Rasat 164:ans växellåda igen!??

Published by Johnny Skoog on

Forum Teknik Rasat 164:ans växellåda igen!??

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24353
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Har precis gjort i ordning hela bilen inför skokloster med ny lack och service mm. nu när jag startar bilen på parkeringen för att ta en premiärtur lägger jag i backen, rattar nästan fullt och rätt var det är så smäller det bara. undrar vad f*n nu och kliver ur för att kika under bilen och ser att all växellådsolja rinner ut på backen! vid snabb titt ser det ut att komma från diffen. gick att lägga i ettan och parkera bilen igen utan konstigheter. Det här är andra 164:an lådan smäller sönder på inom ramen av 1år.  kan det bero på mina däck jag har moterade? 225/45-17″. eller har jag bara otur? bilen har inte gått mer än 18 000 mil och är riktigt välskött. aldrig upplevt några missljud eller andra varningstecken. 

     

     

    #24354
    Rickard Bergh
    Deltagare

    däcken ska inte ha med det att göra. finns ju dom som kört med ännu värre dimensioner än du..

    når min 164 låda rasade  så var det pga att lagret till ingående axlen från kopplinge rasade och axlen ramlade ner i lagerbanen pga avsaknande av ett antal kulor.. så sprack diffhuset och lådans hus till diffen pga detta. så kommer hela växlingsstockarna i lådan helt åt helsike fel vilket ger så belastning på diffdrevet så det knäcker alu godset och oljan fullkomligt rinner ur..

    ska du byta lådan igen så kolla detta lager . ta bort styrhylsan för uttrampningslagret så ser du skicket på det. orginal har kulor men dom man byter ut til är rulllager.

    bara o skaffa en ny låda..tyvärr.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24355
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Tack för tipset! kollade på lådan jag har i reserv, lagret ser ok ut. 

    började riva bort lådan från bilen idag, och nu återstår endast 1 bult för att få loss lådan, gissa vilken -_-….. hur har ni gjort för att få bort den berömda otillgängliga bulten till startmotorn i ovankant? (3.0 24v)  känner den precis med fingrarna och jag har försökt både ovan och underifrån utan att ens lyckas få på någon nyckel på skallen. efter 4 timmar på samma bult har jag nu gett upp för kvällen,  svär lite över italiensk ingenjörskonst och tar mig en kall istället.

    #24356
    Rickard Bergh
    Deltagare

    förlängare och åter förlängare . jag har tagit den skruven från höger hjulhus med massor av förlängare så man kommer åt den via hjulhuset. ta bort innerskärmen och smyg in fförlängarna längs med starten och motorblocket så kommer man åt den berömda skruven.. går inte annars om man inte har ett specialverktyg tillverkat för ändamålet..

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24357
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Jaha, där ser man! =) jag som precis monterade bort grenröret (vilket va en historia för sig) för att hoppas på bättre tillgänglighet, vilket visade sig vara helt i   onödan.  kom inte åt bättre för det. i morgon är det nya tag och då ska jag ta och prova med alla dessa förlängare från hjulhuset =) ! kan jag återanvända grenrörspackningarna eller gör jag bäst i att beställa nya?  och lagret på ”nya” lådan som gått ca 24k mil, ska jag byta ut det trots att det ser okej ut, och vart beställer jag det i så fall? 

     

    #24358
    Rickard Bergh
    Deltagare

    vilka packningar har du . ta en bild och maila mig på 

    r.berghs@gmail.com  

    har en massa sånt liggande  nya då . sen jag hade min verkstad. 

    har ev lager med. ska vara ett rull lager inte kullager.  har du ett med kulor så ska du helt klart byta ut det. det är dom lagrens som rasar och då får du samma fenomen igen med rasad och knäckt låda.  tyvärr får man riva lådan för att byta lagret.  

    du får gärna ta bild på det lagret i lådan med  och maila. 
    glöm inte ditt regnr så kan jag kolla så det är rätt delar jag har. 

    Rickard

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24359
    Rickard Bergh
    Deltagare

    vilka packningar har du . ta en bild och maila mig på 

    r.berghs@gmail.com  

    har en massa sånt liggande  nya då . sen jag hade min verkstad. 

    har ev lager med. ska vara ett rull lager inte kullager.  har du ett med kulor så ska du helt klart byta ut det. det är dom lagrens som rasar och då får du samma fenomen igen med rasad och knäckt låda.  tyvärr får man riva lådan för att byta lagret.  

    du får gärna ta bild på det lagret i lådan med  och maila. 
    glöm inte ditt regnr så kan jag kolla så det är rätt delar jag har. 

    Rickard

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24360
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Det låter ju nästan för bra för att vara sant! =) plockat isär en låda har jag aldrig behövt göra tidigare, nått som bör tänkas på? kan ju öva på den rasade lådan först kanske! jag är inte vid garaget ikväll, men jag ska dit på lördag och fortsätta hade jag tänkt. så jag tar och knäpper lite bilder på allt då och skickar till dig! ang packningarna så är det 3 lösa totalt, en till varje kanal på grenröret. 

    #24361
    Rickard Bergh
    Deltagare

    jepp vet att det är tre. vill bara se formen på dom. finns nämligen två olika former på dessa packningar ..

    återkom med bilderna..

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24362
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Liten uppdatering. Jag har fått ”nya” lådan på plats nu. Men funderar på att skrota den med, upplever oljud från diffen när man snurrar på lagret , högt knorrande samt är allt redigt glappt! Lägren känns nästan flytande, Ska det vara så i diffen? Eller blir det bra när axlarna kommer på plats?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.