Resultat och Racerapporter från Gelleråsen 14/5
Published by Stefan Atterhall on
› Forum › Bankörning › Resultat och Racerapporter från Gelleråsen 14/5
- Detta ämne har 20 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 12 juni, 2016 kl. 21:58 av
Stefan Atterhall.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2016 kl. 16:39 #42690
Snö, regn och upptorkande – Gelleråsen bjöd på dramatik och härlig racing!
Vi fyller på med racerapporter, filmer, bilder och kommentarer här. Vi börjar med en nyuppdaterad resultat-tabell och alla varvtider.
Tabellen här på .org
Resultatlistor och varvtider
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 156 Sportwagon 2.5 V6 -02
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7815 maj, 2016 kl. 18:16 #42691Racerapport från nummer4 i klass III
Efter en höst och vinter av velande om det skulle bli nån tävlingskörning eller ej så lyckades jag ta mig samman och renovera motorn, anmäla mig till Gelleråsen och faktiskt komma iväg till Karlskoga.
Väderprognosen stämde ganska väl – det blev 4 grader varmt och regnet var av förväntad intensitet. Extra krydda var lite snö på morgonen.
Nya motorn var inkörd en halvtimme på tomgång hemma på uppfarten så även om det var nödvändigt av väderskäl så jag hade ändå bestämt mig för att ta det lugnt på första träningen. Det blev några varv i banvisningstempo men motorn funkade och så även den superhemliga chassimodden (återmontage av bakre krängare).
Till träning 2 var det dags att gasa lite mer och det fungerade bra trots det var mycket trafik och det blev tillfälle att öva lite omkörning också. Två snurrningar till trots var jag mycket nöjd med passet.
Efter passet fick jag en förtjänad varning från vår nye och excellente Tävlingledare Joakim Knutsson eftersom jag gjort en omkörning under gulflagg (trodde jag skulle hinna om innan flaggan = DUMT).Nåväl, till kvalet var banan i princip torr och isfri så det gick att köra på ganska bra. 8:e tid totalt och tvåa i klass III efter Sune.
Starten i Race 1 var nog den segaste jag kan komma ihåg att jag gjort. Tar innerspåret mot Tröset och befinner mig i en veritabel bilkö och blir passerad av flera bilar på yttern. Tänker att nu får det vara nog med defensiven och lyckas ta tillbaka åtminstone tre positioner i inbromsningen upp mot Ejes. Ser Sune lååångt framför mig och bestämmer mig för att hinna ikapp men jag tappar istället konstant.
Bakifrån smyger Ola sig närmare men trots att han kör klass II tycker jag att han inte ska ikapp. Men ikapp kommer han och det blir några några skojiga dueller innan han definitivt bromsar sig förbi efter rakan. Till slut nia i mål och tvåa i klass III. Jag är nöjd med allt utom varvtiden, bana är ju torr nu även om den är väldigt kall.
Race 2 startar bättre, jag får rygg på Sune och bestämmer mig för att den här gången ska han inte försvinna i fjärran. Lyckas med taktiken tills det är dags att bli omkörd av Misha (som startade sist efter stora motorproblem tidigare på dagen) och att köra om en haltande Jens. Tappar vid båda tillfällena och det känns kört att köra ikapp och utmana. Försöker ändå hålla tempot eftersom även Sune kan göra misstag (faktiskt!). Misstaget kommer dock först på sista varvet i samband med varvning och även om jag är ikapp så har jag chans att utmana. Sjua totalt och igen tvåa i klass III.
Summeringen blir att det har varit ytterligare en fantastisk bandag med Club Alfa Romeo Svezia, trots kylan och vätan.Banmötesgruppen lyckades hantera programmet SUPERPROFFSIGT trots att många hade problem med att hålla sig på asfalten och det nya funktionärsteamet i Challenge, tävlingledare Jocke, domare Björn Ek, tekniker Mattias Arvidsson och tidtagare Aris, kändes som om de aldrig gjort annat. Fy f-n vad ni var bra!
15 maj, 2016 kl. 20:30 #42692Helvete! Fantastiskt och Grattis till Sune vars bil höll hela “vägen”. Äntligen!
Nu är han tillbaka på allvar. Kul! Något att jaga i svängarna för de andra.
15 maj, 2016 kl. 21:55 #42693Racerapport Tävlingsledning
Efter ett fatalt misslyckande att få ihop ekonomi och WAF (Wife Approval Factor) på ett banbilsbygge, samt i ett tappert försök att få kontinuitet i tävlingsledningen rekryterades jag tvångsmässigt, men inte motvilligt, av en handfull icke namngivna vänner till oss alla.
Efter att ha tröskat igenom alla tillämpliga reglementen och upparbetat cirka 40 mantimmar i diskussioner kände jag mig redo och trygg i min nya roll, redo att möta verkligheten med mellan 20 och 30 mer eller mindre galna människor som i bästa fall skulle lyssna på mina inledande ord på förarmötet. Med en lätt nervositet i kroppen klädde jag på mig på morgonen, utan att riktigt veta vad dagen skulle innebära…
Efter att ha blivit hintad om att jag borde låta bli att tacka ja till att tävlingsleda även norrmännen i min debut, kunde jag inte annat än att tacka ja när de visade sig sakna Løpesleder. Vad är väl ytterligare ett par galningar som pratar lite lustigt?
Med avklarat förarmöte, där de flesta både lyssnade och nickade instämmande till dess jag slutade prata hade nervositeten släppt en smula. Vad är det att vara nervös för? Det där var ju ingenting. Nu kör vi!
Med en blöt bana med en veritabel sjö i innerkant av Eijes släpptes så Challenge ut på sin första tidsträning för säsongen. Det var uppenbart halt och lite ringrostigt, men samtliga förare verkade ha skoj, och våra nya förare skötte sig väl. Träning två fortlöpte även den utan något större att anmärka på. Domare Björn fick sköta debriefing av Challenge, då jag stod fast med Corsa Italianas träning #1 vid tidpunkten. Jag vill passa på att be om ursäkt för att inte lämna utfarten öppen under hela träningen, jag tar med mig den erfarenheten. =)
Efter en välbehövlig lunch var det dags för kval, och alla var hungriga att sätta bra tider. Ett par avåkningar samt en incident mellan #58 Benny Steen och #59 Sune Svensson krävde lite uppmärksamhet efter kvalet, men i övrigt ett väl genomfört kval.
Race #1 (bedömt wet, 8 varv) startade utan större dramatik, bortsett #13 Micha Grönvalls som inte kom längre än till depåutfarten med motorstrul. Två varv av gulflagg vid huvudposten innan denna lyftes. I övrigt ingenting att nämna.
Race #2 (bedömt torrt, 10 varv) startade även det utan större dramatik. Ingenting av större vikt rapporterades in, målflaggen föll och efter att Corsa Italiana också hade kört sitt andra race avvecklade jag mig från huvudposten. Kall, trött och vindpinad, men väldigt väldigt nöjd med dagen. När prisutdelningen var klar kunde jag bara konstatera att det här var ju ungefär 100 gånger roligare än jag kunnat drömma om!
Som avslutning vill jag passa på att redogöra för de varningar och bestraffningar som delades ut under lördagen. Syftet med detta är att ge er alla insyn i de domslut vi tog samt en möjlighet att följa upp under säsongen om upprepade förseelser begås. En transparens i tävlingsledningens arbete kan man säga.
Varningar:
#22 Kenneth Stefansson – Överträdelse av Depåutfartslinje (Tidsträning I)
#88 Ola Magnusson – Vände på Escape route (Tidsträning I)
#68 Jonas Klang – Backning i depå samt inte respektera röd utfartssignal (Tidsträning I)
#4 Dan-Erik Hansson – Omkörning under gulflagg (Tidsträning II)Bestraffningar:
#58 Benny Steen – Samtliga kvaltider strukna (Kval)
Orsaken till bestraffningen var en incident där #58 och #59 sammanstötte i utgången av depåkurvan.
Grunden till beslutet var samtal med båda förare, domare samt biträdande domare placerad med god översyn över området på banan där incidenten skedde. Detta sammanvägt med ytterligare två förseelser från #58 under kvalet.Det var oerhört glädjande att vi fick två rena race utan incidenter och behov av tävlingsledningens aktiva efterarbete.
Ett enormt stort tack för förtroendet och på återseende på Kinnekulle för Race 5 & 6! (I Norge har Jon Even lovat att återgälda tjänsten med att tillhandahålla tävlingsledning.)
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
15 maj, 2016 kl. 22:35 #42694Inlägg av Joakim Knutsson på 2016-05-15 21:55
Racerapport Tävlingsledning
Ett enormt stort tack för förtroendet och på återseende på Kinnekulle för Race 5 & 6! (I Norge har Jon Even lovat att återgälda tjänsten med att tillhandahålla tävlingsledning.)
/Jocke
Välkommen återigen som tävlingsledare och hatten av till en alldeles utomordentligt bra genomförd tävling! Sköttes med bravur, hoppas bara jag själv snart också är med och får stöka lite i klass II, men det är en annan historia…
16 maj, 2016 kl. 18:14 #42695Racerapport från #71 Abarth 500, klass II
Träningar
Som framgått så var det en kall (3-8 grader) och regnig dag. Trots detta provade jag att köra mina helt nya hårda däck på första träningspasset vilket gav väldigt dåligt grepp på i princip alla sätt.Till träning två skiftade jag därför till mina två år gamla
och begagnade mjuka däck och märkte direkt en otrolig skillnad i grepp. Kapade
därför tiden ca 5,5 sekunder jämfört med första träningen trots att det var
blötare på banan. Hade totalt näst bästa tid efter träningen och hoppades
därför att det skulle fortsätta vara blött under resten av dagen.
Under det relativt långa uppehållet innan kvalet upphörde
dock regnet helt och det började torka upp. Funderade på ifall jag skulle lägga
på de hårda däcken igen men beslöt mig ändå för att behålla de mjuka däcken till
kvalet.Kval
Jag var först ut för att försöka få fria varv samt med tanke
på att det kunde börja ösregna när som helst, vilket det sedan dock inte
gjorde. När jag kom runt till startrakan efter första varvet så såg jag dock de
sista bilarna svänga i Trösen så jag insåg att det skulle bli svårt att få fritt
framåt. Tog mig igenom lite trafik och satte något ok varv innan det blev mycket
trafik igen, tänkte åka in i depå för att kolla däcktryck men insåg att jag inte
skulle hinna få något fler kvalvarv isåfall. Fortsatte därför och försökte
hitta fritt varv vilket jag gjorde och hade förmodligen ett bättre varv på gång
när jag ut på startrakan hann ifatt Pierre, som höll undan fint, samtidigt som
jag såg Bennys bil stå snett vid sidan av banan strax innan mållinjen. Fick
därför släppa av på farten innan mållinjen för att inte riskera något. Min bästa
tid vad 1.21.26 vilket gav andra kvaltid i klass II, 0,5 sekunder efter Stefan
i sin 147 GTA och femte tid totalt.
Race 1
Efter mycket funderingar valde jag att behålla min mjuka
däck till racet fast det torkat upp en del. Prognosen sa dock att det skulle
komma mer regn under eftermiddagen, vilket jag hoppades på. Det kom också lite
försiktigt regn i omgångar en stund innan lineup vilket såg hoppfullt ut. Stefan
som såg ut att vara min främsta konkurrent för dagen hade lagt på nya hårda
däck. Gissade att han möjligen skulle ha svårt att snabbt få upp temperaturen i
däcken och jag antar att så var fallet eftersom han snurrade två gånger på
formationsvarvet. Detta syns på ombordfilmen (sorry Stefan) och visar hur
knepiga förhållanden det var även om det ser rätt torrt ut. Vid starten insåg
jag därför att min chans var i början när jag förmodligen skulle ha bättre
grepp. Lyckades också passera Stefan i första kurvan och jag såg i backspegeln
att ett par andra bilar också kom mellan oss. Försökte sedan hålla så bra fart
som möjligt men mot slutet av loppet börjar mina däck gå varma och jag tappar
grepp och fart. I backspegeln ser jag dock Stefan närma sig med stormsteg. Lyckas
trots detta hålla mig före och tar målflaggan som segrare i klass II med en
billängds marginal.Länk till ombordfilm: Race 1
Race 2
Återigen funderade jag på däckstrategin men beslutade mig
för att behålla mina mjuka däck även under race 2 fast det inte regnade. Jag
visste också från första racet att jag skulle ha bättre grepp från början tack
vare den låga temperaturen. Därför var min strategi att återigen försöka köra om
Stefan under första varvet. Eftersom vi har omvänd startordning för de sex
första från race 1 stod Stefan i pole och jag snett bakom. Omedelbart bakom oss
hade vi fyra snabbare klass 1-bilar vilket innebar att det kunde bli trångt in
i första kurvan. Bestämde mig för att försöka hålla mig nära Stefan och hoppas
få en lucka för att smita förbi. Det lyckades dock inte men vid första inbromsningen
till Ejes kunde jag bromsa senare och ta mig förbi på insidan. Det kom även
andra bilar mellan oss så jag fick en liten lucka. Senare i racet har dock Stefan fått upp farten och passerar mig enkelt på startrakan. Jag lyckas dock
behålla kontakten och när Stefan sedan missar inbromsningen vid Ejes, tvingas
han ta escape road och jag passerar och får återigen en lucka. Med endast ett
par varv kvar känner jag att däcken börjar ge upp eftersom det fortfarande inte
regnat och det är väldigt torrt på banan. Framåt ser jag att jag har en del
varvningar och bakåt ser jag Stefan närma sig otroligt snabbt. På sista varvet hann
jag bli stressad och frustrerad när jag inte hittar någon snabb väg förbi vid
en varvning i Esset och i Ejes är Stefan sedan ikapp. Lyckas dock hålla honom
bakom under resten av varvet och tar målflaggan i dagens andra race som segrare
i klass II, även denna gång med en billängds marginal.Länk till ombordfilm: Race 2
Tack för två riktigt roliga race Stefan!Stort tack även till hela arrangörsteamet och vår nya
tävlingsledare som genomförde denna blöta och ruggiga dag på ett riktigt bra sätt!16 maj, 2016 kl. 18:22 #42696Länk till filmklipp med start och första varvet av Race 2: Läktarfilm
16 maj, 2016 kl. 19:13 #42697Även om det regnar, stormar, snöar på morgonen, blåser snåblåst, solen saknas, man sovit dåligt, så blir det ändå ALLTID superbra när kl blir 9!
Marcus
16 maj, 2016 kl. 20:24 #42698Väldigt kul och bra filmer Mats. Tack för dom!
Stressande bara att titta! “Sir Atterhall” verkar ha fått riktigt bra fart på bilen nu. Se upp!
16 maj, 2016 kl. 21:51 #42699Då ska jag försöka mig på en reserapport från #63 i det eminenta Scuderia V.A.N Corse.
Optimist som jag är så stannade jag bussen när jag just rullat hemifrån, backade och slängde tillbaka snowboardjackan i hallen och tog den svalare skaljackan istället. Det var ju för tusan 20gr kl 9.00 på fredag morgon. Strålande sol hela vägen till Arboga då det mulnade på. Väl framme på åsen etablerade vi depåplats och upp med tälten sedan vidare till Gastro med flertalet att tokstollarna. Sen var det efterfest på våran balkong.
Som ni förstår så blev jag lika chockad som alla andra när jag drog bort gardinen på morgonen. Snö!!! Nämenvaff…och jag som bara har hårda däck med mig. Min första tanke var att jag skiter i det här, packar och åker hem och slår på bastun istället. Seg morgon, inget humör. Ger mig ut på banvisningen och blir ännu mera moloken. Första träning. Halt som tvål. Nästan ingen idé att vare sig gasa eller bromsa. Andra träning. Mina däck är lika hala som innan. En aningen lättare att inte få sladd i första böjen, kvarnen eller vad den heter.
Kval:
Ja det gick väl som Bambi på hal is. Mitt humör var i botten och jag kunde knappt styra i kurvorna så jag fick starta låångt bak.
Bakom rookien Tåbäck t.o.m!!! Vilken förnedring haha.
Race 1:
Jag brukar vara startsnabb men den här gången gick det inget vidare. Ny koppling som jag inte är van vid så det spann hejdlöst på ettan, varpå jag missade nästa växel och kom efter. Sune och Danne låg långt före. Hur de andra kl lll bilarna låg minns jag inte men jag verkade få lite temp i däcken iaf och den nya däcksbrädden kändes riktigt bra trots dålig däckvärme och gick i mål som P3.
Race 2:
Den här gången gick starten bättre och jag låg bakom Ola i kl ll efter första böjen, (Ejes va?) som låg bakom Danne som jagade Sune. Nu jäklar tar jag rygg och försöker klämma mig förbi Ola. Jag var Ola i häcken och jagade tills en kl l bil skulle förbi och störde tempot så jag halkade efter och sen var det kört att jaga ikapp. De var tomt bakom så långt jag kunde se så jag kunde lugnt puffa vidare och säkra en pallplats till som P3.
Trots det kalla vädret och mitt usla körhumör så vaknade det till liv under racen och jag hade galet kul trots att tårna var som isbitar. När man väl står på gridden så är allt slit och elände i garaget och det eländiga vädrets inverkan som bortblåst.
Jag försöker ha den insikten med mig hela tiden för det här är det roligaste som finns. Det enda jag saknar när det är dåligt väder är depåhänget, att strosa runt och snacka med alla härliga människor.
Tack för den här helgen och stort tack till alla som gör det här möjligt.
Vi ses på Rudskogen
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
16 maj, 2016 kl. 22:20 #42700Inlägg av Biörn Bladh på 2016-05-16 20:24
Väldigt kul och bra filmer Mats. Tack för dom!
Stressande bara att titta! “Sir Atterhall” verkar ha fått riktigt bra fart på bilen nu. Se upp!
Tack Björn, kul att det uppskattas!
Mr Atterhall a.k.a Bernie har absolut fått upp farten så det kommer bli väldigt svårt att hålla honom bakom i år.
17 maj, 2016 kl. 20:36 #42701Ha ha! Ingen fara. Ser ut som “Sir” blivit av med körkortet…??
17 maj, 2016 kl. 22:19 #42702
Efter att ha tillbringat hela veckan i
Tyskland vart det lite stressigt att få ihop allt under fredagen. Bestämde mig
efter att ha tittat på väderprognosen för att boka en depåbox för att överleva
kylan och regnet, har inte införskaffat något tält än. Åt middag med familjen
innan jag lite senare än planerat gav mig av mot Åsen. Anlände med lite
dagsljus kvar och lastade av nya bilen i depåboxen. Började kännas lite pirrigt
eftersom jag hittills bara provat bilen när jag körde upp den på släpet. Hade
planerat en shakedowndag på Mantorp 3/5 men det satte jobbet stopp för.
Tillbringade kvällen i stugan med glada återseenden av goa racingvänner.
När vi vaknade på morgonen låg det snö på
både bilar och gräsmattor. Plötsligt kändes depåboxbeslutet riktigt bra, och
billigt J
För säkerhets skulle påminde Mats Forssén
mig om hans första Challengetävling i sin Abarth där han snurrade av i Ejes
direkt på första varvet på första träningen. Bestämde mig därför för att ge mig
ut på banvisningen för att i alla fall lära mig alla spakar och knappar och
skrubba av de nya däcken. Hade för tillfället valt mina soft/supersoft som är
tänkta för regn. När banvisningen var
klar och det var dags för första träningen insåg jag att bilen behövde tankas,
vilket tillsammans med lite misskommunikation med tävlingsledningen gjorde att
jag missade hela passet. Tog det rejält lugnt även på andra träningen och
började känna lite mer på bilen. Bromsarna har massor med servo så skillnaden
mot min servolösa 75:a var enorm. Detta i kombination med en bil som gärna
vänder rumpan först om man är lite för hård på bromsarna gör att det kanske tar
en stund att vänja sig och att lära sig utnyttja allt som finns tillgängligt.
Till kvalet hade självförtroendet växt
och jag vågade pressa bilen än mer. Det blöta väglaget gjorde att jag, trots
viss försiktighet, kunde plocka 10:e kvaltid av 21 startande. Kände mig
fantastiskt nöjd. Till kvalet hade idealspåret torkat upp så mina
soft/supersoft överhettade efter 6-7 varv. Efter kvalet spanades det frenetiskt
på himlen och bestämde mig till slut för att byta däck till mina hårda
Kumhosar. Det var i det läget helt oanvända vilket skulle visa sig bjuda på en
hel del överraskningar till första racet.
På formationsvarvet till race svängde jag
avslappnat in i Ejes och plötsligt for bakändan ut och tre, fyr retursladdar
senare hade jag till slut fått ordning på bilen. Försökte skrubba och värma
däcken genom slalomkörning men i varenda sväng kom bakändan ut och hotade med
en piruett. Med tokigt hög puls och rejält stukat självförtroende lyckades jag
till slut ta mig till startruta 10 på griden. Missade helt starten efter att ha
börjat fundera kring hur lampstartproceduren egentligen gick till. Sladdade
runt i promenadtempo i 2,3 varv innan fästet började komma. Blev omkörd av de
flesta kändes det som men hamnade tillslut i en egen zon med luckor både framåt
och bakåt vilket gjorde att jag kunde fokusera på mig själv och min bil. Kom,
för mig själv överraskande, i mål som 5:a i klass II men hade tappat ner till
15:e totalt i fältet. Hade blivit rejält frånåkt av Sune och Danne som jag
emellanåt kunde matcha i klass III. Åkte, med svansen mellan benen, och
parkerade i garaget och funderade mest över vad jag hade gett mig in på.
Till race 2 upplevde jag att det hade
torkat upp ännu lite mer och däcken kändes oceaner bättre ut på
formationsvarvet. Satte starten mycket bättre men missade sedan växeln mellan
2:n och 3:an. Blev rusningstrafik ner mot Ejes men hade innerspår och kunde
plocka någon bil. Kom igång mycket bättre och kunde efter hand plocka en och
annan bil klass III. Fick hyffsat häng på Ronny som låg framför mig i klass II.
Han hade en lucka på 2-3 sekunder som jag frenetiskt försökte krympa, men modet
räckte bara till att bibehålla den. Började känna hur trevligt bilen sköt iväg
ut ur sväng J Bakändan
kom ut ett par gånger, framförallt i hårnålen, men det redde jag ut. Bakändan
verkar ha en tendens till att släppa ut i första delen av sväng innan man gått
på gas igen så jag behöver nog jobba en hel del med att anpassa spårval efter
de nya förutsättningarna. Insåg också att det verkar funka att med gasen dra
bilen in från en understyrning, bara modet finns där. Tog mig i mål som 5:a i
klassen igen, nu bara drygt 3 sekunder efter Ronny, men hade kört upp mig till
en 11:e totalt. Parkerade i garaget med ett av de största leenden jag haft på
länge!
Rullade mycket glad hemåt och det känns
som min nya Abarth 500 kommer skänka många glada stunder på banan i Challenge.
Tyvärr ser det ut som att jag missar Rudskogen så jag får redan nu börja ladda
för dubbelhelgen på Kullen.
You need to be fast to look smart
24 maj, 2016 kl. 00:06 #42703Racerapport #40
Dags att även för nummer 40 att skriva sin första rapport, någonsin.
Blev inte så mycket race när man harvar runt i tempo som bättre passat på väg till kiosken för att köpa glass men det blev några dueller i början av race 1 och race 2 innan jag fick avstånd både framåt men också bakåt. Blev mest ”ensamsegling” under racen.
På morgonen ville inte bilen starta, tjurig och vresig som en donna innan hon fått sitt kaffe eller blir nekad nya skor. Här visar sig deltagarna i denna eminenta klubb och serie från sin bästa sida, Bjurman kommer springande och tipsar, Micha som på förarmöte trots egna bekymmer säger rätt ut att det bara är att säga till så får du hjälp, stort av er! Stort är bara förnamnet och det visar på den trevliga stämningen vi har, TACK!
Det som slår mig mest under helgen är att jag kände mig helt lugn, ingen nervositet överhuvudtaget, inte ens efter mina snurrningar, vid starten för att missa den eller för trafiken in i första kurvan, bara försöka vara vaksam var övriga bilar befanns sig och hålla undan för snabbare förare.
Förarträning behövs verkligen, kört alldeles för lite senaste åren (endast dubbelmötet på Kinnekulle både -14 och -15) och med lite mer körning ska det f-n gå snabbare, se upp! JTräning 1
Kallt, blött och halt, ojojoj. Låste upp bakhjulen så snart jag ens tänkte på pedalen i mitten och det fick sitt crescendo precis efter det lilla krönet innan Ejes och jag for i en skön, tyst och ganska trivsam snurrning in över gräset mot apex och över curbsen i Ejes, några snälla förare stod vackert och väntade på att jag skulle komma igång igen. Kan inte ens säga att jag var sargad av det utan puttrade verkligen runt för att försöka hitta grepp och mina egna gränser i kylan och blötan, har aldrig tidigare försökt stå på i varken blöta eller kyla så det var mycket nytt, inte bara alla ”Fantomer” i andra bilar att ha koll på.Träning 2
Släpper direkt vid gaspådrag i första kurvan och jag snurrar igen in mot gräset på insidan och motorn stannar, kommer igång och kommer ihåg att jag tänkte ”måste komma loss”, märkte det var lite mjukt men det gick bra att komma upp igen och resten av passet gick bra mycket bättre än första träningen även om det fortfarande är förnedrande tider, herregud vad långsamt det går, vad gör jag här egentligen? Förutom tiderna är jag ändå vid gott mod och reflekterar inte mer över snurrningar eller att det är halt, försöker bara bekanta mig med alla dessa nya upplevelser, blött/halt/kallt/Challenge. Jag bara ler i hjälmenKval
Inte mycket att säga, det är torrare spår nu och jag känner att jag kommer igång lite mer och inser att jag kan stå på. Kommer jag ihåg rätt började jag nu testa använda 2:an i vissa kurvor, tidigare under dagen spann jag bara med 2:ans växel och gick på 3:an i kurvorna….det går inte snabbt då! Får ruta långt bak och ja, vad ska man göra.Race 1
Ska starta bakom Micha som haft problem och det slår mig att jag aldrig testat göra en start, oj. Men vad kan hända? Lamporna släcks och Micha blir stående, får snabbt styra undan och ser Ekman som jag hade strax framför/innanför dra ifrån, kommer ikapp och förbi honom på rakan och viker in framför honom in i första där jag ”fått” spåret. Då jag fortsatt är lite för försiktig drar övriga ifrån samtidigt som jag stundtals ligger på fel växlar och under följande varv byggs det även upp ett avstånd bakåt ända till det är dags att bli varvad av pallen i Klass I. Tror jag lyckas hålla undan ok då jag en tid sett dem komma bakifrån. Resten av racet är inget race utan kör bara vidare, har märkbart svårt att hålla tempo när jag kör själv, träning, träning, träning och lite mer träning!Race 2
Klipper starten någorlunda men med lite hjulspinn så jag kommer inte iväg perfekt, tar på Klang i sin Abarth och går ut för att komma upp på insidan, då får den lilla vita upp farten (säkert efter “Klangen” hittat rätt växel) och sedan drar han ifrån in mot första böj när vi passerar några med problem och igen är jag lite för försiktig så i utgången av kurvan har avståndet växt ytterligare. Under de närmaste varven har jag en liten geting i form av en gul/svart Fiat i backspegeln som hela tiden närmar sig i inbromsningen mot första, har fått mer förtroende för greppet och farten och använder nu oftare 2:ans växel och efter varje böj skjuter det på bra och jag får lite avstånd igen. Inser att jag kan bromsa senare och hårdare och börjar köra bättre nu. Till slut har jag fått avstånd bakåt till den duellen. Hermansson tar mig på rakan och i inbromsningen in i första, får efter det snabbt ett bra avstånd, jag biter ihop och försöker släppa mer på tyglarna, både i skallen och bilen och man kan se på varvtiderna att det funkade, inte bra nog men den sista tredjedelen av racet knappar jag in, kul!Filmerna verkar skita sig, kan inte lägga upp hela ej editerade filmer som tar 19 minuter innan lamporna slocknar, GoPro Studio vill inte vara med och leka!
Tack som f-n till alla för en kul debut för mig och speciellt tack till Henrik och Robin som inte gav sig utan bestämde sig för att jag skulle med!!! Tack grabbar!Betyget till helgen blir tiderna till trots enligt bild, ”dubbeltumme” upp!
Ses f-n på Rudskogen!
27 maj, 2016 kl. 16:41 #42704Hej er underbare tekniker här AKa Mattias Spirit
jag kom ju upp dagen före och åt lite middag med de deltagare som kom dit. mycket gemytligt, trots ett rätt tråkigt väder ute.
Camperade ihop med sune och ola i en kall stuga. men efter festen hos robin o henrik var gemytlig.
dagen började kall med lite snö. och en allmän oreda.
kom igång med besiktningarna lite sent. och det tog sin tid då de flesta deltagare inte förfyllt i ett tekniskt besiktningsschema.
Detta skall göras före varje tävlingsdag.
sedan vill jag be dessa förare att skicka in sin klassningskalkyl annars blir det svårt för mig att tillåta deras start på rudskogen..
bil # 83
bil# 12
bil#98
bil #59
Bil # 72
Bil # 69
Och bil # 89
jag vill helst ha in dessa klassningskalkyler snarast
tack för en i övrigt kalas bra dag. och skön racing.
//Mattias
//Spirran
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.