Rostskydd?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Rostskydd?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13091

    Hej, har en 159 som är såld i Sverige. Tror att den fått en rostskyddsbehandling från början men osäker. I vilket fall finns det antydan till rostangrepp på vissa ställen. Min fråga är hur man ska ställa sig till detta. Själv dra på ett lager Dinitrol, linolja eller motsvarande eller lämna in på ”proffsbehandling” för 6-7 tusen.

    Tacksam för synpunkter, rostskyddet på 159:an känns ju katastrofalt och överväger att ställa in den i vinter och köpa en 940 kombi…(hemska tanke).

    #13092
    Magnus Berg
    Deltagare
    Menar du att du tror att den har en extra rostskyddsbehandling gjord? Då låter det konstigt med rostproblem, tycker jag. Om den däremot bara har det rostskyddet som sitter original så är det inte så konstigt med lite rost. Moderna bilar har generellt ganska snålt med rostskydd undertill men framförallt i balkar och hålrum så som dörrar och trösklar m.m. 940 som du nämner tillhör kanske peaken av rostskydd. Alltså då man hade som mest rostskydd samt även galvade plåtar. Sen dess har även volvo och alla andra snålat in på själva rostskyddsmedlen och nöjt sig med galv och tunnare rostskydd ( men endast på bottenplatta och inte i hålrum). Antagligen en ekonomisk fråga. Sverige som på många ställen har en miljö som är extremt korrosiv representerar en väldigt liten del av den totala marknaden. 
    Har inte fått känslan av att 159 har extremt dåligt rostskydd. Hur gammal är den? Vore intressant att veta var du fått antydan till rost. Vissa ställen är ju fortfarande idiotiskt konstruerade av alfa och därmed känsliga för hjulsprut. Tänker ffa på främre hjulhusen och tröskeln. Vilken alfa har inte fått ytrost på skärmkanten längst ner i främre hjulhusen? Hade enkelt lösts genom att låta innerskärmen i hjulhusets nederkant smita utanför plåten istället för tvärt om. Blir lika arg varje gång det kommer en ny alfa med samma korkade ”fel” 🙂 Blev glad då jag såg polarens nya Punto där man gjort det bättre. Stänkskydd fram löser en del av problemet men ger samtidigt nya fickor för skit att samlas på så det gäller att spola där när man tvättar.
    Oj vad jag svävade ut 🙂 Åter till problemet. Vore ju synd om du ska tvingas köra torslandatraktor på vintern. Men vore som sagt intressant att veta var rosten sitter. Finns ju faktiskt rostskyddsfirmor som inte bara kladdar på rostskydd ovanpå redan drabbade områden utan först tar hand om och blästrar bort rosten…de är dock få. I slutänden blir det en kostnadsfråga och en fundering på hur länge man vill hålla sin bil vid liv. Kanske läge att leta upp en seriös och kunnig firma i ditt närområde och be dom göra en kontroll och bedömning av vad som behöver göras för att sen ta ställning till det.
    #13093

    Bilen är inte så pass ny att du har kvar rostskyddsgarantin? Den gäller väl också i rätt många år, förutsatt att servicekontrollerna är gjorda.
    Bör kanske kollas upp innan du gör nåt själv.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #13094
    Magnus Berg
    Deltagare

    Rostskyddsgarantin gäller dock bara (så vitt jag vet) om rosten kommer inifrån alltså inte om det varit yttre påverkan som t.ex. stenskott.

    Garantin täcker heller inte rost på underredet utan bara yttre plåtdelar. Men visst är det plåtdelar som rostat inifrån så ska du absolut kolla upp garantin.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.