Q: VEMS inkoppling original varvräknare 155 Q4

Published by Johan Eriksson on

Forum Teknik Q: VEMS inkoppling original varvräknare 155 Q4

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Johan Eriksson
    Deltagare
    Behöver er hjälp med att få liv i det sista av originalinstrumenteringen, varvräknaren, efter att ha bytt styrsystem till VEMS 3.4

Bilen startar och går men varvräknaren går vi bet på.

vi har kopplat signalen till Utgång 18 pin 4
    inställningar: triggerhjul från Saab, 60-2.

Vi har googlat & letat men behöver hjälp med dels hur funkar original varvräknare på en 155 Q4 samt hur ställer vi in parametrarna i VEMS under tachometer.
    Tack på förhand.

Johan Eriksson

Kan kika om jag hittar på gamla schemapärmen från min 75:a. Den kopplade jag varvräkaren till VEMSet på. Men är inte svårt, signalen skall knytas ner med motstånd och även kondning. Sedan skall du bara ställa rätt divider i konfigen för att få varvet att stämma, ha motorn igång och kolla varvmätaren i VEMSet samtidigt som du sitter och finjusterar konfigen tills både VEMS och den riktiga varvräknaren visar samma

Johan Eriksson
    Deltagare

Tack Daniel, såg ditt PM på AP också.

Det var så enkelt som att vi när vi kopplade in sprutet fick anvisat utgång 4 på BC18, S259 som parameter, av “gurun” vi köpte sprutet av. Det skulle vara utgång 31 på BC36 & parameter P259, push-up med 480ohms motstånd. Nu efter en månad funkar även varvräknaren, kopplingsbyte och mappning på E85 stundar härnäst.

Så om nån ska installera VEMS på en 155a kan hen spara in många svordomar genom att skicka ett PM

Johan Eriksson

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.