Reglemente 2013 vs 2014 – Personlig skyddsutrustning

Published by Ola Magnusson on

Forum Bankörning Reglemente 2013 vs 2014 – Personlig skyddsutrustning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Ola Magnusson
    Deltagare

Försöker uppdatera mig på reglemente och undantag beträffande säkerhetsutrustningen inför 2014 och tänkte få checkat några saker med någon frivillig regelguru .

Visst är stol och bälte än så länge undantagna 5-års-gräns?
    Och visst får man fortfarande åka med den gamla Peltor G6:an?
    Och visst är FHR (Hans/Hybrid) ännu “bara” en rekommendation från SBF?

Jag borde därmed kunna åka oförändrat 2014 jmf med 2013 (med äldre stol/bälte, Peltor och utan FHR)? Om jag inte vill lägga tid och pengar på min egen förbättrade säkerhet  just nu. Eller finns det någon förändring som jag missat?

Såg att reglementet som ligger ute här på hemsidan är daterat 2013-01-03 och föreskriver FHR om man inte åker gatreggat i klass III, medan jag själv hade en senare version 2013-04-11 med en mildare skrivning kring FHR. Kanske ska det dokumentet bytas till det senaste?

// Ola M, #88

Alfistiola

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Jag har fattat på samma sätt som du, att det är oförändrat från 2013. Men jag “vet” inte.

Reglementet borde givetvis vara det senaste.

Giulia 20 Super

Claes Hindemith
    Deltagare

Jag är i samma funderingar.

-Jag har klargjort att jag får fortsätta med den gammla overallen som det står 1986 på
    -FHR är det väl upp till vårat reglemente att besluta om? Har man inte FHR så blir det dock högre självrisk vid olycka?
    -Bälte måste jag antagligen ändå byta.
    -Stol?

Hoppas någon kan klargöra vad som gäller.

Mvh
    Claes

Benny Steen
    Deltagare

Vi får väl invänta klart besked från vår regelmentegrupp.
    Men som jag tolkar det  var det bara goda nyheter, jag behöver bara köpa FHR +  hjälm i år vilket minskar den ekonomiska bördan en smula.

Jag tolkar regelmentet som FHR är obligatorisk i klass 1,2.
    Gamla FIA norm 1986.  overallerna duger ytterligare 1år.

Jag har sedan 2010  trott att NU måste jag köpa ny overall, men det förlängs hela tiden 🙂  Gamla overallen krymper ju i tvätten för varje år …

Claes Hindemith
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2014-03-07 13:43

Gamla overallen krymper ju i tvätten för varje år …

Du får sluta tvätta den.

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Claes Hindemith på 2014-03-07 14:58

Gamla overallen krymper ju i tvätten för varje år …

Du får sluta tvätta den.

Då hamnar jag nog i FN’s  Chemical Weapons Report…

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Jag som är ny i leken har tolkat att hans är obligatoriskt. Jag kan ha fattat fel men eftersom jag ändå åkte på att köpa allt nytt så blev det så. Ny hjälm i paketpris med hans så blev det inte så blodigt… eller mindre blodigt än väntat hehe.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-03-07 22:51

Jag som är ny i leken har tolkat att hans är obligatoriskt. Jag kan ha fattat fel men eftersom jag ändå åkte på att köpa allt nytt så blev det så. Ny hjälm i paketpris med hans så blev det inte så blodigt… eller mindre blodigt än väntat hehe.

Var, vad och hur mycket blev det ?

/B

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

5250:- på rallysport.se. Bell med hans sport 1 schrott

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-03-08 06:08

5250:- på rallysport.se. Bell med hans sport 1 schrott

bra pris ! . Fast på  rallysport.se hittar jag bara någon som säljer  sportfoton ?

/B

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Rättstavningsprogram i all ära men…rallyshop.se skadeva

Benny Steen
    Deltagare

kanon,  lägger en direktlänk.

http://rallyshop.se/produkt/Bell-Mag-1-Rally-FIA-SNELL-2010

Då skall jag bara mäta skallen/överkroppen  och lägga beställning.
    Det har onekligen blivit billigare, HANS grejorna kostar kring 14′ bara för nackskyddet 2010.

/B

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Vi får väl invänta klart besked från vår regelmentegrupp.

Men som jag tolkar det  var det bara goda nyheter, jag behöver bara köpa FHR +  hjälm i år vilket minskar den ekonomiska bördan en smula.

Jag tolkar regelmentet som FHR är obligatorisk i klass 1,2.

Gamla FIA norm 1986.  overallerna duger ytterligare 1år.

Jag har sedan 2010  trott att NU måste jag köpa ny overall, men det förlängs hela tiden 🙂  Gamla overallen krymper ju i tvätten för varje år …

Jag har förstått SBF’s reglemente som att FHR är frivilligt tills vidare, men jag kan ha fel. Skulle vilja ha besked från vår reglementsgrupp snarast så man kan börja kika på ev FHR i sådana fall. Det drar ju med sig en del annat som bälten och ev stol för vissa. Själv har jag turen att ha en stol som är anpassad även för HANS.

Att tänka på för er som kör med någon form av FHR är att få grejerna injusterade enligt konstens alla regler. Tydligen väldigt viktigt att grejerna sitter rätt så man inte skadar sig på själva skyddet vid en ev smäll.

Jag kör gärna med bra skydd, men det är nog bra att vi får detta utrett i god tid inför Gelleråsen.

Giulia 20 Super

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Saxat från reglementet som Hans Bjurman länkar till i annan tråd.

FHR (Front Head Restraint) Krävs ej (jfr även Förbundsstyrelsens beslut av 2013-03-26). Dock rekommenderas FHR starkt enligt TR 6.6. 

I mina ögon är det solklart att det är frivilligt med FHR även 2014. Eller tänker jag galet? 

Giulia 20 Super

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-03-11 22:24

Att tänka på för er som kör med någon form av FHR är att få grejerna injusterade enligt konstens alla regler. Tydligen väldigt viktigt att grejerna sitter rätt så man inte skadar sig på själva skyddet vid en ev smäll.

Speedlab anordnar ett Säkerhetsseminarium i Stockholm på söndag i denna vecka som skall ta upp denna fråga.

Speedlabacademy.se

Jag ska byta till “öronlappsfåtölj” i 75an så det ska bli intressant att höra vad man ska tänka på för att sitta så säkert som möjligt. 

Ser fram emot söndagen som kommer ha fullt fokus på motorsport, först långfrukost till den första svenska F1-premiären på över 20 år och sedan seminariet med information, tips och trix kring säkerhet.

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.