Racerapport Våler #63 Ahnfeldt

Published by Henrik Ahnfeldt on

Forum Bankörning Racerapport Våler #63 Ahnfeldt

  • Detta ämne har 1 deltagare och 0 svar.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44122
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

      Låna batterier från racebussen för att försöka starta en gammal båtmotor i Hälsingland är här inget ovanligt. Att glömma skriva upp koden till radion efter att nyss köpt den från nätet och glömma skriva ner den är klantigt. Att sedan åka ensam i bussen från Stockholm till Våler i Norge är svintråkigt! Jag har iaf blivit en hejare på att skjuta ihjäl flugor med snorkråkor.

      Nåväl, det här är min rejsrapport.
      Regn hade utlovats till min stora tudelade glädje. Det är ju verkligen skittråkigt med en regnig depå, för den största behållningen under en race/trackdayhelg är ju alla galningar som samlats under samma paraply. Det är lite som att sitta i en bastu. Där är man avklädd, utan identitet, man är en människa med ett innehåll som inte syns på utsidan. Där är alla lika, precis som i bastun, och vi har en gemensam nämnare. Vi brinner för teknik, motorer, aerodynamik, allt som har med fordon att göra.
      Jag är en tävlingsmänniska, jag älskar att rejsa i regn för då är jag snabb, jag kan vinna, jag kan få poäng, jag kan briljera osv, men jag önskar ändå alltid finväder för det absolut härligaste med den här sporten är depåhänget och få snacka skit med alla och kolla på alla härliga bilar som tar sig till banan.

      Nåväl, Våler skulle bjuda på regn varför jag påbjöds att inpacka i här föranledd buss, dessa sedan tidigare införskaffade regndäck, för i anledning av regnväder använda dessa.
      Det visade sig sedermera vara ett mycket gott val av patron Ahnfeldt.

      Shakedown var en smått sjuk upplevelse tillsammans med BMW och Corsa Italiano. De där BMW åkarna verkar inte bry sig om plåtskador. Det liknade mera ”sisten är en skit” i den fuktiga banan. Träning 1 och 2 var liten lugnare, fortfarande fuktigt men inte blött. Jag valde hårda torrdäck i alla stinter för att spara på regndäcken till kval och race vilket visade sig vara ett klokt val.

      R1:
      Startade på ruta 4 med Klangen till vänster på ruta 3. Vi båda är startsnabba men klang missade en växel och jag kom snabbare iväg och var före in i chikanen där jag tampades med SudSune parallellt några svängar innan jag lyckades hänga av honom också i regnet som nu tilltagit rejält. Nu var det bara hålla fullt så gott det gick och jag låg och jagade kl ll och mischa, kl l.
      Klasseger införstå race.

      R2:
      Omvänd start så jag startar på fjärde ruta. Jag och Klangen fick ett chickenrace in i chikanen. Klangen vann och försvann i fjärran, långt bortom regnspray och dåligt väder så han tog en välförtjänt seger in race 2 denna helg. Själv roade jag mig att jaga samma som tidigare, trampade gas och broms samtidigt in i chikanen varpå jag gled ut, grenslade curbsen, rätade ut för att inte volta, plöjde grusfållan, ut på gräset och justerade klipphöjd, fyllde cupen med lera/gräs/sand, grisade ner insidan av vindrutan, kladdade ner overallen osv. Den misstrodda splittern som snickarmästarn byggt klarade alla hinder på sidan av banan. Så det så!!!
      P2 i race 2 blev det.

      Våler ser på karta ut som en riktigt tråkig bana, men skenet bedrar. En av de roligaste banor jag klart och är väl värt ett besök.

      Vi ses på Knutan…

      (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.