Rekommendationer på kammar välkomnas

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Rekommendationer på kammar välkomnas

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26323
    Patrik Andersson
    Deltagare

    Ska byta kammar på 105:an, en 2000-motor med Weber 45:or. Vill naturligtvis ha kammar som ger mycket bett men inte på bekostnad av att den blir jobbig att köra på gatan. Mao så mycket pulver som möjligt utan att man förlorar för mycket vrid på låga varv. Har kollat på C & B och deras Road & Track kammar men har svårt att avgöra vilka av dem som är lämpliga eller om man tom skulle gå på Race Medium.

    Finns några erfarenheter?

     /Patrik

    Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

    #26324

    Jag har CB47or in och ut som har knappt 11mm i lyft har jag för mig. 156hk enligt bänkning innan jag renoverade toppen i min 2.0L som ger bra med knuff i en så lätt bil kan jag lova. 

    Men det är inte i närheten av att vara oroligt på tomgång så du kan brassa på med f-n så mycket mer aggresiva kamaxlar än så om du är sugen på mer effekt. Vill jag kan jag ha mjuk tomgång ner till 2-300rpm enligt mätaren (hur nogrann den nu är..)

    Björn Ek har ju en inte-så-standard 2.0L i sin Alfetta och har tuggat sig igenom några kammar – kolla med honom. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #26325
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Jag kör med C&B 12 + en gammal Exotron 296 med 11,5 i lyft (är nog eg lika med 12 i lyft då man kan resonera kring spelet i kammmarna med som är kring 0,5 mm) Svårt att jämföra kammar då det viktiga är ramperna (hur fort öppnar ventilen) och durationen. Sedan ska det ju lira ihop med resten av ditt bygge.

    Min motor är en 1750 (är ju eg 1780cc) och med en massa annat grejs på – men frågan är egentligen: Vad vill du ha bilen till?

    Jag har åkt 2 ggr Mille Miglia + en del banmöten. Har kul och tycker den går toppen – men det är ingen motor för ordinarie gatbruk. Kräver många extra växlingar då bottendraget inte är bra – behöver mera varv i backar etc….Men ska du bara byta kammar så tror jag CB 11 är en bra kompromiss.

    #26326
    Björn Ek
    Deltagare

    Jag skulle inte gå under 12 mm i lyft om jag valde fritt. Finns bara fördelar med lyft. Duration däremot verkar inte alls vara lite viktigt för nordmotorn när man frågar de som vet. Jag kör med Sandbergs Exotronkammar på min maskin 300-kam på insug och 292(?) på avgas. Avgaskammen har lite mindre duration men större bascirkel så det är nog inte självklart vilken som är vassast även om det är lite mer lyft på insugssidan.  Men de ger bra fart på toppen och har fullt tillfredställande botten.

    Jag brottas ju fortfarande med ett drivlinestrul som gör att jag inte fått henne bänkad ännu men jag skulle bli förvånad om hon var svagare på botten än innan jag bytte kam så jag ser egentligen inget skäl att hålla igen kammässigt. Jag tror att det är svårt att få en tvåliters nord bottesvag så jag skulle inte bekymra mig så mycket för det.

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #26327
    Jakob Hultkvist
    Deltagare

    CB 12mm (CB48?) som Kenneth kör med är en väldigt bra kompromiss som lutar åt lite högre varv. Vill du ha mer bottendrag skulle du kunna köra CB48 på insug (eller någon annan 12mm) och CB47 på avgas, det tror jag skulle bli riktigt bra! Nordmotorn har stora ventiler och avgas behöver inte lika mycket duration.

    Jakob

    #26328
    Martin Sipek
    Deltagare

    Dum fråga kanske, men min spider 2.0 från 1990 har ju bade kat och lambda. Tror ni man kan byta till lite roligare kammar på den och ändå klara besiktningen?

    #26329
    Patrik Andersson
    Deltagare

    OK! Om vi då leker med tanken att valet är C&B kammar med lyft på 12mm och duration på 292 grader så bör det lira med weber 45:or?

    Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

    #26330
    Björn Ek
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Andersson på 2014-09-02 12:51

    OK! Om vi då leker med tanken att valet är C&B kammar med lyft på 12mm och duration på 292 grader så bör det lira med weber 45:or?

    Jupp, tricket är att välja rätt halsring! 

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #26331
    Patrik Andersson
    Deltagare

    När jag väl kommer till val av halsringar och munstycken får Christos ta över tror jag 🙂

    Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.