Rätt AC volym Alfa 159 TBI

Published by Thomas Andersson on

Forum Teknik Rätt AC volym Alfa 159 TBI

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36252
    Thomas Andersson
    Deltagare

      Bilen verkar vara känslig om inte exakt rätt gasmängd är ifylld. Någon som vet exakt rätt fyllnadsmängd till AC:n? Läser på olika forum allt från 460 g till 550 g. Har ett skärande metalliskt ljud när ac:n är inkopplad som kommer o går för närvarande. Inget konstant missljud. Fyllde upp till 460 g förra sommaren och det kyler bra men låter som sagt illa till o från sedan dess. Inga läckage fanns när de checkade. Hade fyllt upp den tidigare på en annan AC firma med cirka 560 g och då fungerade inte AC:n alls då volymen var för hög så magnetventilen slog ifrån vilket jag dock märkte först någon månad senare när värmen slog till förra sommaren. Har varit trådar uppe tidigare vad detta oljud kan bero på och om det är något för låg volym på gas så kan detta inträffa. Även fel på expansionsventilen har varit uppe till diskussion närmare. Kan man kontrollera att expansionsventilen fungerar som den ska på ett enkelt sätt?

      Tacksam för ytterligare tips o råd.

      Thomas

      #36253
      Rickard Bergh
      Deltagare

        det ska vara 460gr. expantionsventilen är mkt svår att kontrollera. det enda ska var att mäta tempen på rören efter den.
        har du rätt mängd olja i. för lite kan även orsaka oljud och dålig smörjning i hela systemet. det ska vara totalt 130ml i ett system. det ska vara en PAG
        ZXL 100Pg ISO46 olja i .

        Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

        #36254
        Thomas Andersson
        Deltagare

          På kvittot jag fick står det att det är påfyllt 10 ml med en bild som ser ut som en oljekanna samt 5 ml med texten UV utöver 466 g R134a. Finns det månne smörjmedel kvar i kompressorn när man bara byter ut gasen?

          Thomas

          #36255
          Rickard Bergh
          Deltagare

            ja när dom tömmer så följer det med en viss mängd olja. för att veta exakt så ska man tömma ut all olja vilket är mega svårt då det inte går att få ut det som finns i kondensor, slangar och alla andra kompenenter. därför fyller man på ca 10ml som dom gjort enligt ditt kvitto.
            däremot vid ett byte av tex kondensor eller slangar så ska det fyllas på en viss mängd.. vid slangbyte sägs det ca 5ml per meter. en kondensor 50ml,förångaren 40ml osv..

            Uv är spårmedel för att kunna se läckage.

            Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

            #36256
            Mats Elm
            Deltagare

              Jag har också samma problem med oljud från AC´n som kommer och går, i alla fall tidigare, nu verkar den bestämt sig för att ge oljud mer eller mindre hela tiden….eller om det är för att den inte varit igång så mycket över vintern. Jag har tidigare haft ett oljud av mer allvarligt slag, missljud från växellådan som vi skrivit om här på forumet, i början av den “resan” var jag bland annat i kontakt med företaget som sålt min bil första gången, hoppar nu tillbaka till denna tråd med AC problem, detta företag sa att de haft oljud på flera 159:or, som kom från AC kompressorn. På min bil startar oljudet vid ca 2000 varv, ljudet i mitt fall ändras lite beroende på varvtal (ungefär på samma sätt som oljudet i min växellåda tidigare gjorde), jag upplever också som du säger att det är ett metalliskt ljud, som att något är skevt och när det börjar rotera ändrar ljudet i karaktär efter varvtal. När AC´n stängs av på knappen i bilen, slutar oljudet omedelbart, måste vara något som roterar som skapar detta missljud. Ljudet minskar oftast vid högre varvtal i mitt fall, i alla fall förra sommaren… Denna magnetventil som slår till, är den inbyggd i AC kompressorn?
              //Mats

              159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

              #36257
              Thomas Sjölin
              Deltagare

                Posted By Mats Elm on 21 apr 2019 11:43
                Jag har också samma problem med oljud från AC´n som kommer och går, i alla fall tidigare, nu verkar den bestämt sig för att ge oljud mer eller mindre hela tiden….eller om det är för att den inte varit igång så mycket över vintern. Jag har tidigare haft ett oljud av mer allvarligt slag, missljud från växellådan som vi skrivit om här på forumet, i början av den “resan” var jag bland annat i kontakt med företaget som sålt min bil första gången, hoppar nu tillbaka till denna tråd med AC problem, detta företag sa att de haft oljud på flera 159:or, som kom från AC kompressorn. På min bil startar oljudet vid ca 2000 varv, ljudet i mitt fall ändras lite beroende på varvtal (ungefär på samma sätt som oljudet i min växellåda tidigare gjorde), jag upplever också som du säger att det är ett metalliskt ljud, som att något är skevt och när det börjar rotera ändrar ljudet i karaktär efter varvtal. När AC´n stängs av på knappen i bilen, slutar oljudet omedelbart, måste vara något som roterar som skapar detta missljud. Ljudet minskar oftast vid högre varvtal i mitt fall, i alla fall förra sommaren… Denna magnetventil som slår till, är den inbyggd i AC kompressorn?
                //Mats

                Det där låter precis som vad som hände min AC förra sommaren. Den började låta illa när den var igång, när den var avstängd var det tyst. Till slut skar den ihop och den fick förbli avstängd. Det är nog bara byte av kompressor som gäller, eller renovering om möjligt.

                #36258
                Gabriel Eriksson
                Deltagare

                  Posted By Thomas Andersson on 20 apr 2019 09:59
                  På kvittot jag fick står det att det är påfyllt 10 ml med en bild som ser ut som en oljekanna samt 5 ml med texten UV utöver 466 g R134a. Finns det månne smörjmedel kvar i kompressorn när man bara byter ut gasen?

                  Thomas

                  AC-maskinen talar om hur mycket olja som följer med gasen ut vid tömning så det är bara att fylla på den mängden olja när man fyller systemet igen.

                  Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

                  #36259

                  “Denna magnetventil som slår till, är den inbyggd i AC kompressorn? ”

                  I remskivan sitter det en magnetkoppling som kopplar ihop remskivan med kompressoraxeln så den snurrar med.
                  Och lite o.t…. För att den magnetkopplingen ska få ström krävs att AC är på, att tryckvakten indikerar normalt tryck i systemet,
                  att kupegivaren vill ha kyla m.m. Vissa system har även en frostvakt om kylpaketet blir för kallt/isigt.

                  Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                  #36260
                  Thomas Andersson
                  Deltagare

                    Liten uppföljning. Har varit ute o kört en timme idag och har har försökt att variera motorns varvtal för att se om det går att provocera fram något missljud från AC:n och då har det varit tyst o fint. Kör AC:n i autoläge 20 grader. Finns en del trådar om missljudande AC på Alfaowners hemsida som jag har läst. En tråd säger att man ska ha i 550g istället för 460g i TBI:n och att problemet med det metalliska ljudet försvann efter gasmängden ökades från 460g till 550g. När jag söker på fyllnadsmängder själv på svenska sidor så hittar jag 460g precis som Rickard inflikade. Skulle det kunna vara olika beroende på motoralternativ? Känns ganska långsökt men skulle samtidigt inte förvåna.

                    Fortsättning följer

                    Thomas

                    #36261
                    Thomas Andersson
                    Deltagare

                      Liten uppföljning. Har varit ute o kört en timme idag och har har försökt att variera motorns varvtal för att se om det går att provocera fram något missljud från AC:n och då har det varit tyst o fint. Kör AC:n i autoläge 20 grader. Finns en del trådar om missljudande AC på Alfaowners hemsida som jag har läst. En tråd säger att man ska ha i 550g istället för 460g i TBI:n och att problemet med det metalliska ljudet försvann efter gasmängden ökades från 460g till 550g. När jag söker på fyllnadsmängder själv på svenska sidor så hittar jag 460g precis som Rickard inflikade. Skulle det kunna vara olika beroende på motoralternativ? Känns ganska långsökt men skulle samtidigt inte förvåna.

                      Fortsättning följer

                      Thomas

                      #36262
                      Thomas Andersson
                      Deltagare

                        Har varit i kontakt med Powercar idag angående dilemmat då jag läst att de har erfarenhet av detta sedan tidigare. Mycket bra service över telefon av dem. De har haft bilar inne tidigare med exakt samma symptom. Antingen är det något låg gasmängd alternativt är expansionsventilen defekt var deras slutsats. 9 av 10 bilar för lite gas 1 av 10 defekt expansionsventil. Expansionsventilen kostar 1325:-

                        Thomas

                      Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.