remgnissel 159 2.4 jtdm

Published by Håkan Johansson on

Forum Teknik remgnissel 159 2.4 jtdm

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Håkan Johansson
    Deltagare

Som sagt, ac/generatorremmen gnisslar när den är kall. Försvinner efter ett par minuter.Jag bytte rem, hjälpte ett par månader, sen kom det tillbaka igen. Provade byta igen samt löp/spännrulle.  Funkade ett par månader sen samma igen. Nu har jag kört så här rätt länge, så förutom ett störigt gnisslande ljud så börjar det ta på remmen… nu är ju frågan vad det är som kärvar? Generator el ackompressor? Laddlampan lyser aldrig o ac kyler. Driver den remmen nåt annat? Bilen ska in på verkstad snart, kan vara bra att ha med sig nåt tips till dem kanske. 

Håkan Johansson

Intressant att höra, jag har samma problem med min, bara när det är kallt/fuktigt ute och försvinner efter ett litet tag. Har inte lyckats lokalisera problemet, bytt rem men ändå gnissel. Har varit så i över ett år, blir varkem sämre eller bättre.

hälsningar

Björn

Björne

Igino Cazzola
    Deltagare

Vad är det för fabrikat på remmen?

Jag är fullständigt Räserskadad

Håkan Johansson
    Deltagare

Vet ej. Har provat remspray med utan resultat.

Håkan Johansson

Henrik Lindgren
    Deltagare

Skumt, frugan har samma gnissel på sin 2.4a. Då ska det nog vara så

Håkan Johansson
    Deltagare

Verkstan hörde av sig, tydligen 2 remmar på 2.4. Den inre var riktigt dålig. Tyvärr måste man skruva ner bla laddluftkylare och ac, blir många timmar

Håkan Johansson

Den inre är inte rolig! Det är en självspännande conti tec rem. Tillverkade ett monteringsverktyg som jag satte i änden på generatorn. Funkade men var jobbigt

Hej,

fick äntligen reda på vad som orsakade gnisslet på min AR 159 2,4 jtdm.

Det är remskivan på generatorn (det är någon typ av slirfunktion i denna inte bara en dum skiva) som glappat upp sig och behöver bytas. tur i oturen att den finns son´m reservdel så man slipper byra hela generatorn.

Mvh

Björn

Björne

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.