Rekommendation på bra batteri till Bertone -73?

Published by Olle Hammarström on

Forum Teknik Rekommendation på bra batteri till Bertone -73?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

Tjena,

Nån som kan rekommendera nått bra batteri till en GTV -73?

Fanns inget på mekonomen som passade.

/O

Per Wadén
    Deltagare

Brukar köpa på AD-bilcenter, dom har så man kan välja med  + och – polerna så det stämmer med jordkabels placering.

PerBerlina

Robert Hultman
    Deltagare

Jag hoppas att du inte tycker jag kapar tråden om jag hakar på en fråga, Olle.

Om man vill ha ett mindre, eller ffa lättare, batteri till sin Bertonekupé. Vad har man då att välja på? Och måste man räkna med att ett mindre batteri har sämre prestanda på ett eller annat sätt?

Stockholm

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2015-05-06 14:18

Om man vill ha ett mindre, eller ffa lättare, batteri till sin Bertonekupé. Vad har man då att välja på? Och måste man räkna med att ett mindre batteri har sämre prestanda på ett eller annat sätt?

Hawker Oddyssey. Bygger på renblyteknik vilket ger extremt lågt inre motstånd och därmed väldigt hög kortslutningsström. Du klarar dig med ett betydligt mindre batteri än vanligt.

http://www.odysseybattery.com/

Alternativt LiPoFe4 batteri som väger ca 15-20% av blybatterier, men jag vet inte hur långt man kommit med den tekniken för bilar. För MC är det legio sedan ett par år.

Per Gripenhall
    Deltagare

Jag förmodar att det är en sommarbil.
    Det behövs inte mycket batteri för att knuffa igång motorn vid +20.

Inlägg av Per Gripenhall på 2015-05-06 16:44

Jag förmodar att det är en sommarbil.
    Det behövs inte mycket batteri för att knuffa igång motorn vid +20.

Ja visst är det sommarbil, men märkte nu i helgen på Gelleråsen att det var knappt så startmotorn orkade runt då det var nollgradigt på morgonen. Har titta på Odyssey även men deras 680 ser lite väl litet ut om man inte skall stå med underhållsladdare varje kväll. Men det kanske funkar bra?

Inlägg av Robert Hultman på 2015-05-06 14:18

Skall kolla med AD även om det finns nått lämpligt. Tack för alla svar!

Åke Nyberg
    Deltagare

Mät storleken och köp ett på Biltema typ….Ta ett startbatteri så att du inte köper ett fritidsbatteri . Enklast så.

Inlägg av Åke Nyberg på 2015-05-06 19:54

Mät storleken och köp ett på Biltema typ….Ta ett startbatteri så att du inte köper ett fritidsbatteri . Enklast så.

Får ta en sväng till Norrtälje i helgen o kolla runt lite. Där finns både Ad och biltema

Dennis Mollberg
    Deltagare

Odysseybatterierna har dessutom längre livslängd vilket gör dem poppis i vibrerande maskiner.

Inlägg av Dennis Mollberg på 2015-05-06 23:35

Odysseybatterierna har dessutom längre livslängd vilket gör dem poppis i vibrerande maskiner.

Ja Odyssey är fina. Kanske får bli ett sånt på sikt då hållaren måste anpassas samt att de är 3ggr så dyra som ett vanligt. Men kanske ett projekt för vintern

Ringde AD i Norrtälje o de verkar ha ett stort utbud av Tudor. Så blir en sväng dit på fre till att börja med.

Tack för alla svar!

/O

Åke Nyberg
    Deltagare

En normal Bertone går 3-500 sommarmil under 4-5 månader. Det klarar de enklaste batterierna om man kopplar av polerna på vintern och ger det nån skvätt underhållsladdning på vintern eller tar ur batteriet och har det inne. Så det behövs inte direkt värsting grejer från NASA för att klara de driftförhållandena….

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Lars Söderman på 2015-05-06 15:03 
    LiPoFe4 batteri som väger ca 15-20% av blybatterier…

+1

Jag är fullständigt Räserskadad

Inlägg av Åke Nyberg på 2015-05-07 20:59

En normal Bertone går 3-500 sommarmil under 4-5 månader. Det klarar de enklaste batterierna om man kopplar av polerna på vintern och ger det nån skvätt underhållsladdning på vintern eller tar ur batteriet och har det inne. Så det behövs inte direkt värsting grejer från NASA för att klara de driftförhållandena….

Åke har du ingen som helst känsla för det här med onödiga/roliga mods?!?!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.