Racerapporter: CAR Challenge Race 3 & 4 2017

Published by Joakim Landelius on

Forum Bankörning Racerapporter: CAR Challenge Race 3 & 4 2017

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Joakim Landelius
    Keymaster

Fyll på med racerapporter i denna tråd.

/Jocke

Du kan kalla mig herr Charlie

Race rapport #47 Hermansson 

Efter att ha landat i bandepån efter 47 mil bland ett myller av husbilar,husvagnar och en massa andra med trafikanter som borde stannat hemma kändes humöret perfekt för kommandedags racing. Efter en godnatt sömn på Jula hotellet i Skara (kul med ombyte från Falkängen) så var humöret på topp.          Räserbilen funkade förutom en tråkig understyrning bra på Gelleråsen, det skulle naturligtvis stått i racerapporten därifrån den jag skulleskriva sen= sen som aldrig blev. Där skulle även stått om dom roliga fighterna med Peter Johansson i race 1 och framför allt det extremt roliga race två med Sofia Stefansson, skitkul med en tjej i Callenge och speciellt när hon är så tuff som hon är.

Träning 1.  Det enda jag ändrat på bilen sen sist var aningen touout i framvagnen och det gjorde bra bilen kändes kanon, smolket i bägaren var att en allt för välbekant smärta smög sig på ganska omgående, Kvarnkurvan verkar vilja avliva mitt vänstra tumgrepp.

Träning 2. Körde på förutom den enerverande smärtan funkade det bra, satte mitt och 47ans bästa hittills med 105,10. Gött nu ska det köras?.

Kval, nu en nymodighet, kvalet var uppdelat i två 10 minuters pass först de mindre snabba (där jag kör ) och sen dom mer snabba. Ett bra upplägg, mycket platts på banan för friavarv men jag fick inte till nåt bra ändå (svårt när det gör ont) men bra var det.

Race 3. Står i P17 bakom Peter Johansson, Sofia bakom mig till höger starten går och jag ser Sofia komma som ett skott i backspegeln, har inte nåt attgasa emot med där, hon går lätt förbi mig. När vi kommer fram till Kvarnkurvan ser jag Dag VonBotmers oranga giulietta surrar över gräset över banan in i gruset på andra sidan det ser väldigt dramatiskt ut luften är tjock av grusdamm men det verkar gå bra inga kolliderar.  Tar nu upp jakten på Sofia hon är duktig på att göra sin bil bred det vet jag sen förut, efter några varv lyckas jag komma förbi henne och dra ifrån en del. Har rätt så ont nu så jag försöker att vila vänsterhanden så mycket jag kan det påverkar varvtiderna förståss och rätt som det är har jag en 156a i backspegeln. Gasa! Lyckas komma i mål före henne, beskrivs bäst med =skitkul 

Race 2. Rullande start, går helt prickfritt, har ett betydligt tråkigare race ensam i ingemansland även om det såklart var dramatiskt när Folström parkerade i räcket just framför mig, Sofia fick tyvärr bryta på grund av tekniskaproblem. 47 kom i mål och fungerade som tänkt hela dagen, det enda som behövdes göras var att kontrollera luft och tanka bränsle (gött)

Tack allihopa för en jättekuldag, extra kul att frugan var med och funtionerade och tur för mig, utan handmasage hade förmodligen inte dagen kunnat fullföljts av mig Puss och Kram 

Niclas Thorell
      Deltagare

Tja, en snabb rapport och en film. Ett fall framåt i detta rejs. Mycket chassi justering gav utdelning. Blev oroad av svart sörja i kylvattnet med det var nog bara kvar medel ifrån avrostningsmedel. Motorn gick fint. Som ni ser i filmen felväxlade jag en del fel i andra rejset (Race4). Skärpning på mig!

Sune Svensson
        Deltagare

Tja vad säger man fan vad det går långsamt att förbättra sej . Visst ja är nöjd med två klasssegrar o ett personbästa på 101.716! Vilket gjorde att ja fick starta i ruta tre i första racet i tog målflagg  trea med . Jagade Thorell allt vad ja kunde har inte effekt så det räcker att hänga  på turbomatade klass ett bilar .  I andra startruta 4 klubbades rätt hårt med Claes i abharten innan han stekte sina däck o gav upp sen stod glassbilen  på tur i form av nummer 88 att ta upp jakten på . Men som sagt var lite svårt att komma förbi när man hela tiden blir frånkörd rakt fram .  O sen aldrig får nån lucka  att sticka in nosen i dvs Ola är duktig på att sejfa sitt spår från attacker .  Lite tråkigt för per o dagge som råkade ut för att behöva parkera sina bilar under racen . Så nu så är det så att mats forsen o ja delar klassledningem i klass tre . Med Mats fina resultat av att alltid ta målflagg så får ja nog inte ha nåt strul typ gelleråsen i år denna säsongen om ja ska kunna försvara min klassvinst från fjolåret ! 

Racerap… Fel, Närvarorapport Kullen 1.

Efter sammanstötningen vid förra tävlingsdagen på Gelleråsen vidtog ganska omfattande reparationer. Skadorna var betydligt större än vad man kunde se, då plastdelarna i fronten tenderar att återgå till ursprungsläget och det ser inte så allvarligt ut. När allt var demonterat så upptäckte jag att, förutom att vänster undre bärarm var tok-brusten och fick bearbetas av en smidesverkstad, att fronten var förskjuten så att bägge strålkastarfästen var brustna, undre kylarbalken var förflyttad så att infästningar till fronten och spliten inte längre gick att använda. Nåväl efter lagning av plastskärm och front, montering av den “nya” bärarmen och ny fyrhjulsinställning så var jag rustad att ta mig an Kullen 1.
          Åker ut på banvisningen och det dunkar fruktansvärt i högersvängar, åker in i depå och tänker lasta bilen på trailern, då kommer “Spirran” med en stor påse engagemang, kunskap och hjälpsamma händer, och vi kan konstatera att den nya bärarmen hade förändrat hjulnavets placering så att drivaxeln inte hade tillräckligt spel. Demontering av drivknut och justering av låsringarna och lagom till kvalet stod bilen på hjulen igen.
          Kval:  Ut på kvalet och, det låter fortfarande lite så jag sätter ett varv på 1.01 och kör tillbaka till depån då jag tror att det borde räcka till start i första ledet.
          Men efter TV-krönet innan depåinfarten så slutar bilen helt att driva, så jag rullar in i depåinfarten och där och då är även denna tävlingshelg slut.
          Troligen har någon axel gått av inne i transmissionen, så det får bli demontering av växlellåda m.m. efter semestern. (om jag gitter, gnistan börjar slockna)

Några ord om den andra bilen i “mitt stall”, Sofia i # 23.

Sofia inledde starkt i första racet och hade flera intressanta bataljer, och genomförde racet på allra bästa sätt. (Pappa stolt och nöjd)
          Dags för dagens andra race och Sofia kommer i väg bra och kämpar på, testar lite rallycross på TV-krönet, när bilen börjar gå illa och slå av och på och till slutet på startrakan, då den lägger av helt och där tar dagen slut för #23.
          Det är samma fel som var på bilen när vi köpte den,som jag har lagt jättemånga timmar på att försöka lokalisera, trodde att jag lagat det eftersom bilen faktiskt har gått mycket bra under en längre tid, men jag hade uppenbarligen inte hittat det riktiga felet.

Nu ska vi försöka att åtminstone kunna komma till Kullen 2 med en bil.

Tack alla för en mycket trevlig dag på räserbanan, och inte minst tack till vår eminenta tävlingsledning med Jocke i spetsen.

# 22 Snart händer det!

Olle Ekman
          Deltagare

Racerapport Kinnekull 3&4

Första gången på banan med räsern, så första passet var fokus på och hitta lite känsla för bilen och banan. Allmänt vilsen och nog tur att transpondern inte funkade så slapp jag se några tider.
            Andra träningen kändes mycket bättre, bättre känsla för greppet och kunde börja gå på lite.

Kvalet med uppdelat fält gav mycket plats på banan så bara ösa på, dock prickade jag inget perfekt varv men fick till ett 1.04.351 vilket gav p13.

Första racet med stående start, och gjorde en helt ok sådan(dock något jag måste träna p&aring. Hade startfantomen Henke snett bakom som kom som ett jihu så tappade en pos direkt. Höll ryggen på Henke genom hela racet. Var ju gulflagg efter start- och mål vilket inte möjliggjorde några omkörningsförsök på det ställe där jag kände att jag hade haft möjlighet. Resten av varvet höll Henke stången. Hade även två vilt jagande Bertones med Peter och Pierre vilka jag är nöjd att jag behöll där bakom. Slutade p11 totalt och p5 i klassen. 

Andra racet var med rullande start. Startar p11 med med de bägge Bertabilarna bakom mig. Får ta ett vidare spår in i kvarnen vilket gör att Pierre som verkar träffat starten väldigt bra kommer på insidan. Håller Peter bakom. Ligger och håller position ett antal varv tills Dagge kommer ifatt och vill om, vilket gör att jag tappar lite fokus framåt och bommar lite överallt vilket gör att han kommer om. Slutar p13 i totalen och p6 i klassen.

Sätter dagens snabbast tid med 1.03.305 i sista racet vilket jag är nöjd med. Har som lite ”taktik” att ta det lite mer piano i början av dagen för att allt eftersom hitta speed. Men efter att ha kollat filmerna från dagen känns det som att det finns möe tid och hitta.

All in all väldigt nöjd med dagen, det här är ju så vansinnigt roligt! Enda tråkiga med dagen var att Ekman senior fick bryta tidigt på dagen med brusten hjulupphängning.

XOXO #18

Claes Hoffsten
            Deltagare

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.