Riva ur motor på två 166:or. Tips tack!

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Riva ur motor på två 166:or. Tips tack!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hej alla Alfistas (det är väl vad ni kallar er?!) 

Jag har blivit ombedd av en alldeles för upptagen bekant att plocka ur två st motorer ur två stycken 166:or. Båda är V6:or med automatlåda,  ena en -01 och den andra är nån liknande årsmodell, minns inte riktigt just nu. Detta är första gången jag gör detta på en Alfa men på andra fabrikat har jag släppt subframe med fjäderben o allt rätt ner. Har fullutrustat garage utan lift och motorlift till mitt förfogande. Finns det något speciellt man bör tänka på med just dessa bilarna?

/Dave

Thomas Bodén
    Deltagare

Alfas verkstadshandbok säger subframe ner, men motor upp går alldeles utmärkt oxå…

Koppla isär alla kablar, bränsletillförsel, kyl, drivaxlar, avgas och motofästen.. Sen är det “bara” att lyfta. Man måste inte ta väck motorhuven om man inte vill. AC-pumpen kan man lossa och hänga åt sidan så behöver inte systemet tömmas.

156 GTA Sportwagon

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av David Maxim på 2016-05-29 23:27

Hej alla Alfistas (det är väl vad ni kallar er?!)…

‘bara de som sov under språkundervisningen. Vi andra säger en Alfista, flera Alfisti.

Jag är fullständigt Räserskadad

Hur funkar remspännaren till multiremmen? Tänkte låta ac sitta kvar nömligen… 

Var delar jag enklast rattstången? Tänkte sänka subframe med fjäderben o allt.

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Inlägg av David Maxim på 2016-06-02 18:10

Var delar jag enklast rattstången? Tänkte sänka subframe med fjäderben o allt.

Lossa styrväxeln från subben, två skruvar, och styrlederna, så får Styrväxeln hänga kvar. 

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Gjorde så. Tack för tipset!  Lossade även pumpen och behållaren och lät hela servostyrningen hänga kvar och slapp söla alls. Ganska viktigt där jag står att det inte blir söligt nämligen. 

/Dave

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.