Q-tronic
Published by Gabriel Audemard on
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 11 mars, 2015 kl. 11:21 av
Gabriel Audemard.
-
FörfattareInlägg
-
11 mars, 2015 kl. 10:16 #28196
Jag funderade ju på att byta min Mito mot en äldre 159 för några veckor sedan. Blev ju inte direkt påhejad pga av ekonomiska aspekter. Nu har det dock hänt. Jag har bytt Miton och har nu en 159 1,9 jtd Q-tronic 2010 7600 mil. En riktigt fin TI. Med armstöd och regnsensor
(för de som minns min argumentering) som jag tycker funkar helt ok, över förväntan.
Något som jag dock tycker är heltokigt med bilen är växlingsschemat i Q-tronicen. Helt vansinnigt faktiskt. Visst det är en alfa och skall ha en lite sportig touch. Problemet är att den går på så låga växlar hela tiden, oberoende av gaspådrag. Och inte heller låter den mig växla upp manuellt. Det påverkar förbrukningen rejält märker jag. Hon måste upp i 90 km/h innan jag ens har tillåtelse att lägga i 5:an, 105-110 för 6:an. Lägger jag mig i, säg 90 så jag får i 5:an, på med farthållaren så att jag ligger kvar där och sedan växlar manuellt mellan 4:an & 5:an så skiljer det typ 1l/100km i förbrukning. Men om jag inte kan köra i 90, trafiken kanske bara tillåter 85. Ja då kan jag inte köra på 5:an, med höga varv och hög förbrukning som följd. Motorn har ju absolut inga problem att orka med en eller kanske tom två kuggar till i många lägen.
Jag har väldigt svårt att släppa detta och letar med ljus och lyckta efter möjligheter att få lådan omprogrammerad eller om det finns lämplig uppdatering. Den ger inga felkoder och känns fenomenal i övrigt. Jag skall få ecu:n remappad i morgon och tuningkillen säger sig inte kunna hjälpa mig med detta. Tex VAG-lådor fixar han utan problem. Bla. Volvo använder ju samma låda så det borde väl finnas möjligheter i detta land. Läste någonstans om någon Volvo som slängde i 6:an i 70, kanske lite väl lågt, men ändå.
Loggen säger: Program set: Eco/City. Ja, stadskörning passar det nog bra till.
Med vänlig hälsning. Gabriel
11 mars, 2015 kl. 10:44 #28197Samma här med min 3.2 V6 Q4 Brera. Måste upp i 100 med den för att man ska kunna lägga i sexan. Är det tex en 90 väg så brukar jag åka upp i 100, lägga i sexan och sedan lägga mig i 90. Funkar hur bra som helst med att göra så. Synd dock att man inte kan få i sexan direkt, blir ju att den drar onödigt mycket soppa när den hela tiden ligger en växel “under”.
/Göran
Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4
11 mars, 2015 kl. 11:21 #28198Inlägg av Göran Hanser Matsson på 2015-03-11 10:44
Samma här med min 3.2 V6 Q4 Brera. Måste upp i 100 med den för att man ska kunna lägga i sexan. Är det tex en 90 väg så brukar jag åka upp i 100, lägga i sexan och sedan lägga mig i 90. Funkar hur bra som helst med att göra så. Synd dock att man inte kan få i sexan direkt, blir ju att den drar onödigt mycket soppa när den hela tiden ligger en växel “under”.
/Göran
Jo, det går ju bra så länge man får vara själv på vägen. Annars måste man ju upprepa proceduren så fort man blivit “störd”. Jag kommer aldrig ner till 90 på 6:an.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.