Då har jag fått tag på en 2.0 8v TS (tack Jan) som ska ner i Bertonen vad det lider. Den ska först dock genomgå en renovering med bl.a. högre effekt som resultat. Vad jag är ute efter är tips på komponenter för en helrenovering. Planen är dock inte spikad och det första att jag måste få klarhet i är huruvida överladdning är vettigt eller något man ska hålla sig ifrån. Jag har inte hittat så många turbobyggen vilket får mig att tro att det är en idé jag får skrinlägga. Hur som helst, turbo eller inte påverkar naturligtvis valet av övriga komponenter.
Annars har jag läst mig till att Nord-stakar är 1mm längre och höjer kompet. Originalkolvarna sägs tåla rätt mycket och behöver inte bytas vid lätt trimning (tror jag). Kammar är än så länge ett outforskat område, kör man sugmotor får det gärna vara så mycket lyft som möjligt. Tror C&B har några med 12.0 / 10.3 men tips mottages gärna.Sen kommer vi till insprutning och tändning. Här finns ju eftermarknadssystem såsom VEMS, MaxxECU eller liknande. Samma här, tips mottages gärna. Vidare är det tändningen, när, eller om överhuvudtaget ,är det läge att byta ut det?
På det hela taget är det nu ett blankt papper men tänkte göra rätt för att få en snurra som är rolig och tillförlitlig.
/Patrik
Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.