Racerapporter CAR Challenge Race 1&2 2017
Published by Joakim Landelius on
› Forum › Bankörning › Racerapporter CAR Challenge Race 1&2 2017
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 15 maj, 2017 kl. 22:40 av
Henrik Ahnfeldt.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2017 kl. 10:00 #43441
Här samlar vi racerapporter från Gelleråsen den 13:e Maj.
Som vi kom överens om på Comitatio Challenges årsmöte skall vi även förse Klöverbladet med material. Ni är varmt välkomna att maila in era högupplösata fotografier och skrivna texter till Challenge-mailen så sammanställs detta till KB-redaktionen.
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
15 maj, 2017 kl. 20:04 #43442Reserapport race Kinnekulle 13/5-17
Jaha ja! Den här säsongen började ungefär som den förra slutade.
Jag och Sofia åkte till Kinnekulle redan till onsdagens kvällsträning, men pga. av missförstånd blev det bara bara två pass på sammanlagt ca. 23 minuter.
Jag försökte visa Sofia lite spårval så jag hann bara med fyra fullfarts varv, men bilen fungerade bra.
Tävlingsdagen inleddes med FP 1 där jag klockades för bästa tid, vilket egentligen inte säger någonting, eftersom de flesta inte laddar fullt vid första testet.Dags för FP 2 där jag åker ut och i Trösen på första fullfartsvarvet, så åker jag och Jonas Klang sida vid sida fram mot högersvängen och något missförstånd uppstår, så Klangens höger framhjul träffar mitt vänstra, Klangen blir stående kvar och jag linkar med missljud tillbaka till depån.
Senare i depån uppsöker jag Klangen och vi är helt överens om det inträffade och skakar hand och saken är glömd.
Jag undersöker drivknutar och axlar men kan inte se något fel så jag avser att köra det kommande kvalet.Jag åker ut på kvalet och det är ett kraftigt missljud, men jag struntar i det och kör ett fullfartsvarv trots det och ser på displayen att det är en 1,14-tid och nöjer mig med det och går i depå för att försöka fixa bilen innan race. Tiden räcker till en plats i andra startrutan,
När jag nu plockar isär saker och ting upptäcker jag att sammanstötningen med Klangen inte bara innebar plastskador, utan att även att vänster undre bärarm nästan gått helt av, så att det som stabiliserade hjulupphängningen var drivaxeln som tog stöd av fjäderinfästningsgaffeln. Inte bra, men borde gå att ta sig rund banan på typ 1,50-tider.Race 1 Då jag vet att jag kommer köra långsamt fick jag av Jocke tillstånd att starta från depån, för att inte sinka resta av fältet i starten.
När jag börja köra så går det betydligt långsammare än jag tänkt, så jag förstår att mina planer på att få med mig några poäng från premiärtävlingen inte längre är uppnåeliga, och efter några varv på 2,40-tider tar Jocke det helt riktiga beslutet att svartflagga mig.Resten av dagen fick jag tillbringa med att se mina seriekamrater i flera spännande fighter på banan, och även se att min dotter Sofia med bravur klarade av sitt livs första biltävling.
Ett stort tack riktas till den fantastiska tävlingsorganisationen som, trots att det var väldigt många klasser från Sverige och Norge som samsades om tid och banutrymme och dessutom bilbärgningsverksamhet av av stora mått, ändå lyckades genomföra tävlingen på detta fantastiska sätt. Det blev visserligen lite mankemang med bestraffningar och resultat, men det har Jocke rett ut så att jag tror att alla är nöjda.
Summering: Förutsättningarna var de bästa, strålande sol, massor av nya,nygamla och gamla förare, glada norska guttar, och nyasfalterad tävlingsbana.
Jag hade tävlingshelgens tredje bästa tid, men endast en poäng att ta med hem, plus en trasig bil förstås. Det känns lite som säsongen tog slut redan innan den börjat, men även om det känns väldigt tungt just nu, så brukar modet till slut komma tillbaka!Vi syns på Kinnekulle 7/6-17!
# 22 Snart händer det!
15 maj, 2017 kl. 22:40 #43443Racerapport #63 13/5-17 Gelleråsen.
Min ambition den här säsongen är att bara ha kul eftersom bilen har stått orörd sedan Spa i oktober och konkurenterna har pillat både här och där har jag förstått. Jag har iallafall tvättat av den en gång.
Bilen är som vanligt skottsäker och race 1 minns jag inget särskilt utan slutade som p5 tror jag.
Race 2 däremot bjöd på en skön fight med Tåbäck som jag jagade ikapp och vi kunde slåss om tredjeplatsen då både Dagge och Sune lämnat bilarna på service. Väl ikapp Tåbäck gjorde jag några stressande manövrar i väntan på ett misstag från Tåbäck. I hårnålen kom en liten tvekan och ett vingel och då dök jag blixtsnabbt på innern och tog platsen och byggde upp avståndet fram till målflagg. Det blev en pallplats ändå. Det var sjukt kul att köra utan ambitioner om pallplats utan bara välja fighter efter behag.
Det var också galet kul att träffa alla igen, både gamla och nya förare. Det känns som en evighet till Kinnekulle.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.