Racerapporter från Vålerbanan 17/8 2019
Published by Jonas Klang on
› Forum › Bankörning › Racerapporter från Vålerbanan 17/8 2019
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 26 september, 2019 kl. 22:41 av
Henrik Ahnfeldt.
-
FörfattareInlägg
-
19 augusti, 2019 kl. 10:37 #44119
Lämnade Linköping vid lunchtid på fredagen och för en gångs skull inte ensam. Hade fått med mig Magnus Wallin, Teknisk chef i CAR Challenge, som kommit upp med tåg till Linköping. Waze visade 42 mil och minst 5,5 timmar i bilen. Resan gick bra men de sista 10 milen i Norge kändes tunga med smala landsvägar och hastigheter som växlade mellan 50 och 80. Ca 5 mil från banan körde vi om Kenneth Stefansson som stod vid sidan av vägen och, som vi trodde, fikade. Det skulle när vi kom fram och mötte upp med de andra visa sig att de gjorde allt annat än fikade, dragbilen hade nämligen drabbats av växellådshaveri och nu var Stefan Atterhall och Micha Grönvalls på väg tillbaka för att bärga ekipaget upp till banan i Våler.
Vi lastade av i lugn och ro och eftersom jag denna gång hade hjälp gick det riktigt fort och enkelt. Vålerbanan är inte bara en tävlingsbana utan också ett trafikutbildningscenter vilket innebär att den har lite bättre faciliteter än de flesta andra banor jag varit på. Bland annat finns det ett nybyggt och väldigt fräscht hotell där också vi hade vår inkvartering. Middag intogs på hotellets restaurang och samtalsämnet var till största delen hur Kenneth skulle lösa problemet med den havererade dragbilen. Det skulle senare visa sig att det skulle bli mycket krångligare än man någonsin kunde ana.
Väderprognosen för lördagen visade regn hela dagen men i små mängder vilket gjorde att vi var flera som oroade oss kring däcksvalet. När vi efter frukost och förarmöte skulle ut på shake down var duggade det lätt men vinden höll banan torr och det var ingen tvekan om att det var torrdäck som gällde. Banan, som på bild såg ganska trist ut visade sig vara en snabb bana som krävde hår på bröstet och stor tillit till materialet.
När det var dags för första träningen kändes det fortfarande som att det var torrdäck som gällde. Jag åkte ut på passet tidigt och eftersom regnet ökade något under passet visade sig efteråt att jag hade satt snabbaste tiden i hela Challengefältet med 1:09,9. Jag försökte trots det ökande regnet ändå hålla upp tempot på mina torrdäck vilket resulterade i att jag efter att ha kört om Dag Aronsson snurrade i näst sista högern innan start och mål. Backade baklänges ut i gruset och kunde utan skador ta mig tillbaka upp på banan.
Till andra träningen var väderförutsättningarna likvärdiga dvs lite mitt emellan torrt och blött. Jag valde att prova en ny kombination där jag satte mjuka regndäck bak och flyttade fram mediumdäcken som normalt sitter fram till framaxeln. Tyckte denna kombination fungerade riktigt bra och jag kunde förbättra varvtiderna ett par sekunder från första träningen.
Till kvalet ökade regnet ännu lite mer och det kändes som att det nu utan tvekan var regndäck som gällde. Åkte ut och körde 6 eller 7 varv och sedan in för att kolla däcktrycket. Åkte ut en sväng till och försökte bygga självförtroende och fart. Lyckades sätta mitt bästa varv på sista möjliga varvet och var snabbast i klassen med ynka 3 tiondelar ner till regnkungen Henrik Ahnfeldt.
I första racet var det stående start och med ett något ovant startförfarande. Kom i väg bra på 1:an men missade växlingen till 2:an och hamnade i friläge, förmodligen för att jag stressar alldeles för mycket i växlingen. Det tar någon sekund innan jag får i 2:an och då blir det full gas och då blir resultatet vilt spinnande. Ser nu hur Henrik passerar mig till höger och i backspegeln hur Sune i sin Sud kommer som skjuten ur en kanon. Slänger i 3:an och försöker minimera skadan. Tappar både Henrik och Sune in i chikanen men lyckas precis hålla Per Fohlström bakom mig. Nu börjar jakten på Henrik och jag lyckas ta mig förbi Sune på långa rakan på baksidan redan på första varvet. Det regnar nu ganska rejält och sprayen gör det svårt att se när man närmar sig bilarna framför. Tycker att jag tar in på Henrik och på långa rakan på baksidan på andra varvet är jag nära. På grund av Henriks spray missar jag inbromsningen efter långa rakan och måste ta escapen rakt fram. När jag vänder runt för att kunna ta mig ut på banan igen ser jag att Sune gjort mig sällskap. Får vänta tills alla utom Dag passerat och har nu tappat både Per och Ola Magnusson. Racet är 12 varv så jag har nu 10 varv på mig att jaga ifatt de. Knaprar in på Ola och med 5 varv kvar är jag ikapp och Ola har dessutom lite häng på Per framför. Ut på 8:e varvet ser Ola och jag att Per får något problem med bilen och han släpper förbi oss. Ola är snabbare än mig på första halvan av varvet och jag är snabbare än Ola på andra halvan så jag måste se till att tappa så lite som möjligt första halvan för att få slagläge på slutet på varvet. På 10:e varvet är jag i bakluckan på Ola men han stänger effektivt alla luckor i de två sista högerkurvorna. På 11:e varvet är jag i bakluckan på Ola in i sista högern och Ola går lite för fort in och orkar inte riktigt in till apex så jag kan sticka in nosen mitt i kurvan och det blir dragrace upp mot chikanen. Jag lyckas precis ta mig förbi och är före. Pga av svår imma på bak och sidorutor har jag svårt att se var Ola är och det blir konstiga öppna spår in i kurvorna därefter då jag inte vill klämma Ola av banan. Jag kommer in lite fort i bortersta högern och bakvagnen kommer vandrande och vill köra om mig till vänster. Lyckas med gasen precis räta upp det och jag ser när vi går ut på långa rakan att jag har en liten lucka. Kan hålla luckan resten av varvet och tar målflagg som 2:a. Det visar sig att jag lyckades sätta snabbaste varv på sista varvet när det behövdes som mest. Är rejält slut mentalt när jag rullar in i depån och kan så här i efterhand konstatera att klassegern för 2019 redan var säkrad då Per med rasad motor inte skulle komma till start i race två.
I race 2 var det rullande start vilket passar mig betydligt bättre. Jag startar precis som i race 1 i 3:e rutan med Henrik snett bakom till höger. Jag gör en bra start och lyckas precis hålla Henrik bakom mig in chikanen. Lyckas ta mig förbi Sune och Ola på första varvet (tror jag) och leder fältet de kommande 6-7 varven. Micha lyckas ta sig förbi Henrik och jag och Micha kan skapa en lucka bakåt mot Henrik. Då Micha och jag kör i olika klasser och att jag inte vill att hans tryck bakifrån ska stressa mig till misstag väljer jag att släppa förbi honom på varv 7 eller 8. Jag kontrollerar resten av racet på ett bra sätt. Henrik har fått upp farten och knaprar in på mig konstant. Pga regnet är det lite svårt att se vem det är som börjar komma ikapp men på sista varvet inser jag att det är Henrik. Luckan är dock så stor så jag kan ganska lugnt ta bilen i mål som segrare i klassen med en marginal till Henrik på nästan 2 sekunder.
Efter att ha packat ihop allt, numer rejält blött, och varit på prisutdelning rullade jag och Magnus mot Linköping med sätesvärmen på för att värma småfrusna kroppar och torka kläderna så gott det gick. Innan jag åkte till Våler var jag ganska skeptisk då det var långt och då banan inte såg speciellt spännande ut. Så här efteråt kan jag konstatera att fortfarande var långt men att banan var väsentligt roligare och mer utmanande än jag anat. Det skulle vara kul att komma tillbaka och köra race i torrt väder då banan har ett par riktigt utmanande högfartskurvor som kan sätta skräck i nästan vem som helst. Det enda som känns lite tråkigt så här i efterhand är att vi blev så få tävlande som kom, bara 10 bilar till start. Vi ses på Knutan!
You need to be fast to look smart
26 september, 2019 kl. 11:28 #44120Inför Norgerejsen preppede jag bilen med att lyfta ut motor och låda då mina problem med blåsta turbopackningar började gå mig på nerverna ordentligt!!!
Samtidigt så poängterade Robin att lådan som Henke fick lov att lägga åt sidan hade bättre utväxling än min gamla som har toppfart på 180 på fyran och över 240 (?) på femman.
Lika bra att riva lådan när ändå grejerna var ur bilen och byta ut inkråmet till henkes som inköptes för en back bira och fyra påsar chips
Efter fyra timmars planslipnng av skeva grenrörsdelar i sann samhall-anda och efter att i ren ilska ha köpt både ny svets och slipmaskin för väldigt mycket mer än några lådor öl… :/ kunde bilen monteras ihop igen, samtidigt med något mjukare framfjädrar, krängningshämmare fram, en liten vinge och färdigställande av glasfiberfronten.
SÅ, DÅ, dags för avresa!
Caravanade med stefan och robin hela vägen och tydligen så började shakedown med släp redan på åsnestigarna genom Norges vildmark.?
Raceday: bra början på banvisning och träning 1, men sedan kom regnet
Det visade sig då att en anledning jag bytte framfjädrar till kortare vat att fjädertallriken tar i däcken på regnhjulen, så fick byta pinnbultar till längre + extra spacers fram för att kunna köra regndäcken…..
Men redan på träning 2 kom det härliga fluff fluff ljudet från en läckande avgaspackninng tillbaka?
Skit och helvete, men lika bra att köra när vi ändå är här, vi var bara fem som körde i klasen så tog beslutet att köra ändå Lite grenrörslackage har väl ändå ingen dött av?
Startade från p3 , med Henke o klang före, gjorde en bra start och knaprar in lite på klangen som tappade lite i en växling
Så på andra varvet bromsade Jonas på sig på långa rakan och får ta avåknings zonen, jag hamnade tvåa,lite skruvad känsla att bli glad när en kamraten misslyckas… men men, jagad av ola, och ser efter några varv att klang kommer ifatt honom men de verkar inte knappa in så mycket på mig
Väldigt rolig bana med flera snabba partier som kröver lite mod att vänja sig vid
Full koncentration på den för mig nya banan och regnkörningen
Men så på varv 7 börjar bilen låta lite mera, men gick ändå ok, koll på oljetryck som är ok,kom igen nu lilla Fiat!!!
Varvet därpå tappade motorn två cylindrar och gick som skit.
Slog av lite och kollade då in tempmätaren men den stod på noll…??
Kollar in oljetempen som står på 150+… Ajajjj
Slår av och motorn stannar helt.. men har fart så jag kan köra in i mitten av banan och inte hindra andra.
Skit. Väntar en 10 min tills rejset är slut och får bärgning in i depån
Tar av huven och då fräser det ännu om regndropparna när de träffar motorn…
Det visar sig senare att packning mellan topp o grenrör läckte just mellan avgasportarna och där den då är som varmast, varvid topp packningen gick, vattnet tog slut och det SMÄLTE ett hål in i mellan cyl 2 o 3 i topppen…
Hade ändå väldigt trevligt, mycket fin anläggning och kunde som omväxling spana in kollegorna som körde på bredsladd i andra rejset.
Kom ändå femma ( tror jag) och fick några poäng med mig hem då jag klarade 75% av ena rejset.
Bara att bryta ihop och komma igen
/ Perra/Perra
26 september, 2019 kl. 22:41 #44121Jag varken dricker öl eller äter chips, du måste mena någon annan växellåda. Fast det där med öl lät kul
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.