Renovera/måla bromsok
Published by Daniel Felton on
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 1 mars, 2014 kl. 15:06 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2014 kl. 10:39 #47317
Ciao Alfisti,
Jag har, om jag får tid över i sommar, tänkt att renovera/måla mina bromsok. Det finns många guider att läsa på nätet om detta, men jag tänkte att det kunde vara bra att ha en egen på våran nya hemsida.Så till min fråga, är det någon som har gjort detta och kan skriva ner en kort liten guide att följa?
Vad jag har förstått, så är rengöring med stålborste A och O, för att uppnå bästa resultat. Vad man sedan väljer för färg, beror på tänkt ändamål och användning?
Är det någon som har gjort just detta på 156:an och har några erfarenheter att dela med sig av?
Tacksam för alla tips och råd!
DanielAlfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."
1 mars, 2014 kl. 10:58 #47318Jag har testat att måla med vanlig slät hammarlack och med speciell färg för bromsok från foliatec och tycker nog att det blev ganska likvärdiga resultat. Foliatecs färg flöt ut lite bättre än hammarlacken. Har inte kört bana med dom bilarna men för vardagsbruk funkade det. Men man ska nog inte räkna med att det håller hur länge som helst.
Som du själv skriver är det viktigt att göra ordentligt rent, sen är det bara att måla. Jag har även gjort rent med bromsrengöringsspray. Är man riktigt seriös plockar man av oken men det går bra att ha dom på bilen med. Inga konstigheter, bara måla på.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
1 mars, 2014 kl. 11:20 #47319Bäst är att renovera ordentligt! Skruva av oken och blockera bromsslangarna med lämpligt verktyg som inte skadar gummit, så att inte all bromsvätska rinner ur. Även om du ska byta bromsvätskan sen är det dumt att låta all vätska rinna ur eftersom det blir svårare att lufta sen. Plocka isär oken: ta bort dammskydden, luftnipplarna och ta ur kolvarna och tätningarna inuti cylindrarna. Ibland kan man bli frestad att använda tryckluft för att få ur kolvarna men det kan vara farligt. Kolvarna kan flyga iväg och skada någon. Rengöring kan man göra med diesel först och stålborste men helst ska oken blästras om de är rostiga. Slutlig rengöring gör man lämpligt med t-sprit – detta är viktigt eftersom inga fettrester får förekomma. Cylindrarna i oken ska honas lätt med honingsverktyg av lämplig storlek. Finns att köpa hos Mekonomen och liknande ställen. Särskild uppmärksamhet bör riktas på luftnippeln och dess gängor. Luftnippeln ska alltid bytas. Kolvarna ska inspekteras så att de inte är rostangripna på sidorna, alltså det område som löper in cylindern. Om de är rostiga där så är de ganska värdelösa och bör bytas. Montera i nya tätningar i spåret in cylindern (ska sitta på rätt sätt och brukar vara märkta) och smörj med lämpligt siliconfett (brukar följa med renoveringssatsen). Montera i kolvarna i loppen och sätt på damm/vattenskyddsdamasken) noga. Detta kan vara lite knepigt och man ska inte använda skarpa verktyg som kan göra hål på damasken. Sätt i ny luftnippel. Montera oket och bromslangen utan att låta alltför mycket bromsvätska rinna ut. Lufta bromsarna och fyll på ny bromsvätska tills alla gammal bromsvätska är borta ur slangar och rör. Man ser på färgen när den gamla är borta. Man ska ju naturligtvis helst också byta eller svarva skivorna och byta bromsklotsarna på samma gång. Då får man kanonbromsar efter dylik renovering. Om man ska lacka oken så är det bäst med tvåkomp färg typ Motip eller dylikt. Om man kör väldigt lugnt kan man använda en enklare färg men det håller inte lika länge.
1 mars, 2014 kl. 11:32 #47320Lars, tack för långt och mycket utförligt svar!
Skulle färgen bli mer beständig om man först grundar med rostskydd och sedan avslutar med värmebeständig klarlack?
Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."
1 mars, 2014 kl. 15:06 #47321Jag tror man ska vara försiktig med att använda grundfärg om inte den också är värmetålig, vilket den ofta inte är. Bättre att blästra helt rent och bara använda värmefärg direkt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.