Racerapporter Challenge Mantorp 150919
Published by Robin Nyquist on
› Forum › Bankörning › Racerapporter Challenge Mantorp 150919
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 21 oktober, 2015 kl. 22:35 av
Mats Forssén.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2015 kl. 22:42 #42292
Nu körde förvisso inte jag men fick debutera som tävlingsledare. Inte vad jag förväntat mig då jag först haft ambition att vara mek åt Ahnfeldt! Men men…även jag måste få ta min chans att ge igen till de som ser till att vi kan ha det så kul ute på banan!
Jag blev ganska nervös rätt fort eftersom jag vet hur det är som förare när saker och ting är snurriga ute på banan vilket gjorde att jag ställde oerhört höga krav på mig själv kring en roll jag aldrig axlat sedan innan. Oerhört kul att få vara tävlingsledare även fast det är roligare och köra.
Jag hade en toppen dag med allt underbart folk och nu laddas det inför Tyskland! Skulle jag inte köra vid kommande tillfällen av någon oförklarlig anledning ställer jag gärna upp som tävlingsledare igen!
21 september, 2015 kl. 10:13 #42293Robin, din insats som TL var fullkomligt lysande!
Inslängd med kort varsel tog du rollen utan att darra på manschetten (åtminstone inte så jag märkte det). Fixade startproceduren när lamporna inte gick att använda. Ordning och reda i startuppställningen inför formationsvarvet. Stöket i race 9 reddes ut som om det var enklaste sak i världen. Riktigt snyggt jobbat och roligt att du gillade det också!
Dessutom, Henke behövde ju ingen mek, det gick ju utmärkt för honom ändå.Jocke Knutsson som rattade tidtagningen själv för första gången var till och med snabbare än Aris att sprida resultaten. Applåd!
Mange Åberg som var Teknisk chef för femte gången denna säsong var ju så cool. Bra koll och mycket lugnande inverkan på åtminstone mig. Applåd igen!
Mattias Arvidsson, Domaren som hade en lugn dag utan några protester att processa kunde traska runt och se till så att förarna inte stressade ihjäl sig. Applåd igen!
Hela banmötesgänget för Mantorp, Sune, Pelle, Max, Henrik – Vilken dag ni fixade, en värdig säsongsavslutning!
Comitato Challenge gm Danne
21 september, 2015 kl. 10:36 #42294Jag kan bara instämma i allt som Danne säger. Ni alla gör det så inihelsike bra så man märker det knappt, d.v.s. Det strular aldrig, och gör det så fixar ni det utan att det märks. Man blir tårögd. Och Robin och Jocke, ni agerade som ni aldrig gjort annat. Snacket efter incidenten, mycket proffsigt.
Min racerapport kommer så fort jag fått friska upp minnet genom ombordfilmerna.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
22 september, 2015 kl. 21:15 #42295Sista racerapporten för i år från nr 4.
Äntligen tillbaka på Mantorp! Min favoritbana trots alltid motorsvag bil. Kombinationen tid att lösa världsproblemen på rakan parat med två snabba vänstrar som får adrenalinet att spruta är, hmm, intressant.
Efter en trevlig middag på Scandic, en del sömn och en mycket omfattande frukost intogs depån med en känsla av viss sorg . Är säsongen redan dags att avsluta?
Hade räknat ut att om jag vinner klassen i båda racen samtidigt som Sune blir tvåa, Klang trea och en massa annat så fanns en teoretisk chans kvar att be en stor buckla igen.Första träningen visade att uträkningarna var helt bortkastade. Min körning var kantig och stel, banan och däcken var hala och varvtiderna nåt som man bara kunde skämmas över. Enda positiva var att förbättringspotentialen var enorm.
Andra träningen var inte fullt så kass men fortfarande många sekunder från att vara med i täten i klass III. Sune och Dag körde som gudar med Henke hack i häl. Klang var långt före mig och Patrik, kämpande med glapp styrning och konstigheter i chassit körde lika fort (långsamt). Tyvärr för Sune så körde han på nåt skrot från gårdagens drifting som punkterade tanken – ridå igen för Sune vars otur aldrig verkar ta slut.
Nåja, ett par timmars laddande för kvalet, bara 3,5 sekunder kvar att ta in på Dag för att bli snabbast i klassen (OBS, ironiskt skämt!). Bestämde mig för två varv i ökande tempo och sen ladda tills hjärnspökena försvunnit. Sakta blev det bättre och till slut fattades bara 2,5 sekunder till Dag och 0,5 till Henke. Bilen och jag började komma överens igen och Henke var ju trots allt ganska nära. Dock sämsta startpositionen i karriären (13).
Dags för race 1, värmer däck frenetiskt på formationsvarvet men lyckas spinna bort mig i starten och tappar mycket till Dag och Henke. Håller dock jämna steg (nåja) med dem och plötsligt ser jag Dag med mosad front bredvid banan efter att han kört in i baken på Henke som i sin tur fått tvärnita för att undvika en vilt sladdande Hindemith. Trist, men nu gällde det för mig att komma ikapp och förbi. Henke hade betydligt bättre fart på rakan men för varje varv var jag lite närmare åtminstone i utgången ur chikanen. Kom dock aldrig så nära att ett omkörningsförsök i Mjölby kunde göras, men ett varv till så… Fantastik förbättring från första passet och nytt personligt banrekord i alla fall.
Så var det dags för race 2 och sista chansen till en klasseger 2015. Spinner bort starten ännu värre, Henke försvinner i fjärran. Jaga, jaga, jaga men så kommer en blåflagga och därefter Hoffsten och Jens som givetvis hinner upp mig på helt fel ställe och det kostar många sekunder. Tvåa i klassen igen. Efter att ha tagit målflagga som varvad kunde jag se att det var kamp ända in på mållinjen mellan Forssén och Rosell i klass II där Forssén äntligen kunde ta en seger i torrt väglag. Stort jubel i supporterklubben.
Inofficiellt preliminär totaltvå i klass III 2015, mer på grund av andras problem än egna prestationer, och säsongens stora AHA var att chassimodifikation och byte av däcksdimension kräver en hel del finjustering och tillvänjning. Men till nästa säsong, med nyrenoverad motor och finlirat chassi, skall det bli revansch. Ni andra i klass III kommer inte att se annat än mitt buckliga bakparti!
22 september, 2015 kl. 23:17 #42296Racerapport #63
En kämpig resa ner till Mantorp i Renaulten. Det tog många mil innan jag förstod att bilen inte var trasig och släpvagnsbromsarna inte låg på. Det var bara en hemsk motvind och trafficen är ju inte direkt motorstark. Men soppa skulle den ha!!!
Nåväl, till racet. Mitt humör var inte på topp tyvärr och jag kände mig helt klart otaggad. Det blev ju inte bättre av att Robin fick agera tävlingsledare istället för att hålla ordning på mig, nu skulle jag göra det själv.
Första gången på Mantop på 25 år!!!
Banan var hal som såpa efter driftinggalningarna dagen innan, men det blev bättre under dagen. Inför helgens och seriens sista race ligger jag tvåa med tre poäng efter Dagge. Jag vet att vi är ganska jämna och min plan var att göra ett bra kval för att stå föra Dagge på gridden. Den planen sprack rejält eftersom jag fick järnsläpp i parisen. Hanström hade snurrat och det var gulflagg, och dör blev han stående under hela kvalet. Jag får för mig att slå av på tempot under hela den sektionen av någon anledning. Så det blev ju ingen vidare kvaltid.
Plan två. Jag vet att jag är snabb i starten så jag får helt enkelt göra en inihelsike bra start om jag ska ha någon chans.
Race 1:
Starten går och jag flyger fram och plockar flera bilar direkt i alla klasser och ganska snart har jag närkontakt med Dagge. Efter några varv susar jag lätt förbi på långa rakan och håller undan. Nu har hoppet tänts och jag försöker köra lugnt och säkert. I hårnålen kör Fromell av och flyger upp på banan precis framför mig varpå jag måste hårdbromsa och Dagge kör rakt in i häcken på mig och mosar sin front. Dessbättre är min bil körbar och jag susar vidare. Med Dagge borta ur racet kan jag lugna ner mig och spara däcken till race 2. Framåt slutet av racet ser jag att Roos är på väg att varva, men oj vilken tid det tar innan han är ikapp. Har han fel på bilen tro? Hoppsan, det var visst Danne, så det var bara börja gasa igen och jag höll honom bakom fram till målflaggan. Seger i race 1.
Race 2:
Dagge kom inte till start så nu var det Danne jag skulle hålla koll på.
Den här gången gjorde jag en ännu bättre start och jag vet inte hur många bilar jag tog i starten. Ledsen Danne men jag såg dig inte ens i backspegeln på rakan
Jag hade ett galet kul race när jag jagade Hindemith/Fromell genom hela racet med Ronny strax bakom. Till slut kom Ronny förbi och fick ta upp jakten på sin klasskamrat.
Seger i race 2 och därmed totalsegrare i klass 3.
Stort tack till alla som gör detta möjligt, banmötesgruppen, tävlingsgruppen, funktionärer, andra grupper, förare och alla andra. TACK!!!
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
23 september, 2015 kl. 09:18 #42297Racerapport nr13
Allt gick åt helvete pga elfel, men vänta ni bara nästa gång blir det inte så lätt att köra om nr13
Hörde jag någon säga tävling ?
6 oktober, 2015 kl. 22:57 #42298Racerapport #71, Abarth 500 Assetto Corse
Inför Mantorp hade jag ganska små förhoppningar att kunna vara konkurrenskraftig mot de motorstarka 116-ekipagen och Stefans 147 GTA i klass 2. Målsättningen var därför att försöka ha så få bilar som möjligt mellan mig och Stefan och på så sätt säkra en tredjeplats totalt i klass 2 i seriesammandraget.
TräningarnaEftersom det var ganska länge sedan jag körde på Mantorp senast så tog jag det ganska lugnt i början och testade lite olika spår- och växelval. Hade gjort en del justeringar på chassiet efter dubbelhelgen i Kinnekulle där jag hade stora problem med understyrning och upplåsning av frambromsarna. Märkte ganska snabbt att bilen kändes väldigt mycket bättre och helt annorlunda tack vare att jag bla minskat cambern fram och justerat stötdämparna bak. Hade till och med lite överstyrning innan jag fick upp temp i däcken.
Lunchuppehåll
Vi hade ganska långt uppehåll mellan andra träningen och kvalet och jag tog då beslutet att byta bakre delen av avgassystemet och montera mitt ”Knutstorpskit”. Detta för att det var en representant från SBF som var på plats och gjorde grundliga ljudnivåmätningar. Han sa att han ”visste att dessa bilar låter för mycket” och skulle på kvalet stå på ett nytt ställe, taket till huvudbyggnaden, och mäta ljudet. Jag ville därför inte riskera att få en reprimand efter kvalet eftersom då skulle blivit stressigt att hinna byta till ”Knutstorpkitet” innan race 1.Kval
Redan på andra varvet visade laptimern ett par tiondelar bättre tid än andra träningen och när jag sedan kom in mot Pariserkurvan i början på tredje varvet så hade en bil snurrat och stod parkerad på insidan av kurvan med halva bilen på asfalten. Slog därför av och hoppades att bilen skulle kunna tas bort men den stod sedan kvar under resten av kvalet. Tänkte först att det inte var någon mening att försöka lägga något snabbt varv pga gulflaggen in i Parisern men när jag upptäckte att övriga ekipage laddade på så gjorde jag det också. Till saken hör att det var fri sikt där bilen stod samt att den befann sig en bra bit från idealspåret. Kunde därför tillslut kapa ett par tiondelar ytterligare och landade på 1.36.0 vilket gav mig fjärde kvaltid i klassen, endast 7 hundradelar från Ola som hade tredje tid. Stefan var snabbast i klassen och ca 0,9 sek snabbare än mig så jag var fortfarande inställd på att det skulle bli tufft att komma tillräckligt nära honom i resultatlistan.Race 1
Det var tätt i starten och jag kom upp jämsides med Ola, i den svarta 75:an, in genom första vänstern och låg snett bakom in i Parisern då Henke, i sin vinröda 155:a, kom upp på min högersida. Lyckades dock hålla honom bakom in i chikanen och drog sedan ifrån uppför bakre rakan. Kom ikapp Dagge, i Giuliettan, efter Mjölbykurvan och kunde sedan bromsa mig förbi in i chikanen. Hade sen tight kamp med Ola och vi åkte i bredd genom hela Parisern men jag var tvungen att släppa honom före in i chikanen. Vid bromsningen i Mjölby dök Hindemiths orangea 75:a in och passerade oss båda i ingången av kurvan och jag kunde sen haka på och passera Ola i utgången. Varvet efter låste Hindemith upp (bak)bromsarna rejält i chikanen och fick ett kast ut över curbsen så jag kunde passera.När jag svängde ut på startrakan kunde jag se en bilklunga i slutet av rakan där Rosell, i den röda 75:an, låg sist och Stefan, i 147 GTA:n, först och jag började direkt jaga för att hinna ifatt dem. Redan efter ett par varv hade jag tagit in rejält på dem och jag började tro att jag skulle kunna komma ikapp samtidigt som jag såg att Rosell bromsade sig förbi Stefan in i Parisern. Fortsatte jaga och kom tillslut ikapp Thorell i den brutala klass 1 Fiat Tipon som verkade ha tappat fart och lämnat en lucka till framförvarande Stefan. Thorell fick dock upp farten igen och vi tog in luckan till Stefan. In i Parisern låstes dock Fiatens hjul och Thorell vände runt ut i sandfållan. Det visade sig senare att motorn skurit. I utgången av chikanen var jag sedan endast en billängd från Stefan men ut på rakan drog den motorstarka GTA:n ifrån. Jag jagade sedan en möjlighet att ta mig förbi men eftersom det var gulflagg runt nästan hela banan fanns det inga möjligheter att passera och jag slutade trea i klassen.
Känslan in i mål var att jag hade kunnat ta mig förbi Stefan om det inte varit för gulflaggorna men de är ju i högsta grad en del av spelreglerna så jag var nöjd med att ta en pallplats och bara vara en placering bakom Stefan vid målgång. Det gav goda förutsättningar till att säkra tredjeplatsen i serien inför sista racet. Satte under racet 1.34.57 vilket var min snabbaste tid för dagen.
Ombordfilm: Race 1
Race 2Eftersom flera ekipage i klass 1 bröt race 1 var jag fjärde bil totalt i mål och den omvända startordningen innebar då tredje startruta i race 2 för min del.
Bland de nio första bilarna på startgridden var det enbart Jens, på plats sex, och Micha, på plats åtta, som inte tillhörde klass 2! Kändes därför som att vad som helst kunde hända i samband med starten och det var både viktigt att inte bli inblandad i någon incident samtidigt som jag inte ville tappa placeringar. Stefan var snabbt iväg och förbi och vi åkte sedan i bredd genom Parisern där han var före i utgången samtidigt som Rosell passerade. När vi kom ut på startrakan och påbörjade andra varvet hade jag Rosell, Stefan och Fromell framför mig. En bit längre fram låg Ola som då hade första placering i klass 2. Vid inbromsningen till vänstern efter startrakan passerade vi Fromell och Rosell tog sig även förbi Stefan som nu låg precis framför mig. På bakrakan öppnades luckan lite men in i chikanen kunde jag sedan bromsa mig förbi.
Jagade sedan vidare för att försöka komma ikapp Rosell och Ola och kunde på lite håll se Rosell passera Ola vid inbromsningen till Mjölbykurvan. Ut på nästa varv var jag ikapp Ola och började försöka hitta en möjlighet att komma förbi. Jag lyckades sedan ta mig förbi vid inbromsningen till hårnålen, som är mitt nya favoritställe på Mantorp. Just när jag passerat tänkte jag att jag nu fick nöja mig med en andraplats eftersom jag trodde det skulle vara omöjligt att komma ikapp och förbi Rosell som nu hade öppnat en lucka. Insåg dock ganska snart att luckan minskade och tänkte då att jag absolut måste försöka komma ikapp för att kunna försöka utmana om segern. Kämpade i flera varv för att komma tillräckligt nära och på sista varvet bromsade jag mig förbi in i hårnålen. Vi låg tätt genom hårnålen och var ihop litegrann i utgången men jag höll mig framför och tog målflagg som segrare. Det visade sig sedan att batteriet i min Gopro tog slut så jag fick tyvärr inte med den sista omkörningen och målgången i race 2.
Ombordfilm: Race 2
Helt otroligt skön känsla att ta en seger på Mantorp där jag i förväg hade räknat bort mina chanser till pallplats. Extra kul var att jag hade en stor supporterskara på plats som mötte upp när jag rullade in i depå.Resultatet innebar att jag blev trea i serien i klass 2 med endast ett par poäng upp till Ture på andraplatsen. Jag är väldigt nöjd med detta resultat med tanke på den hårda konkurrensen i klassen som även i år varit den största med totalt 12 olika startande ekipage under säsongen. Grattis till Ola som säkrade en välförtjänt serieseger!
8 oktober, 2015 kl. 19:19 #42299Stort grattis Mats!
Jag var där och såg båda heaten, du bjöd på stor underhållning, speciellt i 2:a heatet. Kul att se “lillfian” i action, lite av min personliga favvo
10 oktober, 2015 kl. 15:59 #42300Inlägg av Michael Emilsson på 2015-10-08 19:19
Stort grattis Mats!
Jag var där och såg båda heaten, du bjöd på stor underhållning, speciellt i 2:a heatet. Kul att se “lillfian” i action, lite av min personliga favvo
Tack Michael!
Kul att framfarten uppskattas
21 oktober, 2015 kl. 16:17 #42301Hej, jag har lagt upp en film från vår säsongsfinal på Mantorp 2015-09-19. Den är 31 min. och visar bägge racen från åskådarplats samt lite intervjuer och prisutdelningen.
https://www.youtube.com/watch?v=SrPV4z3wK3k (eller youtube.com och sök på Kenneth Stefansson)
Snart är det en ny säsong!
Kenneth
# 22 Snart händer det!
21 oktober, 2015 kl. 22:35 #42302Inlägg av Kenneth Stefansson på 2015-10-21 16:17
Hej, jag har lagt upp en film från vår säsongsfinal på Mantorp 2015-09-19. Den är 31 min. och visar bägge racen från åskådarplats samt lite intervjuer och prisutdelningen.
https://www.youtube.com/watch?v=SrPV4z3wK3k (eller youtube.com och sök på Kenneth Stefansson)
Snart är det en ny säsong!
Kenneth
Kanonfilm Kenneth! Asgrymt att du igen gjort en film om hela racedagen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.