Rekommendation på bra batteri till Bertone -73?
Published by Olle Hammarström on
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 8 maj, 2015 kl. 10:23 av
Olle Hammarström.
-
FörfattareInlägg
-
6 maj, 2015 kl. 13:51 #28677
Olle Hammarström
DeltagareTjena,
Nån som kan rekommendera nått bra batteri till en GTV -73?
Fanns inget på mekonomen som passade.
/O
6 maj, 2015 kl. 13:59 #28678Per Wadén
DeltagareBrukar köpa på AD-bilcenter, dom har så man kan välja med + och – polerna så det stämmer med jordkabels placering.
PerBerlina
6 maj, 2015 kl. 14:18 #28679Robert Hultman
DeltagareJag hoppas att du inte tycker jag kapar tråden om jag hakar på en fråga, Olle.
Om man vill ha ett mindre, eller ffa lättare, batteri till sin Bertonekupé. Vad har man då att välja på? Och måste man räkna med att ett mindre batteri har sämre prestanda på ett eller annat sätt?
Stockholm
6 maj, 2015 kl. 15:03 #28680Lars Söderman
DeltagareInlägg av Robert Hultman på 2015-05-06 14:18
Jag hoppas att du inte tycker jag kapar tråden om jag hakar på en fråga, Olle.
Om man vill ha ett mindre, eller ffa lättare, batteri till sin Bertonekupé. Vad har man då att välja på? Och måste man räkna med att ett mindre batteri har sämre prestanda på ett eller annat sätt?
Hawker Oddyssey. Bygger på renblyteknik vilket ger extremt lågt inre motstånd och därmed väldigt hög kortslutningsström. Du klarar dig med ett betydligt mindre batteri än vanligt.
http://www.odysseybattery.com/
Alternativt LiPoFe4 batteri som väger ca 15-20% av blybatterier, men jag vet inte hur långt man kommit med den tekniken för bilar. För MC är det legio sedan ett par år.
6 maj, 2015 kl. 16:44 #28681Per Gripenhall
DeltagareJag förmodar att det är en sommarbil.
Det behövs inte mycket batteri för att knuffa igång motorn vid +20.6 maj, 2015 kl. 16:59 #28682Olle Hammarström
DeltagareInlägg av Per Gripenhall på 2015-05-06 16:44
Jag förmodar att det är en sommarbil.
Det behövs inte mycket batteri för att knuffa igång motorn vid +20.Ja visst är det sommarbil, men märkte nu i helgen på Gelleråsen att det var knappt så startmotorn orkade runt då det var nollgradigt på morgonen. Har titta på Odyssey även men deras 680 ser lite väl litet ut om man inte skall stå med underhållsladdare varje kväll. Men det kanske funkar bra?
6 maj, 2015 kl. 17:05 #28683Olle Hammarström
DeltagareInlägg av Robert Hultman på 2015-05-06 14:18
Jag hoppas att du inte tycker jag kapar tråden om jag hakar på en fråga, Olle.
Om man vill ha ett mindre, eller ffa lättare, batteri till sin Bertonekupé. Vad har man då att välja på? Och måste man räkna med att ett mindre batteri har sämre prestanda på ett eller annat sätt?
Skall kolla med AD även om det finns nått lämpligt. Tack för alla svar!
6 maj, 2015 kl. 19:54 #28684Åke Nyberg
DeltagareMät storleken och köp ett på Biltema typ….Ta ett startbatteri så att du inte köper ett fritidsbatteri . Enklast så.
6 maj, 2015 kl. 20:54 #28685Olle Hammarström
DeltagareInlägg av Åke Nyberg på 2015-05-06 19:54
Mät storleken och köp ett på Biltema typ….Ta ett startbatteri så att du inte köper ett fritidsbatteri . Enklast så.
Får ta en sväng till Norrtälje i helgen o kolla runt lite. Där finns både Ad och biltema
6 maj, 2015 kl. 23:35 #28686Dennis Mollberg
DeltagareOdysseybatterierna har dessutom längre livslängd vilket gör dem poppis i vibrerande maskiner.
7 maj, 2015 kl. 08:27 #28687Olle Hammarström
DeltagareInlägg av Dennis Mollberg på 2015-05-06 23:35
Odysseybatterierna har dessutom längre livslängd vilket gör dem poppis i vibrerande maskiner.
Ja Odyssey är fina. Kanske får bli ett sånt på sikt då hållaren måste anpassas samt att de är 3ggr så dyra som ett vanligt. Men kanske ett projekt för vintern
Ringde AD i Norrtälje o de verkar ha ett stort utbud av Tudor. Så blir en sväng dit på fre till att börja med.
Tack för alla svar!
/O
7 maj, 2015 kl. 20:59 #28688Åke Nyberg
DeltagareEn normal Bertone går 3-500 sommarmil under 4-5 månader. Det klarar de enklaste batterierna om man kopplar av polerna på vintern och ger det nån skvätt underhållsladdning på vintern eller tar ur batteriet och har det inne. Så det behövs inte direkt värsting grejer från NASA för att klara de driftförhållandena….
7 maj, 2015 kl. 21:22 #28689Igino Cazzola
DeltagareInlägg av Lars Söderman på 2015-05-06 15:03
…LiPoFe4 batteri som väger ca 15-20% av blybatterier…+1
Jag är fullständigt Räserskadad
8 maj, 2015 kl. 10:23 #28690Olle Hammarström
DeltagareInlägg av Åke Nyberg på 2015-05-07 20:59
En normal Bertone går 3-500 sommarmil under 4-5 månader. Det klarar de enklaste batterierna om man kopplar av polerna på vintern och ger det nån skvätt underhållsladdning på vintern eller tar ur batteriet och har det inne. Så det behövs inte direkt värsting grejer från NASA för att klara de driftförhållandena….
Åke har du ingen som helst känsla för det här med onödiga/roliga mods?!?!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.