Renovering bromsok, Spider 1985 – do or don´t?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Renovering bromsok, Spider 1985 – do or don´t?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

Hej,
    Vad är era erfarenheter från att renovera bromsok själv vs att köpa nya/fabriksrenoverade? Jag har kollat runt lite och det verkar vara olika uppfattningar om detta. Jag har idag problem med att frambromsen ligger på och misstänker rostiga/kärvande kolvar/kassa packningar. Bilen har stått en längre tid men problemet fanns redan innan. Om jag köper nya ok från Highwoodalfa kostar dom kring 1600kr/styck, medan renoveringskitet, nya packningar och kolvar, ligger på ca 1000kr för två bromsok.

Alla synpunkter kring beslut enl. ovan eller teknisk vägledning/tips för renoveringen mottages tacksamt.

//Joachim

Martin Frykstam
    Deltagare

Beror nog mest på hur du värderar din tid kontra de 2200:- du sparar. Jobbet kräver renlighet och noggrannhet men är inte särskilt svårt att göra själv. Om du inte blingar för mycket blir det en rätt bra timpeng. Byt bromsslangar när du ändå håller på!

Martin Sipek
    Deltagare

Jag renoverade mina själv på min spider 1990, köpte packningsatsen I Stockholm för ca 120:-/hjulet. Renoverade nyligen även frambromsarna på miatan med nya kolvar och packningar från ebay för ca 500 för bägge. Även bakbromsen på 166:an kom jag just på. Funkar hur bra som helst och går fort att fixa.

Tack för svar. Om det visar sig att cylindern är rostig, innebär det att oket måste kasseras, eller är det främst kolven som ska vara fräsch?

Inlägg av Martin Sipek på 2015-06-30 12:34

Jag renoverade mina själv på min spider 1990, köpte packningsatsen I Stockholm för ca 120:-/hjulet. Renoverade nyligen även frambromsarna på miatan med nya kolvar och packningar från ebay för ca 500 för bägge. Även bakbromsen på 166:an kom jag just på. Funkar hur bra som helst och går fort att fixa.

Ok, var köpte du packningssatsen?

Martin Sipek
    Deltagare

Har hittils bara haft rostiga kolvar, aldrig oket (I borrningen).

Martin Sipek
    Deltagare

Bra fråga, vill minnas att det var vasastan, en liten firma som bara renoverar bromsar, I en källarlokal. Du får googla. Ska kolla bland kvittona hemma om jag hittar det.

Jörgen Hagö
    Deltagare

Jag har gjort både och på Bertonen och spider -92 – o jag har ett par bakok liggande sedan sist – Nyrenoverade guldfärgade vill jag minnas – de är dina för 1300:- paret

Jörgen Limhamn

Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92

Inlägg av Jörgen Hagö på 2015-06-30 13:57

Jag har gjort både och på Bertonen och spider -92 – o jag har ett par bakok liggande sedan sist – Nyrenoverade guldfärgade vill jag minnas – de är dina för 1300:- paret

Jörgen Limhamn

Ok tack, återkommer när jag ser hur läget är med befintliga!

Inlägg av Martin Sipek på 2015-06-30 12:55

Bra fråga, vill minnas att det var vasastan, en liten firma som bara renoverar bromsar, I en källarlokal. Du får googla. Ska kolla bland kvittona hemma om jag hittar det.

Det fanns några duktiga människor på Tomtebogatan i Vasastan, möjligen hette dom Bil- och industribroms. Kostade för ganska många år sedan 500 pix att få ett frambromsok till en Mazda i nyskick. Ett bolag med samma namn – om det nu är rätt – finns i Bromma

Biten sedan länge - medlem först 2009

Martin Sipek
    Deltagare

Så hette de, tack!

Toppen, det var dom första jag googlade fram till slut också! Liten värld den där bromsvärlden.

Skicka  inte för mycket jobb till den firman. 🙂

Skickade dit mina bromsar i förrgår för fix. Och jag har bråttom… 😉
    Inte Alfabromsar utan till en gammal mc jag håller på att fixa till.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.