Racerapport Mantorp

Published by Dan-Erik Hansson on

Forum Bankörning Racerapport Mantorp

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43138
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

      Jag hade i alla fall tur med vädret

      Säsongens tredje TS-motor nedstoppad och befunnen fungerande, chassi som svängde nästan bra och i princip oslitna däck efter att bara ha på Gelleråsen och en halv dag på Rudskogen innan mina motorer började gå i bitar. TS-motorer må vara skottsäkra men de är inte outslitliga.

      Sol och fint väder var utlovat och det löftet uppfylldes med råge. Redan på fjärde varvet hittade jag tider som var bättre än nånsin på Mantorp. Sune var ju inte mycket att göra åt men ”bara” en sekund efter. Per i Punton var dock ännu snabbare så här skulle man få kämpa. Kämpandet dämpades lite av att gasen tenderade att hänga sig på fullvarv, ingen bra öppning för att flytta fram bromspunkter precis.

      Fixade lite med gaswire och spjällhus under pausen inför träning 2 och träningen av rullande starter och tyckte att nu är det fixat. Det var det inte, det blev bara värre… Varvtiderna steg och självförtroendet sjönk.

      Mer gaswirefix och så var det dags för kval. Kenneth körde av en spindelled nästan direkt, förstörde mycket prylar (lider verkligen med dig,) varpå kvalet fick rödflaggas. Visste redan då att gasen fortfarande hängde sig efter att ha tagit escape roads ett par gånger. Resultatet i kvalet har jag förträngt. Fick hjälp av Rålin och Bjurman att hitta felet som var att min säkerhetslåsning av wirelåset tog i en kylarslang och fastnade. Ibland alltså. Rodnar fortfarande av skam över detta klanteri men det var snabbt fixat med avbitaren.

      Nåväl, dålig startposition men fungerande bil till race 9. Tog det medvetet lugnt i starten och tampades med Pierre i Plommonbertonen några varv och en sen bromsning i Mjölbykurvan tog mig förbi. Jagade klasskamraterna Tåbäck och Ahnfeldt och kom så nära att det var dags för en riktigt sen inbromsning in i Mjölby igen. Tyvärr såg inte Tåbäck min manöver och det blev en ganska kraftig sammanstötning som knäckte övre bärarm och bucklade dörr, fram- och bakskärm på vänstersidan. Bara att halta in i depån och deppa ihop. 

      Slut för i år, tack för i år.

      Ber att få tacka 2016 års eminenta tävlingsledning och speciellt
      Joakim för gott samarbete och en fantastisk känsla för hur Challengegänget
      skall hanteras. Verkligen eminent!

      #43139

      Racerapport från Mantorp Park.

      Det som skulle vara så lätt! (eller liten bult stjälper ofta stora planer)

      Jag skulle ju bara åka till seriens sista deltävling på Mantorp med min behagliga ledning i klassen med 11 poäng, och hämta hem klassegern!

      Jag hade minutiöst förberett mig och bilen med helt nya tripods och tulips till drivaxlarna, kollat varenda skruv på hela bilen, bytt allt som
      inte var i toppskick, sett till att hålla min egen vikt på lagom nivå, kort sagt, jag kunde inte ha förberett mig mer, men vad hjälpte det?

      Det började i alla fall bra. Första träning på varv fyra gjorde jag en hyfsad tid (näst bäst på hela tävlingsdagen) sen försvann bromsarna, lite
      läskigt i Mjölby!  Avbryter då FT1 och går i depå för att åtgärda. Upptäcker i depån att återigen har damasken lossnat på höger tripod och fettet har sprutat ut. Vet att det kommer att ta några timmar att fixa drivaxlarna, byta alla bromsbelägg och lufta bromsarna, så jag och mitt tappra tjej-crew börjar mecka och vi blir av tidsbrist tvungna att avstå FT2.

      Dags för kval, på med nya däck och iväg.

      Kör uppvärmningsvarvet, tusan vad det greppar med nya däck! Börjar första kvalvarvet, men i utgången på Parisern smäller det till och vänster fram går
      ner i asfalten, och där blir jag stående. Kvalet rödflaggas och hjullastaren kommer och hämtar mig och bilen.
      Jag känner mig lite som tjuren Ferdinand på julafton, när han släpas baklänges ut från arenan!

      Det visar sig att undre spindelbulten på vänster sida har gått tvärt av, hjulet tryckts upp i hjulhuset, drivaxeln har ryckts ut och samtidigt pajat diffen. Naturligtvis har även fronten, spliten och vänster skärm skadats ordentligt. När bulten gick av så svarvade den av fälgen i två delar och bulten gick att återfinna inne i däcket!

        

            Bulten

      Sedan var det bara att avskriva planerna på Spa, och som åskådare avnjuta mina kamraters fight i de två racen. Fick se Jens Roos, mycket
      rättvist och välförtjänt, köra hem totalsegern i klass 1, och Stefan Atterhall göra detsamma i klass 2, samt Sune Svensson som inte bara körde hem
      klassvinsten i klass 3, utan också samlade ihop flest poäng av oss alla i hela serien. Stort grattis!

      Nu är det bara att svälja förtreten och börja riva ner bilen för att sedan bygga ihop den igen till nästa race om ÅTTA MÅNADER! Varför måste
      det vara så långt till nästa race !?

      Även om jag inte nådde ända fram, så har det varit en fantastisk säsong och jag ser fram emot att då återigen träffa alla trevliga
      människor som på olika sätt bidrar till dessa trevliga evenemang! 

      Tack ALLA för den här säsongen!  

      #22  2:a i klass 1  2017,   Korrigering: Jag kom 2:a  2016. Nästa år måste bli bättre. Tack Ola & Robin för påpekandet. 

      # 22 Snart händer det!

      #43140
      Ola Magnusson
      Deltagare

        Himmelens tråkig sorti i finalen Kenneth, men har du redan bestämt att du ska komma 2:a nästa år också??

        #43141
        Sune Svensson
        Deltagare

          Kenneth ja lider med dej vad kunde gå fel när allt började så bra för dej i år . Men vad har du för ond ande i denna bil ?

          Men det fanns på sjuttiotalet en vit Ford escort som kallades spökescorten . Denna bil köptes av Erik bergher andra säsongen var bilen lackerad lila o då var det helt plötsligt slut på spökerierna  För det år så vann han svenska mästerskapet med bilen o efter det så var Eriks alla tävlingsbilar lila.                     Kanske dax för färgbyte?

          #43142

          Sune, Tack för det ditt medlidande! 
          Jag borde nog måla den grön… du har ju bevisat att det är en snabb och hållbar färg!

          # 22 Snart händer det!

          #43143
          Joakim Landelius
          Keymaster

            Fick vi bara två racerapporter från Mantorp? 

            /Jocke

            Du kan kalla mig herr Charlie

            #43144
            Ola Magnusson
            Deltagare

              Ja, vad ska man säga… Mjölby, been there done that… Men det var kul så länge det varade

              #43145
              Joakim Landelius
              Keymaster

                Picture, or didn’t happen

                /Jocke

                Du kan kalla mig herr Charlie

                #43146
                Ola Magnusson
                Deltagare

                  Ha ha, du satt på bevismaterial alltså!!

                  #43147
                  Robin Nyquist
                  Moderator

                    Du det där var verkligen lååååångt ut alltså!!

                    Men som man säger, ingen minns en fegis!

                    #43148
                    Mats Forssén
                    Moderator

                      Inlägg av Ola Magnusson på 2016-11-16 10:02

                      Ha ha, du satt på bevismaterial alltså!!

                      Som du vet har ju även jag bevismaterial… 

                       

                      vilken vecka som helst ska jag ladda upp filmen… 

                      #43149
                      Sune Svensson
                      Deltagare

                        Inför finalen så var mitt läge i klassen att ja ledde klass tre o ledde serien totalt . Mantorp vissade sej från sin bättre sida med ett sagolikt fint väder . I första träningen så åkte ja på mina gamla 235 samt att ja bromsar in nya bromsbelägg så med andra ord så åkte ja mest runt o tittade på hur banan o omgivningen såg ut . Blev ändå 1.37runt banan vilket kändes långtsamt visste sen ja hade varit o tränat där ca 10 dagar innan att ja kunde prestera betydligt bättre . Var som sagt var o tränade där innan o gjorde då ca  lite över 150 varv runt Mantorp . Andra träningen så blir det som ja sa till per o Henrik efter första passet gör ja inte 1,34 runt Mantorp så är ja inte nöjd  kvalade bäst i klass tre . Race 1  håller på att ställa till det på formationsvarvet tappar fästet totalt när ja ska värma däcken blir till närkontakt med räcket på dragrakan ingen större skada sked men kändes inte bra ja ska ju bara  köra hem vinsten inte sitta i ett räcke . Rullande start tar det medvetet lite Lungt allt för att inte bli inblandad in nåt släpper dagge förbi mej i parisen nu är ja tvåa men i Mjölby så leder ja klassen . Vid depå infarten stoppar ja i fel växel 4 :an skulle varit tvåan kommer tack vare detta ur kurs. Tack vare det så kunde  Henke med 155 smita förbi mej på innern ut på start o målraka tvåa igen . Men Henke vad gör du i parisen glider ut o lämnar plats på innern för en hel långtradare självklart tar ja tillvara på tillfället o nu var det slut på leken nu sätter ja upp tempot o går ohotad i mål som klass vinnare . Nu hade ja kört hem klassvinsten nu återstod bara att snuva Stefan Atterhall på serievinsten . Race 2 stånde start  gör en grymt dålig start  tappar även denna gången placeringar men bromsar mej förbi per med punto i 90 graders kurvan borta vid depå infarten . Kan även denna gången hänga av min klasskonkurrenter . Resten av racet jagar abarthar hårt . Summan av Mantorp blev två segrar .  Samt att ja plockade serievinsten  ja ja vet att ja tjatar om det men ja har ingen  dnf o det är ha stolt över Känner mej väldigt nöjd med det gånga året dels för att ja har lagt strulsäsongerna 2014/2015 bakom mej . O sen på viset ja som har visat vilken fart ja har i gubben o Suden Nu önskar ha bara att Tinas fd Sud skall få komma ut o känna på lite luft  nu skall man bara upprepa en succé år 2017 önska mej lycka till kan nog kanske behöva det misstänker att det finns en del som vill knäppa mej på näsan så lycka till 

                      Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.