Racerapporter: CAR Challenge Race 5 & 6 2017

Published by Ola Magnusson on

Forum Bankörning Racerapporter: CAR Challenge Race 5 & 6 2017

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Ola Magnusson
    Deltagare

Racerapport #88 Magnusson

En galen dag på många sätt. För mig kom den att bli galet rolig, på ett lite annorlunda vis!

Dagen för race 5 och 6 var minst sagt händelserik och bjöd på ständigt skiftande väderförhållanden. Tyvärr summerade vi med både incidenter på banan och haverier bland mina klasskamrater och jag vill börja med att skänka en tanke framför allt till Lars-Erik som hamnade på fel köl, Pierre som umgicks lite väl nära med räcket och Ronny som åter tvingades kasta in handduken p g a motorhaveri. Lider med er och hoppas verkligen att återse er på banan igen snart.

Åter till min körning. Hoppar träningar och annat halvintressant!

KVAL:

Det kortaste i min racinghistoria och tillika långsammaste! Då det regnat kraftigt inför kvalpassen gick jag länge runt med fälgkorset i hand och övervägde att skifta till de mjukare däcken för den blöta banan. Regnet slutade dock, solen sken åter och skiftet uteblev med hopp om att körningen i det första kvalpasset skulle hjälpa solen att faktiskt få ett torrt spår tills det var dags för andra gruppen.   

Riktigt så verkade det dock inte bli och jag tog det extra lugnt inför vårt pass med tanken om att det ändå skulle bli bättre förhållanden efter några varv. Rullade därför ut sist och tog det därtill riktigt lugnt ett par varv för att känna på fästet (eller bristen på fäste) med mina hårda däck och samtidigt skapa mig plats för fria varv. Tredje varvet var det första då jag överhuvudtaget försökte hålla ett vettigt tempo. Då möts jag av rödflagg på rakan, passet avbryts och jag får aldrig tiden för det varvet…

Skojar vid debriefingen med några av förarna om att ”jag är nog sist” och när facit kommer så visar det sig.. just det, att jag är sist. Allra sist…

Att flera snabba förare inte kom till start skulle ju faktiskt kunna öppna upp för en framskjuten placering även om det fortfarande var mycket snabbt, och sannolikt onåbart, kvar där framme i form av Atterhall, Moberg, Wiklund. Men att inte heller starta i närheten av Ture, Pierre, Peter eller Olle kändes ju väldigt onödigt. Därtill var för första gången familjen och kompisar på besök för att heja. Nåja, det var i 21:a och sista ruta jag skulle starta och det var bara att göra det bästa av situationen. Och det är ju faktiskt kul att jaga och köra om också . Måtte nu bara banan hålla sig torr så att det går att nyttja all asfalt för att försöka ta sig upp i fältet…

RACE 1:

Laddad till tänderna rullar jag ut på formationsvarvet. Planen är (förstås!) att kunna klippa ett gäng bilar direkt för att inte lämna alltför lång lucka till konkurrenterna längre upp i fältet. För första gången gör jag två teststarter inför line-up. Herregud, coola ner lite nu hinner jag tänka som hastigast. Starten går, det bettar bra men luckan mellan Rolf Ekman och Sofia Stefansson som jag av någon anledning tänkt mig in i, täpps snabbt igen och jag väljer att gå till höger i bakluckan (nästan) på Sofia och får slå av ett uns på takten. I min iver att komma fram satsar jag sedan allt på högerkanten utanför Sofia (hur cool är inte hon förresten?). Väl jämsides med högerfoten stumt mot durken blir det väldigt tight på kanten och det blir med facit i hand en ganska brysk passering med inte bara asfalt under hjulen. Sorry!

Jag kommer i alla fall förbi de första fyra, typ, och vill minnas att jag närmar mig kvarnen på insidan om vår nyvunne vän i diesel-Giuliettan och kan passera honom också. Ser redan här ser jag att jag inte har så långt fram till mina egna klasskombattanter Olle, Peter, Pierre i nämnd ordning med Ture strax före dem. Nu börjar jakten! Känner mig som kungen på banan och lyckas snart passera Olle. Bertones på tur. I utgången på rakan fokuserar jag för ett slag väl mycket på Peter och Pierres spårval och märker att asfalten faktiskt håller på att ta slut för mig själv. What the f…  Studsar över curbsen, käkar lite grus, lite gräs, ser räcket ute till vänster men lyckas komma på banan igen på rätt sätt, Puh! Hårigt! Olle före igen.. Skärpning och frustration försöker samsas innanför hjälmen. Gasa!! Kommer snart ifatt ”de tre” och lyckas med ett stort leende passera dem en efter en samtidigt som Ture tvingas bryta och tar mig sedan i mål som nia totalt och fyra i min klass. Faktiskt det jag kunde förvänta mig av racet även från en mer normal startposition. Och vilken resa jag fick! 11 omkörningar och uppkörning 10 placeringar! Kunde inte slutat bättre. Jag hade fantastiskt roligt och racet kvalar absolut in som ett av mina allra roligaste, och svettigaste! Helt galet.

RACE 2:

Återigen öppnar sig himlen mellan racen och jag tankar, kollar oljan, kramar barnen som hastigast och bestämmer mig för att lägga på regndäcken. Hinner nätt och jämnt och med lite assistans från Martin Atterhall hinner jag även andas och dricka lite. Mange tack!

Inför start skiner förstås solen för fullt igen och jag hoppas istället denna gång på att banan INTE ska hinna torka upp för mycket med tanke på däckvalet. Startposition nio. Till saken hör att jag aldrig tidigare kört på några vettiga däck i regn. Lite av premiär för det alltså. Jag vet att jag borde ha väsentligt bättre grepp, men jag vet inte hur bra? Kommer iväg helt okej och tänker att jag får känna mig för och öka succesivt. Av någon anledning har Wiklund hamnat efter i starten och kommer istället smygande på insidan i kvarnen. Nåväl, jag försöker väl att hänga på honom då, han kan ju köra bil vad det verkar .

Märker att däcken faktiskt levererar och jag har inga problem att hänga på, även om det är lite kökörning i början. Jag blir till och med så pass självsäker att jag tänker mig att uppvakta klungan framför ut på rakan . Har noterat att en viss Ahnfeldt kommer ångande bakifrån (också han på regndäck) och jag måste ta ett defensivt spår inför sista högern för att mota Olle i grind. Uppenbarligen tyckte han dock att det fanns ytterligare plats att sticka in en nos på varpå jag får en lätt touch av honom in i böjen och piruetterar (finns det ett sånt ord?). Om jag lämnade för mycket plats eller om Henke var alltför het på det låter vi vara osagt. No hard feelings. Oavsett så tappade jag ca 15 sek (!!) och därmed förstås täten för gott och fick snällt stå i vägkanten och se när Pierre, Peter och Olle passerade m fl passerade. Favorit i repris på den jakten istället. Lyckas åter köra ikapp och förbi den trion och även Dagge från klass 3, vilket visar att jag helt klart gjorde rätt däckval. Kör i mål som klasstrea och får till och med en pokal som avslutning på dagen. Galet roligt igen.

Framfarten i första racet kostade mig en spoiler men det var det värt! Jag hade en grym dag!

Stort tack till banmötesgruppen och vår egen tävlingsledning med Jocke i spetsen. Du gör ett fantastiskt jobb, sluta inte!

Ses i Norge, 

// #88 Magnusson

Robin Nyquist
      Moderator

Racerapport från nummer…nej vänta nu…det blev ju aldrig race för min del.  MEN jag har däremot kört tre träningar, så här följer min träningsrapport istället! 

Träning 1: (lördag)
        Går ut relativt sent av samtliga bilar och börjar känna mig för lite och bekanta mig med min favorit bana. Min första tanke är att “Shit, vad det är halt precis överallt”. Så fort jag gick på minsta gaspådrag spann det och rumpan kom faranades. Ett tag undrade jag om det var drifting jag pysslade med… 
        Nåväl, började få lite temp i däcken och lite känsla i bromspedalen, började pressa på lite och tyckte mig få upp tempot någorlunda, fortfarande mycket vatten på vissa ställen så ingen full attack. Det mest spännande var när postering innan bron inte hade gul flaggen ute ännu och Frank Witte hade tagit en vända ute i gräset och råkat sprätta upp lite på banan, man fick lite pulshöjning när man såg det så pass sent. Passet flaggas av och till min stora förvåning är tredje snabbast på banan!  Tiderna var inget att skryta med men rätt nöjd är jag ändå!

Träning 2: (lördag)
        Det har torkat upp och banan är torr, går ut lite tidigare denna gång och börjar med att ta ett lugnt varv för att värma däcken och bromsar och låta motorn bli varm. Ut på första flygande varvet börjar jag ladda på och trots en hel del trafik så går det väldigt bra, bilen känns hur snäll och fin som helst, väldigt tydlig med att tala om vad som sker och inte. Märker att de moddar som har gjorts i vinter på bilen verkligen har gett resultat! Jag åker runt hela träningspasset med ett brett leende på läpparna och skrattar nästan hela vägen genom baksidan! Fy fan (ursäkta språket) vad roligt det här är, är det enda som befinner sig i mina tankar under hela passet. Jag får till ett HELT fritt varv varav ett snabbt varv med lite trafik genom kvarnkurvan där jag fick runda en bil på yttern, men de två varven visade sig vara det absolut snabbaste jag någonsin kört och dessutom snabbaste bil av samtliga på banan!  1,01,550 samt en 1,01,899 eller något liknande. Nu är det kul på riktigt! 

Träning 1: (söndag)
        Mtp hur bra gårdagen gick så var jag oerhört laddad inför dagen och tänkte att kanske, bara kanske, skulle jag kunna få min första pokal om det bara ville gå min väg. Det är ruggigt snabba killar i klass II och vi är många som kör inom samma sekund dessutom! 
        Jag går ut på träningen och börjar med två uppvärmningsvarv, sedan börjar jag stå på allt mer och mer och försöker hitta fart och testar även lite nya spårval på vissa ställen. Mycket trafik gör att det blir svårt att få till något rent varv, kommer ikapp Jens Roos på baksidan (är det ens möjligt!?) när han har stött på lite trafik. Försöker ta rygg på honom så gott det bara går, på raksträckan är det som alltid bara att glömma men när det svängde gick det att ta rygg på honom någorlunda och då infann sig en viss rytm i körningen. Får inte riktigt till ett helt fritt varv men när jag väl har ett snabbt varv på gång och kommer upp mot Mohlins så händer något med motorn, det smäller till som bara den och spottar och fräser och all kraft försvinner. Vad nu, tänker jag och slår av, inte ett motorhaveri….provar att ge på lite gas igen men samma tendens får jag då, misstänker eller rättare sagt hoppas att jag bara har glömt tanka ordentligt och åker in i depån. Väl där inne kan jag konstatera och något som även hördes när jag linkade in att jag har ett otäckt ljud från vänstra banken på motorn. Då jag inte riktigt kan sätta fingret på det väljer jag att bryta och lasta för att hoppas kunna rädda motorn och inte stå där senare med ett motorhaveri.

Det blev mitt deltagande denna helg men herregud vad kul det var!
        Skänker även en tanke åt Lars-Erik och hans Abarth, Pierre med sin Bertone, Ronny som återigen haft ett motorhaveri och Frank Witte med sin GTV. Jag hoppas inte det är det sista vi ser utav er!

Sedan vill jag passa på att tacka banmötesgruppen, domare, teknisk chef samt vår eminente tävlingsledare Joakim Landelius, detta sköts med bravur! Sluta aldrig! 

/#6 Nyquist

Finns det någon film på din körning Ola?

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
        2022: Plats 5, Klass III
        2023: Plats 3, Klass III

Henrik Ahnfeldt
        Deltagare

Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2017-08-22 16:24

Jag  har ombordfilm som är helt galen. Man kan tro att #63 tankat nitrometan race 2. På filmen tycker Jag Det syns ganska tydligt att ola inte såg att jag låg på innern. Jag hade att välja på kvaddat oljetråg på curbsen (vilka jag initialt försökte köra över) men valde att hålla spåret och tvingas gosa lite lätt med ola. Raverapport kommer…

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Det är väl sånt som kallas “racing incident”.

Lägg upp filmen. Nu! 

Ola Magnusson
          Deltagare

Jag har tyvärr ingen film Fredrik… Har emellanåt tänkt att det vore ballt att ha en kamera i bilen, men det har inte blivit av. Just denna gången känns ju den nedprioriteringen jäkligt trist . Men #63 bjuder nog på action .

Henrik Ahnfeldt
            Deltagare

Racerapport #63.

Kval.

När övriga i snabba gruppen gav sig ut på kval drog jag åt de sista muttrarna till regndäcken. Sist ut på kvalet men däckbytet visade sig vara en vinstlott i det blöta underlaget. Jag märkte redan i första kurvan att fästet var suveränt och på några få varv satte jag tredje snabbaste tid.

Race 1.

Jag brukar vara snabb i starterna men den här gången spelade nog nerverna mig ett spratt när jag för första gången stod nästan längs fram, P3, bland de stora förarna på startplattan. Missade tvåans växel totalt och fick börja om från början vilket resulterade i att jag halkade ner rejält redan i starten. Som grädde på moset fick jag teknisk flagg efter några varv. Tanklocket satt snett och hinkade ur sig soppa. Ett stopp till i depån då jag såg i backspegeln att det fortfarande läckte efter första stoppet. Ut i regnet för att ta målflagg. Jag har ju ingen aning om var i rejset jag befinner mig men Atterhall och Wiklund dyker upp i häcken och jag försöker lämna plats före och i tv-krönet men det blir en liten sammanstötning med Wiklund som jagar Atterhall för fullt. 

Race 2.

Strax innan line up bestämmer jag mig återigen för regndäck eftersom det inte torkat upp efter regnet under gatbilsklasserna. Fasligt bytande av däck den här helgen. Det här var det bästa valet jag gjort sedan jag bestämde mig för att börja snusa igen. Jag startade sist men redan i kvarnen hade jag klippt 3 bilar. Sen vete tusan vad som hände, det var som att sno godis från ett barn, bilen bara flög fram. Fanns inte plats på innern så gick yttern lika bra. Bara sikta och skjuta. Fästet var enormt och i depåkurvan på första varvet hade jag jobbat mig fram till Dagges akterspegel som jag passerade strax efter kvarnen på andra varvet. Nu står Ola på tur som mig veterligen är den andra bilen i rejset som valt regndäck. Ola lämnade plats i depåkurva så jag stack in nosen där. Dessvärre hade nog inte Ola sett mig och vek in så jag hade att välja på att gränsla curbsen, vilket jag initialt gjorde, men insåg att det skulle innebära spräckt oljetråg så jag blev tvungen att gnussa lite lätt på Ola som snurrade. Otroligt vad lite som behövs. Vi försökte verkligen hitta märken på bilarna efteråt, men inte ens avskavd smuts kunde vi hitta. Men sorry Ola. Jag trodde du såg mig. 

Nåväl, nu är jag uppe i häcken på Wiklund som jagar Atterhall, men Tåbäck ligger ivägen och Wiklund kommer inte förbi. Så frustrerande, jag är förbi Wiklund några ggr i kurvorna men han återtar på rakan varenda gång men kommer inte förbi Tåbäck. Till sist kommer Wiklund förbi Tåbäck och jag tar mig förbi Tåbäck på yttern strax före Molin efter att ha uppvaktat honom både på höger och vänster sida under några varv. Och se där, Sunes baklucka ser jag texten på men tyvärr så har jakten på Tåbäck tagit för lång tid så målflaggan kommer ett varv för tidigt för att ta Sune också, och DET hade varit ett sant nöje!  Trots usel start i race 1 så var race 2 mitt absolut roligaste nånsin. Mitt däckval tog mig från 18e plats till 6e totalt och 3e platsen i klassen och snabbast tid av alla. En minst sagt händelserik helg som tyvärr också innebar plåtskador och motorskador. Önskar och hoppas att alla kommer igen. 

Stort tack till alla inblandade, ni som bjöd upp till dans och bjöd på juste rejsing, ni som sprider glädje i depån, och alla ni som jobbar och sliter för att vi ska få roa oss på och utanför banan. Hatten av till er alla!!!

Henke: Du var snabbast på banan.

Har det hänt förut? Inte vad jag vet i alla fall.

http://www.amigoo.se/heat/35381

Henrik Ahnfeldt
              Deltagare

Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2017-08-23 15:51

Henke: Du var snabbast på banan.

Har det hänt förut? Inte vad jag vet i alla fall.

http://www.amigoo.se/heat/35381

Nä det e helt sjukt!!! Lägger upp filmen här inom kort.

Närvarorapport Kullen 2.

Min vana trogen så infinner jag mig till varje race.
                Det har nu blivit, med slutet av förra säsongen inräknat, nio tävlingstillfällen i rad som jag inte har kört någon tävling, men det är ju så trevligt i alla fall.
                Efter första träning på lördagen så gick drivaxel/drivknuten av igen. Efter mycket bra och kompetent rådgivning från Ronny Andersson och Mattias Arvidsson, börjar jag förstå vad som är fel. Nu ska jag försöka hinna konstruera om en del saker i framvagnen, så får vi se om jag hinner bli klar innan Rudskogen.

Min dotter Sofia #23 gjorde ett kanonbra 1:a race, men när det började regna till tävling 2, så var hon lite som “Bambi på hal is” , men visade en fantastisk kämpaglöd! Även den bilen är i stort behov av kärlek och omsorg efter helgens bravader.
                * Ingen tomgång
                * Ingen bromsservo
                * Två knäckta fälgar och däck
                * Oljeläcka från växellådan
                * Sprucket motoroljetråg
                * Lite spräckta karossdelar
                plus halva Västergötland mylla i alla upptänkliga utrymmen i och under  bilen.
                Den bilen kommer att lämnas till PowerCar, så får vi se om de hinner få den klar.

För att beskåda Sofias irrfärder kan man se: Youtube: https://youtu.be/554lc8esGpE
                Vill man bara se avåkningarna så sker dessa under filmens sista två minuter, men jag tycker kampen med Patrik Hermansson också är värd att se!

Med förhoppning om ytterligare trevlig samvaro med alla i Norge

//Kenneth

# 22 Snart händer det!

Johan Moberg
                Deltagare

Racerapport #21. En kanonhelg! 

För min del handlade det mycket om att förstå hur nya bilen fungerar i regn då jag aldrig tidigare kört på blöt bana med den. Utöver det hade jag lite otippade eldavbrott i maskin mitt på rakan vilket gjorde att kvalet, som efter rödflagg blev väldigt kort, för min del blev misslyckat, Jag fick i princip inget varv utan blev förpassad till startruta 9 inför första race. När väl starten gick kändes det som att jag stod still med spinnande framhjul och jag tappade ytterligare några platser innan placeringarna stabiliserades i kvarnkurvan. Därefter började racet för min del. Film från min “omkörningsfest” finns här. Jag slutade på en tredje plats i klassen och en femte plats totalt.

I race två fick jag starta i andra ruta pga omvänd startordning. Jag tappade återigen ett par platser under första varvet och sedan följde några mycket försiktiga varv där jag kände mig för i vätan. Efter några varv fick jag mer känsla för bilen och greppet och jag började successivt öka takten. Jag hade Mats Forssén och Sune, som föll på eget grepp något varv senare, framför mig och en vilt jagande Jens i backspegeln. Jens hade mycket mer fart på rakan(no shit) och jag åkte stadigt ifrån i kurvorna. Jag kunde i backspegeln se hur Jens laddade mer och mer för att inte tappa så mycket i de kurviga partierna och till slut valde jag att inte hålla emot utan höll ytterspår ut på rakan och lät Jens åka förbi. Jag passerade sedan Mats och slutade på en ganska betryggande andra plats totalt samt seger i klass II. 

Nu står bilen i garaget och jag är i skrivande stund osäker på om det blir något mer åkt i år då kalendern är fullbokad med annat. Vi får se hur det blir. Efter några år med bilen ståendes i garaget och bristfällig motivation kan jag i alla fall konstatera att suget för att åka tävling är tillbaka. Bara en sån sak…

147 GTA Cup -03

Sune Svensson
                  Deltagare

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2017-08-22 18:12

Jag  har ombordfilm som är helt galen. Man kan tro att #63 tankat nitrometan race 2. På filmen tycker Jag Det syns ganska tydligt att ola inte såg att jag låg på innern. Jag hade att välja på kvaddat oljetråg på curbsen (vilka jag initialt försökte köra över) men valde att hålla spåret och tvingas gosa lite lätt med ola. Raverapport kommer…

O när kommer den då ?

Henrik Ahnfeldt
                    Deltagare

Inlägg av Sune Svensson på 2017-08-28 21:35

O när kommer den då ?

Så snart tekniska avdelningen är tillbaka från semestern

Det hade varit kul att se en film när Sune är ute och sladdar.

Igino Cazzola
                      Deltagare

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2017-08-28 21:39

Inlägg av Sune Svensson på 2017-08-28 21:35

O när kommer den då ?

Så snart tekniska avdelningen är tillbaka från semestern

Du menar ett av dina barn. 

Jag är fullständigt Räserskadad

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.