Radiomottagning Giulietta 2011

Published by Magnus Staffan on

Forum Teknik Radiomottagning Giulietta 2011

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Magnus Staffan
    Deltagare

Jag har dålig radiomottagning i min Giulietta 2011.  Det går inte att söka kanaler, utan jag får stega fram i små steg för att förhoppningsvis hitta en station, men även då kan det skrapa så pass att det knappt går att lyssna.  Att köra längre sträckor blir ett fasligt knappande för att hitta nya stationer.

Jag får intrycket att radioantennsladden har lossnat, men vad kan det vara?  Går det att komma åt antennsladdsingången för att se om sladden har lossnat?

Mvh/Magnus i Falun

Har samma problem med radion i min 159 -09. Har luskat och forskat men inte hittat något…än

Axel Löfdahl
    Deltagare

Har liknande problem med min giulietta. De kommersiella kanalerna funkar bra, men det brusar ofta en del när jag lyssnar på sveriges radio, framförallt P1. Mycket störande.

Alberto Ferrante
    Deltagare

Jag har kollat lite på italienska forum. Det vanligaste är sladd/kontaktfel men även aftermarket antenner (fenor) kan ge problem.

En sak värt att prova: med motorn avstängd då fungera radion för vissa bra.

Alberto

Pär Albrektsson
    Deltagare

Hade samma problem med min 159. Ett vanligt problem är att antennförstärkaren och GPS enheten på taket blir fuktskadad. Har inte koll på om det är samma problem på Giulietta, på vår bil funkar mottagningen fint än så länge,
    Kolla följande länk för hur man fixar det på 159:

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-and-946-spider/383270-alfa-159-radio-ariel-pants-solved.html

På min bil var det inte huvudproblemet, istället någon klåfingrig tidigare ägare som fipplat med kablarna till antennen vid anslutningen till radion. På tidigare årsmodeller användes tydligen elvärmekablarna i bakrutan som antenn. Hittade den kabeln innanför radioenheten i panelen och kopplade in den istället, funkade perfekt.
    Jag har för övrigt en sanerad takmodul till 159 liggande, kan säljas förmånligt om någon behöver. (Köpte en ny i onödan).

Non porto gioielli li guido...

Henrik Lindgren
    Deltagare

Hade det på min Stilo och börjar få det på min Giulietta . På Stilon var det antenförstärkarn, sitter även på bilar utan GPS. Billigt utan GPS, DYRT med…

Magnus Staffan
    Deltagare

Tillslut fick jag tummen ur och skulle kolla om sladden satt i eller om Antennförstärkaren skulle bytas.  Det var ett skapligt pyssel att montera ner innertaket så det gick att komma åt antenngenomgången i taket, men sladden satt som den skulle plus att jag tog isär och satte ihop den ett antal gånger ifall det var ärgat.  Men problemet kvarstår.

Vet nån vart antennförstärkaren sitter, i taket satt den inte?  Har Giulietta en Antennförstärkare?

Eller hur kommer man åt antenningången i radion ifall det är i den änden det är fel?  Vilka paneler ska tas bort och hur gör man för att ta bort dom?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Är det verkligen antennen på taket som används då, så det inte bara är en mobilantenn? Så är det på min 156 iaf. Radioantennen är inbakad i vindrutan.

Håkan Petersson
    Deltagare

Det sitter någon typ av förstärkare vid antennen på taket.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.