Rädda en träratt

Published by Roger Forsberg on

Forum Teknik Rädda en träratt

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Roger Forsberg
    Deltagare

Fick med en Hellebore ratt till Bertonen, som inte ser så fin ut. Ska försöka fixa trädelen men hur ser det ut under trät? Finns det en metalring som man klär in med trä?

GTV 916 3.0 24V -97

Lars Söderman
      Deltagare

Inte en aning om hur ratten är uppbyggd, men då jag hade träbåt (Mälar 22/30) så bytte jag ett par spant. Byggde upp nya av tunna eklameller som jag limmade ihop med epoxylim till en böjd form, ungefär som en lamino-fåtölj. Borde kunna gå att göra på liknande sätt med ratten.

Roger Forsberg
        Deltagare

Tydligen ligger det en aluminiumring under trät. Jag hoppas på att det går att rädda det trä som sitter på nu, en slöjdlärare/finsnickare ska titta på den nästa vecka och komma med domen om den går att rädda.

GTV 916 3.0 24V -97

Ari Harjunpää
          Deltagare

Om den är tillverkad på klassiskt vis så är det en aluminiumring med två trähalvor limmade mot densamma. En ring framifrån och en ring bakifrån.

Ari Harjunpää

Roger Forsberg
            Deltagare

Inlägg av Ari Harjunpää på 2014-05-05 19:43

Om den är tillverkad på klassiskt vis så är det en aluminiumring med två trähalvor limmade mot densamma. En ring framifrån och en ring bakifrån.

Tack.

Ratt lämnad idag, hoppas på svar om den går att rädda eller om man måste byta trä.

GTV 916 3.0 24V -97

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.