Rostskydd på nyare Alfa
Published by L-G Westling on
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 10 april, 2017 kl. 22:41 av
Peter Braun.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2017 kl. 14:58 #20736
Jag funderar på att kosta på en hålrumsbehandling på vår Giulietta QV -11, den ser just nu väldigt fin ut tycker jag.
Just den här bilen har nog haft en ganska snäll “uppväxt” och är i väldigt fint skick rakt igenom.
Vi hade tidigare en tidig 156:a och där var rostskyddet åtminstone i bottenplatten en katastrof, det påtalade jag ganska tidigt via det här forumet då våran började rosta i stort direkt men då var det inte speciellt många som höll med.
Nu med facit i hand tror jag dom flesta, tyärr håller med.
Men, hur är det med dom nyare 159, MiTo, Giulietta och nu Giulia har Alfa lärt sig sig rostskyddsläxan?
Hur ser det ut på era bilar, har någon kört väldigt långt och rostar dom?
Jag menar onormal rost, jag har själv förbrukat 3st Passater som tjänstebil och åtminstone dom två första rostade ganska rejält så jag är medveten om att många bilmärken har problem i vårat klimat inte bara dom italienska men man ska inte behöva tappa bottenplattan på 6-7år.
Vad anser ni, behövs en extra rostskydds behandling och isåfall ska man köra en helbehandling eller räcker det med en hålrumsbehandling?lgw
8 april, 2017 kl. 20:38 #20737Varför chansa ,gå lös på den med hel total behandling om du tänker behålla den ,det har hittills aldrig varit bättre att låta bli.
8 april, 2017 kl. 21:14 #20738Rostskyddsfirmorna hävdar (inte oväntat!) att nyare bilars rostskydd är mycket sämre än tidigare generationers. Oavsett bilmärke och Alfa definitivt inte undantagen. För min del, efter ett CAR-besök hos dåvarande Dinitrol(?) i Linköping, innebar det en total behandling av min dåvarande nya Giulietta. Fanns heller inget annat i sinnevärlden än att den nyinköpta begagnade 159 SW Ti’n direkt skulle behandlas. Så har heller inte vare sig serviceverkstäder eller bilprovningar på förfrågan kunnat se ett enda spår av rost.
Varför öht chansa med bilen? Ge den ett ordentligt rostskydd, i baklucka, dörrar etc. Själv blir jag ordentligt nedslagen av att se rostblommorna börjar breda ut sig vid skärmkanter, tröskellådor. dörrnedkanter och bakluckor. För att inte tala om det man ser om man går undertill.
Sven L
9 april, 2017 kl. 06:00 #20739Det låter klokt att ge sin bil ett bättre rostskydd från början. Köpte en 156 där det var gjort och den såg fin ut undertill.
Det jag funderar över är om man tappar sin rostskyddsgaranti om man gör egna åtgärder?
Det spelar kanske ingen roll i slutänden då det brukar vara svårt att få igenom nåt via rostskyddsgarantin och
genom den egna behandlingen så förlänger man livslängden på sin bil.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
10 april, 2017 kl. 22:15 #20740Ställde faktiskt en fråga till generalagenten gällande nya Giulia och vad som hände med garantin om man tex lackskyddade bilen med ett keramiskt lackskydd och om man rostskyddade bilen. Svaret var till en början inte klockrent men efter några vändor så sa de att om det var utfört av en auktoriserad firma, så gällde garantin som vanligt. Antar att de fick diskutera saken eller kontakta AR i Italien för att kunna ge ett besked.
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
10 april, 2017 kl. 22:41 #20741Den nyaste Alfan jag haft är 159:an. Jämfört med 156:an så känns den klart mer gedigen. Det som var dåligt med den är känslighet för sprut från däcken. Kolla då hjulhusen längst ner där det borde funnits små stänkskydd från början. Har en 159:a inga stänkskydd och ägaren inte bättrar på med färg där grus blästrat bort så kan man räkna med rostangrepp efter typ 5000 mil. Sedan så har kvaliteten på själva lacken blivit sämre jämfört med 156:an medan plåten blivit bättre. Importerade förövrigt en Brera från Italien. Den såg ut som ny undertill och längs med hjulhusen. En svenskkörd med liknande årtal och mil hade inte sätt ut så. Annars så rekommenderar jag en rostskyddsbehandling. Är aldrig fel.
Något annat att notera är rost på bagageluckan längst ner. Av någon anledning så kan det ligga och skava. Har sätt detta både på 159:an och den nuvarande 147:an jag har nu. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.