Racerapporter och eftersnack R9/R10 Rudskogen Motorsenter 6/10

Published by Robin Nyquist on

Forum Bankörning Racerapporter och eftersnack R9/R10 Rudskogen Motorsenter 6/10

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robin Nyquist
    Moderator

Då har en säsong som präglats av både motgångar som framgångar kommit fram till den sista racehelgen för säsongen 2018.

Efter att min bil numer verkar vara driftsäker har jag istället gått runt och smått irriterat mig över det felaktiga valet utav slutväxel till lådan. Borde valt en TS och inte en 3,0. Men men! Rudskogen är en bana utav mer europeisk karaktär vilket borde göra att lådan inte är ett lika stort bekymmer. Snarare tvärtom. Sen skall även tilläggas att jag inte riktigt litar till 100% på mina bromsar.

Jobbar hemifrån på fredag förmiddag och har en verkstadstid 10.00 för att se om dragbilen går att laga. Väl framme möts jag av min sämsta verkstadsupplevelse någonsin. Kommer garanterat aldrig lämna in min bil igen om jag inte är tvingad till det. Ringer min gode vän Mattias och får prata med hans fru som så snällt lånar ut sin 159a till mig.

Möter upp Henke och min kompis Erika som skall hänga med under helgen. Vi börjar rulla mot Norge och väl i höjd med Karlskoga ska jag göra en omkörning och då poffar det till och 159an tänder motorlampan och tappar all effekt. Vad fan! Ska racehelgen sluta innan den börjat!? Henke har som tur med sig sin OBD-felkodsläsare och efter lite snabbt diagnostiserande lyckas vi släcka felkoderna och kan fortsätta mot Norge.

Anländer banan ca 19.30 och lastar av. Efter det tar vi oss till Utne Camping där vi skall sova för natten.

Söndag:
      Möts av en kylig morgon men strålande sol. Efter ett förarmöte är det dags för första träningen.

Rullar ut på första träningen och börjar med att orientera mig runt denna extrema bana. Att för första gången man skulle ner i Angsten lite naivt varva ur fyran med kalla däck/bromsar var inte det smartaste jag gjort.
      Tiderna var ingenting att skriva hem om heller.

Till träning två tänker jag att jag ska hitta lite mer flyt, flytta bromspunkterna en aning och se om det inte går att åka lite på attack. Visst gör det det! Känner genast hur det flyter på bättre med körningen och spåren börjar sitta något. Brottas en del med understyrning genom Angsten, över vänstern när man kommer tillbaka nerifrån Angsten. Inser även att jag överkör en smula och försöka lugna mig, inte så mycker korrigeringar med ratten och inte heller så tidig på gasen. Under det tidigare passet när norrmännen körde var det en 75 IMSA som spillde ut olja över hela banan vilket resulterade i en snurr för min del in i första sväng efter start och mål rakan.
      Förbättrar mig fyra sekunder från första till andra passet. Nu är tiderna lite mer okej. Körde in på 1:44:0.

Kval:
      Ute på kvalet är det väldigt enkelt. Jag behöver hitta mer tid. Försöker konsekvent bygga upp mer fart och se till att inte överköra bilen samtidigt. En kombo som visade sig vara relativt svår. Lyckas få till en 1:44:7 vilket gav mig startposition P5 i klassen till första racet.

Race 1 (9 av 10)
      Stillastående start. Inte min starka sida eftersom att min bil spinner jag bort mig med om jag har mer än 1500 giri när jag släpper upp kopplingen. Som vanligt, spinner bort mig lite i starten men räddar det ganska bra. Trångt som tusan in i första sväng. Har Ronny snett bakom till vänster och den alltid så startsnabbe Hugo Bjurman bakom mig till höger! Ner mot Angsten lyckas jag tack vare lite effektövertag bygga lycka och kan börja tänka framåt och inte så mycket bakåt. Har några varvs gott kampande med Ronny som ständigt pryder min backspegel. Efter några varv får jag en lucka och kan jaga ikapp Klang. Märker att jag tar mycket på honom i Angsten och försöker täta till luckan så gott det går! Efter en ca fem varv har jag riktigt bra driv igenom där och Klangen ser ut att ha svårt med framändan och tappar lite fart. Smiter om honom på utsidan (!) och sätter in siktet på Tåbäck! Efter ytterligare några varv kommer vi ikapp Atterhall som verkar gå långsamt. Vad nu, Tåbäck går förbi, han är då trea och jag fyra. Nej vad fan, så kan vi inte ha det. Tredjeplatsen är ju bara min! Sätter upp det högsta tempo som jag bara förmår och lyckas stänga luckan till Tåbäck och ut på start och mål rakan ser jag att nu påbörjas sista varvet. Fick en bra utgång och kommer upp jämte honom. Det är nu eller aldrig, står på så länge jag törs och bromsar seeent men Markus är sen på bromsarna han också. Tack vare innerspåret lyckas jag tränga mig in framför honom samtidigt som han bommar en växel. Försöka rycka ner i Angsten och sedan kontrollera luckan in i mål. Lyckas med det och har min andra tredjeplats för säsongen. En till pokal väntar!

Racefilm:
      Race 9

Race 2 (10 av 10)
      Omvänd startordning på första sex gav mig tredje startplats till säsongens sista och avslutande race. Rullande start och denna gången ansåg jag mig vara mycket bättre med och tar starten bra. Är jämte Tåbäck in i första ledet och ser i backspegeln och hur alla Italienska fullblod stormar emot första sväng. Tåbäck går in framför mig och på bägge mina sidor har jag Wiklund och Stefansson. Dragrace ner mot Angsten med Stefansson och Wiklund som sedan seglar iväg. Försöker hänga på Wiklund så gott det går men har inte riktigt temp i framdäcken och driver ut i högern efter Angsten och släpper upp Sune på högersidan. I det svepande partiet susar han förbi och jag försöker att inte tappa alltför mycket. In i vänstern innan depåkurvan tror jag nog att endast 25% av Sunes HB hjul är kvar innanför banmarkeringen Försöker sätta upp jakten på Tåbäck och ligger bakom honom några varv tills han i vänstern efter “Slaktarböjen” tappar bilen och jag smiter upp på insidan. Tåbäck får ett häftigt kast som han försöker parrera och vi är nog ca en dm från att smälla ihop. Båda två reder ut situationen bra och jag kan hålla honom bakom mig. Försöker göra allt för att bygga en lucka och ser att Atterhall kommer som skjuten ur en kanon efter att ha startat sist. På rakan går han om mig på slutet och jag får glatt lägga mig bakom. Den passagen gjorde att Tåbäck lyckades täppa igen luckan till mig något och något varv senare innan depåkurvan smiter han om på innern. Försöker bromsa mig om Tåbäck in i första sväng, nere i Angsten efteråt men lyckas inte riktigt komma om. Vi går jämsides i flera kurvor och sedan upptäcker jag att Ronny är upp i min baklucka. Vårt kampande har bjudit in honom och när jag sedan går jämsides på utsidan om Tåbäck upp efter Slaktarböj så passar Ronny på att även smita förbi. Det är två varv kvar av racet och nu är vi tre bilar som kör stenhårt om fjärdeplatsen. Vi är nästan tre bilar i bredd in i första svängen och jag försöker gå på insidan nere i Angsten på Ronny några gånger men lyckas inte riktigt komma om. Det är inte mycket mellan min front och hans baklucka och ut på rakan ser jag att målflaggen är framme och jag får glatt nöja mig med P6 i klassen men jag har nog haft min karriärs roligaste race någonsin! Vi körde hårt och tätt mot varandra men alltid med marginal. Det är precis så här det ska vara! Hatten av till Ronny och Markus för riktigt bra fighter på banan! Jag lever länge på detta race!

Racefilm:
      Race 10

Vill passa på att tacka Joakim Landelius och samtliga i organisationen som banar väg för att vi kan få ha så här kul! Ni gör som alltid ett utomordentligt bra jobb och jag ser redan fram emot säsongen 2019 och då banne mej ska jag försöka hänga på toppen i min klass också!

Henrik Ahnfeldt
      Deltagare

Jahapp, så här alldeles inpå jul kommer då äntligen min rejsrapport.
        Den här gången var jag totalt otaggad, värre än vanligt av någon anledning. Kanske kylan, kanske torrt väder, vad vet jag, men en ilsken förkylning bidrog självklart.

Kval: Sämsta kvalet någonsin. Ett utvarv, ett värmevarv och sen jäklar, fullt spett ut på rakan för att enligt planen äntligen köra riktigt fort på kvalet för att öht ha en chans på Ola och andraplatsen i totalen. Nåväl, fulltspett ut på rakan på tredje varvet. Nu ska jag visa att jag faktiskt kan köra fort på kvalen om det gäller. Tvåans växel, snabbt i med trean, snabbt i med trean, SNABBT I MED TREAN…spaken blev som en silikondildo. Helt lealös (fast ganska snygg ändå). Jag fick bara i ettan och tvåan så det blev att linka in på tvåan, hela varvet. Jösses vad Rudskogen är lång när man tänker efter.
        När jag väl fått av mig allt och lyckats brotta mig ur bilen så lagar jag det som jag trodde att det var. Ena vajern hade lossnat från växellådan. Skruven hängde kvar i uniballen så det gick hyfsat snabbt att fixa. På med allt jox igen, på med huven, spänna fast bältet, uppdatera på fejsbook och så ut igen. Arg som ett bi körde jag våldsamt ut på banan igen för att ta målflaggen på samma varv. Snyggt Ahnfeldt!

Race 1 (9).
        Startar snällt sist av alla, typ. Min lycka är att jag är startsnabb så framemot slutet på rejset ligger jag och stressar Hugo i baken som ligger trea efter Ola. Fortsätter att stressa honom och inväntar attackläge som kommer i den senare nerförsbacken innan högerböjen där jag bromsar mig förbi. Där håller jag min position fram till målflaggen. P3 i första.

Race 2 (10).
        Rullande start och nu håller jag Hugo bakom direkt från start och kan börja stressa Ola. Jag är på direkt och gör några attacker för att visa att jag är beredd att slåss om andraplatsen, och kanske delad andra i totalen. Efter några var inser jag hur ofantligt nonchalant jag är som depåchef. Några skulle nog säga disträ. Soppalampan börjar lysa och jag inser att jag nog borde ha tankat. Soppatorsk i en kurva skulle direkt leda till en snurrning om man kör framhjulsdrivet och då skulle det vara slut. Ecodriving på bana under tävling har jag erfarenhet av sedan finalen på Mantorp för några år sedan då jag hade Folström i häcken, och vi slogs om pallplats. Vissa lär sig aldrig, men ecodriving är jag tydligen ganska bra på för jag lyckades hålla Hugo bakom mig genom hela rejset men jag fick ge upp Ola. P3 i andra.

En riktigt kul säsong, som alltid, och trots mina låga ambitioner om resultat så går det ju ganska bra ändå. Den stora behållningen i det hela är hela konceptet, människorna man träffar, arrangörerna som verkar vigt sina liv åt detta, engagemanget och och glädjen som genomsyrar hela Club Alfa Romeo. Man känner sig som en proffesionellt rejserförare, men det är bara en hobby som blivit så vansinnig rolig.
        Och till er som trodde att min splitter skulle falla i bitar, jag är ju snickarmästare för böveln!!!
        Tack alla härliga människor, vi ses i Falköping

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Sune Svensson
        Deltagare

rudskogen leverar

Sune Svensson
          Deltagare

rudskogen leverar . efter Knutstorp så kändes det inte så kul fick ju åka snöre in i depån efter sista racet . Råkade ut för att hållaren till löphjulet på högra kamremmen brast med följande skador alla 8 ventilerna i den högra toppen såg ut som slokörade kantareller samt en avslagen vevaxel mellan 1 å 2 vevtapp såja skrot av den motorn . nu kändes rudskogen väldigt långt borta om inte längre borta än nånsin . Men vänta nu har jag inte deltagit i serien sen 2012 o till det alltid varit med på alla tävlingstillfällena även om jag inte har kommit till start pga tex att jag satte bilen i en stenmur på knutstorp för nåt år sen så har ju intentionen varit att köra race! Jo men en kontroll av vagnsböcker gav besked att jag inte har missat nåt race . jaha då var det bara att kavla upp skjortärmarna. En bottendel hade jag som stod ut i fall att med en nyslipad vev hornade cylinderfoder samt nya kolvringar. Första tanken var att sätta på mina toppar från den nyrasade motorn men jösses vad ventilerna var krokiga helt omöjligt att få ut plan b. fick fråga reservdelchefen om han hade nåt användbart jo sa han två standartoppar duger det ?mekanikern tyckte det var okej , chauffören ruskade på huvudet två standartoppar? ja va f “” bilen ska ju bara gå rudskogen o du har ju ändå inget att köra för då du är avhängd i klassen du ligger ju bara fyra !! okej då på med standartopparna kör rudskogen o känn dej stolt över att ha deltagit i challenge i 7 sju år oavbruttet trots en del motgångar Jag o min gode vän kenneht annländer faktiskt förts av all svenska ekipage så vi väljer plats på området efter en viss inrådan av stefan atterhall som ville stå nära matresturangen . Istället så blev det långt till toa . Vi mutar in en plats till oss vi börjar med att lägga ut markpresseningen för att montera upp det lilla varma tältet eller hur tåbäck som vi senare under kvällen hade grillstuga i. Lördag morgon nu var det ju vinter !! bara några ynka grader varmt hur i jösse namn ska man få nån temp i däcken ? ja just de ja var ju på rudskogen för att få 7 fulla säsonger o som sagt var avhängd i klassen har hela 7 poäng upp till tredjeplatsen som innehas av ett effektmonster i form av 147 gta inget jag kör ifrån på rudskogen med 120 drivhjulshästar . Kvalar in på 3 plats i klass 2 vilket ja ganska kallt hade räknat med även om ja trodde att robin skulle bjuda upp till lite bättre dans än han gjorde . RACE 1 startar i ruta 4 bakom han som ligger 3 i klassen mister stefan atterhall starten går kenneth stefansson först sen stefan ,micke Viklund sen kommer den lille grön på slänt lite bakom men ändock med som tur är för mej så finns det kurvor vilket nån snart får erfara! på varv 2 släpper det för stefan i den feldoserade vänstern vilket gör att backar av banan med rumpan först. Att Viklund skulle hänga av visste ja makalöst vad den bilen verkar vara harmonisk i sitt uppträdande! Körde i ett ingemansland som flertalet gånger detta år . kan väl summera det som så bilen är snabb men inte tillräckligt med effekt för att kunna utmana på riktigt. Ett antal varv senar ser ja i backspeglen att en viss 147 närmar sej men vad hände nu då ? den försvann igen ,. När målflaggen går så kör ja in på andra plats i klass 2 jaha 8 poäng med det hade ja aldrig trott inte äns i den bästa dröm . Får reda på att stefan bröt med bränsleproblem ok nu förstår varför ja inte blev om körd så ja fick hålla i mina dörrar! Skämtet med dörrar hör till karlskrona kom sej av när roffe en man med talets gåva drev med Robban från Göteborg som när han blev lite nervös började att stamma hur som helst så sa roffe till Robban har du fått nån fart i din blytungstunga Camaro o till slut så blev det lite för mycke för Robban då stammar fram dddduuu jjjjjaaa ssssska kkkkörrraa iii fråååån dejjjj såååå dööööörrarrnna flllygger avvv dddddej tänker detta på utpräglad göteborska inget man glömmer i första taget RACE 2 innför race nummer 2 var förutsättningarna följande låg forfarande 4 i klassen stefan fick två poäng med sej tack vare att han körde tillräckligt antal varv för att kunna tillgodo räkna sej poäng vilket i praktiken innebar att tog ja målflagg före mister herr atterhall så skulle ja snuva honom på 3 platsen med ynka en poäng . Ok startar konstigt nog i samma ruta nr 4 rullande start hade bestämt mej att när 147 gta kommer bara släpp det du kan ändå inte bjuda upp till motstånd förväntade mej att han skulle komma stormande bara några få varv efter start. Kommer tidigt loss från både klangen i sin[ storfia ] förlåt abarht samt tåbäck så ja kunde köra mitt eget race . På varv 6 ser ja när ja är ute på rakan vad ja inte vill se en 147 gta på väg upp ifrån andra stupet vad det nu heter? . Hjälp kan det verkligen gå tänker ja när ja tittar på tavlan som anger hur många varv de är kvar . Lite roligt är det för jag har hört i från flera olika håll att det verkade som att både stefan o jag fick syn på varandra samtidigt för det sägs att våra bilar började att orra mera samtidigt kan mycke väl vara så att vi båda tog det lilla som eventuellt fanns att ge . Hur som helst en liten förhoppning fick ja att kunde gå att hålla undan gällde nu att minimera misstag utnyttja dom ställen där ja visste att här är ja stark . återstående varv höll ja stenkoll på var vi så att säga mötes hur mycke tappar ja per varv . När ja gick ut näst sista varvet kände ja mej säker på ja tar andra platsen finns inte chans världen att skulle tappa det här så länge bilen går samt att chauffören inte gör nåt dumt . Det lite roliga var att precis efter racet så säger kenneth stefansson till att jag gjorde mitt snabbaste som det sista i racet tolkar det lite som att jag höll nerverna under kontroll. Om någon hade sagt till mej att jag skulle ha spelat på att den gröne suden skulle ta TVÅ ANDRA platser på rudskogen hade mitt svar blivit finns det bara odds på det ? MEN SOM SAGT VAR RUDSKOGEN LEVERAR

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.