Rost på baklucka 159 Sedan

Published by Axel Lindgren on

Forum Teknik Rost på baklucka 159 Sedan

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Axel Lindgren
    Deltagare

Jag har hittat en del små rostskador i nederkanten samt på vänster sida på bakluckan på min 159 Sedan. Detta är inte helt oväntat då jag ser att man någon gång tidigare har gjort lagningar på samma ställen.

Jag har för mig att jag i en tråd på gamla forumet läst att detta var förekommande på sedanerna utav de tidiga årsmodellerna. Detta pga att bakluckan inte låg stilla utan slog mot karossplåten under körning.

Min bil är en 06:a. Än så länge är det bara prickar som har kommit upp i lagningarna, men jag antar att man på något sätt bör behandla detta. Vad är då det bästa? Att slipa det jämt och plåtrent och sedan på med grundfärg och bättringsfärg? Förslag och erfarenheter mottages tacksamt.

Axel Lindgren

Peter Braun
      Deltagare

Kontakta en lackfirma så att det blir proffsigt gjort. Justera även dämparna till bakluckan genom att skruva ut dem lite så att luckan trycke”hårdare” mot stötfånfaren så att luckan inte rör sig.

Axel Lindgren
        Deltagare

Tack för tipsen, Peter!

Jag fick även ett annat tips idag. Det var att använda ett sk roststoppsmedel. Är det någon som testat detta?

Axel Lindgren

Peter Braun
          Deltagare

Det viktiga är att ALL rost tas bort. Roststopsmedlen funkar nog bara om det är väldigt lite rost. Man får ändå ta bort rosten och lägga på roststopsmedel för att säkra upp. 

Peter Braun
            Deltagare

Det viktiga är att ALL rost tas bort. Roststopsmedlen funkar nog bara om det är väldigt lite rost. Man får ändå ta bort rosten och lägga på roststopsmedel för att säkra upp. 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.