Resultat och Racerapporter från Rudskogen 17/6

Published by Stefan Atterhall on

Forum Bankörning Resultat och Racerapporter från Rudskogen 17/6

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42844
    Stefan Atterhall
    Moderator

      Vilken härlig dag vi fick på Rudskogen! Fullt med ångest vid full inbromsning till Angsten och skymda kurvor som nästan alla nöp till på slutet… Det bjöd upp till fantastisk körning och tät, hård och rättvis racing!

      Här fyller vi på med rapporter, bilder, filmer osv…

      Först ut uppdaterade tabellen här på .org (Observera vilken cool kille det är som leder! )

      I/utanför garaget:
      - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
      - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
      - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
      - Sprint Veloce 1.7 8V -87
      - Alfasud TI 1.7 8V -78

      #42845

      Reportage skickas även till nyheter@alfaromeo.org och högupplösta bilder till redaktor@alfaromeo.org senast 10 juli 

      Tack på förhand!

      #42846
      Sune Svensson
      Deltagare

        Man får väl grattulera Kenneth Stefansson för att för att ha skrapat i hop en bra poängskörd  grattis Sune 

        #42847
        Stefan Atterhall
        Moderator

          Det börjar dyka upp lite filmer!

          Vi samlar dem i vår kanal på Youtube.

          I/utanför garaget:
          - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
          - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
          - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
          - Sprint Veloce 1.7 8V -87
          - Alfasud TI 1.7 8V -78

          #42848

          Takk for besøket!

          Resultater etc ligger her:

           http://www.mylaps.com/en/events/1287208

           

          JE

          #42849
          Dan-Erik Hansson
          Deltagare

            Tränings- och kvalrapport från nummer 4

            Vilken skitdag!
            Långt att köra, varmt i bilen och skräckinjagande bana. Blev åksjuk på första passet trots att det gick så långsamt att bilen rodnade av skam. Själv rodnade jag eftersom (förutom avsaknaden av fart) min fina nyrenoverade motor rykte som ett trimmat ånglok.

            Nåja, åksjukan gav med sig och banan måste ju erkännas vara den bästa jag nånsin kört på. En kombination av de bästa bitarna från Knuts- och Mantorp, fullkomligt lysande. Förbättrade varvtiderna från första passet till kvalet med typ 7 sekunder. Eftersom Sune, som var rysligt snabb, fick teknisk flagg i kvalet (han rykte ännu mer än jag pga överfyllnad av olja) så fann jag till min förvåning att jag var snabbast i klass III-fältet.

            Nåväl, rullande start i race 3 var ju en upplevelse, har aldrig upplevt ett så kompakt fält genom första sväng.Blev omkörd på alla sidor och körde själv om (tror jag iaf). Lyckades bromsa mig förbi några in i Angstkurvan efter långa utförsbacken. Hann precis tänka “tjoho nu blir en stor pokal” när det första jättesläppet kom. Ett par kurvor senare blev det en 360-gradersvändning och sist i fältet hörde jag motorn gå illa. Tog ett varv till och gav upp för dagen. Vilken skitbana, ha sönder min finmotor.
            Tillbaka i depån upptäckte jag orsaken till piruetten – kylarvatten trycktes ut ur expansionskärlet och hamnade bl a på höger bakdäck. Inge bra med vattenkylda däck…

            På vägen hem efter en övernattning i Töcksfors, komplett med beskådan av country’n’westernspelande epatraktor och rostig pick-up van a’la 70-tal, började jag fantisera ihop att röken kanske kunde bero på för tunn olja (5W-50) och att vattnet kom ut via ett dåligt åtskruvat kylarlock. Jag har ju klantat mig förr…

            Väl hemma var jag övertygad om att detta var felen. Bestämde mig trots det för att göra ett kompressionsprov, 1:an 13,3 bar, 2:an 14 bar, 3:an 13,2 bar. Hann tänka att “fasen, det var nog bara klant” innan jag såg att 4:an var helt kompressionsfri, 0 bar.
            Nåja,det var ju kul att titta på ett Challengerace igen, det är ju några år sen sist. Blir dessvärre nog fler race att titta på under 2016.

            För övrigt anser jag att Rudskogen skall permanentas i Banmöteskalendern. Särklassigt den bästa banan jag har besökt och kört på!

            Hej, hej
            /Danne

            #42850
            Mats Forssén
            Moderator

              Racerapport från #71 Abarth 500, klass II

              Såg fram emot att få köra på Rudskogen igen, senast (och enda gången) var 2012 då vi körde en racedag här. Var tyvärr lite dubbelbokad denna helg då jag redan långt innan racekalendern spikades hade köpt biljett till Iron Maiden på Ullevi på fredagen. Löste den transportlogistiska utmaningen genom att ta vägen förbi Rudskogen på fredagen så jag kunde lasta av och lämna släp på banan. 

              Avlastad

              Sedan åkte jag vidare till Göteborg, kollade på en grymt bra konsert, och åkte sedan tillbaka på natten mot lördag. Huvudet landade på kudden på hotellrummet i Sarpsborg strax innan 02.00 och sedan ringde väckaren 06.40. Frukost kl 7.00 och sedan åkte jag till banan i god tid innan förarmöte kl 8.30.

              Dags för förarmöte

              Träningar

              Denna dag skulle vi få tre träningspass innan kvalet vilket var tacksamt på denna utmanande bana. Ut på första träningen tycker jag å ena sidan att banan såg ut som jag mindes den men å andra sidan var det svårt att hitta runt. Kände också att detta skulle bli en svettig dag, det var redan rejält varmt. Såg på laptimern under både pass ett och två att tiderna gick neråt och i sammanställningen var jag oväntat snabbast av klass 2-bilarna med 1.44.7 mot Stefan som var närmast efter på 1.45.3. Under tredje träningspasset kom jag dock inte ner på samma tider och var rejält frustrerad när jag rullade in i depå efter avslutat pass med 1.45.6 som snabbaste tid. Hade en svag förhoppning att även de andra skulle haft problem att sänka tiderna i den tilltagande värmen men det visade sig att de hade tagit stora steg framåt och jag var nu ca 2 sek långsammare än både Stefan och Mikael framför som båda låg på 1.43.7, endast 18 hundradelar från varandra.

              Kval
              Till kvalet bytte jag till nya bromsbelägg fram för att få lite bättre känsla i bromspedalen. Försökte ladda hårdare och köra bättre spår men lyckades inte komma under 1.45.1 vilket gav tredje kvaltid i klassen med både Mikael och Stefan ca 2 sek före. Bakåt hade jag ca 1,7 sek till Ola på fjärde kvalplats i klass 2.

              Race 1
              Våra norska kollegor kör rullande start på sina tävlingar så vi gjorde också det denna dag. Vi har aldrig gjort det tidigare men jag fick möjlighet att träna på det tillsammans med MX5-Racing Club på en träning tidigare i vår. Jag gjorde dock en missbedömning och lade i fyran precis innan fältet var tvungen att sakta in lite före lamporna släcktes. När starten sen gick hade jag för hög växel i förhållande till farten och blev omkörd av ett par bilar, däribland Ola. Lyckades ta mig förbi Henrik ganska snabbt och kom ifatt Ola som jag kunde bromsa mig förbi in i kurva 10. Därefter försökte jag ta upp jakten på Stefan men hade helt enkelt inte tillräcklig fart så jag hamnade efter ett par varv i ”ingenmansland” med Stefan långt framför och Ola en bra bit bakom. Tog sedan målflagg som trea.

              Länk till ombordfilm: Race 1

              Parc fermé

              Race 2
              Eftersom vi vänder på de sex första positionerna inför starten i race 2 fick Ola starta i pole och jag i andra startposition. Försökte vara med bättre denna gång och startade på treans växel. Kom därför iväg bättre men blev snabbt passerad av Jens på insidan och kom sedan ut ur första kurvkombinationen i bredd med Mikael som var före ner i Angsten. Försökte sen ta mig förbi Ola och lyckades även denna gång bromsa mig förbi in i kurva 10. Stefan tog sig sedan om mig på väg ner mot Angsten och då var Ola rätt nära bakom. Micha,som startat sist, tog sig dock förbi honom och körde sedan om mig innan inbromsningen till kurva 10. Fokuserade då på att öppna en lucka till Ola vilket jag lyckades med och såg sedan även i detta race Stefan och Mikael försvinna framåt. Efter några varv såg jag att Stefan tagit sig förbi Mikael så jag gissade att han gjort ett misstag någonstans. Detta höll i sig resten av racet och jag tog mig även denna gång i mål som trea.

              Länk till ombordfilm: Race 2

              Efter prisutdelning och lastning bar det av hemåt. Med tanke på schemat de senaste 36 timmarna trodde jag att jag skulle få kämpa med tröttheten men det gick faktiskt bra, kanske tack vare en del energidryck, och jag var tillbaka hemma kl 01.00 natten mot söndag.


              Summering
              Jag hade stora förväntningar på Rudskogen som bana då mina intryck från förra besöket var att det är den bästa banan i Norden. Dessa förväntningar uppfylldes och våra norska kollegor bjöd på ett väldig bra arrangemang samt fint och varmt väder. När det gäller resultaten så hade jag redan i förväg räknat ut att jag skulle få svårt att hänga med Mikael och Stefan. Dock hade jag nog inte räknat med att det skulle vara så stor tidsskillnad som det visade sig vara. Mest frustrerande var ändå att jag satte min bästa tid under andra träningen och att jag sedan var ganska långt ifrån den. Sammantaget är jag ändå nöjd med mina två tredjeplatser men det är klart att det var lite surt att Stefan tog över serieledningen tack vare att han vann race 2. 

              Ser redan fram emot nästa tävlingsdag, fredagen den 8 juli på Kinnekulle, då vi faktiskt redan är mitt i säsongen.
              Enligt 
              förhandsinformationen kommer vi där få sällskap av ytterligare en Abarth på startgridden vilket ska bli väldigt kul.


              #42851
              Sune Svensson
              Deltagare

                Kul bana något knepig att lära sej . Ja var där förra gången 2012 märktes nog då ja var mer än 4 sekunder snabbare än mina klass konkurrenter . Lite dyr kanske ? men absolut värd det . !  Klantar till det så det står härligt till när ja kollar olja o undrar vad har hänt så mycke olja saknas fyller den icke saknade oljan Stickan skall vara i botten när man kollar . Skit för mycke olja i motorn när det är dags för kval . Motorn trycker ut o lägger en kolossal dim ridå i en höger sväng  . Körde ett varv o fick tid o svartflagg .blev att tömma ur .                   

                Race 1 

                Rullande start dökul.                                             O så var det avdelning udda fel lådan hänger sej på 3 växel kom aldrig längre än till trean så det var att ta sej runt på trean o rädda poäng tror att både tåbäck o fohlström undrade nog lite vad ja sysslade med i racet men tydde att rädda tredjeplatsen                                                                                                                                       Mellanakt                                                              Tömmer låda på olja tar ner sumpen o tittar upp o ser Harrisburg nåt som inte ska gå har hänt fixar problemet o säger till min gode kamrat Kenneth att det här kommer o hända igen.                                                                                       Race 2.                                                                 Denna gången får ja i alla växlar till 5 sen går inte den ur så nu kör ja på femman o fick verkligen hålla up farten i svängarna o än idag så imponerar denna bil på mej att det bara går att köra henne som det gör när det svänger          Orsak till Harrisburg troligtvis uppsliten styrning för reglagearm  tappad ledning till Henrik arnfeldt o en vis tåbäck smyger upp i tabellen .   Men det är kullen nästa gång o ja säger som Kenta då är ja stark

                #42852
                Stefan Atterhall
                Moderator

                  Racerapport #16 Stefan Atterhall (klass II), Alfa Romeo 147 GTA -04

                  Efter att ha haft en blöt och stökig dag på Gelleråsen där jag ändå lyckades skrapa ihop två andraplatser var det så dags att ta sig an Rudskogen, en bana jag aldrig kört på… Efter Gelleråsen har bromsservot blivit återställt och jag hade dessutom monterat rätt ordentligt mycket hårdare fjädrar bak.

                  Resan till Rudskogen gick via Linköping och Göteborg för kundbesök och Iron Maiden-konsert. Spirran erbjöd vänligt parkering för räserbilen och sovplats till natten fredag/lördag (stort tack!). Konserten på Ullevi var i vanlig ordning grym, och direkt efter hoppade jag i bilen och styrde kosan norrut. Landade hos Spirran strax innan ett och fick några timmar sömn under bältet innan vi rullade vidare mot Rudskogen kl fem. Landade lagom sliten vid banan runt 8.00 och lastade av.
                   

                  Träning

                  Lite trött och förvirrad gav jag mig ut på första träningspasset för att försöka få lite ordning på bromsbalansen och lära mig hitta runt banan. Oj vad kuperat det var, och asfalten tog slut fort i så gott som varje kurva! Här kommer det krävas fullt fokus. Det var bra nyp i bromsarna nu men med en ganska känslig pedal och fortfarande för mycket broms bak, vilket gjorde inbromsningarna nere i Angsten lite väl spännande med en hel del upplåsningar bak…

                  Ut på träning två, nu med bättre justering av bromsverkan så började det så smått lossna men spåret var fortfarande katastrof. Den här banan är svår att få med sig farten på! 

                  Till träning 3 var det inte mycket att be för, det är bara ge sig ut och börja gå på attack. Mentalt började det släppa och så smått började den där goa känslan infinna sig… Det kändes klart bättre, men att det fortfarande fanns att finslipa på. Jag var snabbast i klassen nu med 8 hundradelars marginal till Micke Wiklund… Det här kommer bli en tight eftermiddag!
                   

                  Kval

                  Med lagom mycket matkoma och tydligt grus i ögonen så var det så dags att börja köra på allvar. Jag kände att det fanns en hel del till att ge, så nu var det dags att flytta lite bromspunkter och utmana banan. Självklart misstänkte jag att Micke skulle hitta lite mer tid även han och att även Mats kunde ha ett ess i rockärmen, men att om jag hittade en dryg halvsekund så kunde jag nog klara att vara snabbast i klassen.

                  Ute på banan fastnade jag i trafik varv efter varv och slog av när jag insåg att det är inte blev något vidare. Det fick bli till att göra en ”Vettel” och satsa allt på ett kort. Så jag byggde upp en rejäl lucka inför sista kurvan på vad jag förmodade skulle bli sista varvet och började sen elda på. Inbromsningen ner i Angsten gick hyffsat, tillbaka uppför backen desto bättre. Inte för fort över krönet, in med nosen – bra utgång, i med fyran ner mot gropen. Sen inbromsning, tidigt in och snabbt upp med de där frustrerande metrarna innan vridet börjar komma på treans växel i uppförsbacken. Över krönet, glida ut till höger för att placera bilen bra inför inbromsning och sen rejält på hejdarna och vika in till vänster. Full fart ner mot lilla knixen inför startkurvan, och sen vänta, vänta, vänta genom den låååånga högerkurvan innan det är dags att kliva på fullt ut på start och mål… Målflaggen ute denna gång. Tittar ner på laptimern och konstaterar att jag nu var drygt 6 tiondelar snabbare än förra passet med 1.43,2. Såja! Men det visade sig att Micke hade hittat ytterligare fyra tiondelar (!!), så jag skulle starta 2a i klassen, 5a totalt. Högra startledet i rad 3 bakom Kenneth, med Micke snett framför till vänster.
                   

                  Race 1

                  Om jag var lite sliten inför kvalet så var jag snudd på döende inför race 1. Spirran sträckte fram en energidryck som var välbehövlig, och hög på socker rullade jag ut på formationsvarv.

                  Rullande start stod på schemat som jag misstänkte kunde ge mig en liten fördel mtp vridmomentet i Busson. Formationsvarvet gick städat och griddningen satt på första försöket. När väl starten gick tror jag Kenneth som var framför mig satt och sov, för jag var uppe i bakluckan på honom innan jag hann lägga i 4an, så det var till att ånga förbi och börja ta position inför inbromsningen till kurva ett. Med rygg på Micke ut ur första chikanen bar det ner mot Angsten, där jag hade häng men där jag inte riktigt kom till och så var jakten igång. 

                  Vi var en klunga på tre som satte av i full fart. Micke, jag och därefter Kenneth som krigade för att återta position. Efter några varv hade Kenneth fått upp farten och tog sig förbi, där jag försökte hänga med men jag överhettade framdäcken en smula och fick backa av något och sedan hålla position in i mål som 4a totalt och 2a i klassen.
                   

                  Race 2

                  Med kaffe och glass denna gång som bränsle var det dags att peppa! Omvänd startordning gav start i ruta 3 med Micke snett bakom denna gång. Ola och Mats (klass 2) framför – Kenneth och Jens (klass 1) bakom. Micha som inte kom till start i första racet pga elproblem skulle nu starta längst bak och skulle nog komma ångande ganska snart.

                  Starten den här gången var mycket tätare. Kenneth var mer på hugget (snudd på tjuvstart?) och det var tight ner i första sväng. Efter lite positioneringar var jag i rygg på Micke som blivit passerad av Kenneth och som som hade Ola och Mats på utsidan. Ner i Angsten var det full fart, där Micke lyckades klämma sig förbi Ola. Mats tog sedan tillfället i akt vid inbromsningen i hårnålen. Jag tog mig förbi Ola på rakan för att sedan få häng på Mats ner mot Angsten och kunde ta mig förbi på insidan.

                  Med bra feeling i bilen började jag därefter ta upp jakten på Micke och Kenneth. Sakta men säkert minskade avståndet och några varv senare hände det – Micke bromsade på sig efter långa rakan och det blev tight mellan honom och Kenneth, så jag kunde få häng och passera nere i Angsten. Kenneth drog sakta iväg men Micke lyckades jag hålla bakom mig genom att göra bilen bred i kurvorna och sedan nyttja vridet på rakorna. Ytterligare några varv senare kunde jag ta min första klassvinst i CAR Challenge!!


                  Nu laddas det om för fullt till Kinnekulle som vi ska ta oss an om ca två veckor. Då kommer det in ytterligare konkurrenter i klassen som visar sig bli ett riktigt getingbo i år! Jag går ut i ledning med några få poängs marginal och hoppas givetvis att det ska fortsätta vara så efter nästa helg, det få vi se då…
                   

                  I/utanför garaget:
                  - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
                  - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
                  - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
                  - Sprint Veloce 1.7 8V -87
                  - Alfasud TI 1.7 8V -78

                  #42853

                  Kenneth #22 Racerapport Rudskogen Race 3 + 4.

                  Med stor förväntan anlände vi till Norge med ljuva minnen i bagaget efter senaste racet på Gelleråsen. 
                  Vi möttes av en fantastiskt fin bana med alla önskvärda faciliteter. Det enda smolket i glädjebägaren är kanske att det är så få deltagare i klass 1.
                  Under något av passen före tävlingarna inträffade en liten race-incident, jag råkade ramma Markus Tåbäck i vänstern efter startrakan.
                  Markus, jag ber återigen om ursäkt för det jobb du fick med att rikta bakvagnsstaget! 

                  Race 1. Senast på Kinnekulle hade jag bedrövliga starter och hade tänkt att träna starter för att kunna komma i väg lite bättre, men det visade sig att det är rullande start på Rudskogen! Vilken villervalla det blir i starten, framför allt för mig som kommer helt fel och är på väg att, från min andra position i startledet,och är på väg att passera kvalettan Jens innan startlamporna har släckts. Får i fel växel och stor del av startfältet passerar mig innan första kurvan. Kör upp genom fältet och har till slut ett antal mycket roliga varv med täta fighter med Stefan Atterhall och Mikael Wiklund och avslutar racet på den andra plats jag startade i från. Jens Roos vann ohotad.

                  Race 2. Upptäcker under slutet av race 1 att bakre växlelådsfästet har brustit (igen) så jag spänner upp motor och växellåda med spännband i motorrummet. Det blir inte så väldigt bra men jag tänker att det ska gå att linka runt på 5:ans växel och hämta in klasspoäng. Väl i racet fanns det ingen tid att snålåka, utan jag fick ge så mycket jag och bilen förmådde. Startar från femte plats och gör en hyfsad start denna gång och har återigen ett antal varv med roliga fighter med Atterhall och Wiklund och leder några varv innan Micha, som inte kom till start i race 1 pga. brusten kabel till generatorn, som nu från sin plats längst bak i startfältet kommer farande i ryslig fart och lägger beslag på första platsen så återigen blir jag tvåa även i detta race. För närvarande har jag ingen chans mot Claes, Jens och Micha, men får istället njuta av roliga fighter med de mycket snabba klass 2 bilarna.
                  Kan ändå konstatera att efter två racehelger så är det ändå jag som leder sammanlagt i klass 1! 

                  För mig känns det fantastiskt att ha fullföljt de fyra racen som vi har avverkat, det är en ljuv känsla och välbehövlig revansch mot tidigare år, och jag gläds också över att min olycksbroder SudSune, som också har dragits med bilproblem, att även han för första säsongen på länge har fullföljt årets alla race! 

                  Nu med förstärkta växellådsfästen, nya framhjulslager och glatt sinnelag, så ser jag mycket fram emot kommande race på Kinnekulle!

                  Tack Alfa-klubben Norge för ett fantastiskt väl genomfört arrangemang!

                  Bifogar länk till dålig on-boardfilm. (fattar inte varför kvaliteten blir så dålig när jag lägger upp mina filmer på YouTube) 

                  https://www.youtube.com/watch?v=M3p-HZzrlA8  (Eller Kenneth Stefansson på YouTube)

                   

                  # 22 Snart händer det!

                Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.