Resultat och racerapporter från Kinnekulle Ring 20-21/8

Published by Robin Nyquist on

Forum Bankörning Resultat och racerapporter från Kinnekulle Ring 20-21/8

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Robin Nyquist
    Moderator

Ja, då jag har tagit ett år från körningen så är jag ändå på plats och försöker hjälpa till så gott det går. Så jag tänkte komma med en “funkis-rapport” light.

Jag stod och var den som flaggade igång racen, både den rullande och den stillastående starten. Rätt mäktigt att se alla bilar komma rullandes.

Försökte dra flaggan vid den rullande så att sista bil hunnit ut genom sista sväng men samtidigt så att polebilen inte kommit för långt upp på rakan.

Riktigt kul att då och då titta på istället för att köra för man inser hur tight och bra körning som “vi” Challengeförare bjuder på. Tycker vi håller en grym nivå rent allmänt hela tävlingshelgen igenom.

Vi ses på Mantorp den 17e september och maj -17 ses vi på gridden dessutom 

Racerapport från Kinnekulle 2.

Jag vann! …nästan.

Så var det dags för dubbelhelg på Kinnekulle. Det skulle köras räserbil, tittas på fina Puts-träff  Alfor , och ätas för sista gången (?) på
      Carinas Kök & Bar i Hällekis.
      Lördagen var dedikerad till taxi-körning, träning med praktiska prov inför den kommande rullande-starten i race 1 på söndagen. 

Återigen kan man konstatera att taxi-körning är ett mycket uppskattat inslag i 
      vår verksamhet, kön för att åka med var lång hela tiden, och glada leenden på medåkarna när passen var avslutade. 
      Kanske behövs det till nästa år klargöras vad som ska gälla beträffande licenser för de medåkande, en del blev uppmanade att lösa engångslicens, andra åkte utan licens? Personligen vet jag inte riktigt vad som gäller.

Lördagsträningen avlöpte för min del utan problem.  Min målsättning inför helgen var att komma under minuten, men det gick inte, 1:00.733 som bäst.

Söndag och racedag. Nu lyckades jag på träningen att ytterligare komma ner i tid, 1:00.177, vilket blev min bästa tid under helgen.  Så nära, men ändå inte under minuten!  Surt 1!  Samtidigt ganska bra, nu har jag en klar målsättning till nästa gång vi kör på Kinnekulle!

Helt plötsligt, efter tre år med samma konfiguration på bilen, säger tävlingsledningen att jag har uppmäts till 99 db! Sätter på extra avgaskrök, lindar in kompressorn i oljeabsorptionmaterial  (tack Niclas Thorell) och kommer då ner till 97 db. Får dock av tävlingsledningen dispens att fullfölja tävlingshelgen (tack Jocke) med notering i vagnboken. (Senare ströks vagnboksnoteringarna för alla berörda.)

Isolering av kompressor

Race1.

Start från tredje position i det rullande startfältet efter Micha och Jens. (Faan vad bra min bil passar för rullande start, fast jag är fortfarande principiellt
      emot rullande start) Micha tog ledningen och höll den under de sex första varven då han fick motorproblem och bröt.
      Jens tog då över ledning och jag kämpade för att hänga med, och helt plötsligt på näst sista varvet kunde jag passera honom i Kvarnen. Jag tog sedan i ”för kung och fosterland” för att hålla honom bakom mig och passerade mållinjen 28 tusendelar framför Jens!
      Yeah!!!
      Min första vinst i Challenge, kramar och gratulationer från “mitt crew” i depån, lyckan var fullständig. …men säg den lycka som varar för evigt.
      Jens påtalade mycket försynt för mig, att jag nog passerade honom under gulflagg… minnesbilden klarnar som en blixt från en klar himmel…det var ju därför jag kunde passera honom så lätt, han hade ju släppt gasen för att det var gulflagg, någon som jag inte tänkte på i min glädje/iver över att kunna köra om Jens!

Nå väl, detta kom att bli en ickefråga, tävlingsledningen strök det sista varvet pga. en felaktig avflaggning och jag slapp att stå till svars för mina felaktiga
      handlingar.

Resultat  Klass1,  Race1: 1:a Jens, 2:a Kenneth och 3:a Fredrik Hanström.

Race2.

Denna gång var det stående start och jag startade från femte startruta. Kommer iväg bra (lite ovanligt för mig) och passerar Stefan Atterhall och Sune innan 
      bron. Mats Forssen tar ledningen före Ronny Andersson och jag ligger bakom. Kan köra om bägge två på startrakan och ligger nu, i för tillfälligt ohotad ledning, eftersom Jens har haft det lite svårt att passera några bilar.
      Vad händer då? Jo, samma tripod/tulip på högra drivaxeln börjar skära igen, exakt samma som hände i andra racet på Kinnekulle 1. Jag börjar att succesivt
      minska belastningen för att chansa på att komma i mål, allt medan Jens allt snabbare närmar sig bakifrån, för att sedan passera mig och jag blir tvungen
      att parkera strax efter Kvarnen. Surt 2!   
      (Ska väl i ärlighetens namn nämna att jag hade nog ändå inte lyckats hålla Jens bakom mig hela racet) 

Resultat  Klass1,  Race2: 1:a Jens, 2:a Fredrik och 3:a Micha (med stora motorproblem).

Trots lite oflyt så tycker jag ändå att det här var en mycket lyckat tävlingshelg, bra väder, trevliga medtävlare och alla andra personer,
      trevlig 
      kväll med god mat och sist, men inte minst en utmärkt tävlingsledning och funktionsstab.

Nu ser vi fram emot finalracen på Mantorp 17/9.
      Förutsättningarna i klass 1 är som följer;

för att jag ska kunna bli klassegrare så måste jag skrapa ihop minst 11 poäng i de två racen, under förutsättning att Jens kammar hem full pott, dvs. 21 poäng. BAD NEWS: Micha är inte längre aspirant på klassegern eftersom hans motor har gett upp för säsongen. 

Vi syns den 17 september på Mantorp Park!
      #22 Kenneth

Min senaste lilla film ”Från succé till fiasko på 8 minuter”

Youtube: Kenneth Stefansson eller klubbens kanal.

# 22 Snart händer det!

Sune Svensson
      Deltagare

Dubbelhelgen blev ju vädermässigt en kalashelg trots vad som hade lovats innan av dom opålitliga vädersiarna . Ja hade det stora nöjet under taxi att skjutsa min kompis Håkan som har en lotus exige eller vad den nu heter en nyare Lotus  i alla fall . Betydligt fortare än vad vad han själv kör med sin leksak vilket kändes bra . Under eftermiddagens träning så putsar ja sen mitt persbästa tid till 102 .2 på 5 år gamla däck . Regnet som hade lovats kom under natten till söndag . För när ja steg upp på morgon i gick ut ur forden som hade varit Mitt hotellrum pga av ett fel med bokningen på falkängen så tittade ja efter bucklor i plåten på forden tror aldrig ja har hört ett sånt slagregn . Söndag under andra träningen så kryper ja ner i tid till 101.988 nu börjar suden att röra på sej       Första race ja vad säger man mer än att ja jagade 147 gta på kullen o kör till mej en klasseger utan några problem                                                                          Andra race lite samma procedur denna gång tar sikte på en 147 gta men känner halvvägs in i racet att nåt är galet med min bil framhjulen lyder mej inte slår av på tempot mer o mer allt för att kunna ta målflagg men sista gången på tvkrönet så brister hjulspindlen o ja får åka gräsmatta . Kunde det inte varit en colin Chapman bil o gått sönder på mållinjen . Men skit samma ja har tagit poäng i alla racen o leder klass o serie vilket bådar gott inför Mantorp 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.