Rattelektronik på en Spider 92

Published by Jonathan Rossing on

Forum Teknik Rattelektronik på en Spider 92

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26909
    Jonathan Rossing
    Deltagare

      Tja är det någon som vet om rattelektroniken på en Spider 92 är densamma som någon annan Alfa, alt. någon som har en sådan liggandes…

      Se bild, http://www.myalfa.eu/images/categories/LBS_sp_blue.jpg
      Jag har Nr 5 på denna bild.

      Det kommer ibland ett litet rökmoln från spakarna, vilket jag upplever som otrevligt 

      #26910
      Per Wadén
      Deltagare

        Såg en på Ebay.it. Tror att det är en  lika dan som sitter i Giuliettan 116.

        http://www.ebay.com/itm/Devioluci-alfa-romeo-giulietta-/381028402341?pt=Ricambi_automobili&hash=item58b71004a5

        Bygg om med två reläer så att man inte får upp all strömmen till lamporna i spaken.

        Per

        PerBerlina

        #26911
        Jonathan Rossing
        Deltagare

          Du menar så jag bra skickar impulser från sparkarna? problemet är egentligen inte rökmolnet det är att de glappar så får sitta o dra i spaken  innan jag får igång ljuset… 

          #26912
          Per Wadén
          Deltagare

            Se bifogad bild som är tagen från Alfa BB.

            Man behöver två reläer typ Bosch 0332019150, lite kabel och kabelskor.

            Jag brukar ta och sätta en förgrening efter befintliga säkringsdosan ( röd kabel på schemat ) och använda på ingång 30 på dom nya reläerna.

            Sätt nya kablar efter hel och halvljus säkringarna fram till ingång 86 på reläerna. 

            Koppla befintliga kablar till hel och halvljuset på en av utgångarna 87 på varje relä. Kabelarnan delar sig i motorutrymmet.

            Jorda stift 85 på reläerna.

            Dom nya reläerna kan man gömma under instrumentbrädan så blir det ingen ny kabel i motor utrymmet.

            Med detta arrangemang slipper man hela strömmen till lamporna genom ljusspaken på rattstången.

            Detta kan rekommenderas på samtliga 105 115 och 116 typer. Även äldre Giuliettor typ 101 mm.

             

            PerBerlina

            #26914
            Jonathan Rossing
            Deltagare

              Detta är ju faktiskt en lösning, borde inte bli någon rökutveckling då amperen är borta från spakarna. Ska testa detta i helgen. Jag såg att du har själv en s4a, du råkar inte ha ett växellådsfäste liggandes? Asså den runda bussningen…

              #26915
              Per Wadén
              Deltagare

                Har mycket prylar! Kollar i morgon.

                Ofta så räcker det med att sätta dit reläerna. Har någon gång rensat kontakterna i ljusomkopplaren. Man får då borra ut nitarna som håller ihop det hela.

                Man kan ersätta nitarna med små bultar typ M3 – M4.

                Per

                 

                PerBerlina

                #26916
                Per Wadén
                Deltagare

                  Hittar inte någon bussning.

                   

                  Finns hos http://www.myalfa.eu

                  Kostar 350:- SEK +frakt.

                   

                  Per

                  PerBerlina

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.