Rostangrepp 159

Published by Axel Lindgren on

Forum Allmänt Rostangrepp 159

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Axel Lindgren
    Deltagare

I samband med tvätt tidigare idag så har jag sett rost samt bubblor i balken på passagerarsidan. Jag kommer att åka ner till Orazio i Västberga nästa vecka. Jag startar tråden för tips och erfarenheter om vad detta kan bero på. Jag har tagit hål på en av bubblorna och den var helt torr under. Den är sedan grundmålad, målad och klarlackad efter det. Nu ser det ändå ut som att det har kommit rost där. Förarsidan är helt fri från bubblor och rost.

Axel Lindgren

Anders Eriksson
      Deltagare

vår (dåvarande) 159SW rostade på bakluckan när den var 6månader…..  gick iof på garanti, men kändes ju sådär….  var bristfälligt rostskydd, galv. 

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Peter Braun
        Deltagare

Något annat att tänka på är nederkant av hjulhusen fram. Blästras snabbt sönder av grus mm från däcken. Viktigt att man håller efter med foil, rostskyddsmassa eller stänkskydd.

Det första jag kommer till att tänka på – Fy fan vad snygga dörrhandtag 159 har! Det var sista alfan med riktigt vackra dörrhandtag innan även alfa gick över till plastiga androgyna tvålkoppar till handtag som kan sitta på en Opel eller Honda. Länge leve Alfas vackra gamla dörrhandtag!

Det andra: Ajdå, trist med rost men det där är snabbt avklarat. Attackera hela tröskeln framifrån bak med en flapdisc sliptrissa på vinkelslip och sedan dit spackel och slipa, sedan på med 2K grundfärg och sedan din metallic och sedan 2K klarlack. Går till och med att köpa och göra själv och man har en del finess och testat spraya förut. Det är en dryg helgs arbete (3-4dagar) om inget oförutsett dyker upp men det där ser bara ut att vara skador från stenskott så det borde inte blivit några rosthål. Utöver det är en mycket stark rekommendation att förse trösklarna med plastfilm ovanpå lacken där i botten för du kommer att få nya stenskott så fort du börjar köra med den igen. Plastfilmen brukar dock vara rätt dyr….

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.