Regn och R-däck

Published by Robert Hultman on

Forum Bankörning Regn och R-däck

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40782
    Robert Hultman
    Deltagare

      R-däck är inte bra när det är blött, har man sagt mig.

      Jag vet inte om det är för att de har sparsammare med mönster än “vanliga” däck eller om det är för att de inte blir varma nog.

      Eftersom det ser ut att bli regn hela dagen på Gelleråsen på söndag är frågan om det ens är värt att släpa med sig R-däcken. Vad säger ni? 

      Stockholm

      #40783
      Gustav Holmdahl
      Deltagare

        Skillnad på r-däck och r-däck och gummiblandning. Toyo R888 funkar väl rätt bra på våt bana, Kumho är ingen höjdare om man inte kör på mjuk blandning.

        Giulia 20 Super

        #40784
        Mats Forssén
        Moderator

          Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-05-09 13:53

          Skillnad på r-däck och r-däck och gummiblandning. Toyo R888 funkar väl rätt bra på våt bana, Kumho är ingen höjdare om man inte kör på mjuk blandning.

          Det skiljer som sagt mellan olika däck och gummiblandningar men även beroende på skicket på R-däcken.
          Jag använder Kumho och tycker nog de funkar ok även om det inte är samma bett i vått som i torrt såklart.
          Är det inte extremt blött eller om det är upptorkande har jag svårt att tro att ett vanligt däck har bättre grepp.

          Med tanke på detta tycker jag absolut du ska ta med R-däcken Robert, då kan du ju själv testa skillnaden på plats ifall det regnar. 

          Sen har jag hört att det vid något tillfälle har hänt att väderprognoser inte stämmer till 100% 

          #40785
          Igino Cazzola
          Deltagare

            Inlägg av Robert Hultman på 2014-05-09 13:39

            R-däck är inte bra när det är blött, har man sagt mig…

            Du skall inte tro på allt som sägs. R-däck funkar bra så länge det inte är stående vatten på banan. (varför heter det stående?)

            Jag är fullständigt Räserskadad

            #40786
            Dennis Mollberg
            Deltagare

              Inlägg av Igino Cazzola på 2014-05-09 17:38

              Inlägg av Robert Hultman på 2014-05-09 13:39

              R-däck är inte bra när det är blött, har man sagt mig…

              Du skall inte tro på allt som sägs. R-däck funkar bra så länge det inte är stående vatten på banan. (varför heter det stående?)

              +1 på den, har förlorat en förstaplats i långlopp på att vi bytte till “regndäck” när det började regna.

              #40787

              Körde med mina Pirelli standarddäck på våt bana på Gelleråsen och det gick otroligt långsamt. Bytte direkt till Toyo 888 som funkade mycket bättre, alltså MYCKET bättre.

              #40788
              Björn Ågren
              Deltagare

                Skulle jag raca skulle jag ha med en omgång mjuka R däck som är lite smalare. Åkte tex Kinnekulle med min vanliga 156a på 195/50-15 r däck i blötan och det var lätt att räkna dom som hann med även när jag jämförde tiderna med challenge åkarnas tider på morgonen när det var blött. Har man hårda och breda r däck så kommer en gräns där de inte fungerar alls men annars är r däcken snabbare och bättre.

                #40789
                Björn Ek
                Deltagare

                  På ett banmöte rankar jag en 1 torr stint högre än 5 blöta. Så att optimera för det blöta känns inte rätt för mig…

                  I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

                  #40790
                  Robert Hultman
                  Deltagare

                    Då får R-däcken följa med. Och förmodligen också göra tjänst.

                    Stockholm

                    #40791

                    Hur gick det Robert? Fick du utnyttjat båda däcktyperna?

                    C.R.T - Carbonara Racing Team #36

                    Debut 2021: Plats 10, Klass III
                    2022: Plats 5, Klass III
                    2023: Plats 3, Klass III

                    #40792
                    Robert Hultman
                    Deltagare

                      Det blev R-däck för hela slanten. Jag tycker att det gick helt OK. Sen vet man ju aldrig hur det hade gått med gatdäck.

                      Visst var det halt men bara “fläckvis”. Om gummit bara når asfalten så finns det grepp. Sen körde jag iofs ganska försiktigt. Jag satte bromspunkterna genant tidigt och lättade på gasen långtinnan det var dags att bromsa…

                      Jag filmade lite inifrån bilen med Harrys Laptimer. Har aldrig använt den tidigare och fick inte med de mest intressanta varven (de sladdiga). Men jag valde ut några och lade upp på Youtube: http://youtu.be/EaDqrbmHy6M

                      Det hade varit intressant att jämföra gatdäck och R-däck. Men man är inte så sugen på däcksbyten i regnet. Det blir blött nog ändå. En annan sak är att det tar en timme mellan passen för en klass. Vädret hinner ändra sig. Challenge- och Corsa Italia-racen torkar också upp banan lite. Det är med andra ord svårt att få jämförbara förhållanden.

                      Stockholm

                      #40793
                      Robert Hultman
                      Deltagare

                        En sen “update”.

                        På tvådagarsmötet på Kinnekulle senast i augusti (2014) regnade det sen hel del. På söndagen passade jag på att göra “testet”. Eftersom jag ändå skulle byta till mina vanliga gatdäck (Michelin Energy Saver) inför hemförden gjorde jag det lite tidigare och körde det sista passet på gatdäcken. Min känsla var helt klart den att jag upplevde ett bättre grepp med gatdäcken än med R-däcken  (Federal) i blötan. R-däcken blev aldrig varma, knappt ens ljumna.  

                        Nästa gång det regnar ska jag köra med gatdäcken (om de fortfarande är på ) och byta till R-däck senare för att få lite mer kött på benen.

                        (Sen är det ju det där med lufttryck i däcken. Jag tyckte inte att Federal-däcken hade särskilt bra grepp nör jag körde med dem första gången. Men med avsevärt mycket lägre tryck än jag kört med blev de bra. Kanske kunde man fortsatt att laborera med däcktryck och fått till något som gett varmare däck trots blötan, och därmed bättre grepp.)

                        Stockholm

                        #40794
                        Björn Ågren
                        Deltagare

                          Michelin energy däck är inga höjdare på regn, har åkt mycke på dom då det är bra “rullamildäck”. Dom R-däck du har är även de käända för att vara däliga i regn. Det är stor skillnad mot de lite dyrare R-däcken som har “större område” de klarar. Jag har kört på Hankook 2RS och de är värdelösa i regn, rent av farliga men håller länge på torrt. Så det är bara att välja.

                          #40795
                          Gustav Holmdahl
                          Deltagare

                            Min tanke också. Det är stooooor skillnad på r-däck och “r”-däck. Du bör nog testa minst ett bra märke innan du fäller dommen.

                            Giulia 20 Super

                            #40796
                            Robert Hultman
                            Deltagare

                              Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-09-03 20:30

                              Du bör nog testa minst ett bra märke innan du fäller dommen.

                              Jo. Juryn sitter nog fortfarande i överläggningar.

                              Stockholm

                            Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.