätt, ville inte hälla tvålvatten direkt på silikon som inte torkat. jag får väl hålla koll på trycket helt enkelt
tack för tips och råd!!!
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
6 november, 2016 kl. 22:36 #32718Benny Steen
Deltagarenär jag tänkter efter så använde jag nog en kofot för att tillfälligt pressa ner kanten.
däcket håller fortfarande luften efter ett år. innan dess så blev det tomt på någon dag.
7 november, 2016 kl. 08:33 #32719Gustav Holmdahl
DeltagareInlägg av Thomas Karlsson på 2016-11-04 16:25
Ang. laga stickhål från t.ex skruv tror jag att man numer lagar det inifrån. Gummiplopp i hålet är nog inte tillräckligt säkert . mvh/Thomas
Ursäkta OT, men måste förklara lite.
Funkar alldeles utmärkt med korven jag länkade till. Den tätar från INSIDAN. Man sticker in den utifrån, genom hålet, sedan drar verktyget åt den inifrån och ut. Lagade senast i våras kollegans däck, håller luften än och utan vibrationer. Som sagt var, rekommenderas att ha liggande i bilen! Hellre dessa gummikorvar än kletet i sprayflaskorna.
Giulia 20 Super
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.