Racerapporter Kinnekulle 15-16/8
Published by Micha Grönvalls on
› Forum › Bankörning › Racerapporter Kinnekulle 15-16/8
- Detta ämne har 13 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 5 december, 2015 kl. 22:34 av
Biörn Bladh.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2015 kl. 11:55 #42220
Denna helg var det dubbelt av allt. Vår normala uppställning
med två träningar, kval och två race på en dag hade efter Mittsverigebanans
inställande blivit två fulla racedagar på Kinnekulle. För min egen del kändes
det lite trist att serien förvandlats till Kinnekulle Cup, dels för att jag
vann under spektakulära former på
Mittsverige förra året och dels för att min bil inte riktigt är byggd för
Kinnekulle.
Efter sedvanlig övernattning på hotell Gustav och intagande
av värdens godaste äckligaste kebab på lokalhaket i Götene var det äntligen
lördag morgon. Allt var redo men eftersom jag bytt tank och bränsleledningar
inför race i oktober på Nurburgring så var jag ändå orolig att något inte
skulle lira. Det lirade inte. Bilen fick ok soppa till nästan fullgas på
regnprogrammet, ca 200 hk, högre program var helt körda. Testade först att byta
tillbaks till det gamla bränslefiltret då jag misstänkte en förträngning där,
ingen skillnad. Kom på att jag en sen garagekväll haft otur när jag tänkt och
monterat bränsleflödet baklänges över railen vilket fick pumpen att gå lite
varm, testade därför att byta den, ingen skillnad men lyckades ändå kvala trea.
Upptäckte att bränsletrycket på tomgång stod för lågt och justerade upp det,
bilen gick marginellt bättre men väldigt magert, testade att skruva upp
bränsletrycket och märkte att nålen fladdrade lite och ogärna ville gå upp men
nu var det race så jag kunde iaf sikta på ett par poäng. Ut på formationsvarv,
uppställning, inga lampor här utan start med flagga, jag såg inte flaggan pga
Thorells vinge, skrek i lurarna till André som skyndade iväg och lyckades få
startaren att flytta sig några steg, kanonstart men efter första kurva några
kurvor misstände bilen och jag var jagad av en miljard bilar som ville förbi.
Jag blev nästan glad över gulflaggen som kom ut, då skulle jag inte bli omkörd,
visst visst, ingen såg den och fem bilar flåsade förbi så lacken nästan ramlade
av min kärra. Sedan kom hindret, Fred Ove stod i stod still i sista kurvan,
flera körde nästan in i honom. Insåg då att baklängeskopplingen ju skickat 8
bar fel väg genom regulatorn och nog sabbat den och en ny start med dessa
misständningar skulle inte funka så jag ropade till André att börja googla var
vi skulle hämta en ny innan race två medan jag kom in i depå. Ur bilen och in i
den civila, Vroom ned mot samhället. Tvärnit, inga träffar på google, inga
öppna racefirmor, Götene lördag eftermiddag, det såg mörkt ut.
Vi tog en hamburgare och kunde inte annat än att åka till
Trendab i Stockholm som jag nått på mobiltelefon (tack tack) men det blev 60
mil och de var lätt stressiga med befintligt adrenalinpåslag.
Regulatorn var bytt och det såg bra ut vid 20:30 på kvällen,
dags för ett par Mariestad och världens godaste äckligaste kebab igen.
Söndag morgon var jag så taggad att jag knappt kunde stå
still, iväg till banan och testa lite, bilen gick väsentligt bättre men efter
ett tiotal varv hostade den till lite, gick magert igen. Höjde för säkerhets
skull bränsletrycket 4 hekto, hål i kolvar är så jobbigt.
Kvaldags, satan i gatan vad mycket trafik, försökte köra
ifrån den men det var bara nya bilar överallt, försökte skapa lucka med samma
problem, hittade Jens ute på banan och eftersom han var en farlig konkurrent
och stod med samma utmaning tänkte jag bevaka honom, låg framför en stund,
bakom en stund, trafik, trafik överallt, hur många racealfor kan det finnas
egentligen. Då, en lucka, sakta mot
sista kurvan och i med program 4,, fullt ut på rakan, ett snabbt varv, 59:59,
kanske duger, men fortfarande lucka, ett till, 59:54, luckan borta, in i depå.
Det räckte till startruta två, Jens någon tiondel bakom, Claes någon framför.
I race 1 gjorde jag en bra start och var först in i kvarnen
(kurva två, ledde länge och hoppades att Jens som låg bakom Claes skull hålla
honom sysselsatt, icke, Claes kom ikapp och låg tätt bakom flera varv. I sista
kurva dyker Claes men jag tycker att jag har linjen, slutar med Claes ömsom på
gräset och ömsom utförandes en sådan tryckning på min högra bakflygel som
polisen kör skurkar av vägen med, jag går ut på tvären på rakan men räddar hem
och Claes kunde pga min bredd inte ta sig förbi och har inte heller fått någon
utgång. På rakan på nästa varv verkar han dock trycka på lustgasknappen och tar
sig förbi, in under bron bromsar jag knappt, tar curbsen på vänster sida mitt
under bilen och slickar typ bropelaren med min spegel, tar tillbaks avståndet
ned mot kvarnen och jagar allt jag har. Bakom mig är Jens hungrig, vi går tre
varv i bredd in under bron men jag har snabbare utgångsfart vilket är tur
eftersom det inte finns plats för Jens dit jag driftar ut, överstyrt fyrhjulsglid
med full gas i 190 km/h är en magisk upplevelse, kunde vara döläskigt men här,
i ”full” kontroll, störtskönt!
Till Race två kommer inte Jens pga missljud i låda som han
inte vill förvärra. Jag startar pga omvänd startordning till höger på femte
ruta, Claes snett bakom mig, tomt framför Claes vilket jag såg som en risk men
när jag återigen gör en drömstart finner jag mig själv utnyttja den platsen och
mitt i andra sväng går jag upp i ledning, racet är ganska likt det första i
övrigt, jag fortsätter med våghalskörning under bron med Claes tätt bakom men
får varje gång en lucka ned mot kvarnen med min bättre utgång från bron, denna
lucka tar Claes tillbaks ut på rakan varje varv och kommer till sist förbi.
Jagar järnet och vi kommer bägge förbi ca 4 bilar som ska varvas utan dramatik,
går i mål 1,1 sekund bakom på andra plats.
Hörde jag någon säga tävling ?
17 augusti, 2015 kl. 12:50 #42221
Kom ner till banan i god tid på fredagen
och kunde ta en plats under taket. Vid avlastningen kände jag att bromsarna
kändes lite mjuka efter bytet av bromsbeläggen bak. Efter avlastningen kunde
jag således lufta bakbromsarna i solsken och sommarvärme i lugn och ro, ovanlig
känsla. Efter att ha upplevt problem med tändningen på 4:ans cylinder bytte jag
också tändstift och tändkablar medan jag väntade på att tidsoptimisten Jens
skulle dyka upp på banan. Kände mig lugn och redo för helgens drabbning.
På kvällen var det traditionsenlig
grillning på Falkängen med mycket trevligt surr och gliringar inför helgens
tävlingar.
Eftersom motorn förra gången rök som
något man använder i krig för att dölja trupprörelser tog jag en sväng ner i
yttre depån direkt på lördagsmorgonen för att bli av med det värsta innan
första träningen. Så fort motorn blir ordentligt varm så slutar den ryka.
Första träningen gick trögt, hade svårt
att ta mig under 1.07. Kände mig mindre nervös och mindre adrenalinpåslag än
vanligt vid sådana här tillfällen. Kanske har semestern varit för bra och
vilsam? Nästa pass var taxipass där vi tävlingsförare körde runt trevliga
människor som ville känna på hur det var att åka tävlingsbil. Under andra
vändan började plötsligt maskinen tappa massor av kraft och vi tog oss nätt och
jämnt in i depån då motorn dog helt. Försökte starta den igen men batteriet
verkad helt dött. Problem med generatorn? Efter inspektion visade det sig att
sladden till laddregulatorn hade hoppat av så jag hade helt enkelt kört tomt på
batteriet. På med laddaren inför kvalet.
Kvalet gick som tidigare lite trögt och
jag saknade attack i körningen kändes det som. Lyckades till sist krama ur mig
en låg 1.05:a vilket gav P4 i klassen och P18 i fältet. De tre konkurrenterna
låg alla en bit framför på gridden så det såg tufft ut att avancera i fältet
och Henrik stog strax bakom.
Gjorde en bra start i race 1 och tog 3
bilar direkt men tappade en in i Kvarnen. Där fick Benny en bit fram en knuff
och snurrade av ut till vänster och ett redan tätt fält packades ihop ännu lite
till. När skocken nådde TV-krönet visades gulflagg och tempot sjönk varpå det
efter högern tog helt stopp. Det visade sig att en bil blivit kvar efter
warm-up mitt i högern ut på rakan och 2 andra bilar som inte sett den stod nu
parkerade bakom den som om det vore Essingeleden en måndagsmorgon. Efter stor
förvirring rullade fältet ut på rakan varpå huvudposteringen flaggade rött.
Omstarten blev inte lika bra men jag
kunde hålla Henrik bakom mig och kände lite vittring på Danne. När det började
glesas ut försvann Danne så jag fick fokusera på att hålla Henrik bakom mig.
Slet hårt och lyckades fram till 11:e varvet hålla 3:e platsen sedan Dag brutit.
Henrik har lite mer effekt och tog på mig på rakan varje varv och på varv 10
började min underdimensionerade matarpump göra sig påmind med ofrivilliga ”lift
and coast” från mållinjen fram till bron och på 11:e varvet lyckades Henrik
vara före mig under bron och in i Kvarnen. Försökte komma tillbaka men hade inte
riktigt kraften och när jag in i Kvarnen på sista varvet blev avknuffad och jag
snurrade ut i sanden var slaget förlorat och jag rullade tilltufsad i mål som
4:a. Efter inspektion visade sig bilen vara hel förutom en huffsad buckla i
bakre högra hörnet och ett trasig bakre lyktglas.
I race 2 stod jag P4 i klassen rakt bakom
Henrik och gjorde jag återigen en bra start och hade häng på konkurrenterna
framför. Henrik passerade Danne på första varvet och lyckades få några bilar
mellan sig och Danne. Bakom mig kom Dag jagandes och på 3:e varvet var jag
tvungen att släppa honom. Danne började äta ikapp på Henrik och på varv 4 var
han i Henriks rumpa. Deras fajt gjorde att jag snart var ikapp och kunde blanda
mig i leken. På 6:e varvet kunde Danne och jag ta Henrik i sista högern ut på
rakan och vi var jämsides förbi mål. Då Henrik har lite mer effekt än oss var
han ikapp oss vid lampportalen och vi kom tre i bredd in mot vänstern under
bron, Henrik till vänster, Danne i mitten och jag till höger. Här svek mig modet
och jag valde att backa av och ta rygg på de två in under bron. Danne var före
Henrik in i Kvarnen och drog sedan ifrån. Mellan Henrik och mig började den
roligaste fajten jag haft i min racingkarriär och vi bytte positioner i princip
två gånger per varv resten av racet. Jag tog Henrik i sista högern ut på rakan
och han var förbi mig igen in under bron eller strax efter, några gånger gick
vi sida vid sida in under bron med adrenalinet på topp. På näst sista varvet
började bilen ofrivilligt ”lift and coasta” igen och jag tappade mer på Henrik
in till Kvarnen. Normalt brukar jag bromsa till kort innan turn-in under bron
men nu bestämde jag mig för att hålla stumt eftersom bilen ändå lyfte av lite
av sig självt. På sista varvet var jag 6-7 billängder efter Henrik in i Kvarnen
och trodde slaget var förlorat men jag satte långa vänstern, TV-krönet och
påföljande höger perfekt och var i baklyktorna på Henrik in i sista högern. Jag
hade tidigare sett att han drev ut långt efter apex så jag chansade på att luckan
skulle komma, la mig till höger för att få honom att täcka upp, gick lite
vänster sent, luckan kom och jag fick bra fart in i den. Henrik såg vad som var
på gång och försökte tajta så mycket som möjligt och jag hade inget mer fäste
och ta av så ut ur sväng var det 5-10 cm mellan bilarna i sidled men en
tredjedels billängd till min fördel. Jag lyckades sätta växlingen perfekt och
var en halv billängd före Henrik i mål, puh! Har aldrig haft så roligt och då
slogs vi ändå om 4:e-platsen J Efter att vi kommit i mål möttes två svettiga herrar med leenden upp
i hårfästet i en stor björnkram. Det är sånt här som får en att orka med allt
annat slit runt racingen.
Söndagen blev egentligen ganska
odramatisk. Hade svårt med farten på träningen och efter såg jag att vänster
fram var slut. Det är andra säsongen för mina Kuhmosar så det kanske inte var
helt oväntat. Fick sätta på mina 5 år gamla Toyosar fram. Körde taxikörningen
med denna set-up och bilen understyrde kopiöst mestadels men blandade det med
plötsliga små överstyrningar och det stärkte väl inte självförtroendet direkt.
Fick kämpa som en dåre på kvalet och
lyckades på sista varvet sätta en 1:05-tid. Räckte till P5 i klassen och P18 på
gridden. Gjorde en riktigt bra start i race 3 och tog bland annat Henrik och
ett antal andra bilar. Väldigt trångt in i Kvarnen och jag hade svårt att se
var jag hade bilarna till höger bakom så jag vågade inte ta plats i innerspåret
och då smet Henrik förbi i rumpan på en klass-2-bil. Sedan hade jag inte
riktigt farten att hänga på Henrik och jag slog av på takten och tog en ny 4:a
då Sune bröt med rasad växellåda.
I race 5 gjorde jag en riktigt dålig
start när jag lyckades slänga i 1:an vid växlingen från 2:an till 3:an och det
blev ett ganska odramatiskt race till en fjärde 4:e plats.
Summerar helgen med fyra 4:e-platser. Är
nöjd med att bilen höll hela vägen men inte nöjd med det jag saknar i fart, och
att komma 4:a har väl aldrig varit riktigt roligt. Kanske däcken börjar ha
gjort sitt och matarpumpens brist på kapacitet bidrog väl också. Inför Mantorp
ser det mörkt ut att ta en pallplats i totalen så fokus får bli att göra
tävlingen så bra som möjligt. Nya däck får kanske vänta till nästa säsong men
en ny matarpump ska i alla fall monteras innan Mantorp. Kuhmosarna verkar lite
mer känsliga för camber än Toyosarna och det blir Kuhmosar nästa gång och då
behövs mer camber vänster fram vilket det slutkörda däcket visade med önskvärd
tydlighet, så inga nya däck innan cambern är justerad.
Stort tack till alla arrangörer och
medtävlare för att vi får hålla på med det här!Resultaten går för övrigt att hitta på http://mylaps.com/en/events/1186698
You need to be fast to look smart
17 augusti, 2015 kl. 21:35 #42222Dubbelhelg och racetaxi, köra bilen på bana… Första gången jag skulle få köra min bil med lite knuff i sig (Gelleråsen blev inte så lyckad) och jag nervositeten började göra sig tillkänna!
Jobbade halvdag och vi samlade ihop oss och åkte karavan om sex ekipage totalt ner till Kinnekulle
Undertecknad tog täten och gissa om mina backspeglar helt plötsligt var konstant fyllda utav vackra bilar!
Vi kommer ner till banan i ganska god tid och lastar av i lugn och ro och tar ett inspektionsvarv runt Kullen på depåmopparna (longboards) för att sedan rulla emot Falkängen där det som vanligt var grillat och lite gliringar och ljugeri inför racen. Otroligt kul att få se alla härliga alfatokar igen!
Lördag;
Kommer till banan efter en stadig frukost på Falkängen och känner mig riktigt laddad och spänd. Första träningen känns bra och bilen känns bra och balanserad. Alla tendenser till överstyrning och kast eller understyrning är bilen riktigt tydlig och förvarnande med och den kommer inte med några överraskningar. Börjar få upp lite tempo och börja leta spår och bromspunkter och allmänt skakar av mig rattrosten.
Träning 2 och racetaxi. Spännande att ha någon i bilen, bilen blir mjukare och lite långsammare (6 tiondelar som mest) men överlaget kändes den ganska bra. Fick skjutsa runt några stycken som tyckte åkturen var väldigt behaglig! Film finns och kommer läggas upp efter redigering!
Kvalet kändes bra, fick mycket fria varv och kände att jag kunde börja öka mitt tempo avsevärt och tiderna sjönk stadigt och jag körde till min förvåning väldigt jämt, även i trafik, det diffade som mest 4-8 tiondelar.
Race 5 och vi är 24 startande bilar, gör en ganska dålig start och tappar positioner och efter passeringen in under bron möts jag utav en hav utav bilar som dundrar in i kvarnen (grymt fet syn att se) och jösses vad trångt det var och sedan efter TV-krönet kommer det en gulflagg och jag tror några tog sig förbi mig. Fred-Oves bil hade fått motorras på line-up och stod mitt i svängen ut på start och mål och Hindemith och Stefansson höll på att köra in i honom bakifrån. Snacka om stökig inledning. Rödflaggen kommer fram vid huvudposteringen och in i depån skall man åka men jag märker att alla ändå är kvar ute på banan varpå jag gör likadant. Omstart och jag får igen en ganska dålig start och hamnar bakom Klangen och får fajtas lite med honom och efter en två tre varv åker vi på bredd under bron och i kvarnen är jag förbi och jagar vidare.Det är en grym känsla att ta innerspår under bron i bredd med någon. Rosengren börjar närma sig bakifrån men kommer inte förbi och jag tar målflagg som P6 klassmässigt.
Race 6 är betydligt mer städat och jag gör igen en katastrof start och blir passerad av flera bilar men får upp tempot fort och börjar jaga framåt. Teamkompisen går upp på min vänster i kvarnen men sedan över Mohlin drar jag ifrån (tack som fan för kul fajt i några kurvor tjockis
) och jagar ifatt Mats och ligger och fajtas med honom ändå tills vi passerar mållinjen nästan jämsides. Tack för riktigt rolig fajt!
Kvällen kommer och det är middag på Carinas och det var en oerhört trevlig kväll men jag tyckte synd om Kewin som fick haveri på transporten när han var snäll och skjutsade hem Ståhlgrens bil som havererade. (men han fick ihop den och kom tillbaks och körde sedan hem Busens Alfetta)
Söndag. Jag hade pratat med herr Claes Hoffsten och han körde min bil på första träningen för att ge mig lite feedback om bilen för att se om jag hade samma tankar om bilen och hur den betedde sig. Han kom in med tummarna upp och skickade fram handen och sa att den var hur rolig som helst! Stort tack Claes det är oerhört uppskattat!
Träning 2, bilen känns grymt bra och det skjutsas runt folk och det var uppskattat från de. Hade en trevlig pratstund med herr Schmidt i bilen! Filmat och det skall redigeras och sedan kommer läggas ut! Körde en del fria varv och persade på 1,05,002. Bilen kändes riktigt grym! Trodde dock jag var under 1,05 men det var nära.
Kval, bilen känns ännu bättre och jag ligger bakom Ahnfeldt och ligger honom i rumpan men kommer inte om pga dåliga utgångar på start och mål, efter några varv märker han att jag är betydligt snabbare och släpper förbi mig på proffesionellt sätt och jag sätter en del snabba varv med leende på läpparna!
Race 7, får en grymt dålig start och hamnar efter igen och ligger och jagar. Har Ahnfeldt framför mig och Mats framför honom, ville om Mats med tanke på tidigare race och efter tre varv är jag förbi Henke och jagar efter Mats men får aldrig kontakt.
Race 8, dålig start återigen, verkar vara ett återkommande fenomen men ligger och fajtas lite med Ronny (grymt kul) och håller honom bakom mig och kör i mål i ett ganska odramatiskt race för min del.
Åker hem med två sjätteplatser och två femteplatser och är hur nöjd som helst med bilen. Vet vad som står härnäst på listan. Jag vill passa på och ta hatten av och buga och bocka för banmötesgruppen, klubben, Challenge och alla ni inom och runtom banan som gör allt det här till det roliga det är. Jag har haft den bästa helgen på jag vet inte hur länge och jag ser väldigt mycket fram emot Mantorp i september.
Har filmat en del inifrån bilen och det materialet skall redigeras lite sedan kommer det läggas ut!
19 augusti, 2015 kl. 14:15 #4222319 Aug 2015 12:24 Racerapport etc.
Efter en rätt intensiv vecka i garage fick jag på torsdagskvällen den nya slasktoppen/motorn bromsad.
Blev klart över förväntan. hela 287 hk och 328Nm på drivhjulen!
Och det med bara med 0.8 bars laddtryck och orginal kammaxlar.Själva mappningen/bromsningen tog bara ca 90 minuter och motorn skötte sig hela tiden. Inga läckor eller annat som krävde mek.
Vattentempen låg stabilt på 85-90 grader under hela bromsningen. Oljetempen steg som mest till 110 grader.Jag klev sedan upp 06.30 på fredagen. Började med anmäla mig och betala tävlingen.
Packade verktyg, personlig utrustning och allt annat. Fixade diverse yttre grejor på bilen.
Vid 10 tiden åkte jag och Rikard från Umeå.Dom 87 milen gick utan bekymmmer och vi sov gott i en hyrd stuga på Kinnekulle camping som ligger 2-3km bortanför Falkängen.
Lördag. Stort startfält, kring 24 bilar tror jag.
Träning 1: Försiktigt runt banan och glodde mest på lambda och vattentempen på android-dashen.
Träning 2: Repris av träning 1, men höjde tempot.Tidskval: Nu kändes det som jag vågade lite mera på motorn/bromsar/styrningen , tog 11:e position utan ansträngning
Race 1: Började med att bli knuffad höger bak i slutet av kvarnen och hamnade i gruset. Tog mig loss och var nu sist i fältet.
Men det gjorde inget, bara bilen var hel så jag fick köra. Loppet blev dock rödflaggat pga en bil inte kommit iväg vid starten och stod i kurvan före målrakan.
Omstart. Slogs mest med några klass 2 bilar under loppet. Slutade 5 totalt. och 3a i min klass.Race 2: Fick starta i första position, vilket alltid är roligt. Jens och hoffa försvann tämligen omgående.
Jag slogs med dom snabbaste klass 2 bilarna. och slutade på 4:plats och 2:a i min klass.Bilen gick kanon hela dagen. bromsarna utnyttjade jag inte helt. Men allt det övriga funkade rakt av.
Rikard och jag behövde bara kolla lite vätskor och fylla på bränsle hela dagen. Solen sken.Så här skall en dag på banan vara !
Jag kände att det fanns MYCKET mera att hämta ur bilen.
Som bästa körde jag bara 1 sekund snabbare än jag gjort med sugmotorn på gamla asfalten….
Det fanns kanske möjlighet att klämma mig under minuten ?På lördagskvällen var det stor middag med Alfaklubben. Mycket trevligt. Kom i säng tidigt, var rätt trött.
Söndag:
Träning 1: Började pressa bromsarna mera. Allting kändes stabilt, sänkte varvtiderna.Träning 2: På slutet av träningen före TV-krönet kommer det plötsligt vätska på vindrutan.
Jag släpper gasen och slår av motorn och rullar i depå. Det visar sig att den elektriska vattenpumpen har spruckit.
Jag kontrollerar vattentempen i loggen, men den har hållt sig på 85-90 grader ända tills jag släppt gas och stängt av motorn. Så det bör inte vara något skador.
Pumpen går att fixa. Vi bestämmer oss för att hoppa tidskvalet för att göra det ordentligt. Vi lagar pumpen med genomgående skruv och mutter och flänspackning.monterar och fyller upp vatten i motorn, luftar vilket är enkelt numera.När vi startar går den bara på 3 cylindrar. Av med tändstiften, Det står vatten i 2:an cylinder :-/
Hm konstigt. är det toppen som gått och skapat ett kraftigt tryck i kylsystemet som pumpen sedan gått sönder pga ? Någon slang borde ju lossat före pumpen.Eller är det tvärtom, pumpen gick sönder och motorn kokade ? borde definitivt synts i loggen.
Nåja, det är nog lätt åtgärdat. ny pump fanns i hemma i garaget och en ny packning finns också.
Kanske sänka tändnigen på sugmotordelen. Jag får kolla igenom loggen och se vad som gick att dra för slutsatser.Vi stannade kvar på kullen i solskenet, kollade på tävlingen och pratade med folk.
Motorn är nu öppnad, det såg inte bra ut… Bilder kommer.
20 augusti, 2015 kl. 21:50 #42224ja Kinnekulle är ju alltid fantastiskt på nåt sätt 2 vunna race på lördagen var ju ett fall framåt även min låda lät väldigt illa på slutet i race 2, . Det blev en konstig händelse i 1 racet när en bil står still i utgångskurvan till rakan fantastiskt att det inte hände nåt där när 10 bilar kom rusande mot hindret så vi har nog ett bra gäng duktiga chaufförer som alla gjorde rätt så inget knas hände. efter race 2 så hade ja fått en sten i kylaren så den läkte lite skickade iväg min gode kamrat kenneth till att köpa glasfiberspackel så ja själv kunde gå på middag tillsammans med dom andra.. Spacklar kylarn på söndagsmorgon å låter det härda i lung o ro ville åxo spara min låda stod över 1 träning samt taxi pga nämda orsaker sätter en 103, 668 blir slagen av dagge med en 100 del . På startgridden så har ja dagge snett vänster framför mej o danne snett vänster bakom mej danne bil är mer startsnabb än min men min är snabbare till brokurvan o i vänster upp mot Mohlins så knäpper ja dagge på innern så nu leder ja min klass o gör så ända tills min låda ger upp på 5 varvet måste säga att det är sjukt hur bra hans 116 bil går över Mohlins till tills utgången på rakan för i utgången så var han uppe i min passargerardörr varv efter varv det var på kraft ja kunde gå ifrån sista gången ja passerade mållinjen så ledde ja med 5.3 tiondelar ingen stor marginal synd bara att vi inte kunde fått fullföljt denna tuffa o vekligen Close racing vi hade för det var den tuffaste utmaning ja har haft hittills tack dagge för just körning. TILL SIST TACK TILL ER ALLA SOM ORNAR O STYR DESSA BANMÖTEN
22 augusti, 2015 kl. 08:29 #42225lådan ligger nu i bitar det var det lilla lagret så hela axlen glappat det bakre drevet rensat min femte växel massor av skit i lådan
25 augusti, 2015 kl. 01:01 #42226Bättre sent än aldrig! Här kommer en rapport från #16…
Så var det äntligen dags att få rulla iväg mot Kinnekulle och två dagars racing med CAR Challenge!
Sedan sist har kopplingen och motorfästena bytts. Kopplingen blev en förstärkt organisk lamell från Helix Motorsport med tillhörande förstärkt tryckplatta och urtrampningslager. Motorfästena modifierade vi originalen och svetsade dem stumma med gott om stål…
25 ekipage anmälda till helgen är sjukt kul, men det kommer bli ganska trångt på banan.
Lördag
Vilken morgon! Lite kyligt och daggen från natten hänger kvar, men blå himmel och strålande sol. Det kommer bli en varm och svettig dag ute på banan men förutsättningarna är perfekta…
Träning
Nu är jag riktigt sugen på att komma ut och köra, så jag tar rygg på Robin ut på banan. Vi har mekat och hjälpt varann att komma till start, så det kändes inte mer än rätt att haka på honom och se så att allt funkar både för honom och mig själv. Sen är han trots allt en av mina konkurrenter i klass II, så det gäller ju att hålla lite koll på hur vi står mot varann…
Alla kör väldigt försiktigt till att börja med och efter två varv konstaterar jag att bilen sitter ihop och att allt verkar lira. Den nya kopplingen i kombinationen med motorn som sitter stumt kräver att man är mer exakt vid växlingarna, så det är bara till att skärpa sig och köra bil på riktigt!
Nu går det för långsamt, så jag sveper förbi Robin och Henke på rakan och börjar bygga upp lite tempo. Jag upplever inte att bilen känns lika självklar som sist, och framförallt att den är lite orolig under inbromsning. ABSen beter sig lite som den själv vill. Jag kör dagen till ära med lite bredare framdäck (beg 245or Kuhmo K91) då det är varmt och vi ska nöta på dem i dagarna två… Det tar sin lilla tid att bygga upp temperaturen i allt, både bromsar och däck men sen biter det i helt ok utan att kännas fantastiskt.
Taxi
Taggad för att få köra taxi rullar jag fram först i ledet och får glatt besök av en kvinna som sett min bil på forumet och gärna vill åka med en sväng. Vi spänner fast henne och väntar på att banan ska bli fri så vi får susa ut. Full fart ut när grönflaggen visas och vi kom inte längre än till Kvarnen innan motorn börjar misstända och motorlampan blinkar och det piper och gnäller för fullt i instrumenteringen och tjatar om VDC och ASR som inte funkar… Linkar lite snopet in till depån och släpper av min passagerare för att sedan rulla in bilen och koppla upp datorn (tack och lov tog vi med den från jobbet!) och började leta felkoder och se vad jag kan göra…
Enda felkoden som ligger är på vänster positionsljus fram… Wtf? Raderar och startar upp motorn – går fortfarande illa men nu utan motorlampa. Stänger av igen, kollar felkoder och värden – inget att anmärka på. Hmm… Raderar felkoder igen och kontrollerar bodycomputern och alla värden för tändning osv – allt verkar ok. Startar upp igen och nu minsann går den som om inget har hänt! Glad i hågen gör jag mig redo för att rulla ut och få några varv men nu är passet nästan slut så jag lyckas i alla fall klämma in ett varv där bilen funkar fint.
Kval
Det var lite snopet att bli utan både taxi och nämnvärd träning i passet innan, så jag känner mig inte riktigt förberedd för kvalet. Men det är bara att ladda om och köra för fullt…
Rullar ut och börjar värma upp materialet och hamnar ganska snart i klunga med Mats (#71, klass II) bakom och Robin (#6, klass II) framför, toppen! Värsta konkurrenterna vad det verkar som i närheten. Kämpar för att hitta tempo och rytm och det blir bättre vartefter passet löper på, men det känns inte som att det lossnar ordentligt.
1.04,766 räcker till 16e (av 22) startruta totalt, 6a (av 8) i klassen. Inte riktigt vad jag tänkt mig men det är bara att digga läget. Ligger några tiondelar ifrån Ola, men i alla fall några hundradelar framför Mats och ytterligare någon tiondel före Robin.
Race 5
Den dummygrid vi brukar köra med funkar inget vidare inne i depån och det blev inte mindre stökigt av att bilen får för sig att mer eller mindre dö på väg ut ur depån och upp mot Kvarnen… VDCn fick frispel och tycker jag inte ska få åka vidare utan jag hackar sakta fram tills bilen står helt still! VDCn stänger då av sig tillsammans med ASRen och nu går det att elda på igen. De andra måste undra vad i h#€/%ete jag håller på med… Dags för fullt fokus på att få lite temperatur i däck och bromsar. ABSen kommer och går som en extra bonus. Kommer fram till startrakan och här är det kaos. Bilar står kors och tvärs och jag får till slut komma fram till min plats och förbereder för start…
Ola (#88, klass II) framme till höger, Mats bakom till höger och Robin bakom honom. 23 bilar totalt på gridden – det kommer bli tight!
Efter vad som känns som en hel evighet och lite till så drar Mange starten! Släppte kopplingen vid 3000 giri och det blev lite väl mycket hjulspinn men kommer iväg från startrutan riktigt okej gentemot de andra ändå! Kenneth framför ångar på och jag hänger med. Det blir lite trångt in mot bron då vi går 3-4 i bredd i några led och jag fegar ur och backar av lite. Mats som tagit rygg på Ola kommer förbi men jag hakar på honom in i Kvarnen på yttern. Plötsligt försvinner Benny ut i grusfållan framför till vänster men vi lyckas alla undvika kontakt och kämpar vidare. Ligger och jagar på bakom Mats fram till tv-krönet där det flaggas gult för fullt. Slår av på tempot och då kommer Henke på innern och glatt flyger förbi i full fart, där vi sen kommer runt och ser att det står ett koppel av bilar i klump på väg in i startkurvan… Misstänker att det blir rödflagg så jag slår av ordentligt och rullar förbi alla bilarna och mycket riktigt var det rött på huvudposten. Rullar runt banan och börjar förbereda för att åka in i depån, men hela kön stannar kvar ute på banan och kör mot gridden. Tänkte snabbt att jag nog måste missat något, men hakar på. Vore ju snopet att få starta från depån om det nu blir omstart…
Det blev lineup igen och efter en hel del trixande står alla bilar på gridden igen. Dock utan att ha värmt upp något nämnvärt så det här kommer också bli spännande. Får till en bra start igen och hakar på Kenneth som banar väg på vänstersidan. Återigen blir det trångt in under bron och den här gången dyker Mats bryskt in framför mig men jag hakar återigen på. När vi kommer ut på rakan har jag häng på honom och sveper förbi innan bron och tar ett defensivt spår in i Kvarnen och lyckas stänga dörren. Eldar på fram till tv-krönet där det återigen vinkas gult. Inget synligt hinder den här gången men ett tydligt spill på banan. Slår av ordentligt och börjar stå på igen vid huvudposten, även om grön flagga saknades så var det inte vidare gult. Kommer ganska raskt ifatt Danne (#4, klass III), Ola och Dagge (#84, klass II( som låg i klungan framför. Det var gult återigen vid TV och nu hade jag rygg på Danne ut på rakan, så när vi slog på tempot igen vid huvudposten där det nu var grönt körde jag om på innern mot bron, men Danne var sen på bromsarna och kom dykandes på innern där Mats inte var sen att haka på. Jag fick inte in nosen och Mats gled dessutom ut rätt ordentligt på slutet av Kvarnen så det var bara att ta rygg då det inte lämnades någon plats på yttern.
Vid TV den här gången bromsade Dagge på sig och gled ut på gräset på till höger framför Mats som grisnitade för att undvika honom och jag gled förbi på innern, där jag missade att det återigen var gult bakom bilar och damm. Med tanke på att ekipagen framför inte slagit av något nämnvärt på takten så stod jag på och tog Danne återigen på rakan. Gulflaggen fortsatte vid TV fram till näst sista varvet och jag hade ett hugg på Ola, men han lyckades hålla emot fram till målflagg.
5e plats i klassen och 8a totalt efter ett riktigt stökigt race. Inga varvtider att hurra för med 1.04,7 som bäst.
Race 6
Efter stöket i föregående race tog vi ett extra förarmöte för att få lite ordning i leden och reder ut begreppen med vad som gäller. Kommer överens med Mats att jag släpper förbi honom i starten som kompensation för gulflaggsdebaklet.
Dummygridden sitter nu som smäcken och det känns som att det är mer ordning på alla. Rullar in på gridden med Ola snett fram till höger och Mats bakom honom. Framför stor Jens (#72, klass I) som vann förra racet och därmed får starta 6a, bakom står Robin…
Är lite för ivrig i starten och spinner lite väl mycket innan det börjar skjutsa på. Står inte på för fullt utan släpper förbi Mats på höger sida innan jag tar rygg mot på honom in i Kvarnen. Håller ryggen och får en riktigt bra utgång ut på rakan och kan svepa förbi väl innan startlinjen för att börja jaga Ola. Vi leker katt och råtta några varv där jag är uppe i rygg på Ola in i Kvarnen och han sakta drar ifrån fram till rakan, där jag återigen jagar ikapp. Efter en tid kommer Niclas Thorell (#85, klass I) ikapp som startat långt bak och tar sig förbi, och där tappar jag lite moment mot Ola, som i sin tur hakar på Niclas när han passerat honom och sakta drar ifrån mig. Framdäcken känns som att de har gjort sitt och jag slår av något på tempot och tar målflagg med ytterligare en femte plats i klassen, elva totalt.
Det var ett mycket bättre race med bättre disciplin och jag tror den värsta nervositeten hade släppt för alla, det hade den definitivt gjort för mig även om jag inte kände att det gick vidare fort. 1.04,4 i sista rejset för dagen och jag tog kväll med lite hängande axlar.
Vi fick en fantastiskt trevlig middag och kväll på Carinas kök med klubben, men det blev ganska tidigt i säng för att ladda om för söndagen…
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7825 augusti, 2015 kl. 01:04 #42227Söndag
De här tvådagars-mötena är fantastiska på så många sätt, men det bästa är nog att man kan dra igång på söndag morgon och redan ha allt besiktigat och att man är varm i kläderna.
Träning
Rullar ut och börjar känna på grejerna för dagen. Värmer upp och konstaterar att bromsarna fortfarande är lite oberäkneliga och det blir till att lufta efter det här passet. Kommer efter passet också på att jag glömt att montera transpondern som jag stoppat på laddning i tidtagningstornet över natten, så det blev första prio att montera.
Med fantastisk hjälp av Jocke och Sebastian så luftade vi bromsarna och mycket riktigt hittade vi luft både höger bak och vänster fram.
Taxi
Bättre lycka på taxin idag! Tänkte spara ”monsterdäcken” lite och skiftar över till lite halvslitna smalare framdäck som jag har med. Börjar taxipasset med att sätta mig själv i passagerarsätet och låter Claes Hoffsten (#89, klass I) köra några varv så att han får prova bilen och komma med lite synpunkter och för att få diskutera lite spår. Det är så grymt nyttigt att sitta lite bredvid ibland! Vi hade lite olika spår på några ställen, men på det stora hela konstaterar jag glatt att jag inte är helt off och laptimern skvallrar om att jag är några tiondelar snabbare också… Puh!
Hoppar sedan över för att ta förarsätet för att själv köra lite taxi. Mange Lindberg, Sune Karlsson och storebror får hänga med några varv med skrikande däck. Oj vilken skillnad det är med passagerarens vikt att släpa på. Balansen blir verkligen annorlunda. Jag hade på skoj slagit på laptimern för att se hur tiderna låg till och ser till min glädje att vi nu varit ute på några höga 1.03:or – rätt mycket snabbare än vad jag kört under gårdagen.
Taxikön var slut men det fanns tid kvar på passet så jag passade på att få några fria träningsvarv. Ut direkt och eldar på allt vad som går för att hitta spåret till kvalet. Utan passagerare känns balansen bekant igen och bilen börjar verkligen sätta sig under mig. Vilken skjuts ut ur böjarna! Kliver på varvstoppet på trean redan ur Kvarnen och får lov att peta i fyran en kortis, innan det är dags att gå tillbaka till trean in under bron upp mot Mohlins. Varvstoppet igen fram till vänstern innan tv-krönet, bromsa sent -tvärt in, vänsterbromsa lite efter krönet för att få runt bilen ordentligt – fullt ner mot startkurvan, varvstopp igen! Bromsa hårt, tidigt in mot apex och fullt ös ut på rakan. Målflaggen är ute.
1.03,2 på varvet… Nu jäklar börjar det lossna!
Kval
På med 245orna fram igen – nu jäklar ska det kvalas! Rullar ut tidigt för att bygga temp i två varv och sen banka in två-tre snabba varv. Bilen känns inte alls lika harmonisk som i förra träningen och jag börjar inse att de breda framdäcken nog är problemet. Känns lite snopet att ha slarvat bort lördagen på detta men jag inser att det är för sent att byta tillbaka nu och det blir till att göra det bästa av situationen. Börjar få lite temp i grejerna och bankar in ett varv 1.04,007 – nästan en sekund långsammare än förra passet… Suck!
Laddar om mentalt och ger det en chans till. Får en bra utgång på rakan och ger järnet. Thorell dyker upp rätt långt bak i backspegeln när jag går in under bron men jag tänker att det får lösa sig på rakan nästa varv. Icke – Thorell är ikapp in mot tv-krönet och tvingar sig förbi på innern, för att sen grisnita en bit in i nästa kurva mitt framför nosen på mig och gå in i depån… Arg som ett bi för att mitt varv blev ordentligt sabbat i onödan konstaterar jag att jag ändå började få för lite soppa i tanken när bilen bluddrade till ut på rakan, så det blev bara till att avbryta och se hur långt den snöpliga 1.04:an skulle räcka…
Race 7
Kvaltiden räckte till startruta nio totalt (trots allt tvåa i klassen!) = femte led på höger sida.
Efter missen i kvalet var jag taggad upp över öronen och adrenalinet började äntligen slå på. Med assistans av mästermek Sebastian bytte vi raskt tillbaka till de ”smala” 235orna och justerade lufttrycket. Jag förvarnade Danne, Dagge och Sune ur klass tre som stod framför mig om att jag skulle komma farande som en torped i starten, men de skrattade bara åt mig och önskade lycka till…
Rullade ut och värmde bromsarna mer eller mindre konstant på utvarvet, då jag insåg att om jag skulle få till starten så vill det till att ha bra bromsar till ingången i Kvarnen. Det börjar nypa riktigt bra mot slutet av varvet så jag nöjer mig och börjar fokusera på starten. Sune närmast framför, med Danne framför honom. Till vänster Dagge snett fram och Hanström (#32, klass I) snett bak. Ture (#42, klass II) två rader fram… Det ska banne mig gå att torpedera sig igenom!
Dagge är som vanligt riktigt het på gröten och är på väg att tjuvstarta men hinner hejda sig innan starten går… Magnus drar flaggan och jag släpper kopplingen vid 2500 rpm – minimalt med hjulspinn den här gången och snabbt i med tvåan, det blev en lucka till vänster då Hanström spinner bort sig lite. Smiter raskt in i den, sen i med trean och låter den fantastiska Busson göra sitt när jag rundar Danne, Dagge och Sune innan bron i ett huj i jakten på Ture. Fy satan vilket ös! I med fyran och dyker in under bron med högerskon stadigt planterad i golvet. Får rygg på Thorell i Fiaten med jättevingen som i sin tur har tappat starten till Ture. Bromsade helt rätt och fick en bra ingång i Kvarnen men sen gick det helt enkelt inte att hänga med. Jag låg till en början på för allt vad däcken höll, men det gick inte att jaga ikapp. Backade således av lite för att spara på däcken inför kommande race.
Tog till slut målflagg som tvåa i klassen strax efter Ture som helt enkelt var för snabb! Premiär på pallen och det stora målet för säsongen avklarat! Äntligen släppte det… Nu känns det att rattrosten börjar släppa och det är med ett stort flin som jag rullar på avkylningsvarv och sen in i depån.
Nu kändes bilen väldigt mycket bättre och varvtiderna visar tydligt att det går markant fortare; så gott som bara 1.03or med 1.03,3 som snabbast.
Sexa totalt ger med den omvända startordningen startruta ett i kommande race…
Race 8
Pole position! Vilket sätt att få avrunda helgen… Det är med en riktigt härlig känsla i kroppen jag rullade ut i täten på formationsvarvet och började jobba upp temperaturen i ekipaget. Vilken mäktig syn i backspeglarna!
Med Ture snett bakom var min chans att göra en bra start och sen försöka hålla honom bakom mig på de kurvigare partierna På rakan hänger han inte med… Starten blev bra den här gången också! Först in under bron med Ture snett bakom på vänster och Micha och Claes på led snett bakom till höger. Bromsar sent som fan och håller ett lite vidare spår för att släppa förbi klass I-pojkarna på innern och sen ta rygg. Ture uppfattar såklart detta och kommer som ett ånglok i Kvarnen och jag har inte en chans att haka på ut ur kurvan…
Jag jagar på för allt vad som går, men Ture har konstant några billängder och det var det så det fortsatte. Mot slutet kröp Dagge som fått upp farten allt närmre bakifrån, och på näst sista varvet på tv-krönet är han uppe i rygg. Precis i samband med att jag vänsterduttar lite på bromsen för att få ut bakändan på bilen efter krönet så poffar det till och rycker i ratten, samtidigt som motorn börjar bluddra… Jippi! Misstänkt punka och för lite soppa på en gång – bara att koppla ur och släppa ner motorn på tomgång så att bränslepumpen börjar jobba igen (moderna sprut… gaah!) och sen gå på’t igen.
Dagge hann precis smita förbi och jag tog rygg på honom ut på rakan medans jag kände på hur illa ställt det var med däcken. Det var inte katastrof och jag fick ett jäkla ös ut ur kurvan så jag passade på att klippa förbi honom igen innan mållinjen. Så lätt ska han inte få det! Ut på sista varvet nu… Tog det mycket försiktigare in under bron och det funkade fint i vänstern. Bromsade ordentligt in i Kvarnen och kände att vänster fram inte var så glatt men att det höll ihop, så jag såg till att hålla tillräckligt tempo för att hålla ifrån Dagge. Han hade tacksamt också slagit av lite, så det höll hela vägen fram även om det var yvigt och vingligt. Målflagg och ytterligare en andraplats i klassen!
Återigen konstant på lägre 1.03or när det inte var trafik och bilen kändes toppen. Det blev två pokaler och en lätt punkterad, men hel bil att lasta och ta med sig hem! Snacka om fall framåt…
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -781 september, 2015 kl. 22:52 #42228Tjusiga rapporter, själv får jag inte tummen loss, och nu har det väl passerat bättre sent än aldrig gränsen… Började jobba igen direkt efter min söndag på Kullen, och då var det kört… Nån lördag på Kullen blev inte, den gick istället åt till att rädda vad som räddas kunde avseende bromsar fram, fick rycka halvslitna gatbelägg och en rejält rostig skiva från pallbocks-156;an hemma. Det gick efter ett tag att bromsa med det också, men det kändes inte bra, satt i huvet hela tiden – och mest där antagligen!
Premiär för videokamera i bilen, på tiden. Satte ihop en lite rulle av race 7, finns här;
https://youtu.be/gfa8vmMF_XQ .
Batteriet räckte inte race 8 tyvärr… Det ville sig inte riktigt med HD-video i min gamla laptop hemma så kvalitén blev inte så hög.
156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III
2 september, 2015 kl. 14:26 #42229
Även här har ju egentligen gränsen för “bättre sent än
aldrig” passerats, men ändå…
Jag gick in i säsongen med en väldigt modest målsättning om
att bara försöka vara med så mycket som möjligt trots småbarn, eget företag och
en inte fullt ut förstående sambosom starkt motverkande krafter. Jag lyckades
ta mig till premiären på Gelleråsen och även då ta mig i mål på ett hyggligt
sätt. Kul! På Kinnekulle i juni lyckades jag därtill ta en oväntad dubbelseger i
klass II. Superkul! Mästerskapsledning efter två körda racehelger! Fräckt!
Den modesta målsättningen börjar övergå i svårtämjda tankar
om en full säsong. När Mittsverige ställdes in skulle det faktiskt kunna
vara möjligt och inför Kullen 2 ändrades målsättningen i mitt infoblad –
“Pallplats i mästerskapet”.
Lördag:
Första träningen offrades åt att köra in nya belägg i fram
och det blev inga riktiga tider. Träning två står jag på bättre, men
fortfarande hittar jag inte riktigt samma tempo som i juni. Bara att gasa mer
till kvalet och 1,04,4 räcker till en startposition mitt i fältet och 4 i
klassen. Får en okej start och kommer igenom trafiken under bron på ett bra
sätt och in i kvarnen finns det ledig plats på innern. Jag dyker på insidan av
Benny Steen som håller ett lite vidare spår. Han har dock lite bättre fart mot
utgången och styr in mot curbsen men är inte förbi min nos varför vi touchar
och han tyvärr vänder av i gräset. Som ni redan läst så blir det omstart i
racet och Benny återfår sin placering uppe i fältet. Efter debacklet med
omstart och gulflagg under senare delen av racet (som ni redan läst om) tar jag
mig i mål som 7:a totalt från 13:e startruta. Jag märker att Stefan i sitt framhjulsdriva
kraftpaket tar sig bättre igenom oljespillet efter TV-krönet och knappar in på
ett oroväckande sätt men jag håller honom bakom mig in i mål. Behåller 4:e
plats i klassen efter den riktigt snabbe Wiklund som gjorde comeback i CAR, Ture
och Claes som i vanlig ordning är snabba. I Race 2 startar jag med klasskombatanterna
Atterhall, Forssen och Nyqvist samlade precis bakom på gridden. Kommer iväg bra,
men jagas av Mats och uppvaktas efter något varv närmast av Stefan som verkar
intresserad av att komma ikapp och rentav om!? Jag håller emot och lyckas skapa
en liten lucka som håller i mål. Återigen över linjen som fjärde man. Rundar av
dagen på banan med att skifta däck sida/sida för att jämna ut slitaget och styr
sedan mot Falkängen för god mat, dryck och tjöt med de andra tokarna.
Söndag:
Träningarna avlöper utan incidenter och jag håller igen
något för att spara mina däck. Gliringarna i depån över mitt mönsterdjup (eller
snarare avsaknaden av just detta) tilltar ju längre in i denna fantastiska
racehelg vi kommer. Att jag inte gått på full attack avspeglas även i
varvtiderna som inte blir något att skryta med. Ca en sekund långsammare än
lördagens snabbaste. Samtidigt har Atterhall hittat en tumme att dra ur från
något väl gömt ställe och kapar motsvarande tid åt andra hållet jämfört med
lördagen. Vad hände där?? Återigen dags att gasa mer på kvalet, och det med
besked! Går ut och får tidigt i passet 3-4 nästan helt fria varv och känner mig
nöjd. Alltför nöjd ska det visa sig. Ganska säker på att återigen ha vettiga tider väljer jag att gå i depå. Till
min stora besvikelse så är min snabbaste tid fortfarande bara 1,05 blankt och
såväl Stefan som Mats och nu även Ronny i superfina röda 75an startar före.
Robin precis bakom. Kanske vore bra med en laptimer ombord? Försöker intala mig
att nåväl det är racet som gäller och att köra om bilar är ju roligt. Sugen på
revansch efter kvalet startar jag starkt och passerar både Ronny och Mats innan
kvarnen. Lyckas skapa en liten lucka bakåt och det bjuds även in till att passera
Danne från klass 3 som gjorde ett riktigt bra kval, men kanske inte fick till
en riktigt lika bra start? Stefan verkar upprätthålla sin nyvunna fart och
ligger en bit upp. Stör istället Danne några varv i sin jakt på Dagge i täten i
klass III varpå han går förbi mig igen på väg upp mot Mohlins. Det ger mig lite
ro att reflektera över hur bilen uppträder och jag börjar för första gången bli
orolig för mina däck. De börjar nog faktiskt ta slut…. Det känns slirigt och
långsamt även om jag inte gör några direkta missar. Jag ser även att Mats och
inte minst Henrik Fromell bakom honom sakta närmar sig något. Behöver inte oroa
mig över min klasstrea i detta race, men börjar fundera på hur jag kan stå emot
i nästa. Går i mål som 9:a totalt efter att ha startat 13:e. Good enough!
Race 8: Stefan som kom i mål som 6:a i föregående race
startar nu i pole med Ture vid sin sida. Med tanke på känslan från race 7 så är
fokus nu på att försvara mig mot Fromell,
Forssen och Nyqvist som startar tätt bakom. Får återigen en ok start och ännu
en gång släpper Danne förbi mig och tillsammans med honom bygger vi en lucka
bakåt. Jag förstår att Danne är något frustrerad över att åter ha mig mellan
sig själv och Dagge och efter några varv så släpper jag förbi honom på innern i
kvarnen (ja Danne, det var faktiskt så). Detta då jag börjar tvivla på
förmågan hos mina däck och då jag istället för Dannes gröna trynevill kunna sätta
fokus på luckan bakåt och säkra ytterligare en tredjeplats i min klass.
Summa summarum så var ju detta en kanonhelg och som grädde på moset så står det fortfarande Magnusson längst upp i resultatlistan för klass II. Nu med bara tre poäng ner till Ture på andraplatsen. Det betyder att jag, för att behålla toppositionen, behöver vara före honom i minst ett av racen på Mantorp. Exakt hur det skall gå till har jag ännu ingen som helst plan för, men den som lever får se!2 september, 2015 kl. 20:41 #42230Inlägg av Ola Magnusson på 2015-09-02 14:26
Jag förstår att Danne är något frustrerad över att åter ha mig mellan
sig själv och Dagge och efter några varv så släpper jag förbi honom på innern i
kvarnen (ja Danne, det var faktiskt så). Detta då jag börjar tvivla på
förmågan hos mina däck och då jag istället för Dannes gröna trynevill kunna sätta
fokus på luckan bakåt och säkra ytterligare en tredjeplats i min klass.Släppte förbi – pfuiii.
Jag gjorde skitbra starter, problemet var ju bara det att sen kom alla flygande förbi eftersom min motor mest koncentrerar sig på att generera dimma
Det är aldrig försent att lägga upp en racerapport, trevlig att läsa dessutom. Snart kommer kanske en från mig också….
2 september, 2015 kl. 20:59 #42231Hej!
Jag verkligen uppskattar att läsa era racerapporter så det är aldrig försent för dessa, låt dem fortsätta att komma. Vill också ge ett speciellt tack till Jens Roos för att jag fick uppleva g-krafter för första gången i mitt liv, och till Jonas Klang för att jag fick behålla medvetandet och kunde kolla in hans grymma spårval.
/Mattias
4 december, 2015 kl. 09:54 #42232Bättre sent än aldrig som man brukar säga…
Efter påstötningar från Ola har jag nu lagt ut mina ombordfilmer från dubbelhelgen.Även om jag gillar Kinnekulle och hade täta fighter under racen så var det en kämpig helg eftersom jag inte fick bilen att funka på ett vettigt sätt. Det innebar att jag vid flera tillfällen fick möjlighet att träna på defensiv körning för att hålla konkurrenterna bakom, bla Robin och Fromell (med blandad framgång).
Inför denna helg hade jag fram gått upp i bredd till 215/40 från 205/40 samt även ökat cambern med ca 0,3 i hopp om att få bättre fäste fram.
Tyvärr blev effekten den motsatta och med facit i hand skulle jag förmodligen ha gjort en av dessa två förändringar. Detta resulterade i att jag hade väldigt dåligt grepp vid bromsning samt att jag hade extremt mycket understyrning. Detta, i kombination med mycket körning och varmt väder, medförde att jag överhettade insidan på framdäcken vilket i sin tur innebar att de kollapsade helt på sista rejset på söndagen.Länk till ombordfilm: Race 1 lördag
Här kan man se allt stök i sista kurvan på första varvet och hur nära det var att Hindemith, Kenneth och Fred-Ove kedjekrockade. Efter omstarten är det en hel del action med täta fighter framför…
Race 2 lördag
Eftersom race 1 var så stökigt och blev omstartat gjorde jag slut på batteriet i kameran så jag kunde inte filma race 2
Länk till ombordfilm: Race 1 söndag
I slutet av racet kämpar jag för att hålla Fromell bakom. På ombordfilmen kan man skymta den orangea 75an i backspegeln när vi går ut på rakan på sista varvet och sen är vi nästan jämsides över mållinjen med fördel Fromell med 0,015 sek.Länk till ombordfilm: Race 2 söndag
Här fick jag sjukt mycket vibrationer i slutet och jag är inte säker på att jag kunnat köra ett varv till. Därför kan man även se att jag släpper av lite i slutet på mitt sista varv för att ledarbilen, i form av Claes, skall passera precis innan målflagg vilket innebar att jag blev varvad och “slapp” köra sista varvet.Summering
Det blev två sjätteplatser (lördagen) och två femteplatser (söndagen) vilket är ok med tanke på problemen men tyvärr innebar att jag i praktiken tappade möjligheten att försvara min klasstitel inför avslutningen på Mantorp. Det var surt att tappa fjärdeplatsen i race 1 på söndagen med så liten marginal men å andra sidan är jag glad att jag kunde ta mig i mål i race 2.Så här såg båda framdäcken ut eftermålgång i race 2 på söndag. En cykelslangsliknande bula som sträcker sig runt halva däcket vilket var orsaken till vibrationerna och ett resultat av kraftig överhettning. (för de som undrar har jag diskuterat detta med däckleverantören som på ett väldigt bra sätt stöttade mig)
Till Mantorp la jag på nya 215/40 och backade tillbaka cambern 0,3 och det var som att köra en helt annan bil. Svalare väder och en helt annan typ av bana bidrog säkert också. Jag hade extremt bra fäste vid inbromsning och jag hade t.o.m lite överstyrt på vissa ställen.
5 december, 2015 kl. 22:34 #42233Bra med Mantorp som “friskförklarare”!
Kör hårt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.