Reparera, sälja som reservdelsbil eller skrota?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Reparera, sälja som reservdelsbil eller skrota?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Har en Alfa Romeo T Spark 156 2001 års modell! Ett riktigt B exemplar. Haft den i två år och under den tiden bytt spännrullar, kamrem, termostat, kylare, vattenpump, bytt olja och oljefilter, startmotor, batteri, hjullager fram, nya bromsar och handbromsvajer samt vanligt underhåll. Den har verkligen kostat mig mer än vad jag gav för den. Nu skulle jag sälja den i veckan som kommer eftersom jag har behov av en annan typ av bil. 

Vad händer då? Jo den rasade liksom ihop under körning och började låta utav bara sjutton från höger bak. Stannar och känner en stark bränd lukt. Kan inte se riktigt vad som var fel utan trodde att det hamnat någon sten i som skrapade eller nåt. Tog mig hem (1 km). Hissade upp bilen och ser att fjädertallriken är sönderrostad och har ramlat ner och skrapat upp däcket så att corden är framme. Nä jag kan inget men efter lite googlande kunde jag konstatera att detta var felet. Så nu står jag med en bil som varken går framåt eller bakåt. Om jag ska laga den, dvs byta hela stötdämparen eller till och med hela fjädrings”grejen” så rullar pengarna och med tanke på allt jag redan kostat på så blir det ju en reparation som inte i slutändan kommer att betala sig för det går väl inte att bara byta själva tallriken och i såfall hur gör man det? Verkar svårt eftersom man behöver en fjäderspännare.

Jag är bara användare och har ingen jag kan fråga som kan/vet, Så vad anser ni? Är det värt att laga och sälja? Eller går det att sälja den som reservdelsbil med tanke på allt som är bytt redan och är relativt nytt? Eller ska jag släppa allt och försöka få den till skroten? Jag är förtvivlad och känner mig helt hjälplös just nu. 

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Trist, men det låter ju som att det är den sista åldrade delen att byta på bilen, sen är den som ny. Förstår ditt dilemma och förtvivlan men jag skulle byta dämparna. Nu vet du ju iaf vad som är friskt på bilen. 

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Thomas Sjölin
    Deltagare

Fjäderben och stötdämpare är integrerade så man byter hela det. Är fjädern frisk kan man fortsätta använda den. Däremot bör man nog byta båda två och inte bara den ena, bilen kan börja uppföra sig väldigt konstigt annars. Dock blir det en rejäl slant om man inte har någon som kan göra jobbet gratis.

Annars är det nog som Henrik säger, mycket av det som brukar haverera verkar du ha bytt. Är bilen i fint skick och relativt rostfri kan den gå flera år till men det är omöjligt bedöma utan att ha sett bilen.

Robert Hultman
    Deltagare

Vilket elände. Men jag sällar mig till de som tror att du bytt det som behöver bytas nu. Laga och kör vidare. Du kan inte få bättre bil för 5000:- 

Spännrullar, kamrem och vattenpump är dyra att byta men det är trots allt “vanligt underhåll” liksom byte av olja och oljefilter och bromsbelägg. Att byta batteri kvalar nog också in i den kategorin. Det är kostnader som hade drabbat dig oavsett vilken äldre bil du hade kört. En ny begagnad bil kan innebära att du åker på att göra alla dessa serviceåtgärder igen. (Men du kollar förstås att en stor service är gjord nyligen innan du köper nästa bil). 

“Stötdämpartornen” kostar dryga 1000-lappen styck på Skruvat.se och enligt deras webbsajt kostar dämparen+jobbet att byta dem 3077:- på verkstad (oklart dock om det avser en eller två stötdämpartorn. De säljs två och två vilket skulle tala för att det gäller båda. Sen vill de ju sälja vilket talar för att det gäller ett.

https://www.skruvat.se/Stotdampare-…Amnl8P8HAQ

De har en webbtjänst där du kan få pris på delar och jobb från några verkstäder.

(Jag har en 147 2.0 TS av samma årsmodell som din 156. De har mycket gemensamt 147:orna och 156:orna. Det jag råkat ut för som saknades på din lista över bytt och nytt är drivknutar. Jag har haft ett drivknutshaveri och inser att det är dags att byta drivknut på andra sidan nu. De är billiga i inköp men bytet blev dyrt på den verkstad jag anlitade. I växelspaksförar-arrangemanget (manuellt växlad) finns en plastskiva med spår i som blev utsliten i min bil. Den sitter illa till så det blev många verkstadstimmar för att byta den.  Men det är jag den enda jag hört talas om som råkat ut för.) 

Stockholm

Besar Jashanica
    Deltagare

Fjäderben kan man hitta billigt på ebay, fanns en tråd på alfapower om detta för ett tag sen.

Eventuellt har jag en i garaget, vet att det är till 156’a men vet inte om det är höger/vänster/sedan/sw osv…du kan få den om du kan hämta i Malmö/Lund.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Jag förstår era tankegångar men att byta fjäderben för min del går inte. Jag måste ju lämna in den på verkstad och det blir ett otroligt dyrt “kalas”. Bör kanske inse när det är dags att ge upp. Bilen är ju inte rostfri men ändå i gott skick tycker jag då. Lite rost, men inga hål på en balk under (bra att veta från besiktningen). Rost i plåtskarv nedanför passagerardörr samt ett lacksläpp runt ett handtag. 

Jag skulle gladeligt sälja den som reservdelsbil till en entusiast men har varken kunskap eller möjlighet. Så är någon här intresserad så hör av er. Jag vill inte ha mer bekymmer. Den står i Söderhamn och går ej att köra.

Alternativt är väl att skruva loss allt som är bytt och sälja styckvis och baxa iväg vraket till skroten men men…. har ju inte kunskap och det intresset ;(

Skickar gärna bilder om någon är intresserad

Besar Jashanica
    Deltagare

Inte många du når ut till här, lägg in i annonsdelen här och på alfapower.

Och på facebook:

https://www.facebook.com/groups/480093032093407/

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.