Rengöring av spjällhuset tips

Published by Rikard Hedlund on

Forum Teknik Rengöring av spjällhuset tips

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Rikard Hedlund
    Deltagare

Jag ska riva ut bl.a. spjällhuset när jag ska byta generator, och tänkte göra en grundlig rengöring. Jag har hört att man absolut inte ska röra fjärilen på bilar med fly-by-wire. Men hur fungerar det när hela spjällhuset är urkopplat och borttaget på alfa? Jag har läst att man då ska kunna röra det hur mycket man vill. Åtminstone på vissa modeller. Men kan jag göra så på en Alfa 156? 

Eller ska jag spraya det medan det sitter i bilen, och någon får trycka på pedalen?

Spjällhuset ska bort i vilket fall som helst, och det vore ju skönt att sitta inne och rengöra. Men jag vill ju inte förstöra något.

Om det fortfarande sitter på bilen så rengör där först. Precis som du säger, tryck på pedalen med tändningen påslagen, spraya någon typ av bräkleen eller engine cleaner osv. Trotteln öppnas bara en pytteliten bit även när du gör på detta sätt men det är vad du har att jobba med.

När du plockar loss det sedan kan du passa på att rengöra mer. Som du säger: tvinga inte upp det för hand men du kan öppna ett par mm om det är som på v6 att trotteln fjädrar de första mm. Det klarar dom men inte mer än så. 

Nu är komponenterna inuti den elektriska lilla stegmotorn tydligen plast så shit may happen… 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag har pillat med spjällen på mina bilar ganska friskt och att öppna dom för hand har aldrig ställt till det för mig. 

Men man kanske bör nollställa dom med diagnosverktygen efteråt

Rikard Hedlund
    Deltagare

Tack för svaren  Tror jag sprayar den ordentligt när den sitter kvar, sedan rengör lite noggrannare när jag plockat bort den, men försöker undvika att pilla för mycket där i.

Om du behöver ett fraktföretag där du kan transportera gods, rekommenderar jag dig att kontakta flyttfirma stockholm https://www.flyttfirmaistockholm.nu/ och det här är ett utmärkt företag där du kan beställa olika leveranser till ett mycket bra pris.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.