Renovering Alfetta GT 1975

Published by Johan Söderlund on

Forum Projekt Renovering Alfetta GT 1975

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    Johan Söderlund
    Deltagare

Påbörjar en tråd som ni kommer kunna följa min renovering av en Alfetta GT. Har rullat lite över 15000mil i övre delarna av Sverige nu står den i garage i Stockholm.

Bilen är precis hämtad från sin dvala i Bollnäs där den har stått i en lada sedan 2001 dvs 14år. Ett fantastiskt objekt med intakt historia och väldigt komplett, positivt är att den enda mindre rostangrepp jag ska se till är tröskel/golv förarsida mot framhjulet men är väl ett standardställe annars endast mindre lackskador mer om det senare. Som jag sett hittills men vi får väl se 

Motor består av 2000cc motorn på 121hk och allting finns där enligt tidigare ägare är den ej uppstartad på 4-5år. Är det nån som har bra tips inför uppstart? Kamkedja och sträckare är det nåt man kanske ska investera i innan man ens funderar på att vrida om nyckeln. Ska ner i helgen om vrida runt motorn med ventilkåpan demonterad för att kontrollera att ventiler och kammekanism rör sig som det ska 

Har läst lite olika vad man kan spruta ner i cylindrarna allt från WD40, motorolja och diesel, tips mottages gärna 

Komplettering av bilder på hämtningen 2015-12-26

Johan Söderlund
      Deltagare

På väg ut ur ladan 

Sune Karlsson
        Deltagare

Kul att någon tar hand om den. Lycka till med bilen!

Går det så går det...

Stort grattis till en kul bil! 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

mycket snygg! Ser fram emot att följa detta..

John Letzén
          Deltagare

Härligt Johan! Kul köp! ?

John.L

Jan Andersson
            Deltagare

Såg när den var utannonserad för någon vecka sedan. Verkar vara ett riktigt fint objekt så det är kul att den blir omhändertagen. Finns inte många kvar som är fina och i någorlunda originalskick. Har själv en 2000 GTV 81:a som är i hyggligt skick.

Lycka till och uppdateras oss med vad som händer med renoveringen

Mvh

Janne 

janne

Claes Anstérus
              Deltagare

Det blir spännande att följa din renovering.

Har själv en Alfetta 1,8 GT från 1975, se bild, visste inte att de fanns också med 2,0 motor eller är den installerad senare?

Även min i behov av renovering men jag har inte hittat tiden att göra det. Köpte min 1982 och har renoverat den en gång 1984 men gjorde inte rostlagningen helt korrekt. Det finns ett stort problem under framskärmen uppe mot framrutan och in mot motorrummet/torpedväggen, här rostar alla GT/GTV. Jag gjorde misstaget att inte ta bort framskärmen, jag försökte laga från motorrummet men man kommer inte åt längst uppe i hörnet. Det sitter även en dum förstärkningsplåt i hjulhuset mot mottorrummet uppe hörnet som samlar grus och fukt som skapar rost. Har bilen haft innerskärmar kan det vara skapligt. Det jag mest av allt saknar är dörrklädslar, på min är de i plast som torkat och spruckit, har sökt på ebay men inte hittat.

Lycka till och skriv mycket om hur det går.

Med vänlig hälsning Claes Ansterus  

Thomas Sjölin
                Deltagare

Motorn måste vara bytt, GT fanns som 1.6 eller 1.8. 2.0 fanns bara i GTV.

Thomas Hauge
                  Deltagare

Snygg bil. Kul att det finns några kvar som inte är helt ruttna.

Svetsade och lackade min för 2 år sedan men har tyvärr redan fått ett par blåsor i lacken vid a-stolpen/skarven till ventilationsplåten.

Rutan är ur igen (det har läckt under gummilisten -hoppas att det är det som är orsaken) så det skall bli fixat nu.

Har massor kvar att göra på min men jag bestämde mig tidigt för att inte riva allt på en gång. Då blir det lätt en hög med delar som bara blir stående.

Kullen i somras:

[URL=http://s545.photobucket.com/user/hauge/media/Alfa/DSCF2790_zpsg1ud219q.jpg.html][/URL]

Nysydd inredning:
                    [URL=http://s545.photobucket.com/user/hauge/media/Alfa/IMGP0056_zps6025e7b4.jpg.html][/URL]

jag har en reservdelsbil stående så du får höra av dig om du behöver nått (80.a)

Hauge

Johan Söderlund
                    Deltagare

Tack för alla heja rop!

Jag blir osäker på motor storlek kan vara så att det är en 1800cc, ska kolla upp det noggrannare..

Har hittat ett kvitto på kamkedja från slutet av 80-talet, vet nån rekommenderade bytesintervall eller hur jag kan kontrollera slitaget på kamkedjan?

Troligen så har befintlig kamkedja gått nånstans mellan 1500mil – 5000mil

I helgen kommer Weberförgasarna demonteras och plockas ur bilen för rengöring, kommer mer bilder i helgen på det tills vidare så skickar jag mer bilder på en sjukt rolig dag då vi drog fram Alfettan ur sin dvala.

Thomas Sjölin
                      Deltagare

Kamkedjan på Alfas gamla nordmotorer är närmast outslitlig. Det finns inga bytesintervall på den som det gör med kamrem. Det har säkert förekommit men jag har iaf aldrig hört talas om att en kamkedja gått på en sådan motor, iaf inte en motor som haft bra olja med reguljära oljebyten. Det är mer troligt att spännaren havererat och att kedjan börjat slacka.

Möjligen att den tagit en del stryk och inte mår så bra om bilen stått oanvänd väldigt länge.

Jan Mörk
                        Deltagare

Vicket kul projekt!

Farsan hade en ´77 GT 2000 och den användes som familjebilen

Detta blir kul att följa.

GT 1300 Junior ´67

Johan Söderlund
                          Deltagare

Ok!

Lyfte ventilkåpan i helgen och det såg riktigt bra ut faktiskt, förutom lite märken i taket ovan kedjan där lite tecken på slack kedja fanns.

Kanske räcker med kontroll av spännaren eller byte?

Kenneth Larsson
                            Deltagare

Du behöver med 99,9 % sannolikhet inte byta något alls kring kamkedjan.

Det är en helt mekanisk spännare där rullen låses mekaniskt med hjälp av en låsskruv. Fjädern som finns är bara till för att knuffa fram rullen lagom hårt och används sedan inte alls.

Man kör motorn varm så den går jämnt och fint på tomgång. Man låter motorn snurra på tomgång och lossar sedan skruven som sitter i framkant på toppen (14mm nyckelvidd) rejält. Det som händer inne i toppen är då att fjädern trycker fram hjulet mot kamkedjan lagom mycket. man väntar en 10-15 sekunder och sedan drar man fast skruven igen. Men drar åt den lagom mycket men behöver inte på något sätt tokspänna den. Nu har man spänt kamkedjan!  Och behöver inte bekymra sig på ett år eller två!

Detta är den metoden som beskrivs i verkstadshandboken. Och man får givetvis inte hålla på och varva motorn när spännaren är lossad.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.