Racerapport R5 och R6 Kinnekulle Ring 2019

Published by Robin Nyquist on

Forum Bankörning Racerapport R5 och R6 Kinnekulle Ring 2019

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robin Nyquist
    Moderator

Jaha, med bilderna färskt i minnet och lite ombordklipp spanade på kommer här min summering på dagen på Kinnekulle Ring.

Avfärd hemifrån i god tid för en gångs skull med min kära flickvän och hennes vän Ida som skulle med och heja på mig! Även den gode Ahnfeldt åkte med i kortege..

Vi anländer ett molnigt och oerhört regnigt Kinnekulle Ring… regndroppar i storleken utav femkronor slår hårt ner på både bilar och ägarna som snabbt lastar av sina bilar. Efter ett raskt avlastande bär det av mot Falkängen och klädombyte. Ett uppehåll gör att vi sedvanligt sätter oss och grillar och ljuger lite framför två varma grillar.

Fredag:
      Ja, inför denna tävling har jag ju minst sagt haft både med- som motgångar. En hel del modifieringar har ju även gjorts under tidens gång på min bil. Avstod medvetet banvisningen för att göra det sista på bilen, höja den i fram en cm (tack gud för coilovers!).

Träning 1:
      Går ut hyfsat sent av alla ekipage inför träning 1 då jag inte vill ha massor med bilar farandes i speglarna då jag i lugn och ro vill få några varv och känna på bilen. Märker att mina droppade spindlar och nedböjda styrarmar har medfört en extremt lättstyrd bil mot tidigare vråltunga styrning. Känner även efter ordentligt så mitt nya pedalställ fungerar och efter några varv börjar jag tänka på farten, spårvalen och lite tider. Mycket trafik på banan gör att det är svårt att få fria varv. Lyckas ändå få till något varv som inte var alltför trafikerat och till min stora förvåning har jag putsat mitt PB med 4 hundradelar och får även veta att jag är snabbast på banan. Kul!

Efter “Parc Fermé” upptäcker jag, vad jag tror är, ett begynnande läckage från vattenpumpen… Fan!! Inte igen!! Jag vägrar bryta! Torkar rent, fyller lite vätska och startar upp bilen och kollar – inget läckage, yes! Jag provar så får vi se.

Träning 2:
      Går ut igen, hyfsat sent, och känner genast att bilen direkt levererar bra feedback trots att allt är kallt (!). Börjar så sakteliga hitta tillbaka till mitt forna jag runt denna bana och trots trafiken får jag hyfsat flyt och kan köra på ganska så bra. Jag och Sune kör följetång några varv och har ganska kul! Även denna gång putsar jag mitt PB och nu med hela 4 tiondelar! 1.01.008, alltså den där jävla minuten tiden är så nära men samtidigt så fruktansvärt långt borta! Även denna gång otroligt nog snabbast på banan men endast med två tusendelar.

Inget läckage för den delen heller från vattenpumpen! All good!

Kval:
      Går ut med mycket bättre självförtroende denna gång. Tar mig lite raskt om bilar för att få fri bana och ser att jag har Hugo Bjurman en bit fram. Nöjer mig med att ligga bakom honom och påbörjar pushningen. Ligger tätt bakom Hugo och känner att jag nog har en aningens bättre fart men då vi är så extremt jämnsnabba börjar jag fundera på att kanske släppa honom för att få lucka och kunna pusha ett ordentligt snabbt varv. Precis då ut på rakan ryker det till bakifrån Hugos bil som går åt sidan. Jag kör vidare och känner att farten inte riktigt fanns där som i tidigare pass vilket även tiderna delger, 1.01.534, P2 totalt på gridden och P1 i klassen!

Race fem:
      Duktigt taggad och även nervös intar jag min plats på “dummy gridden”. Jens Hagen i sin turboladdade X1/9 har delgett att han inte är snabb av linjen med sin bil och jag tänker att jag kanske har en god chans att hålla positionen om jag gör en bättre start än honom och då kan slippa hotet bakifrån från mina ack så snabba konkurrenter i klassen. Gör en av mina bättre starter men Jens han gör en grym start och är som skjuten ur en kanon. Dock gör Kenneth Stefansson också en bra start och ligger mellan mig och Stefan men Kenneth smyger med på utsidan runt kvarn-kurvan och över Mohlin går han förbi och jag får ägna mig åt att hålla koll bakåt då Stefan börjat få upp ångan och hamrar på. Kör defensivt och ut på start och mål tänker jag att nu kommer han… Får dock en bättre utgång och kan hålla honom bakom mig in i kvarn-kurvan och börjar få en liiten lucka och kan tänka på att jobba mig ikapp Kenneth istället. Efter något varv har jag kommit ikapp Kenneth och tänker att nu har jag min chans och lyckas runda honom på utsidan på tillbakavägen in under bron och omkörningen är avslutad när vi går över Mohlin. Ger järnet sen för att bygga en lucka och hoppas att Kenneth med sin dåliga koppling skall agera bromsklots för Stefan och Hugo som har ruggig fart! Planen funkar och jag får en bra och fin lucka och kan hålla den in i mål och ta min första och så fruktansvärt efterlängtade seger efter all denna motgång! Fy fan så skönt säger jag bara! Äntligen!!!

Race 5

Race sex:
      Omvänd startordning från race fem betyder att jag, inför den rullande starten, startar P5. Vi kommer upp på rakan och jag tycker farten minskas avsevärt och börjar fundera på att växla ner till tvåan kanske, då går starten och jag bommar väl den lite men kan hålla min position in till kvarn-kurvan. Ligger hack i häl på Jens Hagen som går tight med Klangen några kurvor och sedan passerar honom, jag lyckas gå om Klangen över TV-krönet på insidan och kan fortsätta jakten på Stefan och Hugo. Jens passerar Kenneth på rakan och jag har återigen Kenneth framför mig. Efter några varv har jag jobbat mig ikapp honom på baksidan och på rakan tar jag mig förbi honom och kan sätta upp jakten på Stefan. Kommer ikapp efter en två varv och nu börjar en av mina roligaste race någonsin! Att #16 är bredarslad visste jag sen innan, men inte att han var så här pass bred! Ibland tror jag inte att det var mer än kanske en halv meter mellan mig och Stefan längs med hela baksidan. Ut på rakan får han lite andrum men det är inte mycket. Jag gör mitt allra yttersta men Stefan är rutinerad och jag får gott, efter flertalet varv av ruskigt tight racing, nöja mig med en tredjeplats och kan konstatera att #6 nu kan vara med och konkurrera på allvar!

Race 6

Summerat så har det varit en fantastisk dag med alla härliga racevänner och vilken racing vi bjuder på! Tror publiken åkte därifrån duktigt nöjda! Sist men inte minst, ett otroligt stort tack till tävlingsledningen, alla funktionärer och klubben! Utan Er hade vi inte kunnat ha det så här ruskigt kul!

Vi ses i Norge i augusti!

Grattis Robin till den efterlängtade segern! Den var välförtjänt efter allt strul du har haft. Jag hade det stora nöjet att bli omkörd av dig så jag har bra filmbilder på din fina körning, kommer att lägga ut filmen senare.

# 22 Snart händer det!

Dan-Erik Hansson
      Deltagare

Grattis Robin till lysande prestationer i garaget och på banan. Dessutom en riktigt bra racerapport, superkul!
        /Danne

Jonas Klang
        Deltagare

Racerapporten kommer, men här kommer film från race 5 till att börja med.
          https://www.youtube.com/watch?v=wKGqqugGGZE

You need to be fast to look smart

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.