Regn och R-däck
Published by Robert Hultman on
› Forum › Bankörning › Regn och R-däck
- Detta ämne har 19 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 4 september, 2014 kl. 16:12 av
Marcus Helgesson.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2014 kl. 13:39 #40782
R-däck är inte bra när det är blött, har man sagt mig.
Jag vet inte om det är för att de har sparsammare med mönster än “vanliga” däck eller om det är för att de inte blir varma nog.
Eftersom det ser ut att bli regn hela dagen på Gelleråsen på söndag är frågan om det ens är värt att släpa med sig R-däcken. Vad säger ni?
Stockholm
9 maj, 2014 kl. 13:53 #40783Skillnad på r-däck och r-däck och gummiblandning. Toyo R888 funkar väl rätt bra på våt bana, Kumho är ingen höjdare om man inte kör på mjuk blandning.
Giulia 20 Super
9 maj, 2014 kl. 14:40 #40784Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-05-09 13:53
Skillnad på r-däck och r-däck och gummiblandning. Toyo R888 funkar väl rätt bra på våt bana, Kumho är ingen höjdare om man inte kör på mjuk blandning.
Det skiljer som sagt mellan olika däck och gummiblandningar men även beroende på skicket på R-däcken.
Jag använder Kumho och tycker nog de funkar ok även om det inte är samma bett i vått som i torrt såklart.
Är det inte extremt blött eller om det är upptorkande har jag svårt att tro att ett vanligt däck har bättre grepp.Med tanke på detta tycker jag absolut du ska ta med R-däcken Robert, då kan du ju själv testa skillnaden på plats ifall det regnar.
Sen har jag hört att det vid något tillfälle har hänt att väderprognoser inte stämmer till 100%
9 maj, 2014 kl. 17:38 #40785Inlägg av Robert Hultman på 2014-05-09 13:39
R-däck är inte bra när det är blött, har man sagt mig…
Du skall inte tro på allt som sägs. R-däck funkar bra så länge det inte är stående vatten på banan. (varför heter det stående?)
Jag är fullständigt Räserskadad
9 maj, 2014 kl. 22:14 #40786Inlägg av Igino Cazzola på 2014-05-09 17:38
Inlägg av Robert Hultman på 2014-05-09 13:39
R-däck är inte bra när det är blött, har man sagt mig…
Du skall inte tro på allt som sägs. R-däck funkar bra så länge det inte är stående vatten på banan. (varför heter det stående?)
+1 på den, har förlorat en förstaplats i långlopp på att vi bytte till “regndäck” när det började regna.
10 maj, 2014 kl. 00:31 #40787Körde med mina Pirelli standarddäck på våt bana på Gelleråsen och det gick otroligt långsamt. Bytte direkt till Toyo 888 som funkade mycket bättre, alltså MYCKET bättre.
10 maj, 2014 kl. 09:05 #40788Skulle jag raca skulle jag ha med en omgång mjuka R däck som är lite smalare. Åkte tex Kinnekulle med min vanliga 156a på 195/50-15 r däck i blötan och det var lätt att räkna dom som hann med även när jag jämförde tiderna med challenge åkarnas tider på morgonen när det var blött. Har man hårda och breda r däck så kommer en gräns där de inte fungerar alls men annars är r däcken snabbare och bättre.
10 maj, 2014 kl. 10:21 #40789På ett banmöte rankar jag en 1 torr stint högre än 5 blöta. Så att optimera för det blöta känns inte rätt för mig…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
10 maj, 2014 kl. 11:00 #40790Då får R-däcken följa med. Och förmodligen också göra tjänst.
Stockholm
12 maj, 2014 kl. 07:06 #40791Hur gick det Robert? Fick du utnyttjat båda däcktyperna?
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III14 maj, 2014 kl. 02:23 #40792Det blev R-däck för hela slanten. Jag tycker att det gick helt OK. Sen vet man ju aldrig hur det hade gått med gatdäck.
Visst var det halt men bara “fläckvis”. Om gummit bara når asfalten så finns det grepp. Sen körde jag iofs ganska försiktigt. Jag satte bromspunkterna genant tidigt och lättade på gasen långtinnan det var dags att bromsa…
Jag filmade lite inifrån bilen med Harrys Laptimer. Har aldrig använt den tidigare och fick inte med de mest intressanta varven (de sladdiga). Men jag valde ut några och lade upp på Youtube: http://youtu.be/EaDqrbmHy6M
Det hade varit intressant att jämföra gatdäck och R-däck. Men man är inte så sugen på däcksbyten i regnet. Det blir blött nog ändå. En annan sak är att det tar en timme mellan passen för en klass. Vädret hinner ändra sig. Challenge- och Corsa Italia-racen torkar också upp banan lite. Det är med andra ord svårt att få jämförbara förhållanden.
Stockholm
3 september, 2014 kl. 15:56 #40793En sen “update”.
På tvådagarsmötet på Kinnekulle senast i augusti (2014) regnade det sen hel del. På söndagen passade jag på att göra “testet”. Eftersom jag ändå skulle byta till mina vanliga gatdäck (Michelin Energy Saver) inför hemförden gjorde jag det lite tidigare och körde det sista passet på gatdäcken. Min känsla var helt klart den att jag upplevde ett bättre grepp med gatdäcken än med R-däcken (Federal) i blötan. R-däcken blev aldrig varma, knappt ens ljumna.
Nästa gång det regnar ska jag köra med gatdäcken (om de fortfarande är på ) och byta till R-däck senare för att få lite mer kött på benen.
(Sen är det ju det där med lufttryck i däcken. Jag tyckte inte att Federal-däcken hade särskilt bra grepp nör jag körde med dem första gången. Men med avsevärt mycket lägre tryck än jag kört med blev de bra. Kanske kunde man fortsatt att laborera med däcktryck och fått till något som gett varmare däck trots blötan, och därmed bättre grepp.)
Stockholm
3 september, 2014 kl. 19:09 #40794Michelin energy däck är inga höjdare på regn, har åkt mycke på dom då det är bra “rullamildäck”. Dom R-däck du har är även de käända för att vara däliga i regn. Det är stor skillnad mot de lite dyrare R-däcken som har “större område” de klarar. Jag har kört på Hankook 2RS och de är värdelösa i regn, rent av farliga men håller länge på torrt. Så det är bara att välja.
3 september, 2014 kl. 20:30 #40795Min tanke också. Det är stooooor skillnad på r-däck och “r”-däck. Du bör nog testa minst ett bra märke innan du fäller dommen.
Giulia 20 Super
3 september, 2014 kl. 20:32 #40796Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-09-03 20:30
Du bör nog testa minst ett bra märke innan du fäller dommen.Jo. Juryn sitter nog fortfarande i överläggningar.
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.